En kykene antamaan anteeksi sanoja "ei ihme että sulla ei ole paljoa kavereita"
Yksi sanoja on veljeni avovaimo. Sitä akkaa en voi sietää, enkä haluaisi olla tekemisissä. Se laukoo suustaan mitä typerämpiä töksäytyksiä (on sanonut jotain paljon kamalampaa kuin tuo).
Toinen sanoja on ystäväni joka lausui tuon kun olimme parikymppisiä ja tutustuneet opiskeluaikojen alussa, emme silloin tunteneet toisiamme vielä kovin hyvin kun hän tuon kommentin sanoi. Hänelle en myöskään osaa antaa anteeksi, en vaikka olemme olleet siitä lähtien tekemisissä ja asumme samalla paikkakunnalla.
Ja toisaalta, eikö ihmisen pidä itse tajuta pyytää anteeksi? En tosin varmaan sittenkään antaisi anteeksi.
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko ajatellut sitä, että kenties sanoja olikin oikeassa?
Sinusta on siis ihan ok sanoa vaikkapa läskille, että ei ihme kun olet noin läskin kun vedät herkkuja jatkuvasti. Jos sanoja vaan on oikeassa eli kommentoinnin kohde on tosiaankin läski. Muullahan ei ole väliä, kunhan sanoja on oikeassa, ei väliä vaikka ne sanat satuttavat kohdetta? Niinkö? Olette te jotkut ihmiset epäempaattisia.
Jospa aloittaja onkin möläyttänyt jotain ilkeää, johon muut ovat todenneet, että ei ole ihme ettei hänellä ole kavereita. Tuskin kukaan tuollaista muuten vaan sanoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinusta on siis ihan ok sanoa vaikkapa läskille, että ei ihme kun olet noin läskin kun vedät herkkuja jatkuvasti. Jos sanoja vaan on oikeassa eli kommentoinnin kohde on tosiaankin läski. Muullahan ei ole väliä, kunhan sanoja on oikeassa, ei väliä vaikka ne sanat satuttavat kohdetta? Niinkö? Olette te jotkut ihmiset epäempaattisia.
Tästä on kyllä pakko olla samaa mieltä. Todella monilla ihmisillä on se käsitys, että on ok esittää asiansa niin vihamielisellä, veemäisellä tai nöyryyttävällä tavalla kuin haluaa, jos sattuu olemaan oikeassa.
Omasta mielestäni oikeassa olemiselta putoaa lähinnä pohja kun sitä käyttää tekosyynä toisen lyttäämiseen
Vierailija kirjoitti:
Kysyit, miten annetaan sanomiset anteeksi. Unohtamalla. Unohtamista auttaa jos voi sanoa itselleen että typerä ihminen puhuu typeriä, hänen typeryytensä ei ole minun ongelmani. Pitää myös päättää ettei anna ajatustensa pyöriä siinä. Silloin muisti vähitellen hämärtää muiston. Se ei häviä kokonaan mutta siitä tulee vähän "suttuinen".
Tämä mentaalinen työ kannattaa tehdä, koska itselle tulee siitä kevyempi olo.
Siinä on vaan se riski, että sitten joutuu väärinkohtelun uhriksi uudestaan. Teko kannattaa unohtaa, mutta jokin muistijälki on syytä jättää suojaamaan siltä, ettei joudu enää vastaavan uhriksi
Vierailija kirjoitti:
ap on tyypillinen narsisti
Olet kyllä sairas jos nautit yksinäisen loukkaamisesta.
En minäkään anna mitään anteeksi, jos ei edes pyydetä. Saatan unohtaa ajan kanssa, mutta se on eri juttu.
Minä ihmettelen ennemmin sellaista joka tarvitsee ison kaveri porukan ympärilleen. Tunteeko olonsa niin kuin pikkutyttönä suosituksi kun on paljon kavereita. 🤣
Mulle ei kuka tahansa kelpaa kaveriksikaan ja harvoin on törmännyt sellaiseen jonka kanssa kemiat ja mielenkiinnon aiheet synkkaavat. Kaikki eivät tarvi ketään jossa roikkua tai kaveria rientoihin. On jotain muuta täytettä elämässä ihan tarpeeksi.
Minä naurahdan nykyään ja sanon: "et sitten mitään nätimpää sanottavaa keksinyt!?"
Mulle kanssa äiti totesi joskus, että ihmettelee miten mulla on edes ystäviä, kun olen niin kamala. Olin 18v ja siinä kolmea kymppiä kohden ymmärsin, että läheiseen ihmissuhteeseen tarvitaan kaksi. Anteeksiantaminen ei ollut varsinainen kynnyskysymys, vaan sen hyväksyminen, ettei mulla tulisi koskaan olemaan sellaista äitiä, jota olisin toivonut. Siitä lähtien puhuttiin puutarhanhoidosta ja remontoinnista ja ihan hyvin meni.
ikäviä kommentteja, voit ajatella että toisella ei ole käytöstapoja ja miettiä että itsekkin joskus ehkä oot sanonut jotain epähienoa. yritä miettiä ,että voin ehkä antaa typerän kommentin anteeksi ja vapautua siitä ajatus tasolla.
