Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten luulette, että maskisuosituksen kanssa käy?

Vierailija
04.09.2021 |

Poistetaanko maskisuositus, kun rokotekattavuus on ainakin 80% ja muut rajoitukset puretaan? Vai luuletteko, etteä kaikki välttelevät maskisuosituksesta puhumista ja se "unohdetaan" poistaa, eli se vaan jää päälle? Vai luuletteko, että se pikemminkin tarkoituksella jätetään voimaan, esim. pelätään maskiin kiintyneiden suuttumusta, joten poistetaan kaikki muut rajoitukset, mutta erikseen painotetaan, että maskisuositus on silti voimassa?

Miten luulette, että tulee käymään?

Kommentit (75)

Vierailija
41/75 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole välittänyt koko suosituksesta ollenkaan. Muutaman kerran olen mennyt bussilla ja pitänyt maskia. Lisäksi muutaman kerran muissa yhteyksissä. Muuten olen mennyt maskittomana, eikä ole rokotustakaan.

Vierailija
42/75 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä?

Se on suositus. Saa käyttää tai olla ilman. Enpä usko että jonkun random-kaupankassatytön mielipide tulee vaikuttamaan kovinkaan paljon minun tekemisiini.

Junassa on maskipakko. Terveyskeskuksessa on maskipakko. Ja varsinkin useimmilla työpaikoilla ja monissa oppilaitoksissa on maskipakko.

Toki jos elää syrjäytyneenä eikä käy töissä tai paljon muuallakaan, niin voi välttyä maskin pitämiseltä.

Mä käytän näissä tilanteissa kangasmaskia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/75 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mono kirjoitti:

Minä käytän maskia niin kauan kuin sen käyttöä suositellaan. Surullista jos et piittaa omasta terveydestäsi. Mielestäni on kuitenkin edesvastuutonta vaarantaa toisten terveys ja jättää maski pois esim kaupassa, junassa ym.

Eikö jokainen voisi ita ottaa vastuuta omasta terveydestään? Tähän on tällä hetkellä keinoina esimerkiksi rokotukset (eristäytymisen jälkeen toiseksi tehokkain ja paras keino) tai ffp-maskit, jos pelkkään rokotukseen ei luota. Miksi lähdetään siitä ajtauksesta, että oma terveys on muiden käsissä? Nyt kuitenkin kaikilla on työvälineet oman itsensä suojaamiseen.

Entä muiden suojaaminen? Siitä maskissa on kysymys.

Miksi se on tärkeää vielä nyt, kun kaikilla on mahdollisuus ottaa rokotteet?

Tämä "muiden suojaaminen" on johtanut ennennäkemättömään kyttäämiseen ja kyräilyyn, kun kaikki vahtivat muiden maskinkäyttöä ja keskittyvät paheksumaan niitä, joilla on maski väärin tai ei maskia ollenkaan. Lisäksi, kun painotetaan sitä, että ilman "muiden suojaamista maskilla" ei kukaan ole turvassa, eivät ihmiset uskalla luottaa edes erittäin tehokkaiksi todettuihin rokotteisiin, vaan edelleen tuplarokotetut käyttävät ahdistuneina maskeja ja uskovat kuolevansa, jos kohtaavat maskittoman. 

Vierailija
44/75 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka nyt maskistaan luopuisi jos niitä käyttämään on ruvennut, eikun tupla maski se olla pitää.

Vierailija
45/75 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä?

Se on suositus. Saa käyttää tai olla ilman. Enpä usko että jonkun random-kaupankassatytön mielipide tulee vaikuttamaan kovinkaan paljon minun tekemisiini.

Junassa on maskipakko. Terveyskeskuksessa on maskipakko. Ja varsinkin useimmilla työpaikoilla ja monissa oppilaitoksissa on maskipakko.

Toki jos elää syrjäytyneenä eikä käy töissä tai paljon muuallakaan, niin voi välttyä maskin pitämiseltä.

Mä käytän näissä tilanteissa kangasmaskia.

