Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten luulette, että maskisuosituksen kanssa käy?

Vierailija
04.09.2021 |

Poistetaanko maskisuositus, kun rokotekattavuus on ainakin 80% ja muut rajoitukset puretaan? Vai luuletteko, etteä kaikki välttelevät maskisuosituksesta puhumista ja se "unohdetaan" poistaa, eli se vaan jää päälle? Vai luuletteko, että se pikemminkin tarkoituksella jätetään voimaan, esim. pelätään maskiin kiintyneiden suuttumusta, joten poistetaan kaikki muut rajoitukset, mutta erikseen painotetaan, että maskisuositus on silti voimassa?

Miten luulette, että tulee käymään?

Kommentit (75)

Vierailija
21/75 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle aivan sama. En ollenkaan käyttänyt maskia.

Vierailija
22/75 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ristiriitaisuus kasvaa – esimerkiksi VR:llä ja HSL:llä maskipakko, THL-johtaja Salminen: "Suomessa ei ole mitään määräystä, että maskia pitää käyttää"

Varsinkin sisätiloissa kasvomaskit ovat kuitenkin yhä vakiovaruste. THL:n Mika Salminen muistuttaa, ettei Suomessa ole käytössä maskipakkoa.

– Suomessa ei ole mitään määräystä, että maskia pitää käyttää. On olemassa THL:n suositus. Kyse on vapaaehtoisuudesta, Salminen toteaa.

Vaikka kyse onkin vain suosituksesta, niin esimerkiksi HSL:llä ja VR:llä on yhä käytössä maskipakko. Tämän lisäksi myös monissa kaupoissa ja muissa palveluissa suositellaan vahvasti maskin käyttämistä.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ristiriitaisuus-kasvaa-esimerkiksi-…

VR:llä voi kyllä matkustaa ilman maskia, mutta jotkut maskifanaatikkokonduktöörit voivat kyllä yrittää tyrkyttää maskia. Suurin ongelma on alaikäisten maskipakko koulussa. Kouluissa ei todellakaan anneta oppilaalle mahdollisuutta valita itse. Ja koska kyse on alaikäisistä, on tämä erityisen ongelmallista. Moni oppilas ei uskalla olla ilman maskia, koska pelkää opettajien suhtautmista tai esim. maskittomuuden vaikutusta arvosanoihin tai omaan asemaan luokan sosiaalisessa hierarkiassa. Kouluista pitäisikin tämän vuoksi koko maskisuositus poistaa, koska se johtaa muita tilanteita helpommin painostukseen ja pakottamiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/75 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että yhä useampi luopuu niistä ihan itse, kun rokotekattavuus paranee. Suositukset tulee jälkijunassa.

Työssäkäyvillä ei ole mahdollisuutta päättää asiaa itse. Työnjohto päättää, käytetäänkö maskia vai ei.

24/75 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytän maskia niin kauan kuin sen käyttöä suositellaan. Surullista jos et piittaa omasta terveydestäsi. Mielestäni on kuitenkin edesvastuutonta vaarantaa toisten terveys ja jättää maski pois esim kaupassa, junassa ym.

Vierailija
25/75 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se joskus poistuu. Itse aion lopettaa maskin käytön viimeistään kun rokotekattavuus 80% marraskuussa, oli suositus mikä hyvänsä. Niin varmaan moni muukin.

Vierailija
26/75 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin yksi ammattikorkeakoulu vaatii opiskelijoilta maskia. Jos maskia ei käytä, niin opiskelija poistetaan koulun tiloista vedoten lakipykälään jonka mukaan toisten "terveyttä ja turvallisuutta" ei saa vaarantaa.

Vierailija
27/75 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mono kirjoitti:

Minä käytän maskia niin kauan kuin sen käyttöä suositellaan. Surullista jos et piittaa omasta terveydestäsi. Mielestäni on kuitenkin edesvastuutonta vaarantaa toisten terveys ja jättää maski pois esim kaupassa, junassa ym.

