Joudun syömään esimerkkiruokailussa kouluruokaa (esikoulu) ja maksamaan siitä n 3€ ateria, vaikka yritän välttää nopeita hiilareita/prosessoitua ruokaa. Nyt esimies kielsi vielä ruuan maustamiseen omilla mausteilla!
Voitteko kuvitella? Kuulemma kaupungin linja on, ettei omia mausteita saa tuoda kotoa. Myöskään talo ei niitä tarjoa.
Omista eväistä pitää toimittaa lääkärin todistus, ja sittenkin ensisijaisesti kaupunki tekee erikoisruokavalion mukaisen ruuan sinulle. Jos tiedät vihaavasi pinaattikeittoa ja se sattuu olemaan listalla, on sinun maksettava siitä 3€ ja oltava nälässä tai edes esitettävä syöväsi sitä.
Mikä muu ala on yhtä holhottua?
Kommentit (814)
Vierailija kirjoitti:
Jos ruokailu on työhön liittyvää esimerkkiruokailua, niin siitä ei kuulu maksaa.
Ruokailu ei tuolloin ole myöskään lakisääteinen TAUKO, vaan TYÖTEHTÄVÄ ja tauko tulee työnantajan tuolloin järjestää työntekijöille erikseen.
Tulee järjestää, mutta työntekijät ei yleensä halua, koska taukoa on mahdoton järjestää ja työpäivä pitenee puolella tunnilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te, joiden mielestä päiväkodissa henkilökunna pitää syödä lasten kanssa ruokaa, ottakaa itsellenne päiväkodin/koulun ruokalista ja ostakaa päivän ruoka eineshyllystä. Ai eikö miellytä, että joku muu päättää mikä sinun lounaasi on?
Kouluissa ja päiväkodeissa ei juurikaan käytetä eineksiä jo siksi, että se tulisi ihan hirveän kalliiksi. Jonkin verran puolivalmisteita toki eli esimerkiksi valmiiksi silputtuja keittojuureksia ja soseutettua porkkanaa. Ihan ovat kyllä säilönta-aineettomia pakasteita nuo, joten turhaa kitiset.
Se, että sinulla on joku huuhaa-hiilaridieetti päällä on ihan oma valintasi. Voi voi.
En minä työpaikkaruokalassakaan pääse yksin sanelemaan, mitä on tarjolla. Syötävä sitä, mikä on listalla. Aika monella ei omat eväät ole ratkaisu joko lyhyen tauon tai heikkojen säilytys/lämmitysmahdollisuuksien takia. Mutta hei, me maksamme tuosta ruokalaruuasta 2,5 kertaista hintaa.
Päiväkodin ruoat ovat nykyisin eineksiä = valmistettu monta päivää aiemmin suurissa keskuskeittiöissä. Ne vain lämmitetään päiväkodilla ennen tarjoilua. Ja kaikki jauheliha-/kana-/kalapihvit ja -pyörykät aivan taatusti tulevat valmiina, niitä ei ole edes siellä keskuskeittiöllä pyöritelty ja paistettu.
No höpö höpö. Ruoka ei uudelleenlämmityksellä muutu EINEKSEKSI. Haloo nyt! Jos sä kotona lämmität eilistä lihakeittoa, se ei siinä maagisesti muutu einekseksi.
Kielitoimiston sanakirja: Einekset = teollisesti tehtyjä valmisruokia t. puolivalmisteita.
Pullia ja pihvejä tehdään koko ajan keskuskeittiöissä. Olin itse pikkukaupungin keskuskeittiössä 7 vuotta sitten kesähommissa ja tein niitä itsekin.
Ja syynä nimenomaan kustannukset. Keskuskeittiöissä tehdään ruokaa jopa tuhansille ihmisille. Meidänkin 20 tuhannen asukkaan kaupungissa melkein pari tuhannelle: vanhainkodit, kaupungin työntekijät, koulut, päiväkodit, terveyskeskus.
Ne on eineksiä, kun niissä laatikoissa lukee Saarioinen tai Atria kun ne tulee keskuskeittiöön. Isoissa kaupungeissa tehdään myös teollisesti vaikka tehtäisiin keskuskeittiöissä, määrät on isompia eikä niitä pullia kukaan käsin väännä.
Vierailija kirjoitti:
AP on marttyyri. Hän pitää itseään "uhrina", koska joutuu syömään työaikana ruokaa, mistä hän ei tykkää.
AP:n kannattaisi nyt katsoa peiliin, ottaa lopputili nykyisestä duunista ja etsiä parempi duuni. Nykyinen duuni on väärä, koska se "pakottaa" viattoman "uhrin" syömään "pahaa" ruokaa työaikana, kun palkka juoksee.