Yksi tuttuni on käyttänyt koko ajan ohutta sifonkikankaasta tehtyä kangasmaskia. Huvittavaa kyllä, myös tämä näennäinen maski on riittänyt kaikkialla ja rauhoittanut pahimmatkin maskifanaatikot. Pääasia, kun jotain on naamalla, ei se niin nuukaa ole, vaikka olisi ohutta sifonkia, ihan yhtä hyvinhän se symboli ja signaali toimii...

Vierailija
46/75 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mono kirjoitti:

Minä käytän maskia niin kauan kuin sen käyttöä suositellaan. Surullista jos et piittaa omasta terveydestäsi. Mielestäni on kuitenkin edesvastuutonta vaarantaa toisten terveys ja jättää maski pois esim kaupassa, junassa ym.

Eikö jokainen voisi ita ottaa vastuuta omasta terveydestään? Tähän on tällä hetkellä keinoina esimerkiksi rokotukset (eristäytymisen jälkeen toiseksi tehokkain ja paras keino) tai ffp-maskit, jos pelkkään rokotukseen ei luota. Miksi lähdetään siitä ajtauksesta, että oma terveys on muiden käsissä? Nyt kuitenkin kaikilla on työvälineet oman itsensä suojaamiseen.

Miksi se on tärkeää vielä nyt, kun kaikilla on mahdollisuus ottaa rokotteet?

Tämä "muiden suojaaminen" on johtanut ennennäkemättömään kyttäämiseen ja kyräilyyn, kun kaikki vahtivat muiden maskinkäyttöä ja keskittyvät paheksumaan niitä, joilla on maski väärin tai ei maskia ollenkaan. Lisäksi, kun painotetaan sitä, että ilman "muiden suojaamista maskilla" ei kukaan ole turvassa, eivät ihmiset uskalla luottaa edes erittäin tehokkaiksi todettuihin rokotteisiin, vaan edelleen tuplarokotetut käyttävät ahdistuneina maskeja ja uskovat kuolevansa, jos kohtaavat maskittoman. 

Olisi myös mukava tietää kuinka paljon olen ollut tartuttamassa muita, kun olen kulkenut ilman maskia puolitoista vuotta, enkä ainakaan ole huomannut sairastuneeni koronaan koko aikana. Jännä, että olen sitten ilmeisesti jatkuvasti tartuttanut muita. Hyi minua.

Vierailija
47/75 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun Ahvenanmaalla poistettiin maskisuositus, niin samalla loppui ilmaisten maskien jakaminen mm. kouluihin. Eli tuon perusteella odotettavissa on täälläkin, että maskisuosituksen jälkeen ei jaeta enää ilmaisia maskeja. Eli esim. kunnat lopettavat maskien jakamisen vähävaraisille. Samoin myöskään koulut eivät enää tarjoa maskeja oppilaille, eivätkä työnantajat työntekijöilleen (paitsi tietenkin tervendenhoidon työssä jne, jossa maskit ovat arkea aina) vaan jos vielä joku haluaa välttämättä maskia käyttää, on sellaiset ostettava ihan itse.

Lisäksi kun virallinen maskisuositus on THL:n antama, siis viranomaisen antama, niin sellaisten päätösten pitää lain mukaan perustua välttämättömyyteen. Eli niitä voidaan ottaa käyttöön ja pitää voimassa vain, kun olosuhteet niin edellyttävät. Kun ne eivät enää edellytä, niin päätös on silloin poistettava.

Myös eri toimijoiden osalta (esim. tietyt kaupat, julkinen liikenne jne.) maskisuosituksen poistamisella on vaikutusta, varsinkin heihin, jotka ovat asettaneet maskipakon. Sillä sitten kun yleinen maskisuositus poistetaan, niin ei ole enää mitään terveysperusteista syytä maskipakolle, mihin nämä toimijat ovat maskipakkonsa osalta vedonneet. Eli tuolloin jos jatkavat maskipakkoa, sitä voi periaatteessa katsoa syrjiväksi toiminnaksi.

Vierailija
48/75 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

VR:llä ei ole varsinaista maskipakkoa. Sitä on vain markkinoitu sillä tavalla.

