Kannattaisiko yksin asuvan tehdä ruuat itse?
Kommentit (19)
Tottakai kannattaa. Tee isompia määriä kerralla ja osa pakkaseen.
mies53v
Tavallaan se on tylsää mutta toisaalta kivaa ja tulee puolet halvemmaksi kuin ostaa valmiina . Kannattaa siis .
Kyllä mä teen. Jonku peruspöperön jota syön 3-4 päivää tai pistän pakkaseen. Parempaa ku mikroruuat ja tulee halvemmaksikin.
Palstan suosikkivinkkejä on tehdä 20 litraa kaalikeittoa ja pakastaa se annoksiksi. Eihän siinä mitään järkeä ole, mutta kukin tyylillään. Kaikki eivät myöskään osaa tehdä ruokaa, että sekin vaikuttaa asiaan.
Kyllä kannattaa. Halvalla terveellistä. Syön itse 2 lämmintä ateriaa päivässä eikä mulla ole pakastinta, mutta se ei haittaa kun en tarvitse vaihtelua joka päivä. Mulle riittää hyvin se, että teen ison satsin ruokaa 2-3 kertaa viikossa ja syön samaa useampana päivänä.
Kannattaa! Itse ostan tarjouksesta kanaa, possua, nautaa, usein jauhelihaa, ja teen kerralla ison määrän kastiketta. Niitä on pienissä purkeissa paljon pakastimessa, kansien värit kertovat sisällöstä. Keitän ehkä 3 kertaa viikossa pastaa, riisiä tai perunaa (aina näitä kotona) ja sitä vihannesta jonka tarjouksesta ostan, tai raastan (porkkanaa, naurista). Yksi kastikeannokseni riittää 2 päiväksi. Vaihtelu tulee juuri lisukkeista, ja siitä kun ostaa, taaskin tarjouksesta, herne- tai maissi- tai paprikasäilykepurkkeja.
Aamun ensimmäinen ateria on aika myöhään (ole eläkkeellä ja nukun pitkään nyt kun on mahdollista) ja se on puuro. Joten yksi lämmin ateria päivässä sen jälkeen riittää. Kerran viikossa menen ulos syömään, ystävien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
mies53v
Miten näitä suurempia määriä tehdään kerralla? Saa olla aika isot kattilat ja vuoat, että niihin saisi mahtumaan enemmän kuin kaksi ateriaa raavaalle miehelle 🙂
Ostan todella paljon resq-ruokia. Muutaman euron annoshintaan saa ruokaa sellaisen satsin josta syö kahdesti tai jopa kolmesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mies53v
Miten näitä suurempia määriä tehdään kerralla? Saa olla aika isot kattilat ja vuoat, että niihin saisi mahtumaan enemmän kuin kaksi ateriaa raavaalle miehelle 🙂
Eikö sulla ole isoja kattiloita (5-10 litraa ainakin)?
Riippuu mitä tarkoitetaan kannattavuudella? Taloudellisesti ehkä. Itse olen aina käynyt työpaikkaruokalassa ( työuraa liki 40 v). Iltaruoan joskus tehnyt, mutta enimmäkseen eineksiä.
En pidä ruoanlaitosta vaikka osaan kyllä.
Tällä ruokailulla olen pysynyt perustetveenä tähän asti.
Jos on työpaikan tarjoama lounasetu niin ei kannata. Itse haen e-passilla lounaan ja otan sen verran, että jää vielä illaksikin. Arkiruuat noin 130e/kk eli noin parisataa menee ruokiin kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Palstan suosikkivinkkejä on tehdä 20 litraa kaalikeittoa ja pakastaa se annoksiksi. Eihän siinä mitään järkeä ole, mutta kukin tyylillään. Kaikki eivät myöskään osaa tehdä ruokaa, että sekin vaikuttaa asiaan.
Ja mitään välimuotoahan ei ole.
Ainakin minun kannattaa, tulee halvemmaksi kuin ostaa valmiina koska valitettavasti yleensä en tykkää niistä halvimmasta eineksistä (muutamat ok, mutta useimmiten valitsisin niitä kalliimpia). Usein teen 2-4 hlö annoksen, syön iltaruokana ja seuraavana päivänä lounaalla, loput pakkaseen tai seuraavan ruuan pohjaksi (esim tomaattikeitosta pastakastikkeeksi, tällöin tosin teen vain 1-2 annosta). Pakastettuja syön silloin kun ei jaksa/huvita kokkailla. Välillä kyllä teen vain yhden annoksen, jos esim salaattia ja kana/lohifile tms.
Sinkkuna kävisin työpäivänä syömässä lounaan ravintolassa, kun työnantaja tukee lounaan hintaa. Minulle riittää yksi lämmin ruoka päivässä, joten viikolla ei ruokaa tarvitsisi tehdä. Viikonloppuna kokkaisin itse.
Einekset ei mene kurkusta alas! Eli teen ruuan itse, en pakasta valmista ruokaa koskaan, maku kärsii niin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mies53v
5L kattilaan tekee 2 ateriaa. Eli 10L sitten saisi 3 lisäateriaa kyllä pakastettavaksi. On kyllä varmaan aika massiivinen säilytettäväksi 10L kattila 🙂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mies53v
5L kattilaan tekee 2 ateriaa. Eli 10L sitten saisi 3 lisäateriaa kyllä pakastettavaksi. On kyllä varmaan aika massiivinen säilytettäväksi 10L kattila 🙂
Painatko 250kg?
Kannattaako missä mielessä? Terveyden kannalta kannattaa vähintäänkin tehdä ruoan oheen salaattia ja raasteita. Lisäksi eineksissä on turhan paljon suolaa. Eli kyllä, terveyden kannalta usein kannattaa.
Rahan kannalta? Kyllä, jos on pakastin. Joku kasvishernkeitto itse tehtynä on lähes ilmaista, kun tekee ison annoksen. Kiusaukset, laatikot ja keitot kannattaa tehdä isoina annoksina ja pakastaa. Säästää rahaa.
Ajankäytön kannalta riippuu, mikä vaihtoehtoinen asia siitä ajasta on kilpailemassa. Jos ruoanlaittoon käytetty aika on pois jostain hauskasta ja hyödyllisestä, ei kannata ainakaan joka päivä käyttää sitä ruoanlaittoon. Jos vaihtoehtona on tylsistynyt netin selailu tai Netflixin räplääminen siinä toivossa, että löytyisi jotain, mitä viitsii katsoa, niin ehdottomasti kannattaa mieluummin innostua ruoanlaitosta.
Kyllä minä ainakin teen. Miksi kysyt?