Marttyyrien ongelma on se, että kukaan ei anna säälipisteitä. Keittiöhenkilökunta nauraa, lasten vanhemmat nauravat ja vauvapalstalla nauretaan.
Ilkeilijästä ei pidä kukaan. Kannattaisi muuttaa tyyliä, jos haluaa kavereita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ruokailu on työhön liittyvää esimerkkiruokailua, niin siitä ei kuulu maksaa.
Ruokailu ei tuolloin ole myöskään lakisääteinen TAUKO, vaan TYÖTEHTÄVÄ ja tauko tulee työnantajan tuolloin järjestää työntekijöille erikseen.
Tulee järjestää, mutta työntekijät ei yleensä halua, koska taukoa on mahdoton järjestää ja työpäivä pitenee puolella tunnilla.
Lakisääteisen tauon järjestäminen on työnantajan päänvaiva.
Mikään laki ei toki kiellä työntekijää työskentelemästä tauollaan, jos niin valitsee tehdä, mutta esimerkkiruokailussa ruoka on työväline, josta ei työntekijän kuulu maksaa.
Vierailija kirjoitti:
itse olet alasi valinnut. eikö tämä ollut sinulla ennen opiskelua tiedossa?
Itse olet ammattisi valinnut.
Itse lapsia halusit.
Itse hankit koiran.
Itse ostit ruman sohvan.
Itse menit sian kanssa naimisiin.
Itse halusit erota.
Itse menit myöhään nukkumaan.
Itse hankit käytetyn auton.
Itse aloit nuorena tupakoida.
Itse tartuit pulloon.
Itse ole itsesi syönyt pullukaksi.
Itse olet valinnut olla laiska.
Itse uskoit valheita.
Itse olet kuoppasi kaivanut.
Ja mitä näitä nyt on. Niin, katsos kun ihan joka päivä me ihmiset tosiaan joudutaan tekemään erinäisiä valintoja ja ikinä ei voi olla siinä hetkessä sataprosenttisen varma lopputuloksesta. Joku viisas joskus sanoi, että ihminen, joka ei tee virheitä, ei tee tavallisesti muutakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kerta tuolleen pakotetaan syömään, niin kyllä sen aterian pitäisi olla edes ilmainen.
3 euroa on aika lailla omakustannushinta, kun ottaa huomioon että aterian saa eteen valmiina.
Tekee se kuitenkin 15€/viikko, 60€/kk ja päälle 700€/vuosi. Voisi tulla halvemmaksi syödä esim. eilisen päivällisen tähteitä eväinä kuten monet tekee. Saisi jopa sellaista ruokaa, mistä pitää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saispa ees pinaattikeittoa!
Kolmen euron ateria kelpais
Saat vähän yli eurolla pakastepinaattikeittoa kaupasta.
Salaatti, leipä, maito/mehu, margariini salaattikastike, ruuan lämmitys, astioiden pesu siihen päälle, ei saa 3 eurolla.
Äkkiseltään laskettuna ateria, johon kuuluu 2dl pinaattikeittoa, 1 keitetty kananmuna, 1 karjalanpiirakka, sipaisu margariinia + lasillinen maitoa maksaa noin 1,5 e, jos ostaisi itse kaupasta. Jos ei loppusumma kata yhden ruokailijan lämmitys- ja tiskauskuluja keittiölle, niin on kyllä kumma.
Kouluruokailussa tuosta pitää vähentää pois karjalanpiirakka, sellaisia koulussa ei ole koskaan tarjolla.
Karjalanpiirakoita on tarjolla koulussa, mutta ne on niitä halppispiirakoita, jotain 20centtiä kpl.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Salaatti, leipä, maito/mehu, margariini salaattikastike, ruuan lämmitys, astioiden pesu siihen päälle, ei saa 3 eurolla.
Äkkiseltään laskettuna ateria, johon kuuluu 2dl pinaattikeittoa, 1 keitetty kananmuna, 1 karjalanpiirakka, sipaisu margariinia + lasillinen maitoa maksaa noin 1,5 e, jos ostaisi itse kaupasta. Jos ei loppusumma kata yhden ruokailijan lämmitys- ja tiskauskuluja keittiölle, niin on kyllä kumma.
Kouluruokailussa tuosta pitää vähentää pois karjalanpiirakka, sellaisia koulussa ei ole koskaan tarjolla.
Karjalanpiirakoita on tarjolla koulussa, mutta ne on niitä halppispiirakoita, jotain 20centtiä kpl.
Olen ollut töissä koulussa kohta 20 vuotta, eikä sinä aikana kyllä ole ollut koskaan. Vaihteleehan nämä ruoat kunnittain, kun niiden valmistamiseen käytetty rahamääräkin vaihtelee.