Finnairin koneissa on maskipakko suorastaan. Mutta mihin lainsäädäntöön tämä pakko perustuu? Ihan juridisesti asia kiinnostaisi. En ole missään nähnyt mitään oikeudellista perustelua tällaiselle pakolle? Saako Finnair itse päättää? Voisivatko he päättää vaikka, että jokaiselle matkustajalle pitää laittaa joku kaasunaamari päähän matkan ajaksi ja sekin olisi ok?

Sinänsä toki olen sitä mieltä että lentokoneessa tuo maskin käyttö on järkevää. Mutta omasta mielestäni sen maskin pitäisi olla FFP2-maski jokaisella matkustajalla, koska kirurginenkaan maski ei kyllä oikein suojaa kunnolla.

Vierailija
49/75 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi se aika kornia, että kun tällä hetkellä maskin käyttöön kehotetaan asiakkaitakin voimakkaasti, niin yhtäkkiä kuka vaan voisi kulkea ilman maskia. Eli en usko maskisuosituksen/-pakon varsinkaan pikaiseen ja äkkinäiseen poistamiseen. Kenties sitä saatetaan asteittain höllentää, eli että esimerkiksi ensi kesään mennessä peruskouluikäisiltä poistuu maskisuositus. Terveydenhuollon piirissä en usko, että maskista tullaan luopumaan edes vuosienkaan päästä, koska maski suojaa myös muilta taudeilta kuin koronalta.

Hyvä huomio, että maskin käyttö suojaa myös muilta taudeilta.

Toivottavasti jää pysyväksi suositukseksi ja ainakin useimpien käyttöön, erityisesti flunssa-aikaan. Maskien käyttöhän on jo ennen koronaakin ollut vuosikausia yleistä Aasiassa, joten samalla tavalla luontevaksi niiden käytön soisi jäävän myös Suomessa ja muissa länsimaissa.

Vierailija
50/75 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kun Ahvenanmaalla poistettiin maskisuositus, niin samalla loppui ilmaisten maskien jakaminen mm. kouluihin. Eli tuon perusteella odotettavissa on täälläkin, että maskisuosituksen jälkeen ei jaeta enää ilmaisia maskeja. Eli esim. kunnat lopettavat maskien jakamisen vähävaraisille. Samoin myöskään koulut eivät enää tarjoa maskeja oppilaille, eivätkä työnantajat työntekijöilleen (paitsi tietenkin tervendenhoidon työssä jne, jossa maskit ovat arkea aina) vaan jos vielä joku haluaa välttämättä maskia käyttää, on sellaiset ostettava ihan itse.

Lisäksi kun virallinen maskisuositus on THL:n antama, siis viranomaisen antama, niin sellaisten päätösten pitää lain mukaan perustua välttämättömyyteen. Eli niitä voidaan ottaa käyttöön ja pitää voimassa vain, kun olosuhteet niin edellyttävät. Kun ne eivät enää edellytä, niin päätös on silloin poistettava.

Myös eri toimijoiden osalta (esim. tietyt kaupat, julkinen liikenne jne.) maskisuosituksen poistamisella on vaikutusta, varsinkin heihin, jotka ovat asettaneet maskipakon. Sillä sitten kun yleinen maskisuositus poistetaan, niin ei ole enää mitään terveysperusteista syytä maskipakolle, mihin nämä toimijat ovat maskipakkonsa osalta vedonneet. Eli tuolloin jos jatkavat maskipakkoa, sitä voi periaatteessa katsoa syrjiväksi toiminnaksi.

Tuosta välttämättömyydestä olisi kiva kuulla jonkun asiantuntijan kommenttia - että millä perusteella maskisuositus on nyt välttämätön? En nimittäin usko, että siihen löytyisi kestäviä perusteluja. Maskisuositus estää todennäköisesti tartuntoja paljon vähemmän mitä esimerkiksi baarien sulkeminen tai pääkaupunkiseudun eristäminen muusta Suomesta, ja silti näitä ei voi tehdä, koska niitä ei voida pitää välttämättöminä ja oikeasuhtaisina - silti maskisuositus vaan on voimassa. Muihin rajoitteisiin suhteutettuna sille on vaikea löytää perusteita.

