Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten luulette, että maskisuosituksen kanssa käy?

Vierailija
04.09.2021 |

Poistetaanko maskisuositus, kun rokotekattavuus on ainakin 80% ja muut rajoitukset puretaan? Vai luuletteko, etteä kaikki välttelevät maskisuosituksesta puhumista ja se "unohdetaan" poistaa, eli se vaan jää päälle? Vai luuletteko, että se pikemminkin tarkoituksella jätetään voimaan, esim. pelätään maskiin kiintyneiden suuttumusta, joten poistetaan kaikki muut rajoitukset, mutta erikseen painotetaan, että maskisuositus on silti voimassa?

Miten luulette, että tulee käymään?

Kommentit (75)

Vierailija
61/75 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastasin jo kerran eli otat Finnairille yhteyttä ennen lentoa ja kerrot ettet voi käyttää maskia terveydentilan vuoksi ja otat vielä lennolle lääkärin suosituksen mukaan. Onnistuu lento

Vierailija
62/75 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen käyttänyt maskia enkä ole kyseenalaistanut sen hyödyllisyyttä, mutta siinä vaiheessa kun toisen rokotuksen kattavuus ylittää 80% ja rajoituksia puretaan, lopetan maskin käytön riippumatta suosituksista. Jos 80%:lle ihmisistä korona on siinä vaiheessa lähellä normiflunssaa ja suurin osa siitä jäljelle jääneestä 20%:sta on tietoisesti ottanut riskin ja päättänyt olla ottamatta rokotteen, niin en kyllä enää rajoita omaa elämääni tuon 20%:n takia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/75 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole käyttänyt maskia kertaakaan terveydellisistä syistä, joten sinänsä itseeni ei suoraan henkilökohtaisesti vaikuttaisi vaikka maskisuositus kestäisikin, mutta en kyllä näe mitään järkeä sellaisessa mahdollisessa vaihtoehdossa, jossa etätyösuosituksesta pyrittäisiin pikkuhiljaa luopumaan, mutta maskisuosituksesta ei (nykyinen etätyösuostushan on muistaakseni voimassa 30.9 asti ja sen sen jälkeisestä jatkosta ei ole vielä kerrottu). Pienempi riski saada koronatartunta on kuitenkin siiloin, että ihmiset tekevät etänä töitä (niillä aloilla missä se on mahdollista), kuin se, että kaikki palaisivat takaisin lähitöihin maskit kasvoilla.

Toisin sanoen olet sitä mieltä, ettei maskeja ja muuta koronasuojautumista tarvita, mutta haluat edelleen lusmuilla kotonasi etkä enää palata takaisin työpaikalle.

Eli etätyö ei ole sinusta koronasuojautumista ja työntekoa vaan lusmuilua? XD

Pienempi riski saada korona on juurikin siten että on kotona etätöissä, kun se että kaikki palaavat työpaikoilleen lähitöihin joku rätti naamalla.

Vierailija
64/75 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan, että suositus kestää vielä 2-5 kk.

Valitettavasti

Vierailija
65/75 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ainakin käytän jatkossakin, oli suositus mikä hyvänsä ja toivon, että mahdollisimman moni muukin jatkaisi sen käyttämistä.

Sinulla on tähän oikeus. Ihan mielenkinnosta kysyn, että ihanko kaikkialla ja loppuikäsi ajattelit käyttää maskia, ja meinaatko käyttää silloinkin, jos on 30 astetta hellettä ja kuuma maski ahdistaa?

Voi hyvää päivää taas. Enhän minä sitä ole tähänkään asti ulkona käyttänyt. Ainoastaan asioidessani sisätiloissa, eli lähinnä kaupassa käydessäni.

Jos et ole sattunut huomaamaan, niin kaupat on ilmastoituja tiloja, eli siellä on aina sama lämpötila, oli ulkona pakkanen tai helle. En osaa loppuiästäni mennä sanomaan, kun en ole tehnyt niin kauaskantoisia suunnitelmia, mutta lähitulevaisuudessa aion kyllä käyttää, oli suositus mikä tahansa.

Vierailija
66/75 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan, että suositus kestää vielä 2-5 kk.

Toivottavasti vielä 2-5 vuotta.

Ei tule tapahtumaan. Joissakin maissa pakot on jo poistettu ja joissain ei ole koskaan ollutkaan pakkoa tai suosituksia.

Vierailija
67/75 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ainakin käytän jatkossakin, oli suositus mikä hyvänsä ja toivon, että mahdollisimman moni muukin jatkaisi sen käyttämistä.