Olen työskennellyt päiväkodin keittiössä ja nähnyt kaikenlaisia ruokahysteerikkoja. Siis aikuisia naisia, jotka valittavat kuin 5-vuotiaat lapset. "Mä en tykkää tästä ruuasta."
No jos et tykkää, niin ole sitten nälissäsi. Mitä enemmän valitat, sitä todennäköisemmin saat myös jatkossa huonoa ruokaa. Keittiöhenkilökunta keksii kyllä konstit, millä voidaan näpäyttää tuollaisia ruokahysteerikkoja.
Lapset valittavat ruuasta hyvin harvoin. Kotona on opetettu, että tarhassa syödään aterian kiltisti ja kotona saa sitten oman mielen mukaista ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP on marttyyri. Hän pitää itseään "uhrina", koska joutuu syömään työaikana ruokaa, mistä hän ei tykkää.
AP:n kannattaisi nyt katsoa peiliin, ottaa lopputili nykyisestä duunista ja etsiä parempi duuni. Nykyinen duuni on väärä, koska se "pakottaa" viattoman "uhrin" syömään "pahaa" ruokaa työaikana, kun palkka juoksee.
Marttyyrien ongelma on se, että kukaan ei anna säälipisteitä. Keittiöhenkilökunta nauraa, lasten vanhemmat nauravat ja vauvapalstalla nauretaan.
Ilkeilijästä ei pidä kukaan. Kannattaisi muuttaa tyyliä, jos haluaa kavereita.
Ei myöskään passiivis-aggressiivisista, eikä uhriutujista ja valittajista pidä kukaan.
Voisiko ottaa toisen henkilön esimerkkiruokailuun, ja ottaa potkut jos se ei käy. Ei ole pakko suostua ihan kaikkeen, jos on liikaa epäkohtia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kerta tuolleen pakotetaan syömään, niin kyllä sen aterian pitäisi olla edes ilmainen.
3 euroa on aika lailla omakustannushinta, kun ottaa huomioon että aterian saa eteen valmiina.
Tekee se kuitenkin 15€/viikko, 60€/kk ja päälle 700€/vuosi. Voisi tulla halvemmaksi syödä esim. eilisen päivällisen tähteitä eväinä kuten monet tekee. Saisi jopa sellaista ruokaa, mistä pitää.
Ei tee kun ap on väärässä, valvonta-ateriasta ei tarvitse maksaa.
4,16e x 20 työpäivää = 83,2e. Sen verran lisätään palkkaasi luontoisetuutena jos syöt esimerkkiaterian. Tuosta 83,2 eurosta vähennetään vero, esim. jos sinulla menee veroa 20% niin veron osuus on 16,64e, sinulle jää 66,56 euroa kuukaudessa + olet syönyt lounaan töissä työajalla.
Ehkä mä olen outo mutta näen järjestelyn ainoastaan itseäni hyödyttävänä. Ei se ruoka aina mieluista ole tai annos suuri mutta joinain päivinä on. Huonon ruuan päivinä otan mukaan pienet eväät ja syön ne kahvitauolla. Onneksi osaan katsoa ruokalistalta etukäteen mitä seuraavana päivänä on ruokana. Jos ei ole mieluista ruokaa, otan vähän tai vaihtoehtoisesti lautasen täyteen salaattia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te, joiden mielestä päiväkodissa henkilökunna pitää syödä lasten kanssa ruokaa, ottakaa itsellenne päiväkodin/koulun ruokalista ja ostakaa päivän ruoka eineshyllystä. Ai eikö miellytä, että joku muu päättää mikä sinun lounaasi on?
Kouluissa ja päiväkodeissa ei juurikaan käytetä eineksiä jo siksi, että se tulisi ihan hirveän kalliiksi. Jonkin verran puolivalmisteita toki eli esimerkiksi valmiiksi silputtuja keittojuureksia ja soseutettua porkkanaa. Ihan ovat kyllä säilönta-aineettomia pakasteita nuo, joten turhaa kitiset.
Se, että sinulla on joku huuhaa-hiilaridieetti päällä on ihan oma valintasi. Voi voi.
En minä työpaikkaruokalassakaan pääse yksin sanelemaan, mitä on tarjolla. Syötävä sitä, mikä on listalla. Aika monella ei omat eväät ole ratkaisu joko lyhyen tauon tai heikkojen säilytys/lämmitysmahdollisuuksien takia. Mutta hei, me maksamme tuosta ruokalaruuasta 2,5 kertaista hintaa.
