Miksi ei saa sanoa ääneen, että kotiäideillä on helpompaa?
Huvittaa facebookissakin pari kaveria, joilla tiedoissa työn kohdalla "Kotiäiti yrityksessä koti". Ei helkkari... Ei omien lasten hoitaminen ole AMMATTI! Varmasti lasten kanssa on välillä rankkaakin, mutta ei niitä lapsia ole pakko hankkia. Sitten jos taas lapsia päättää tehdä, pitäisi niistä ihan itse pystyä huolehtimaan. Ei kuulu yhteuskunnalle ja veronmaksajille, jos joku jää kotiin hoitamaan omia lapsiaan, ihan samoin kuin ei kuulu kotityöt tai lemmikin hoitokaan. Kyllä sen toisen työssäkäyvän vanhemman tulisi elättää sitten kotiin jäävä vanhempi, eikä yhteiskunnan maksaa mitään kotihoidontukia. Valitettavasti töihin paluukaan ei monen kotona vietetyn vuoden jälkeen ole niin helppoa. Kotiäideiksi ryhtyvät ovat monesti vain laiskoja, kotona pääsee helpommalla. Sitten kateellisena haukutaan uraäitejä, etteivät muka välitä lapsistaan. Kotimammat eivät tajua, että juuri ne paljon veroja maksavat uraäidit mahdollistavat heidän kotona makoilunsa. Kotiäidit töihin veroja maksamaan ja lapset tarhaan!
Kommentit (179)
Olen ylpeä vaimostani, joka on omasta halustaan ollut kotiäitinä nyt 10 vuotta. Lapsemme ovat saanet meidän resurssit huomioiden parhaan mahdollisen lapsuuden ja hoidon ennen kouluun lähtöä. Minusta on aivan toisarvoista, onko kotona helpompaa vai ei, kyse on siitä millaisen pikkulapsiajan haluaa antaa lapselle.
Ja yhdyn myös siihen, että Suomi tarvitsee uraäitejä ja -isejä. On kuitenkin mahtavaa, että Suomessa vanhemmilla on pitkälle mahdollisuus valita, kuinka omistautuneita he ovat työlleen silloin kun lapset ovat pieniä. Olemme hyvin etuoikeutettu kansa.
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 09:28"]
Olen ylpeä vaimostani, joka on omasta halustaan ollut kotiäitinä nyt 10 vuotta. Lapsemme ovat saanet meidän resurssit huomioiden parhaan mahdollisen lapsuuden ja hoidon ennen kouluun lähtöä. Minusta on aivan toisarvoista, onko kotona helpompaa vai ei, kyse on siitä millaisen pikkulapsiajan haluaa antaa lapselle. Ja yhdyn myös siihen, että Suomi tarvitsee uraäitejä ja -isejä. On kuitenkin mahtavaa, että Suomessa vanhemmilla on pitkälle mahdollisuus valita, kuinka omistautuneita he ovat työlleen silloin kun lapset ovat pieniä. Olemme hyvin etuoikeutettu kansa.
[/quote]
Oletko itse ollut koti-isänä? Jos et, niin mikset? Täällähän uusittiin, että isät ovat yhtä halukkaita jäämään kotiin, mutta naiset polkevat tämän oikeuden...
Ei kyllä kotihoidontuella elätetä itseä eikä lapsia. Meillä mies kustantaa elämisen sillon kun olen lasten kanssa kotona. Äitiysloma loppuu vauvan ollessa 9 kk, aika harva silloin raaskii laittaa lasta vielä hoitoon. Itse en ole eläessäni ollut työtön, joten jos vain itseä ajattelisin niin mulle sopisi kyllä verojen lasku, kaikkien tukien lakkautus työttömiltä, kotiäideiltä, sosiaalipummeilta, terveydenhuolto maksulliseksi jne. mutta kun hyvinvointiyhteiskunta joko on tai ei ole. Kannattaa olla jostain reilusta 200€ katkera jota kotihoidontuella tulen saamaan. Enemmän saisin jos ei olisi vakityöpaikkaa odottamassa. Lisäksi itse väitän, että useamman lapsen kanssa pääsen helpommalla olemalla töissä kuin kotona. Yksilöistä riippuen lapsilleni paras hoidon aloitusikä on ollut 2-3 v. Miksi tehdä lapsi jos se pitää laittaa alle vuoden iässä hoitoon?