Vierailija
51/75 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi se aika kornia, että kun tällä hetkellä maskin käyttöön kehotetaan asiakkaitakin voimakkaasti, niin yhtäkkiä kuka vaan voisi kulkea ilman maskia. Eli en usko maskisuosituksen/-pakon varsinkaan pikaiseen ja äkkinäiseen poistamiseen. Kenties sitä saatetaan asteittain höllentää, eli että esimerkiksi ensi kesään mennessä peruskouluikäisiltä poistuu maskisuositus. Terveydenhuollon piirissä en usko, että maskista tullaan luopumaan edes vuosienkaan päästä, koska maski suojaa myös muilta taudeilta kuin koronalta.

Hyvä huomio, että maskin käyttö suojaa myös muilta taudeilta.

Toivottavasti jää pysyväksi suositukseksi ja ainakin useimpien käyttöön, erityisesti flunssa-aikaan. Maskien käyttöhän on jo ennen koronaakin ollut vuosikausia yleistä Aasiassa, joten samalla tavalla luontevaksi niiden käytön soisi jäävän myös Suomessa ja muissa länsimaissa.

Aasian maat, kuten Kiina, onkin hyvä roolimalli ja esikuva Pohjoismaiselle valtiolle! Huhhuh sentään. Aiemmin täällä pyrittiin ottamaan mallia pikemmin muista Pohjoismaista - missä vaiheessa ollaan päädytty ottamaan mallia Kiinasta?

Vierailija
52/75 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu kuin suomalaiset odottaisivat lupaa viranomaisiltaan (esim. matkustaa, kuten HS tänään mainitsi), mutta muualla ihmiset päättää itse. Viisailta siis päätös ja ohje, kuinka toimitaan ja kuinka minä haluan elää, en minä kuitenkaan itse tiedä mitään, vaan annan viisaiden päättää valinnoistani, on jonkinlainen suomalainen hyvin perustavaa laatua oleva näkemys.

Teidän maskivastaisten motto on "vapautta mutta ei vastuuta". Onneksi suomalaiset ajattelee muitakin.

Minun, maskivastaisen, motto on "rokote on paras keino koronaa vastaan, jokainen huolehtikoon rokotteella oman suojauksensa".

Minä aion pitää maskia rokottamattomien suojaksi. Se, että minulla on kaksi rokotetta ei estä minua levittämästä virusta, ja en välitä yhtään mitä rokotevastaiset asiasta tuumivat. Minähän pidän maskia vaikka yöllä, jos huvittaa.

Mitä, jos olisit ihan rehellinen sekä itsellesi että muille, ja myöntäisit, ettet sinä todellisuudessa käytä maskia muiden vuoksi, ihan kuten 99% maskinkäyttäjistäkään ei käytä sitä muiden vuoksi? Kyllähän se on selvää ja on ollut selvää jo alusta asti, että maskinkäyttäjistä lähes kaikki käyttävät sitä vain ja ainoastaan muodollisesti, ryhmäpaineen vuoksi ja täyttääkseen tiettyjen paikkojen vaatimukset maskipakosta.

Ei varmasti suurinta osaa ihmisistä kiinnosta maskinkäytössä vähääkään, suojaavatko he sillä muita vai eivät. Käyttävät sitä vain noista em. syistä.

Vierailija
53/75 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mono kirjoitti:

Mitä hlvtiä? Miten itsekästä kökköä!

Jos sinulla on mahdollisuus ja välineet suojata itse itseäsi, et voi vierittää vastuuta muille.

Vierailija
54/75 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä?

Ei ole, junassa riittää kun sanoo konnarille että on terveydellinen este maskin käyttöön. Terveyskeskuksessa taas on saatava palvelua oli maskia tai ei, kuten itsekin olen saanut.

VR:n sivuilla ei puhuta mistään tuollaisista terveydellisistä esteistä.

