Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

OPET!! Syy erottaa koulusta? Auttakaa!

Vierailija
11.10.2014 |

Millaisia tapauksia tiedät, että alakoululainen on erotettu koulusta? Mitkä ovat olleet syyt? Miten opetus on hoidettu (useamman kuukauden) erottamisen aikana? Kuka vastaa opettamisesta erottamisen aikana (oma luokanope, erityisope vai kuka?). Käytetäänkö esim. skypeä?

Tiedän mitä laki ja ohjeet sanovat. Haluan kuulla oikeita kokemuksia. Kiitos. Kriisitilanne :(

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 16:35"]

Mutta lapsella ei ole todettu mitään "sairautta". Miksi hän menisi sairaalakouluun? t. ap

[/quote]

Kyllähän sillä päässä vikaa on, sä vaan et sitä myönnä. 

Vierailija
22/67 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alakoululaisista en tiedä, mutta yläkoulusta erotetut menevät lähes poikkeuksetta johonkin lastensuojelulaitokseen, jossa koulunkäynti hoidetaan. En tiedä ketään koulusta erotettua, joka olisi ollut vaan kotona erottamisen ajan. Kymmenen vuotta mulla opekokemusta suuresta yläkoulusta ja kyllä meillä yleensä vähintään yksi oppilas on vuoden aikana erotettuna koulusta jonkun pätkän. Ei siis kovin yleistä tämä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 16:54"]

Muutama vuosi sitten kaksi 5-luokkalaista erotettiin kahdeksi viikoksi koulusta koska olivat ottaneet luokkaretkelle alkoholia mukaan ja juottaneet sitä väkisin muille. Heillä muutenkin oli jatkuvasti aivan kauheaa käytöstä, esim kiusasivat toisia jatkuvasti.

[/quote]

Mä kyllä epäilen vähän tuota "juottaneet väkisin" muille kohtaa. Kyllähän vitosluokkalaisia saattaa kiinnostaa kokeilla ihan ilman pakkoakin, jos joku tuo mukanaan. Tai siis voi kai se noinkin olla, että ovat pakottaneet (toinen pitänyt kiinni, ja toinen kaatanut kurkusta), mutta mulla tulis enemmän mieleen, että kaikki ovat maistaneet, ja sitten on ollut helppo sanoa kiinni jäädessä että nuo pakotti juomaan. Ja jos muutenkin häirikköjä, niin kyllähän sellainen menee läpi. No mut, ihan aiheesta erottaminen silti..

Vierailija
24/67 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 17:03"]

Muutama vuosi sitten kaksi 5-luokkalaista erotettiin kahdeksi viikoksi koulusta koska olivat ottaneet luokkaretkelle alkoholia mukaan ja juottaneet sitä väkisin muille. Heillä muutenkin oli jatkuvasti aivan kauheaa käytöstä, esim kiusasivat toisia jatkuvasti.

[/quote]

Mä kyllä epäilen vähän tuota "juottaneet väkisin" muille kohtaa. Kyllähän vitosluokkalaisia saattaa kiinnostaa kokeilla ihan ilman pakkoakin, jos joku tuo mukanaan. Tai siis voi kai se noinkin olla, että ovat pakottaneet (toinen pitänyt kiinni, ja toinen kaatanut kurkusta), mutta mulla tulis enemmän mieleen, että kaikki ovat maistaneet, ja sitten on ollut helppo sanoa kiinni jäädessä että nuo pakotti juomaan. Ja jos muutenkin häirikköjä, niin kyllähän sellainen menee läpi. No mut, ihan aiheesta erottaminen silti..

[/quote]

Pakottaa voi muutenkin, kuin fyysisesti. Kiristämällä, uhkailemalla jne....

Vierailija
25/67 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakisin pikaisesti apua, jos lapseni olisi noin vakavasti sairas. Terapiaa tms.