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 21:59"]Huvittaa facebookissakin pari kaveria, joilla tiedoissa työn kohdalla "Kotiäiti yrityksessä koti". Ei helkkari... Ei omien lasten hoitaminen ole AMMATTI! Varmasti lasten kanssa on välillä rankkaakin, mutta ei niitä lapsia ole pakko hankkia. Sitten jos taas lapsia päättää tehdä, pitäisi niistä ihan itse pystyä huolehtimaan. Ei kuulu yhteuskunnalle ja veronmaksajille, jos joku jää kotiin hoitamaan omia lapsiaan, ihan samoin kuin ei kuulu kotityöt tai lemmikin hoitokaan. Kyllä sen toisen työssäkäyvän vanhemman tulisi elättää sitten kotiin jäävä vanhempi, eikä yhteiskunnan maksaa mitään kotihoidontukia. Valitettavasti töihin paluukaan ei monen kotona vietetyn vuoden jälkeen ole niin helppoa. Kotiäideiksi ryhtyvät ovat monesti vain laiskoja, kotona pääsee helpommalla. Sitten kateellisena haukutaan uraäitejä, etteivät muka välitä lapsistaan. Kotimammat eivät tajua, että juuri ne paljon veroja maksavat uraäidit mahdollistavat heidän kotona makoilunsa. Kotiäidit töihin veroja maksamaan ja lapset tarhaan!
[/quote]
On se kumma miten asiat muuttuu. 50 vuotta sitten jos nainen halusi mennä töihin ja hankkia uran, niin tällästä naista katsottiin kieroon ja pidettiin huonona äitinä ym. Ja nykyään jos haluat jäädä kotiin lasten kanssa niin taas katsotaan kieroon. Ikinä ei saa elää omaa elämää niin että se tuntuu hyvältä ja siitä nauttii, heti on joku vaahtoamassa että se oma tapa elää on se ainoa oikea ja hyväksyttävä.
Ja tiedoksesi että vaikka olenkin "vain" kotiäiti niin maksan kyllä veroja. Ja olen maksanut ennenkin ja maksan tulevaisuudessakin. Ja en ole laiska, en makoile kotona sohvalla kokopäivää. Vaikka et uskoisi niin kyllä, lasten kanssa kotona voi olla rankkaa ja lastenhoito on työlästä. Mutta silti sen arvoista enkä tekisi toisin jos voisin. Ja kun miettii tän hetkistä työpaikka tilanetta ja sitä että päiväkodista on todella vaikeata saada paikkaa. Niin mitä järkeä olisi että kaikki kotiäidit rynnisi työmarkkinoille nyt? Kun ei niitä työpaikkoja riitä edes kaikille niille joilla ei oikeasti ole mitään muuta tekemistä kuin istua kotona.
Miten jotkut jaksaa ottaa päänvaivaa siitä miten toiset elää? Kannattaa hankkia omaan elämään vähän lisää sisältöä jos noin paljon ahdistaa se onko joku tuntematon kotona lasten kanssa vai töissä.
Kyllä mun "kotona makoilun" neljän alle kuusi vuotiaan kanssa mahdollistaa 120 000€ vuodessa tienaava aviomieheni, eikä yksikään uraäiti!
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 21:59"]
Huvittaa facebookissakin pari kaveria, joilla tiedoissa työn kohdalla "Kotiäiti yrityksessä koti". Ei helkkari... Ei omien lasten hoitaminen ole AMMATTI! Varmasti lasten kanssa on välillä rankkaakin, mutta ei niitä lapsia ole pakko hankkia. Sitten jos taas lapsia päättää tehdä, pitäisi niistä ihan itse pystyä huolehtimaan. Ei kuulu yhteuskunnalle ja veronmaksajille, jos joku jää kotiin hoitamaan omia lapsiaan, ihan samoin kuin ei kuulu kotityöt tai lemmikin hoitokaan. Kyllä sen toisen työssäkäyvän vanhemman tulisi elättää sitten kotiin jäävä vanhempi, eikä yhteiskunnan maksaa mitään kotihoidontukia. Valitettavasti töihin paluukaan ei monen kotona vietetyn vuoden jälkeen ole niin helppoa. Kotiäideiksi ryhtyvät ovat monesti vain laiskoja, kotona pääsee helpommalla. Sitten kateellisena haukutaan uraäitejä, etteivät muka välitä lapsistaan. Kotimammat eivät tajua, että juuri ne paljon veroja maksavat uraäidit mahdollistavat heidän kotona makoilunsa. Kotiäidit töihin veroja maksamaan ja lapset tarhaan!