Eikö jokainen voisi ita ottaa vastuuta omasta terveydestään? Tähän on tällä hetkellä keinoina esimerkiksi rokotukset (eristäytymisen jälkeen toiseksi tehokkain ja paras keino) tai ffp-maskit, jos pelkkään rokotukseen ei luota. Miksi lähdetään siitä ajtauksesta, että oma terveys on muiden käsissä? Nyt kuitenkin kaikilla on työvälineet oman itsensä suojaamiseen.

Vierailija
28/75 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu kuin suomalaiset odottaisivat lupaa viranomaisiltaan (esim. matkustaa, kuten HS tänään mainitsi), mutta muualla ihmiset päättää itse. Viisailta siis päätös ja ohje, kuinka toimitaan ja kuinka minä haluan elää, en minä kuitenkaan itse tiedä mitään, vaan annan viisaiden päättää valinnoistani, on jonkinlainen suomalainen hyvin perustavaa laatua oleva näkemys.

Vierailija
29/75 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä?

Se on suositus. Saa käyttää tai olla ilman. Enpä usko että jonkun random-kaupankassatytön mielipide tulee vaikuttamaan kovinkaan paljon minun tekemisiini.

Junassa on maskipakko. Terveyskeskuksessa on maskipakko. Ja varsinkin useimmilla työpaikoilla ja monissa oppilaitoksissa on maskipakko.

Toki jos elää syrjäytyneenä eikä käy töissä tai paljon muuallakaan, niin voi välttyä maskin pitämiseltä.

Maskipakko on kuin pyöräilykypärän käyttöpakko. Eli viraton, kun sitä ei ole sanktioitu mitenkään. Ainakaan minua ei ole mistään heitetty pihalle maskittomuuteni takia.

Vierailija
30/75 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissä ei saa olla ilman. Ketuttaa kun kaksi rokotetta otettuna ja haluisin olla ilman

Vierailija
31/75 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu kuin suomalaiset odottaisivat lupaa viranomaisiltaan (esim. matkustaa, kuten HS tänään mainitsi), mutta muualla ihmiset päättää itse. Viisailta siis päätös ja ohje, kuinka toimitaan ja kuinka minä haluan elää, en minä kuitenkaan itse tiedä mitään, vaan annan viisaiden päättää valinnoistani, on jonkinlainen suomalainen hyvin perustavaa laatua oleva näkemys.

Teidän maskivastaisten motto on "vapautta mutta ei vastuuta". Onneksi suomalaiset ajattelee muitakin.

Vierailija
32/75 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on tulkintaa. Esim. itse en toistaiseksi halua matkustaa sen vuoksi, että eri maissa on erilaiset koronarajoitukset ja esim. maskipakkoja monissa maissa. Ja itse en lomillani halua tällaisia. En myöskään halua joutua pakolliseen koronatestiin rajoilla, ja ainakin itselleni on epäselvää, saatetaanko vaikka 13-vuotias, toistaiseksi vain yhden rokotteen saanut pakkotestata. Itselläni on siis tuon ikäinen lapsi, enkä halua häntä vietävän väkisin kivuliaaseen nenätikkutestiin (se on kehoon tunkeutuva toimenpide, joten en halua lapsen joutuvan pakolla tuollaiseen). Olen matkustellut Suomessa, koska täällä ei maskipakkoja ole. Ihan mielelläni matkustelisin, ja nyt olen Tanskaa ja Viroa vähän alkanutkin miettiä matkakohteena. Tosin lentoyhtiöissä maskipakko varmaan vielä on, joten enpä tiedä... menee vähän lomafiilikset maskipakoista. En siis todellakaan odottele kenenkään lupia, vaan odottelen koronarajoitusten ja etenkin maskipakkojen poistumista. Viroon varmaan voisin mennäkin, kun siellä ilmeisesti maskipakkoa ei oikein noudateta.

Vierailija
33/75 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teidän maskivastaisten motto on "vapautta mutta ei vastuuta". Onneksi suomalaiset ajattelee muitakin.

Maskit ovat täysin hyödyttömiä. Pelkkä symboli ja muistutus siitä, että "pandemia on meneillään". Ei muuta virkaa.