Vierailija
26/67 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 17:09"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Voi toki, mutta tarkoitan että kun kyseessä on esimerkiksi 20 hengen lauma esimurkkuikäisiä, niin todennäköisempää on että nuo kaksi tyttöä ovat tarjonneet muille, ja muut sitten joukkopaineen alla tai puhtaasta kokeilunhalusta ovat kokeilleet. Mitä itse muistelen omaa 5.luokkaa, niin kyllä silloin tosi monet jo maistoi tupakkaa tai otti hörpyn salaa alkoholia kun halusivat tietää miltä maistuu ja tuntuu. Itse olin ns kiltti tyttö, mutta kyllä jo 11 -vuotiaana itsellänikin ja kavereilla oli jo tosi paljon murkkutyyppistä käyttäytymistä. Vaikka en tosin mitään kokeillutkaan vasta kun lukiossa.

27

Vierailija
27/67 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 16:58"][quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 16:35"]

Mutta lapsella ei ole todettu mitään "sairautta". Miksi hän menisi sairaalakouluun? t. ap

[/quote]

[/quote]

Tuolla sairaalakoulussa saatetaan hoitaa myös käytöshäiriöisiä esim kun passataan lääkitystä..

Vierailija
28/67 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 17:16"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Voi toki, mutta tarkoitan että kun kyseessä on esimerkiksi 20 hengen lauma esimurkkuikäisiä, niin todennäköisempää on että nuo kaksi tyttöä ovat tarjonneet muille, ja muut sitten joukkopaineen alla tai puhtaasta kokeilunhalusta ovat kokeilleet. Mitä itse muistelen omaa 5.luokkaa, niin kyllä silloin tosi monet jo maistoi tupakkaa tai otti hörpyn salaa alkoholia kun halusivat tietää miltä maistuu ja tuntuu. Itse olin ns kiltti tyttö, mutta kyllä jo 11 -vuotiaana itsellänikin ja kavereilla oli jo tosi paljon murkkutyyppistä käyttäytymistä. Vaikka en tosin mitään kokeillutkaan vasta kun lukiossa.

27

[/quote]

No toki katsomme jokainen asioita omista kokemusperistä. Minun luokallani ei vitosella ollut vielä esimurkkuja, jotka olisi polttaneet ja juoneet. Mutta oli pari häirikkökiusaajaa, jotka sai todella pahaa aikaiseksi. Samoin lapseni luokalla oli pari poikaa, jotka kiristi ja uhkaili ja kiusasi ja tehetytti osalle luokkakavereistaan todella paskajuttuja uhkailemalla eristämisellä yms.

Mutta ihmiset siis asuvat erilaisissa ympäristöissä ja ymmärrän katsantokantasi, jos olet todellakin elänyt paikkakunnalla, missä viidesluokkalaiset tytöt kännäävät ja tupakoivat. Meillä suurin osa leikki vielä nukeilla silloin.

Vierailija
29/67 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 17:27"]

[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 17:16"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

27

[/quote]

No toki katsomme jokainen asioita omista kokemusperistä. Minun luokallani ei vitosella ollut vielä esimurkkuja, jotka olisi polttaneet ja juoneet. Mutta oli pari häirikkökiusaajaa, jotka sai todella pahaa aikaiseksi. Samoin lapseni luokalla oli pari poikaa, jotka kiristi ja uhkaili ja kiusasi ja tehetytti osalle luokkakavereistaan todella paskajuttuja uhkailemalla eristämisellä yms.

Mutta ihmiset siis asuvat erilaisissa ympäristöissä ja ymmärrän katsantokantasi, jos olet todellakin elänyt paikkakunnalla, missä viidesluokkalaiset tytöt kännäävät ja tupakoivat. Meillä suurin osa leikki vielä nukeilla silloin.

[/quote]

Kai ymmärrät että tupakan tai alkoholin maistamisella en tarkoita kännäämistä? Minä tarkoitin ihan siis hörpyn ottoa. Vaikka ei sekään "normaalia" ole, mutta ei kannata kuitenkaan ummistaa silmiä ja aina laittaa kaikkea ns häirikköjen niskaan. Mitään muuta en kirjoituksellani tarkoittanut. Ja ei meidän lapsuudessa ei ollut normaalia kännätä ja polttaa tupakkaa, mutta moni maistoi tuolloin 5-6 lk:lla, sen muistan kyllä. 