[/quote]
Taidat olla vielä kovin nuori ja kokematon..
Hän maksaa enemmän veroja vuodessa, kuin moni uraäiti tienaa. Jos sieltä yhteiskunnalta lapsilisät nostaa takaisin, niin aika paljon jää vielä muille "yhteiskunnan eläteille" jaettavaa..
-143
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 23:54"]
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 23:51"]
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 23:46"]
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 23:40"]
Voi luoja te olette TYHMIÄ! Kysykääpä keneltä tahansa ekonomistilta mitä meidän yhteiskunnan taloudelle kävisi jos kaikki äidit jäisivät kotiin hoitamaan alle 3-vuotiaita kersojaan olettaen, että se niin ihana valtio maksaa heille siitä hyvästä. Väitti täällä on oikeasti tyhmää porukkaa. Parempi ehkä onkin, että AV-palstan ämmät ovat siellä kotona ikuisesti.
[/quote]
Joo, av-kotimammat luulee olevansajotainn suuria sankareita, kun jäävät kotiin, vaikka todellisuudessa ovat yhteiskunnalle pelkkiä kulueriä. Piste. Talouden ymmärtäminen on liian monimutkaista yksinkertaisen kotimamman pienelle päälle.
[/quote]
Kyllä ne kotiäidit ovat sankareita, koska koti on useimmiten pienelle lapselle se paras paikka. Eivät ehkä sankareita sinun mittapuulla joka taitaa olla vain raha.
[/quote]
Siinä olet oikeassa, että rahastahan tässä on kysymys. Etkö itse koe olevasi ahne, kun nostat kotihoidontukea, jonka työssäkäyvät verorahoissaan sinulle maksavat? Turha syyttää muita ahneudesta ennen kuin on katsonut itse peiliin. Ei minun tai kenenkään muunkaan tarvitse maksaa sinulle omien lastesi hoitamisesta, se on tosiaan ihan teidän perheen oma asia, miten talousasianne järjestätte.
[/quote]
Meidän perhe maksaa joka kuukausi veroja n. 2500 euroa. Olen kotona kahden alle kouluikäisen lapsen kanssa ja saan yhteiskunnalta siitä hyvästä n. 300 euroa. Joten en nyt ihan tajua, että miten me niin kauheasti kulutamme yhteiskunnan varoja? Voisitko ystävällisesti vääntää tämän minulle rautalangasta?
Mainittakoon vielä, että pienessä kotikaupungissamme päivähoitopaikat ovat kiven alla ja päiväkodeissa lapset ylipaikoilla, sijaisia ei ole rahaa palkata ja lähipäiväkodissamme on homeongelma. Nämä asiat olen kuullut monelta ystävältäni, joilla on joko lapsia hoidossa tai ovat itse töissä pk:ssa. Ja tämä tilanne on varmaan sama monessa suomalaisessa kunnassa.
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 09:57"]
Voi luoja te olette TYHMIÄ! Kysykääpä keneltä tahansa ekonomistilta mitä meidän yhteiskunnan taloudelle kävisi jos kaikki äidit jäisivät kotiin hoitamaan alle 3-vuotiaita kersojaan olettaen, että se niin ihana valtio maksaa heille siitä hyvästä. Väitti täällä on oikeasti tyhmää porukkaa. Parempi ehkä onkin, että AV-palstan ämmät ovat siellä kotona ikuisesti.
[/quote]
Joo, av-kotimammat luulee olevansajotainn suuria sankareita, kun jäävät kotiin, vaikka todellisuudessa ovat yhteiskunnalle pelkkiä kulueriä. Piste. Talouden ymmärtäminen on liian monimutkaista yksinkertaisen kotimamman pienelle päälle.
[/quote]
Kyllä ne kotiäidit ovat sankareita, koska koti on useimmiten pienelle lapselle se paras paikka. Eivät ehkä sankareita sinun mittapuulla joka taitaa olla vain raha.