Sinulla on tähän oikeus. Ihan mielenkinnosta kysyn, että ihanko kaikkialla ja loppuikäsi ajattelit käyttää maskia, ja meinaatko käyttää silloinkin, jos on 30 astetta hellettä ja kuuma maski ahdistaa?

Voi hyvää päivää taas. Enhän minä sitä ole tähänkään asti ulkona käyttänyt. Ainoastaan asioidessani sisätiloissa, eli lähinnä kaupassa käydessäni.

Jos et ole sattunut huomaamaan, niin kaupat on ilmastoituja tiloja, eli siellä on aina sama lämpötila, oli ulkona pakkanen tai helle. En osaa loppuiästäni mennä sanomaan, kun en ole tehnyt niin kauaskantoisia suunnitelmia, mutta lähitulevaisuudessa aion kyllä käyttää, oli suositus mikä tahansa.

Itselläni oli tuossa 30 asteen helteessä lähinnä mielessä esimerkiksi linja-auto tai raitiovaunu. Olen itse tämän vuoden kesänä matkustanut bussilla, jossa sisälämpötila oli hellelukemissa. Osa otti maskin pois, koska se ahdisti niin paljon siinä kuumuudessa, osa piti sinnikkäästi, vaikka hiki valui pitkin naamaa.

Vierailija
68/75 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosituksia tarvitsevat ne, jotka eivät ota itse asioista selvää. Itse pidin maskia jo ennen hallituksen tilaamaa kirjallisuuskatsausta, jonka avulla kansalle valehdeltiin, ettei maskit auta.

Lukekaa vertaisarvioituja tutkimuksia.

Vierailija
69/75 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu kuin suomalaiset odottaisivat lupaa viranomaisiltaan (esim. matkustaa, kuten HS tänään mainitsi), mutta muualla ihmiset päättää itse. Viisailta siis päätös ja ohje, kuinka toimitaan ja kuinka minä haluan elää, en minä kuitenkaan itse tiedä mitään, vaan annan viisaiden päättää valinnoistani, on jonkinlainen suomalainen hyvin perustavaa laatua oleva näkemys.

Teidän maskivastaisten motto on "vapautta mutta ei vastuuta". Onneksi suomalaiset ajattelee muitakin.

Minun, maskivastaisen, motto on "rokote on paras keino koronaa vastaan, jokainen huolehtikoon rokotteella oman suojauksensa".

Minä aion pitää maskia rokottamattomien suojaksi. Se, että minulla on kaksi rokotetta ei estä minua levittämästä virusta, ja en välitä yhtään mitä rokotevastaiset asiasta tuumivat. Minähän pidän maskia vaikka yöllä, jos huvittaa.

Mitä, jos olisit ihan rehellinen sekä itsellesi että muille, ja myöntäisit, ettet sinä todellisuudessa käytä maskia muiden vuoksi, ihan kuten 99% maskinkäyttäjistäkään ei käytä sitä muiden vuoksi? Kyllähän se on selvää ja on ollut selvää jo alusta asti, että maskinkäyttäjistä lähes kaikki käyttävät sitä vain ja ainoastaan muodollisesti, ryhmäpaineen vuoksi ja täyttääkseen tiettyjen paikkojen vaatimukset maskipakosta.

Ei varmasti suurinta osaa ihmisistä kiinnosta maskinkäytössä vähääkään, suojaavatko he sillä muita vai eivät. Käyttävät sitä vain noista em. syistä.

Olen eri, mutta olen kai sitten se 1 %. Mä pidän FFP2-maskia itseni vuoksi ja siksi, etten toisi tartuntaa kotiin riskiryhmäläiselle, vaikka hän onkin rokotettu. Siinä sivussa suojelen muita, eikä tarvitse toisaalta stressata muiden maskinkäytöstä kun itsellä on suojaava maski. Jos perheessä on riskiryhmää, on nuortenkin kohdalla halu käyttää maskia ja se on helpompaa jos on yleinen maskisuositus. Mulle aikuisena on aika se ja sama mitä muut tekee tai ajattelee, mutta teinille voi olla aika ylittämättömän hankala paikka miettiä alkaako muiden silmätikuksi koulussa jos muilla ei enää ole maskeja vai suojaako maskia silti pitämällä vaikkapa syöpää sairastavaa sisarustaan.

Vierailija
70/75 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosituksia tarvitsevat ne, jotka eivät ota itse asioista selvää. Itse pidin maskia jo ennen hallituksen tilaamaa kirjallisuuskatsausta, jonka avulla kansalle valehdeltiin, ettei maskit auta.

Lukekaa vertaisarvioituja tutkimuksia.

