nenäsumuteriippuvuus
Voiko nenäsumutteeseen (Vicks) jäädä koukkuun jos käyttää ohjeen mukaan 6-8h välein ja maksimissaan viikon, ohjeen mukaan sekin. Ekaa kertaa elämässäni koitin tukkoiseen nenään ja auttoi hyvin, mutta nyt kun luin riippuvuudesta niin alkoi pelottaa...
Kommentit (23)
Minä käytän noita lääkkeellisiä sumutteita vain jos niin paha flunssa, ettei nenän kautta ilmaa kulje lainkaan. Muulloin jos tuntuu tukkoiselta, niin sitten niitä lapsillekkin laitettavia keittosuola suihkeita. En ole koukussa, mutta kivahan se on myös nenän kautta hengittää.
Voi hitto, taidan siis lopettaa heti alkuunsa.
Ap
No on kai se mahdollista... minä olen lapsesta asti käyttänyt nuhassa nenäsumutteita (menen muuten niin tukkoon, etten kestä sitä tunnetta), en silloin ollut kuullutkaan mistään riippuvuusmahdollisuudesta.
Sitten tulin raskaaksi ja hormonit jotenkin muuttivat limakalvoja vissiin, lapsen syntymän jälkeen joka ikisen flunssan aikana jään koukkuun siihen sumutteseen vaikka kuinka noudatan ohjeita.
Liikakäytössä sen vaikutus muuttuu päinvastaiseksi, lisäksi limakalvot voivat rikkoutua. Eli jos meinaat jäädä koukkuun niin lopeta ajoissa!
Itse jäin joskus koukkuun ja käytin 1,5 vuotta putkeen otrivin mentholia. Limakalvot oli aika kovilla.
Siis miten koukkuun?..mulla ei vaikuta ainakaan yhtään mitenkään koko sumutteet.
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 23:17"]
Siis miten koukkuun?
[/quote]
Samaa mietin.
6. Siihen tunteeseen. Vaikka nenä ei olisi tukossa ja laittaa sumutetta niin mulle tulee "raikkaampi" olo. Olevinaan henki kulkee vieläkin paremmin.
Jätä sumutteet apteekkiin ja ala käyttää sarvikuonoa/nenäkannua. Suolavesihuuhtelu on terveellisempi tapa. Pahimman rönän aikana suolavesi ei välttämättä mene läpi, mutta meneekö sumutekaan?
Sen siis tiedän että jos käyttää sumutetta liikaa ja liian kauan, niin koukkuun voi jäädä. Mutta jos käyttää ohjeiden mukaan?
Ap
Niihin jää koukkuun silleen, että liikaa käytettässä nenän limakalvot turpoaa enemmän ja enemmän umpeen ja sitä sumuttelee enemmän ja enemmän, että nenä taas hetkeksi aukeaa. Sitten limakalvot menee kipeiksi ja vaurioituu.
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 23:25"]Jätä sumutteet apteekkiin ja ala käyttää sarvikuonoa/nenäkannua. Suolavesihuuhtelu on terveellisempi tapa. Pahimman rönän aikana suolavesi ei välttämättä mene läpi, mutta meneekö sumutekaan?
[/quote]
Ei sovi mulle
Ap
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 23:26"]
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 23:25"]Jätä sumutteet apteekkiin ja ala käyttää sarvikuonoa/nenäkannua. Suolavesihuuhtelu on terveellisempi tapa. Pahimman rönän aikana suolavesi ei välttämättä mene läpi, mutta meneekö sumutekaan? [/quote] Ei sovi mulle Ap
[/quote] Millä tavalla ei sovi? Jos huuhtelee oikein sopivan lämpöisellä vedellä ja oikealla suolamäärällä käyttäen oikeaa tekniikkaa, niin ihan varmaan sopii. Raikastaa ja "tulee onpa helppo hengittää"-olo. Kokeile vielä uudelleen!
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 23:17"]
Liikakäytössä sen vaikutus muuttuu päinvastaiseksi, lisäksi limakalvot voivat rikkoutua. Eli jos meinaat jäädä koukkuun niin lopeta ajoissa!
[/quote]
Minulla kävi juuri näin. Lopulta pakottauduin eroon siksi, että nenä vuoti koko ajan verta. Nykyisin, jos nenä on tukossa, käytän nenäkannua ja suolaliosta. Huomattavasti miellyttävämpi - ja halvempi - tapa pitää röörit auki.
Jos käytät ohjeiden mukaan niin vaaraa ei ole. Jos haluat minimoida riskin, niin käytä esim. 1-2 kertaa vuorokaudessa, ei kolmea ja pakkauksessa mainitun ajan tai lyhyemmän ajan.
t. farmaseutti
haistakaa paska käytän nenäsumutetta vain 20min välein enkä ole koukussa minulla on kokemusta amfetamiiniriippuvuudesta ja tämä ei todellakaan ole lähellekään saman tasoinen huume aine koska kun olin nuori setäni sanoi älä kokeile huumeita mutta päätin testata ja paskastihan siinä kävi kun en tiennyt haittavaikutuksista näin näkyjä eläimistä joita ei oikeasti ollut olemassa onneksi äitini löysi minut huoneeni lattialta makaamasta ja vei minut sairaalaan muuten en olisi ehkä tässä siellä he antoivat minulle lääkettä ja opettajani suuttui kun olin myöhässä mutta selitin sain yliannostuksen joten hän kuittasi poissaoloni luvattomaksi ja jos tästä ei jo saa selvillä niin olen asiantuntija joten älkää kukaan ruvetko väittämään vastaan terveisin seppo
Voiko tuollaita oikeasti jännittää? Eikö sitten voisi jättää nenäsumutteen apteekin hyllylle? A-vitamiinia sisältävä öljytuote tekee myös nenukalle hyvää. Tyhjentää kärsän ja voitelee limakalvot tuolla hoitavalla öljyllä.
Ain voi miettiä miten ne 1700-luvulla pärjäsivätkään ilman vessapaperia. Ja benisilliininkin keskimiseen oli vielä vähän aikaa.
En tiedä oliko riippuvuus kyseessä, mutta mieheni käytti nenäsumutetta niin kauan että ei pystynyt enää hengittämään nenän kautta kun limakalvot oli niin turvoksissa.
Nenäsumutteeseen jää koukkuun. Flunssassa ollessa käytän. Kun on flussaata parantunut ja nenä edelleen tuntuu tukkoiselta niin sumute helpottaa. Vauvoille tarkoitettu suolaliuostipat auttaa hyvin eroon sumutteesta. Sillä itseni oon jo kerran vieroittanut sumutteesta. Ja nyt tarttis taas. Inhottava tunne kun nenä tukossa vähän väliä.