[/quote]
Siinä olet oikeassa, että rahastahan tässä on kysymys. Etkö itse koe olevasi ahne, kun nostat kotihoidontukea, jonka työssäkäyvät verorahoissaan sinulle maksavat? Turha syyttää muita ahneudesta ennen kuin on katsonut itse peiliin. Ei minun tai kenenkään muunkaan tarvitse maksaa sinulle omien lastesi hoitamisesta, se on tosiaan ihan teidän perheen oma asia, miten talousasianne järjestätte.
[/quote]
Meidän perhe maksaa joka kuukausi veroja n. 2500 euroa. Olen kotona kahden alle kouluikäisen lapsen kanssa ja saan yhteiskunnalta siitä hyvästä n. 300 euroa. Joten en nyt ihan tajua, että miten me niin kauheasti kulutamme yhteiskunnan varoja? Voisitko ystävällisesti vääntää tämän minulle rautalangasta?
Mainittakoon vielä, että pienessä kotikaupungissamme päivähoitopaikat ovat kiven alla ja päiväkodeissa lapset ylipaikoilla, sijaisia ei ole rahaa palkata ja lähipäiväkodissamme on homeongelma. Nämä asiat olen kuullut monelta ystävältäni, joilla on joko lapsia hoidossa tai ovat itse töissä pk:ssa. Ja tämä tilanne on varmaan sama monessa suomalaisessa kunnassa.
[/quote]
Käytätkö neuvolaa? Terveyskeskusta? Hammashoitoa lapsille tai itsellesi kunnallisena palveluna? Käveletkö teitä pitkin? Käytätkö julkista liikennettä? Mitään kerhoja lapsesi eivät ilmeisesti käy etkä myöskään käy missään "mammakahvilassa" itse. Kyllähän se, että maksan 2 € kahvista siellä kattaa mun kulut siellä.
Siinäpä nyt vaikka vähän rautalankaa, mutta eihän nämä kuuntele, kun mun mies maksaa veroja! Se mieskään ei vissiin kulje niitä katuja pitkin sinne töihin.
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 23:12"]Mietittekö te kotiäidit (tilanne, jossa naisella ei paljon omaa varallisuutta), miten stressaavaan asemaan asetatte miehenne, kun joutuvat olemaan perheen ainoita elättäjiä teidän leikkiessä kotona lasten kanssa? Mies joutuu paiskimaan niska limassa töitä ja huolehtimaan, mitä käy jos hän vaikka sairastuu tai jää työttömäksi. Miekin voi haluta jäädä kotiin, mutta eihän se usein teille käy, koska haluatte itse lepäillä kotona.
[/quote]
Mua rupee ärsyttämään tuo provosoiva "lepäily". Ja tää kirjotus, ootko oikeesti noin tyhmä vai vaan lapsellinen? Äiti jää sen takia kotiin koska vastasyntynyt on ensimmäisinä elinkuukausinaan riippuvainen äidistään ja kun lapsi on kasvanut niin yleensä äiti sitten jää kotiin. Tiedän pari perhettä missä isä jäänyt kotiin kun lapsi on tarpeeksi vanha ja äiti palannut töihin.
Ja en usko että näitä sun kuvailemasia perheitä hirveesti löytyy.
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 23:18"]Minä olen itse vapaaehtoisesti hankkinut koiran ja se joutuu olemaan päivät yksin, kun käyn töissä. Haluan jäädä kotiin hoitamaan koiraa, koska kyllähän koira voi paremmin, jos voisin sen kanssa lenkkeillä ja temmeltää päivisin töissäkäynnin sijaan. Myös koiranruoka ja eläinlääkärit maksavat, joten tarvitsen tähän yhteiskunnan tukea. Jos taas käyn töissä, täytyy yhteiskunnan taloudellisesti tukea koiran hoitoa jossain kennelissä. Älytöntä, eikö?
[/quote]
Vertaatko sä KOIRAA mun lapseen jonka mä olen mun miehen kanssa yhdessä luonut tyhjästä? Jota mä kannoin mun sisällä 9 kuukautta ja sitten kivulla ja tuskalla synnytin? Jota mä nyt kasvatan seuraavat 18+vuotta että siitä kasvais normaali empaattinen hyvä kunnollinen onnellinen yhteiskunnalle hyödyllinen kansalainen?
