Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Harva joutuu muuttamaan halvempaan asuntoon – Kela maksaa usein koko vuokran

Vierailija
04.09.2021 |

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005595092.html

"Toimeentulotukea voi lähtökohtaisesti saada kuntakohtaiseen rajaan saakka, mutta neljässä tapauksessa viidestä Kela korvaa myös enimmäisvuokran ylittävän osuuden."

Miksi täällä aina virheellisesti väitetään että Kelalla on erittäin tiukat nuo rajat, kun se ei ollenkaan pidä paikkaansa?
80% tapauksista ylisuuri vuokra huomioidaan kokonaan.

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä on vapaana 3825 vuokra-asuntoa

Oletkos seniili vai muuten vain yksinkertainen?

Vierailija
42/58 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ihmiset ovat joutuneet muuttamaan liian korkean vuokran takia. Kela ei todellakaan maksa ihan mitä tahansa. Ainakaan Espoossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun yksin isossa ja liian kalliissa asunnossa kun lapseni ovat jo aikuistuneet. Olen yrittänyt jo pitkään saada halvempaa ja pienempää asuntoa mutta en vain saa. Tämä on kaupungin asunto.

Vierailija
44/58 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halvempaa ei vain haluta. Tiedän erään perheen jossa 90 neliön neliössä asuu ainoastaa äiti ja lapsi. Kelahan tuon varmasti maksaa, mutta mamma ei halua muuttaa koska tässä asunnossa on piha ja hamstraajalle mukavasti tilaa.

Vierailija
45/58 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä haluaisin pienempään ja halvempaan asuntoon, mutta minulle ei anneta asunnonvaihtoa vaikka kuinka yritän.

Vierailija
46/58 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon työtön, yksinasuva. Hyväksyttävät asumismenot Helsingissä yksinasuvalle on n. 695€/kk.

Minulla on kaupungin. 75m² kolmio, vuokra 860€. Kaupunki maksaa koko vuokran eli eli 150€ yli sen rajan.

Kaupungilla tarkoitit varmaan Kelaa. Mutta siis, asut yksin kolmiossa joka on kalliimpi kuin mitä yhden ihmisen asunto saa olla, ja Kela maksaa silti koko lystin eikä pakota muuttamaan? Mitä ihmettä? Onko mielestäsi reilua maksattaa veronmaksajilla sinulle tarpeettoman iso kämppä?

Kela kai sen päättää, onko reilua. Minulle sopii vallan hyvin. Jos tuohon hyväksyttävien asumismenojen rajan alle pitäisi päästä niin vajaa 700€ saa Helsingistä vain yksiön tai pienen kaksion jostain aivan hirveästä paikasta? Mielestäni on reilua.

täällä kirkkonumella toi hyväksyttävien asumismenojen raja on 602€. mulla 49,5 neliöö ja vuokra 600€.eli juuri ja juuri.....

Vierailija
47/58 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta asunnonvaihtoon pitäisi pakottaa. Itselläkin on oman asumisensa asuvia kavereita, jotka asuvat 2 aikuista ja 2 lasta alle 60 neliön asunnossa, ei ole varaa isompaan. Miksi yhteiskunnan varoin asuvien pitää voida asua paremmin kuin niiden jotka maksavvat asumisensa itse?

Vierailija
48/58 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoinen väite ja tuntuu, että koko uutinen on valetta. Oma kokemus on nimittäin se, että Kela ei todellakaan maksa mitään ylimääräistä.

Vierailija
49/58 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erikoinen väite ja tuntuu, että koko uutinen on valetta. Oma kokemus on nimittäin se, että Kela ei todellakaan maksa mitään ylimääräistä.

No kun homman juju onkin siinä ettei Kela todellakaan maksa ylimääräistä, vaan sen tekee Sossu siihen päälle.

Vierailija
50/58 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon työtön, yksinasuva. Hyväksyttävät asumismenot Helsingissä yksinasuvalle on n. 695€/kk.

Minulla on kaupungin. 75m² kolmio, vuokra 860€. Kaupunki maksaa koko vuokran eli eli 150€ yli sen rajan.

Mä asun vantaalla 42m kaksiossa. Vuokra 890e, ja kela huomioi koko vuokran toimeentulotuessa. Eli maksaa ylimenevän

Vierailija
51/58 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihminen hakeutuisi huonompaan (halvempaan) asuntoon jos hän ei hyödy siitä itse yhtään millään tavalla.

Järjenvastaista huonontaa omaa tilannettaan saamatta mitään.

Vierailija
52/58 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä elänyt tuilla, mutta olen sitä mieltä, että jos KELA ei pysty osoittamaan halvempaa asuntoa, asiaa on turha puida. Ei todellakaan ole pk-seudulla tarjolla halpoja asuntoja.

Ei ole Kelan tehtävä osoittaa asuntoja. Ainoastaan olla maksuautomaatti.

Vierailija
53/58 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä otat Helsingissä ne halvemmat asunnot? Ja miten pakotat asunnonvaihtoon, kun ei löydy asuntoja tai ainakaan niitä ei tarjota, johonka vaihtaa?

Vierailija
54/58 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten oot tommosen junaillut? Oon työtön, asun yksin. Kaupungin vuokra-asunto, yksiö, vuokra on 591€/kk. Saan maksimi asumistuen 416,80€,  ja työttömyystuen. Olen kyllä tyytyväinen, kun on oma koti ja pystyn käymään ruokakaupassa, jaksaa kirjailla työhakemuksia. Mutta millä verukkeella Kela vai peräti kaupunki maksaa koko vuokran? Vai saatko sossusta aina harkinnanvaraista? 

Vierailija
55/58 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä siksi jos hänelle ei vain halvempaa asuntoa löydy.

Vierailija
56/58 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaako Kela siis jotain korotettua toimeentulotukea, jos on liian kallis vuokra? Sittenhän ei edes kannata hakea töitä, joutuisi maksamaan pienestä palkasta vuokrankin. 

Yksiö Helsingissä, vuokra 670€, asumistuki sen 418€, työttömyystuki 540€ ja toimeentulotukea saan pari kymppiä. Eli rahani tulee kyllä kokonaan Kelalta, mutta asumistuki ja toimeentulotuki sitä ei kata. Vuokra nousee joka vuosi pari kymppiä, sehän ei näy tuissa. Oon niin kyllästyny tähän senttien laskemiseen, että aattelin hakeutua Alepan kassalle kun oma ala ei työllistä. Mutta eihän mun semmosella palkalla kannata töihin mennä, jos kerran Kela maksaa koko vuokran, vaikka vuokra nousis taivaisiin! Jee.

Vierailija
57/58 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei maksa, vaan sinun pitää muuttaa halvempaan asuntoon. Jos et aivan oikeasti mitenkään saa halvempaa asuntoa, sitten mahdollisesti maksaa. Mutta pitää olla valmis ottamaan mikä asunto vain, jos sellaista tarjotaan.

Vierailija
58/58 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ihmiset ovat joutuneet muuttamaan liian korkean vuokran takia. Kela ei todellakaan maksa ihan mitä tahansa. Ainakaan Espoossa.

Helsingissä on niin paljon somaleja Kelan maksamisssa asunnoissa eikä niitä voi vaatia muuttamaan halvempaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kolme