Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

OPET!! Syy erottaa koulusta? Auttakaa!

Vierailija
11.10.2014 |

Millaisia tapauksia tiedät, että alakoululainen on erotettu koulusta? Mitkä ovat olleet syyt? Miten opetus on hoidettu (useamman kuukauden) erottamisen aikana? Kuka vastaa opettamisesta erottamisen aikana (oma luokanope, erityisope vai kuka?). Käytetäänkö esim. skypeä?

Tiedän mitä laki ja ohjeet sanovat. Haluan kuulla oikeita kokemuksia. Kiitos. Kriisitilanne :(

Kommentit (67)

Vierailija
61/67 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouu on velvollinen järjestämään opetuksen, ei vanhempi. Vanhemman ei kuulu toimia opettajana, ellei välttämättä tahdo. Harva meistä on edes pätevä opettajaksi.

Vierailija
62/67 |
18.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kuka missään vaiheessa edes sanoi että masennuksesta erotetaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/67 |
18.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annoin tänä keväänä yhdelle yläkoululaiselle tarkat ohjeet tehtävistä, jotka tulee suorittaa tiettyyn arvosanaan ja lähetin kokeet erityisopen mukana. Erityisope kävi hänen luonaan useamman kerran viikossa, kunta palkkasi hänelle kotiin henkilökohtaisen koulunkäynninavustajan. Meillä hänelle toimitettiin myös kouluruoka, en tiedä onko ihan laissakin kun ainakaan mielestäni perhe joka on itse valinnut kotiopetuksen ei saa kouluruokaa. Olen todella pienessä kunnassa töissä. Yläkoulussa alle 100 oppilasta, joten täällä ei varmaan toimii tällaisissa päätöksenteko jouhevammin.

Vierailija
64/67 |
18.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veisin lapseni kaikkiin mahdollisiin jatkotutkimuksiin.

Olisi ikävää, että kotona kasvaa tuleva rikollinen.

Yleensä tilanne on jo tosi kärjistynyt, lapsi ei ole saanut lastensuojelun ja terveydenhuollon puolelta hänelle pyydettyä apua ja oireilee sitten koulussa. Ongelman ydin on yleensä muualla kuin koulussa. Erottaminen on viimeinen keino kun on koulussa vaaraksi muille, saati sitten itselleen.

Vierailija
65/67 |
18.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse yläkoulun erityisope ja kerran kymmenenvuotisen urani aikana on oppilas erotettu koulusta (väkivaltaisuuden ja uhkaavan käytöksen takia). Kyseessä oli ysiluokan pari viimeistä kuukautta (tosin kyseinen oppilas ei saanut päättötokaria vielä suoritettua sinä keväänä, vaan jatkoi opintojaan seuraavana syksynä). Opetus oli järjestetty läheisen kirjaston yhteyteen siten, että minä tai koulumme kasvatusohjaaja kävimme päivittäin 2-4 tuntia antamassa opetusta. Ruokailuun oppilaalla oli mahdollista mennä viereisen alakoulun tiloihin sen jälkeen, kun alakoululaiset olivat syöneet. Koska päivät olivat suht lyhyet, oppilas ei halunnut syödä kouluruokaa, vaan lähti mielummin kotiin. Opetus sujui ihan hyvin (silloin kun oppilas saapui paikalle). Rankka kokemus varmasti tuollainen "eristäminen". Itselläni ainakin oli välillä iso harmi oppilaan puolesta, kun näki, miten tuollainen vaikuttaa (vaikka tiesinkin, ettei siinä tilanteessa vaihtoehtoja ollut ja monet muut tukimuodot oli jo kokeiltu).

Vierailija
66/67 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylä-aste ikäinen poika toi puukon kouluun ja erotettiin heti!

Vierailija
67/67 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ope. Täällä 7-luokkalaisen äiti terve. Justiinsa minun pojan koululuokalla erotettiin yksi poika kokonaan koulusta (ehti olla puoli vuotta koulussa) ja toinen samalla luokalla sai 1 kk erotuksen koulusta juuri äskettäin. Kyllä sitä kuule tapahtuu. Ihan normi suurkaupungin iso koulu kyseessä, jossa normaaleja oppilaita. Syinä kiusaaminen, joksi väkivaltaa alle 16-vuotilailla kutsutaan lain mukaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän seitsemän