Kaikkea sitä lukee...
Kaikki on suhteellista. Itse olin kolme vuotta lasten kanssa kotona ja mielestäni raskasta ei niinkään ollut fyysisesti vaan psyykkisesti. Piirit menevät todella pieneksi ja ainoat puheenaiheet pyörivät lastenhoidon/ruuanlaiton yms ympärillä. Mietin tulevani hulluksi, jos kotona olisin kauemmin. Onneksi pääsin töihin. Koen myös olleeni parempi äiti työssäkäyvänä. Mikäli olisin ollut kotona, pinna olisi kiristynyt ja sitä myöten perhe-elämä.
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 10:07"] [quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 09:57"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote] Käytätkö neuvolaa? Terveyskeskusta? Hammashoitoa lapsille tai itsellesi kunnallisena palveluna? Käveletkö teitä pitkin? Käytätkö julkista liikennettä? Mitään kerhoja lapsesi eivät ilmeisesti käy etkä myöskään käy missään "mammakahvilassa" itse. Kyllähän se, että maksan 2 € kahvista siellä kattaa mun kulut siellä. Siinäpä nyt vaikka vähän rautalankaa, mutta eihän nämä kuuntele, kun mun mies maksaa veroja! Se mieskään ei vissiin kulje niitä katuja pitkin sinne töihin.[/quote]
Mutta voitko viisaudessasi kertoa minulle, että kuinka se säästäisi yhteiskunnan varoja, että tuuppaisin lapseni ylipaikoille päivähoitoon ja menisin kiireesti takaisin matalapalkkaiselle sosiaalialalle töihin? Veroja maksaisin suht vähän, paljon vähemmän kuin mitä lasteni päivähoito maksaisi. Lapseni joutuisivat vielä vuoropäivähoitoon, joka lienee kunnalle paljon kalliimpaa kuin pelkkä päivähoito. Tällä hetkellä työni hoitaa sijainen, joka sitten puolestaan joutuisi työttömäksi.
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 22:21"][quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 22:17"]
Jos ja kun kotiäitiyden hoitaa kunnialla, niin se käy työstä. Kun huolehtii lapselle riittävästi virikkeitä, leikkikavereita, hyvän päivärytmin ja riittävästi liikuntaa, niin siinä se aika menee. Ihan kuin päiväkodissa niillä hoitajilla, joiden työtä kukaan tuskin väittää lomailuksi. Meillä oli joka päivä useampi lapsi omien lisäksi pyörimässä, ja olihan se ihanaa aikaa. Mutta, töissä on kyllä helpompaa. Ei tarvitse olla samalla lailla emotionaalisesti läsnä koko ajan, ennakoida toisten tarpeita, huolehtia turvallisuudesta ja selvitellä lasten välisiä toistuvia ja jatkuvia pieniä ristiriitoja.
Ihmettelen tätä joidenkin kovaa halua vähätellä sitä, että joku kasvattaa ja hoitaa itse lapsensa. Se on yhteiskunnalle edullista ja lapselle hyväksi. Useimmilla naisilla ei sitäpaitsi ole mitään uraa, vaan he tekevät ihan tavallista työtä. Ei ketään hyödytä kilpailu siitä, kenellä tässä on rankinta. Ei elämän pointti ole vaan sinnitellä päivästä toiseen elämäänsä vihaten. Toivon että jokainen saa elää elämänsä niin, että voi olla onnellinen. Silloin ei ole tarvetta tuollaiselle takakireälle ilkeilylle, mitä ap tässä aloituksessa harrastaa.
[/quote]
Minun puolestani jokainen saa itse päättää, onko kotiäitinä vai töissä KUNHAN MIES SITTEN ELÄTTÄÄ. Mielestäni yhteiskunnan ei tarvitse omien lasten hoitamisesta maksaa mitään tukea ikään kuin palkaksi. Ei kukaan maksa minullekaan siitä, että petaan oman sängyn, käyn suihkussa ja pyyhin pyllyni, kun käyn vessassa.
[/quote]Kyllä Sinun on hyvä rukoilla itsellesi VIISAUTTA.