Päiväkodin ruoat ovat nykyisin eineksiä = valmistettu monta päivää aiemmin suurissa keskuskeittiöissä. Ne vain lämmitetään päiväkodilla ennen tarjoilua. Ja kaikki jauheliha-/kana-/kalapihvit ja -pyörykät aivan taatusti tulevat valmiina, niitä ei ole edes siellä keskuskeittiöllä pyöritelty ja paistettu.
No höpö höpö. Ruoka ei uudelleenlämmityksellä muutu EINEKSEKSI. Haloo nyt! Jos sä kotona lämmität eilistä lihakeittoa, se ei siinä maagisesti muutu einekseksi.
Kielitoimiston sanakirja: Einekset = teollisesti tehtyjä valmisruokia t. puolivalmisteita.
Pullia ja pihvejä tehdään koko ajan keskuskeittiöissä. Olin itse pikkukaupungin keskuskeittiössä 7 vuotta sitten kesähommissa ja tein niitä itsekin.
Ja syynä nimenomaan kustannukset. Keskuskeittiöissä tehdään ruokaa jopa tuhansille ihmisille. Meidänkin 20 tuhannen asukkaan kaupungissa melkein pari tuhannelle: vanhainkodit, kaupungin työntekijät, koulut, päiväkodit, terveyskeskus.
Paino sanalla OLIT töissä. 7 vuotta on kuule pitkä aika. Ja toinen paino sanalle KESÄ. Kesällä on koulut kiinni ja päiväkodit vajaalla kapasiteetilla.
On erittäin harvinaista, että suomalaisessa päiväkodissa tai koulussa syötäisiin keskuskeittiössä pyöriteltyjä lihapyöryköitä. Jossain luomupäiväkodissa kyllä, mutta julkishallinnon alaisissa ei. Siihen vaan ei ole enää rahaa, aikaa eikä taitoa.
Olen oikeassa vahvasti mukana tässä segmentissä, sanotaanko että on minun ammattitaitoni pysyä julkishallinnon ruokapalvelujen kehityksessä mukana.
Vierailija kirjoitti:
Töissä yleensä maksetaan ruuasta.
Perustele ja pyydä toivomaasi ruokaa.
Työnantaja on velvollinen antamaan työntekijälle työn tekemiseen tarvittavat työvälineet. Jos työnantaja velvoittaa työntekijän syömään ruokaa esimerkkinä lasten kanssa, niin työtehtävän suorittamiseen tarvitsee ruokaa ja se vertautuu työvälineeseen. Tällöin tulkintani mukaan työnantaja on velvollinen maksamaan ruoan, eikä työntekijää voida pakottaa ostamaan ruokaa omilla rahoillaan.
Sinänsä edellytys syödä lasten kanssa esimerkkinä on mielestäni perusteltu kasvatuksellisesta näkökulmasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne on eineksiä, kun niissä laatikoissa lukee Saarioinen tai Atria kun ne tulee keskuskeittiöön. Isoissa kaupungeissa tehdään myös teollisesti vaikka tehtäisiin keskuskeittiöissä, määrät on isompia eikä niitä pullia kukaan käsin väännä.
On kyllä aika hauska mielikuva. Keskuskeittiö ruokkii päivässä esim. 4000 henkilöä. Lihapullaannos 5 kpl. Se on kaksikymmentä TUHATTA lihapullaa. Keittolan tätit siinä pyöräyttää ne aamulla käsipelillä. Ei ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuossa ole mitään järkeä.
Tunnetusti virkaköpeillä, politrukeilla ym pikkuhitlereillä EI ole järkeä. Miten helvetissä ne ovat päässeetkään määräilemään mitä syöt, puet päällesi, mitä saat ajatella ja varsinkin mitä ajatuksia saat julkituoda.
Noita munattomia nilittäjiä ja /sreikiä on suurin osa koneistosta jota virkakunnaksikin joskus joku tituleeraa. /släpi ei muuksi muutu se on aina /släpi ja aina vaan ne enemmän ja enemmän niuhottavat, kyykyttävät ja onittelevat itseään kun saavat kusettaa kansalaisia. SUOLI on paska maa jonka kaikenmaailman viherpiiperrys ja ilmastovouhotus on saanut aivan sekaisin.
Meillä valvonta-ateria maksaa 4,10 e ja lounaana sama ruoka 5,60 e. Saa kuitenkin syödä omia eväitä, mutta ne syödään ruokalassa lasten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut töissä koulussa kohta 20 vuotta, eikä sinä aikana kyllä ole ollut koskaan. Vaihteleehan nämä ruoat kunnittain, kun niiden valmistamiseen käytetty rahamääräkin vaihtelee.
meidän lapsen koulussa on hernekeiton kanssa karjalanpiirakka