Uskaltaako 13-vuotiaan päästää yksin Itä-Helsinkiin?
Uskallanko antaa 13-vuotiaan (kohta 14) pojan matkustaa yksin junalla Helsinkiin ja sieltä metrolla Itäkeskukseen, jossa isovanhemmat ovat vastassa? Perjantai-iltana. Sunnuntaina takaisin samalla systeemillä eli Itäkeskuksesta metrolla rautatieasemalle ja junalla kotiin Lahteen.
Mietin noita väkivaltaisia nuorisojengejä. Onko 13-vuotias yksin matkustava perjantaina turvassa jossain rautatieasemalla, metroissa, Itäkeskuksessa? :(
Kommentit (95)
Hyvä pointti tuo valvontakamerat. Kun ei poikkea mihinkään pimeille kujille niin on varmaan ihan ok.
Metrossa tuohon aikaan matkustaa pääosin ihan työssäkäyviä ihmisiä. Hyvä kun heti aletaan täälläkin kauhukuvia jakamaan..
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 11:13"]
Metrossa tuohon aikaan matkustaa pääosin ihan työssäkäyviä ihmisiä. Hyvä kun heti aletaan täälläkin kauhukuvia jakamaan..
[/quote]
Totta, mutta kyllä jotkut äijät ovat kännissä jo tuohon aikaan.
Minä en päästäis! Jos päästäisin ja noi tappaisi, niin minä olisin vastuussa siitä. Eli itse olisin se tappaja
Pistooli mukaan? Mulla kulki lapsena ilmapistooli repussa kun kuljin hiukan vaarallisempien alueiden kautta kouluun.
Ikinä ei ole sattunut mitään ja oon käynyt hieman suuremmissa citeissä kun itis.
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 11:18"][quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 11:13"]
[/quote]
[/quote]
Eihän se känninen äijä ole se pahin tyyppi, vaan ne jengit.
Miettikääpä sitä, että Suomi on todella harvinainen poikkeus siinä, että täällä lapset uskaltavat kulkea itsekseen. Ei ole tavallista ja en halua tämän loppuvan.
Tutustuin tänne Teneriffalta muuttaneeseen perheeseen. Perheen isä oli syntyperäinen espanjalainen. Sanoivat, että.Teneriffalla ja muualla Espanjassa ei todellakaan voi 12-vuotias kulkea ollenkaan yksin. On niin suuri lapsikaappausvaara. Sitä ei vaan turisteille toitoteta. Vasta, kun lapsia alkaa olla aikuisen oloinen, kulkee yksin. Jotain 16-18-vuotiaana.
Heidän se 12-vuotias oli ensin Suomessa ihmeissään, kun ihan yksin saa liikkua.
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 10:29"]
Mietin noita väkivaltaisia nuorisojengejä. Onko 13-vuotias yksin matkustava perjantaina turvassa jossain rautatieasemalla, metroissa, Itäkeskuksessa? :(
[/quote]
Ei ole.
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 10:52"]
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 10:49"][quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 10:46"] Heh, miten minä uskallan jopa asua täällä? [/quote] Olet 45-vuotias. Vertaat 45-vuotiasta ja 13-vuotiasta? [/quote] Olen asunut täällä lähestulkoon koko ikäni, mitä nyt joitain vuosia ulkomailla. Tulen yksin yöbusseilla kotiin toisinaan. Ja nyt minulla on kaksi teini-ikäistä poikaaa täällä itä-helsingissä. Aika paljon luulen tietäväni..... On alueita ja on alueita.
[/quote]
Teillä on käynyt tuuri. Kaikilla ei käy.
Mitkä jengit, tuo yksi horisee. Känniset äijät niitä järjestysongelmia aiheuttavat.
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 10:46"]
Heh, miten minä uskallan jopa asua täällä? Kyllä ennen klo 21 täällä on ihan tavalliset ihmiset liikkumassa. Sitten perheet vähenevät. Anna kuitenkin pojalle se ohje, että jos jotain hämminkiä tai kahnausta näkee (olen nähnyt tällaista 2-3 kertaa 45-vuotisen elämäni aikana), niin ei tuijota, vaan katsoo pois. Eli ei koskaan ota katsekontaktia ihmiseen, joka ei tunni hyvältä.
[/quote]
Komppi tälle. Helsingissä on jatkuvasti liikkeellä paljon ihmisiä ja hyvin eri-ikäisiä ihmisiä.Se luo tavallaan turvallisuutta metrossa ja asemilla. Metrossa ap:n pojan kannattaa mennä istumaan penkille, jossa istuu joku normaalin oloinen aikuinen tai vaikka iäkkäämpi rouvashenkilö, niin varmasti saa olla rauhassa. Myös valtaosa maahanmuuttajista on hyvin korrektisti liikennevälineissä. Jos junassa joku, esim alkoholisti alkaa lasta häiriköimään, voi yksinkertaisesti vaihtaa paikkaa vaunun toiseen päähän.
t. itähelsinkiläinen 13-vuotiaan vanhempi
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 11:22"]
Sanoivat, että.Teneriffalla ja muualla Espanjassa ei todellakaan voi 12-vuotias kulkea ollenkaan yksin. On niin suuri lapsikaappausvaara. Sitä ei vaan turisteille toitoteta.
[/quote]
Oho. Tuli mieleen heti eräs tapaus Portugalissa :(
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 10:54"]
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 10:50"]
Tietääkseni Tom Packalén on yhä vapaana, joten ei uskalla.
[/quote]
Hah, miksi ”maahanmuuttokriittiset” eivät enää kohkaa siitä mystisestä ”poliisista” joka vuotaa etäisesti totuuden kaltaisia epätotuuksia.
[/quote]
Hullu vastailee omiin viesteihinsä.
Pahoinpitelyitä on ollut syksyn aikana 70, Espoossa, Tikkurilassa, Alppipuistossa, itäkeskuksessa... Pääkaupunkiseudulla on noin 50 000 15-19 vuotiasta nuorta, niin aika pieneksi jää todennäköisyys pahoinpitelylle.
Mutta hyvähän se on olla varuillaan.
Kiitos ketjuun osallistuneille. Puhuin isovanhemmille. He tulevat rautatieasemalle vastaan. Toive metrolla liikkumisesta yksin tuli siis pojaltani, mutta odottakooon nyt vielä vuoden tai kaksi. AP
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 11:04"]
Ne hakkaa muualla, mutta ei siellä, missä on valvontakamereoita. Klo 22 jälkeen ei poikani mielellään kulje.
[/quote]
Ai, no sitenhän kaikki on kunnossa.
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 11:18"][quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 11:13"]
[/quote]
[/quote]
Niitä nyt kuitenkin varmaan näkyy muuallakin kuin Helsingissä?
Alkoholinkäyttö on kyllä vähentynyt ja katuväkivalta sen myötä. Metrossa on kyllä tuohon aikaan paljon kännisiä keski-ikäisiä äijiä, jotka voivat pelottaa lastasi. Pyytäisin isovanhempia hakemaan rautatieasemalta. Harvemmin täällä mitään kuitenkaan mitään tapahtuu, mutta eihän sitä koskaan tiedä.