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 00:16"]
Toisaalta uskon, että moni vähänkään fiksumpi ei edes jaksa olla kotona. Minusta olisi turhauttavaa, jos elämä pyörisi joidenkin kakkavaippojen ympärillä...
[/quote]
Totta kai, jos olet niin pieniälyinen, että keskityt niihin kakkavaippoihin sen sijasta, että keskittyisit siihen pieneen ihmiseen joka niitä vaippoja käyttää, sulla onkin tylsää siellä kotona.
Miksei saa "tykätä" enemmän kuin kerran?! :D Täyttä asiaa ap. Pari yh kaveria joiden päivät facebookin mukaan menee kynsihuollossa, kampaajalla tai kahvitellessa. Ja oivoi kun on niin rankkaa lapsen kanssa.
Olen ollut sekä kotona lasten kanssa että työssä. Töissä oli helpompaa. Samoin mies on ollut kotona ja töissä ja on samaa mieltä: töissä pääsee helpommalla. Tietysti kokemus riippuu ihmisen luonteesta, millaisia lapset ovat ja myöskin siitä, millaista työtä tekee.
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 10:30"]
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 10:07"] [quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 09:57"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote] Käytätkö neuvolaa? Terveyskeskusta? Hammashoitoa lapsille tai itsellesi kunnallisena palveluna? Käveletkö teitä pitkin? Käytätkö julkista liikennettä? Mitään kerhoja lapsesi eivät ilmeisesti käy etkä myöskään käy missään "mammakahvilassa" itse. Kyllähän se, että maksan 2 € kahvista siellä kattaa mun kulut siellä. Siinäpä nyt vaikka vähän rautalankaa, mutta eihän nämä kuuntele, kun mun mies maksaa veroja! Se mieskään ei vissiin kulje niitä katuja pitkin sinne töihin.[/quote]
Mutta voitko viisaudessasi kertoa minulle, että kuinka se säästäisi yhteiskunnan varoja, että tuuppaisin lapseni ylipaikoille päivähoitoon ja menisin kiireesti takaisin matalapalkkaiselle sosiaalialalle töihin? Veroja maksaisin suht vähän, paljon vähemmän kuin mitä lasteni päivähoito maksaisi. Lapseni joutuisivat vielä vuoropäivähoitoon, joka lienee kunnalle paljon kalliimpaa kuin pelkkä päivähoito. Tällä hetkellä työni hoitaa sijainen, joka sitten puolestaan joutuisi työttömäksi.
[/quote]
Okei, mutta sä kysyit vaan sitä, mitä yhteiskunnan varoja perheesi kuluttaa juuri nyt. Siihen vastasin.
Tää on jännä, miten kotiäidit ja varmaan moni muukin näkee tämän yhteiskunnan pyörittämisen jotenkin kuukausiperusteisella kulu/tulorakenteella. Että kun me maksetaan 2500 € kuukaudessa veroja tässä kuussa ja mä saan vaan 300 € ja me ei kuluteta yhtään mitään. Kun tätähän pitää tarkastella aina ihmisen koko elämänkaaren mittaisena asiana.
Olet sosiaalialalla? Kuinka paljon maksoit koulutuksestasi? Saitko opintotukea? Söitkö opiskelijoille aika halpaa ateriaa koskaan? Asumistukea? Nyt olet kotona ja koulutuksesi on yhteiskunnan kannalta tällä hetkellä täysi hukkainvestointi. Käyttekö puistoissa lasten kanssa ja maksatko pääsymaksun? Kun menet pääkaupunkiseudulla ilmaiseksi ratikkaan niiden rattaidesi kanssa, makastko? Et, mutta joku muu maksaa. Päivittäisellä tasolla se sun miehen vero hupenee aika nopsaan.