Ei tarvitse. Vaikka maski olisi kuinka tehokas, en silti käyttäisi sitä. maski on todella epämukava, välillä jopa ahdistava. Se aiheuttaa minulle aknea, ja lisäksi sen kanssa on vaikea hengittää. Tässä 1,5 vuoden aikana en ole tiettävästi sairastanut koronaa ollenkaan, nyt minulla on kaksi rokotetta. Vaikka jossain vaiheessa minulla olisikin koronavirus vähän aikaa, en pitäisi perusteltuna käyttää useaa vuotta maskia käytännössä turhaan kärsien samalla maskin aiheuttamat haitat ja ahdistavat olot.

Vierailija
71/75 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu kuin suomalaiset odottaisivat lupaa viranomaisiltaan (esim. matkustaa, kuten HS tänään mainitsi), mutta muualla ihmiset päättää itse. Viisailta siis päätös ja ohje, kuinka toimitaan ja kuinka minä haluan elää, en minä kuitenkaan itse tiedä mitään, vaan annan viisaiden päättää valinnoistani, on jonkinlainen suomalainen hyvin perustavaa laatua oleva näkemys.

Teidän maskivastaisten motto on "vapautta mutta ei vastuuta". Onneksi suomalaiset ajattelee muitakin.

Minun, maskivastaisen, motto on "rokote on paras keino koronaa vastaan, jokainen huolehtikoon rokotteella oman suojauksensa".

Minä aion pitää maskia rokottamattomien suojaksi. Se, että minulla on kaksi rokotetta ei estä minua levittämästä virusta, ja en välitä yhtään mitä rokotevastaiset asiasta tuumivat. Minähän pidän maskia vaikka yöllä, jos huvittaa.

Mitä, jos olisit ihan rehellinen sekä itsellesi että muille, ja myöntäisit, ettet sinä todellisuudessa käytä maskia muiden vuoksi, ihan kuten 99% maskinkäyttäjistäkään ei käytä sitä muiden vuoksi? Kyllähän se on selvää ja on ollut selvää jo alusta asti, että maskinkäyttäjistä lähes kaikki käyttävät sitä vain ja ainoastaan muodollisesti, ryhmäpaineen vuoksi ja täyttääkseen tiettyjen paikkojen vaatimukset maskipakosta.

Ei varmasti suurinta osaa ihmisistä kiinnosta maskinkäytössä vähääkään, suojaavatko he sillä muita vai eivät. Käyttävät sitä vain noista em. syistä.

Olen eri, mutta olen kai sitten se 1 %. Mä pidän FFP2-maskia itseni vuoksi ja siksi, etten toisi tartuntaa kotiin riskiryhmäläiselle, vaikka hän onkin rokotettu. Siinä sivussa suojelen muita, eikä tarvitse toisaalta stressata muiden maskinkäytöstä kun itsellä on suojaava maski. Jos perheessä on riskiryhmää, on nuortenkin kohdalla halu käyttää maskia ja se on helpompaa jos on yleinen maskisuositus. Mulle aikuisena on aika se ja sama mitä muut tekee tai ajattelee, mutta teinille voi olla aika ylittämättömän hankala paikka miettiä alkaako muiden silmätikuksi koulussa jos muilla ei enää ole maskeja vai suojaako maskia silti pitämällä vaikkapa syöpää sairastavaa sisarustaan.

Ongelmaan olisi helpoo ratkaisu. Poistetaan nykyinen maskisuositus, mutta sen sijaan suositellaan käytettäväksi tehokasta FFP-tason suojainta, mikäli lähipiirissä on riskiryhmäläisiä. Näin kaikki ymmärtäisivät, miksi joku käyttää FFP-suojainta, mutta muita ei kiusattaisi turhaan ahdistavilla ja epämukavilla maskeilla.

Vierailija
72/75 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelmaan olisi helpoo ratkaisu. Poistetaan nykyinen maskisuositus, mutta sen sijaan suositellaan käytettäväksi tehokasta FFP-tason suojainta, mikäli lähipiirissä on riskiryhmäläisiä. Näin kaikki ymmärtäisivät, miksi joku käyttää FFP-suojainta, mutta muita ei kiusattaisi turhaan ahdistavilla ja epämukavilla maskeilla.

Tämä olisi minustakin fiksua, suurin osa käyttä kirurginmaskejaan niin väärin, ettei ne suojaa muita eikä itseä. Toisaalta, teinille se voi silti olla korkea kynnys pitää maskia jos suurin osa ei pidä. Mutta tuollainen suositus riskiryhmien läheisille olisi järkevä kompromissi.

-se jolle vastasit

Vierailija
73/75 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
74/75 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

up