Vierailija
34/75 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole käyttänyt maskia kertaakaan terveydellisistä syistä, joten sinänsä itseeni ei suoraan henkilökohtaisesti vaikuttaisi vaikka maskisuositus kestäisikin, mutta en kyllä näe mitään järkeä sellaisessa mahdollisessa vaihtoehdossa, jossa etätyösuosituksesta pyrittäisiin pikkuhiljaa luopumaan, mutta maskisuosituksesta ei (nykyinen etätyösuostushan on muistaakseni voimassa 30.9 asti ja sen sen jälkeisestä jatkosta ei ole vielä kerrottu). Pienempi riski saada koronatartunta on kuitenkin siiloin, että ihmiset tekevät etänä töitä (niillä aloilla missä se on mahdollista), kuin se, että kaikki palaisivat takaisin lähitöihin maskit kasvoilla.

Vierailija
35/75 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun, maskivastaisen, motto on "rokote on paras keino koronaa vastaan, jokainen huolehtikoon rokotteella oman suojauksensa".

Vierailija
36/75 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun, maskivastaisen, motto on "rokote on paras keino koronaa vastaan, jokainen huolehtikoon rokotteella oman suojauksensa".

Minä aion pitää maskia rokottamattomien suojaksi. Se, että minulla on kaksi rokotetta ei estä minua levittämästä virusta, ja en välitä yhtään mitä rokotevastaiset asiasta tuumivat. Minähän pidän maskia vaikka yöllä, jos huvittaa.

Vierailija
37/75 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytän. Loppuu suositus loka-marraskuussa. Jatkan käyttöä kunnes tuntuu oikealta lopettaa käyttö.

Samoin. Kun tulee muita infektioita, maskit kaivetaan esiin vielä pari vuotta, kunnes tauti alkaa painua unohduksiin.

Vierailija
38/75 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä aion pitää maskia rokottamattomien suojaksi. Se, että minulla on kaksi rokotetta ei estä minua levittämästä virusta, ja en välitä yhtään mitä rokotevastaiset asiasta tuumivat. Minähän pidän maskia vaikka yöllä, jos huvittaa.

On tietysti oma valintasi, jos haluat hankaloittaa elämääsi rokotevastaisten vuoksi. Itse taas ajattelen, että meillä on nyt rokotteet, ja on oma syynsä, jos ei sitä ota. Ymmärrän toki, että kaikki eivät voi terveydellisistä syistä ottaa rokotetta, mutta ainakaan rokotevastaisten takia en aio hankaloittaa omaa elämääni. Tuon sinun logiikkasi mukaan joudut käyttämään maskia loppuelämäsi ajan. En tiedä, saatko jotain mielihyvää tuosta, vai onko sinulla tuossa mukana hipaus marttyyriytta ("Tässä minä, rokotettu ja hyvä ihminen, käytän tunnollisesti maskia teidän rokotevastaisten halvan henkenne säästämiseksi")?

Onko sinulla ajatuksena joskus luopua maskeista, vai ihanko loppuikäsi meinaat käyttää? Toki saat niin tehdä, mutta onko se oikeasti mielekästä elämää? Muistathan, että mitään oikeaa ja aitoa kiitosta et tuosta uhrauksestasi saa - etenkään niiltä ihmisiltä, joiden vuokri uhraudut käyttämään maskia.

Vierailija
39/75 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä siinä ole vikaa.

Vierailija
40/75 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mono kirjoitti:

Eikö jokainen voisi ita ottaa vastuuta omasta terveydestään? Tähän on tällä hetkellä keinoina esimerkiksi rokotukset (eristäytymisen jälkeen toiseksi tehokkain ja paras keino) tai ffp-maskit, jos pelkkään rokotukseen ei luota. Miksi lähdetään siitä ajtauksesta, että oma terveys on muiden käsissä? Nyt kuitenkin kaikilla on työvälineet oman itsensä suojaamiseen.

Entä muiden suojaaminen? Siitä maskissa on kysymys.