"Terveydelliset syyt voivat olla esteenä maskinkäytölle pienelle osalle asiakkaista. Toivomme näiden asiakkaiden ensisijaisesti käyttävän esimerkiksi visiiriä, mikäli mahdollista. Asiakkaat, jotka eivät terveydellisten syiden vuoksi voi käyttää maskia, ovat tervetulleita junaan ja VR ei vaadi todistusta terveydellisistä esteistä. Terveydellisen syyn toteaminen henkilökunnalle riittää."

Harmi jos et osannut etsiä kyseistä kohtaa VR:n sivuilta.

Miten joku konnari voi vaatia ketään paljastamaan terveystietojaan edes sen vertaa, että joutuu kertomaan terveydellisestä esteestä. Ei terveystiedot kuulu junan henkilökunnalle.

Vierailija
55/75 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole käyttänyt maskia kertaakaan terveydellisistä syistä, joten sinänsä itseeni ei suoraan henkilökohtaisesti vaikuttaisi vaikka maskisuositus kestäisikin, mutta en kyllä näe mitään järkeä sellaisessa mahdollisessa vaihtoehdossa, jossa etätyösuosituksesta pyrittäisiin pikkuhiljaa luopumaan, mutta maskisuosituksesta ei (nykyinen etätyösuostushan on muistaakseni voimassa 30.9 asti ja sen sen jälkeisestä jatkosta ei ole vielä kerrottu). Pienempi riski saada koronatartunta on kuitenkin siiloin, että ihmiset tekevät etänä töitä (niillä aloilla missä se on mahdollista), kuin se, että kaikki palaisivat takaisin lähitöihin maskit kasvoilla.

Toisin sanoen olet sitä mieltä, ettei maskeja ja muuta koronasuojautumista tarvita, mutta haluat edelleen lusmuilla kotonasi etkä enää palata takaisin työpaikalle.

Vierailija
56/75 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole suositellut ainakaan itselleni kumpaakaan, sen enempää kuin nenän tikutteluakaan

Vierailija
57/75 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin käytän jatkossakin, oli suositus mikä hyvänsä ja toivon, että mahdollisimman moni muukin jatkaisi sen käyttämistä.

Vierailija
58/75 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan vastaedes pelkän maskin maskipakkopaikkoihin, katonpa meneekö väki siellä vaikeaksi

Vierailija
59/75 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä?

Ei ole, junassa riittää kun sanoo konnarille että on terveydellinen este maskin käyttöön. Terveyskeskuksessa taas on saatava palvelua oli maskia tai ei, kuten itsekin olen saanut.

VR:n sivuilla ei puhuta mistään tuollaisista terveydellisistä esteistä.

"Terveydelliset syyt voivat olla esteenä maskinkäytölle pienelle osalle asiakkaista. Toivomme näiden asiakkaiden ensisijaisesti käyttävän esimerkiksi visiiriä, mikäli mahdollista. Asiakkaat, jotka eivät terveydellisten syiden vuoksi voi käyttää maskia, ovat tervetulleita junaan ja VR ei vaadi todistusta terveydellisistä esteistä. Terveydellisen syyn toteaminen henkilökunnalle riittää."

Harmi jos et osannut etsiä kyseistä kohtaa VR:n sivuilta.

Miten joku konnari voi vaatia ketään paljastamaan terveystietojaan edes sen vertaa, että joutuu kertomaan terveydellisestä esteestä. Ei terveystiedot kuulu junan henkilökunnalle.

Nimenomaan. Tämä on epäkohta, johon ei ole puututtu. Tämä korona-aika on tehnyt yhteiskunnastamme todella erilaisen paikan. Muistutamme huolestuttavasti jotain autoritääristä yhteiskuntaa, jossa ihmisen yksityisyydellä ja oikeuksilla ei ole niin väliä.

Vierailija
60/75 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ainakin käytän jatkossakin, oli suositus mikä hyvänsä ja toivon, että mahdollisimman moni muukin jatkaisi sen käyttämistä.

Sinulla on tähän oikeus. Ihan mielenkinnosta kysyn, että ihanko kaikkialla ja loppuikäsi ajattelit käyttää maskia, ja meinaatko käyttää silloinkin, jos on 30 astetta hellettä ja kuuma maski ahdistaa?