Ehkä palaat työelämään ja teet vielä upean työuran koulutukseesi panostetun summan eteen, mutta miehesi sairastuu masennukseen, eikä pysty tekemään enää ikinä sitä ilmeisen hyväpalkkaista työtä, josta hän nyt maksaa veroa 2500 €/kk. Saatte yhteiskunnalta varmaan siinä tapauksessa aika paljon tukea, jota sinä et matalapalkkaisella alalla maksa veroina just joka kuukausi yhteiskunnalle takaisin. Lapsesi tulevaisuudessa koulutetaan ilmaiseksi, vaikka kumpikan teistä ei olisi työelämässä ja teidät vanhuksina hoidetaan, vaikka ne kotihoidetut piltit eivät pistäisi tikkua ristiin sen eteen, että vanhemmat makaavat laitoksessa.
tajuatko yhtään tätä yhtälöä?
ja minä kannatan kotihoitoa 2-vuotiaaksi (en tässä yhteiskunnan tilanteessa 3-vuotiaaksi) ilman muuta. Mutta ottaa niin paljon päähän tää "kun mun mies maksaa kuukaudessa niin ja niin paljon veroja, mä voin olla kotona". Voit ja ilman muuta. Mutta jo esimerkiksi naisten koulutuksen kustantaminen kotiäitiyden ollessa se tuleva työnkuva on yhteiskunnalta aivan turhaa ja älytöntä ja se ukko saa maksaa sitä takaisin aika hemmetin monta vuotta ennen kuin ehtii alkaa kustantaa niitä neuvoloita, teiden tallaamista ja mammakahviloita saati lastensa peruskoulutusta.
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 10:53"][quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 10:30"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Okei, mutta sä kysyit vaan sitä, mitä yhteiskunnan varoja perheesi kuluttaa juuri nyt. Siihen vastasin.
Tää on jännä, miten kotiäidit ja varmaan moni muukin näkee tämän yhteiskunnan pyörittämisen jotenkin kuukausiperusteisella kulu/tulorakenteella. Että kun me maksetaan 2500 € kuukaudessa veroja tässä kuussa ja mä saan vaan 300 € ja me ei kuluteta yhtään mitään. Kun tätähän pitää tarkastella aina ihmisen koko elämänkaaren mittaisena asiana.
Olet sosiaalialalla? Kuinka paljon maksoit koulutuksestasi? Saitko opintotukea? Söitkö opiskelijoille aika halpaa ateriaa koskaan? Asumistukea? Nyt olet kotona ja koulutuksesi on yhteiskunnan kannalta tällä hetkellä täysi hukkainvestointi. Käyttekö puistoissa lasten kanssa ja maksatko pääsymaksun? Kun menet pääkaupunkiseudulla ilmaiseksi ratikkaan niiden rattaidesi kanssa, makastko? Et, mutta joku muu maksaa. Päivittäisellä tasolla se sun miehen vero hupenee aika nopsaan.
Ehkä palaat työelämään ja teet vielä upean työuran koulutukseesi panostetun summan eteen, mutta miehesi sairastuu masennukseen, eikä pysty tekemään enää ikinä sitä ilmeisen hyväpalkkaista työtä, josta hän nyt maksaa veroa 2500 €/kk. Saatte yhteiskunnalta varmaan siinä tapauksessa aika paljon tukea, jota sinä et matalapalkkaisella alalla maksa veroina just joka kuukausi yhteiskunnalle takaisin. Lapsesi tulevaisuudessa koulutetaan ilmaiseksi, vaikka kumpikan teistä ei olisi työelämässä ja teidät vanhuksina hoidetaan, vaikka ne kotihoidetut piltit eivät pistäisi tikkua ristiin sen eteen, että vanhemmat makaavat laitoksessa.
tajuatko yhtään tätä yhtälöä?
ja minä kannatan kotihoitoa 2-vuotiaaksi (en tässä yhteiskunnan tilanteessa 3-vuotiaaksi) ilman muuta. Mutta ottaa niin paljon päähän tää "kun mun mies maksaa kuukaudessa niin ja niin paljon veroja, mä voin olla kotona". Voit ja ilman muuta. Mutta jo esimerkiksi naisten koulutuksen kustantaminen kotiäitiyden ollessa se tuleva työnkuva on yhteiskunnalta aivan turhaa ja älytöntä ja se ukko saa maksaa sitä takaisin aika hemmetin monta vuotta ennen kuin ehtii alkaa kustantaa niitä neuvoloita, teiden tallaamista ja mammakahviloita saati lastensa peruskoulutusta.
[/quote]Jaksuhali <3
136 pahoittelee, ettei kappalejako jälleen kerran toiminut. Noin pitkä viesti on puuroa lukea. Ei ollut mun syy vaan palstan :)