Vierailija
30/67 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootte te ihmiset kyllä inhottavia, mitä helvettiä se teille kuuluu miksi ap:n lapsi on erotettu. "Kyllähän sillä päässä vikaa on"
Saisitte hävetä!!

Voimia hankalaan tilanteeseen ap!

Vierailija
31/67 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 15:52"][quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 15:39"]

Mielisairaalassa on koulu lapsille jotka ei kykene opiskelemaan normaalisti...sinne vaan.

[/quote]

Lapsia ei saa sijoittaa mielisairaalaan.
[/quote]

Hyvä tietää.... terv. Lasten psyk.osastolla töissä

Vierailija
32/67 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun pikkuveljeni oli sairaalakoulussa, vaikka hänellä ei koskaan todettu tai epäilty mitään fyysistä tai henkistä sairautta. Oli vain villi. Että kyllä sinne häiriköt voi sijoittaa.

Vierailija
33/67 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsessa ei ole mitään vikaa, niin häntä ei eroteta koulusta.

Melko yksinkertaista.

Suosittelen pikaista hoitoa oikeassa paikassa.

Vierailija
34/67 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap lapsesi erotetaan koulusta?

Vierailija
35/67 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 16:58"][quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 16:35"]

[/quote]

[/quote]

Aivan. Henkinen pahoinvointi (eli "sairastelu") on erittäinkin pätevä syy joutua/päästä sairaalakouluun.

Miksi ap vänkkäät täällä asiasta. Lapsellasi on mitä ilmeisimmin suuria ongelmia. Se, että ovat psyykkisiä, ei tee asiasta yhtään lievempää. Keskity nyt tukemaan lasta ja toimi yhteistyössä eri tahojen kanssa. Ketään ei eroteta huvikseen.

Vierailija
36/67 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
37/67 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 15:52"]

[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 15:39"]

Mielisairaalassa on koulu lapsille jotka ei kykene opiskelemaan normaalisti...sinne vaan.

[/quote]

Lapsia ei saa sijoittaa mielisairaalaan.

[/quote]

Ihanko totta? Kyllä vaan on meidän sairaalassamme lasten ja nuorten osastot...

Vierailija
38/67 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
39/67 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 15:48"]

Koulu järjestää opetusta, juuri noin kuten ylemmässä viestissä kuvattiin. Käytännössä esim ma ope tulee esim. kotiin pariksi tunniksi, tuo mukanaan nipun tehtäviä eri aineista ja opettaa uudet asiat. Oppilaan ja huoltajan vastuulla on huolehtia, että tehtävät tulevat tehdyksi. Seuraavalla tapaamiskerralla tarkastetaan tehdyt tehtävät ja annetaan uusia tehtäviä. Tämä jatkuu erottamisajan. Huoltajalla on aika kova homma saada joku aikuinen ohjaamaan ja valvomaan lasta - isovanhemmat,  sukulaiset ja kummit ovat joissakin tapauksissa pystyneet auttamaan. Joskus holtaja on joutunut ottamaan virkavapaata, kun ei voinut/uskaltanut jättää lasta kotiin ilman valvontaa.

Erottamisessa pyritään tekemään yhteistyötä huoltajien kanssa mahd. paljon. Alakoululaisten erottamisesta en minäkään ole kuullut.

[/quote]

Kuulostaa tosi kivalta! Harmi, kun minua ei erotettu peruskoulun ajaki. Olisin selvinnyt tehtävistä 1-2 tunnissa per päivä, mutta nyt meni koko lapsuus ja nuoruus torkkuessa koulussa.

Vierailija
40/67 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 16:54"]Muutama vuosi sitten kaksi 5-luokkalaista erotettiin kahdeksi viikoksi koulusta koska olivat ottaneet luokkaretkelle alkoholia mukaan ja juottaneet sitä väkisin muille. Heillä muutenkin oli jatkuvasti aivan kauheaa käytöstä, esim kiusasivat toisia jatkuvasti.
[/quote]

Mutta ap puhui kuukausista ja alakoululaisesta. Todella vaikea uskoa... Minä olen opettaja enkä tiedä yhtään erottamistapausta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yhdeksän