jos joku laukoo mitä tahansa kommenttia ,niin sano vaikka että mitä tarkoitat?ja vastuuta toinen kommenteista, mun mielestä ei saa laukoa loukkaavia kommentteja koska se on huonoa käytöstä.mutta kaikki ei tajua omia puheitaan.esim on sairauksia jne jotka aiheuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tällaisessa asiassa mielestäni kukaan voi olla oikeassa, ja toisaalta mitä väliä sillä on? En minäkään niille ole alkanut aukoa päätäni jostain minkä katsoisin heissä ns. negatiiviseksi asiaksi. Olisi tietysti pitänyt, mutta sitä ei aina heti osaa sanoa takaisin. Inhottavaa miten ihmiset voivat sanoa noin loukkaavia sanoja ja vielä ihmiselle, jolla on ollut muutenkin vaikeaa. Lyödään lyötyä, en voi käsittää ihmisten julmuutta.
Ap
Ymmärrän sinua, minulle on käynyt sama, enkä tosiaan minäkään pysty antamaan anteeksi vaan nämä sanat vainoavat vielä vuosienkin päästä.
Vierailija kirjoitti:
Miten te muut olette voineet antaa anteeksi tuollaisia sanoja? Tai joitain muita loukkaavia sanoja?
Jos sanat ovat totta, ei niissä ole mitään anteeksi annettavaa. Totean vain, että niinpä, aivan oikeassa olet. Oikeasti loukkaavia sanoja en välttämättä edes anna anteeksi. Miksi pitäisi?
Kuulostaa läpällä heitetyltä jutulta, jonka sinä olet kuitenkin ottanut tosissasi. Joskus tutut keskenään kiusoittelevat toisiaan, ja se on ennemmin rakkaudenosoitus kuin mitään negaa. Jotkut ihmiset ei kuitenkaan tajua tätä, esim autismista johtuen, minkä vuoksi sattuu väärinkäsityksiä. Millainen oli äänensävy?
Vierailija kirjoitti:
Ehkäpä siihen on syynsä miksi useampi ihminen on sanonut ap:lle niin? Pitäisi myös tietää missä yhteydessä joku on sanonut noin.
Voisin hyvinkin antaa anteeksi. Jos minulle sanottaisiin tuolla tavalla, niin kyllä pohdiskelisin pitkään, että miksi joku kokee minut niin hankalana tai epämiellyttävänä ihmisenä, että näkee sen syyksi kaverittomuudelleni.
Aloituksen perusteella ap vaikuttaa kyllä sen verran ikävältä ja aggressiiviselta tyypiltä, että en minäkään haluaisi olla hänen kaverinsa.
Itse en huomannut aloituksessa mitään ikävää tai aggressiivista. Kuka tahansa loukkaantuisi tuollaisesta kommentoinnista. Sinä vaikutat ikävältä ja aggressiiviselta, kun haukut tuntematonta ihmistä. Ettet vaan olisi tuollainen "totuuksien" töksäyttelijä itse?
Jotkut ihmiset puhuu mitä sylki suuhun tuo. Paljastavat oman lapsellisuutensa sillä, että eivät ymmärrä kaikkien olevan erilaisia, mutta silti samanarvoisia. Arvostelevat muita ja pitävät itseään parempana, kun muut eivät ole samanlaisia kuin he itse. Ei heidän puheista kannata loukkaantua, he ei vaan osaa toimia muuten. Ajattele näistä ihmisistä myötätuntoisesti, että eivät ole vielä oppineet aikuisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Anna mä arvaan: Olet nyt tuon vuoksi niin traumatisoitunut ettei siihen auta mikään ja työssäkäyntiin et loukkaavista sanoista johtuen pysty. Mielensäpahoittajilla ei sori nyt vaan ole paljon kavereita. Totuushan se on.
Mikä ihmeen mielipide tämäkin on? Luuletko, että ihmiset ovat siksi työttömiä, kun joku loukkasi joskus heitä? Vaikutat jälkeen jääneeltä. Toivottavasti et ole ainakaan missään asiakaspalvelutöissä, tai sosiaalialalla.
Jos joku itselleni sanoisi noin, hän olisi varmaan mustasukkainen siitä, että minulla on hyviä ystäviä. Kuten onkin, oli niitä 0 tai 10. Tai todennäköisemmin yrittää vain loukata ja etsiä arkoja paikkoja siinä onnistumatta.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa läpällä heitetyltä jutulta, jonka sinä olet kuitenkin ottanut tosissasi. Joskus tutut keskenään kiusoittelevat toisiaan, ja se on ennemmin rakkaudenosoitus kuin mitään negaa. Jotkut ihmiset ei kuitenkaan tajua tätä, esim autismista johtuen, minkä vuoksi sattuu väärinkäsityksiä. Millainen oli äänensävy?
Ei pidä paikkaansa. Todellakaan ystävät eivät hauku toisiaan. Ainakaan normaalit ihmiset. Tuo on äärimmäisen loukkaavasti sanottu, eikä selity muulla, kuin sanojan törppöydellä.
Vierailija kirjoitti:
Minulta ei tämä,
en komppaa.
-Asperger n👋
Ei ole ihme, että näin kirjoittavilla ei ole ystäviä.
Eri