Joudun syömään esimerkkiruokailussa kouluruokaa (esikoulu) ja maksamaan siitä n 3€ ateria, vaikka yritän välttää nopeita hiilareita/prosessoitua ruokaa. Nyt esimies kielsi vielä ruuan maustamiseen omilla mausteilla!
Voitteko kuvitella? Kuulemma kaupungin linja on, ettei omia mausteita saa tuoda kotoa. Myöskään talo ei niitä tarjoa.
Omista eväistä pitää toimittaa lääkärin todistus, ja sittenkin ensisijaisesti kaupunki tekee erikoisruokavalion mukaisen ruuan sinulle. Jos tiedät vihaavasi pinaattikeittoa ja se sattuu olemaan listalla, on sinun maksettava siitä 3€ ja oltava nälässä tai edes esitettävä syöväsi sitä.
Mikä muu ala on yhtä holhottua?
Kommentit (814)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te, joiden mielestä päiväkodissa henkilökunna pitää syödä lasten kanssa ruokaa, ottakaa itsellenne päiväkodin/koulun ruokalista ja ostakaa päivän ruoka eineshyllystä. Ai eikö miellytä, että joku muu päättää mikä sinun lounaasi on?
Kouluissa ja päiväkodeissa ei juurikaan käytetä eineksiä jo siksi, että se tulisi ihan hirveän kalliiksi. Jonkin verran puolivalmisteita toki eli esimerkiksi valmiiksi silputtuja keittojuureksia ja soseutettua porkkanaa. Ihan ovat kyllä säilönta-aineettomia pakasteita nuo, joten turhaa kitiset.
Se, että sinulla on joku huuhaa-hiilaridieetti päällä on ihan oma valintasi. Voi voi.
En minä työpaikkaruokalassakaan pääse yksin sanelemaan, mitä on tarjolla. Syötävä sitä, mikä on listalla. Aika monella ei omat eväät ole ratkaisu joko lyhyen tauon tai heikkojen säilytys/lämmitysmahdollisuuksien takia. Mutta hei, me maksamme tuosta ruokalaruuasta 2,5 kertaista hintaa.
Kuule kun sä elät nyt jossain steiner-utopiassa. Kouluissa ja päiväkodeissa syödään todellakin erittäin paljon valmisruokaa. Eipä taida sellaista päivää olla, ettei listalla olisi jokin HK:n, Atrian, Snellmanin, Saarioisen tuote. Tai sitten on ulkomainen vastine näihin.
Työskentelen ruoka-alalla juuri tässä segmentissä ja myyntiluvut ovat hyvin tiedossani.
Valmisruoka on halvempaa käyttää kuin palkata henkiökuntaa. Eikä osaavaa henkilökuntaa enää edes saa, joten valmisruoka on siihen ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP on töissä väärällä alalla. Hän ei tajua, että lasten kanssa työskentely vaatii itsekuria, suvaitsevaisuutta ja omien mielihalujen tukahduttamista. Ruoka-aikana syödään kiltisti sitä ruokaa, mitä keittiöstä tulee. Siis samaa ruokaa kuin mitä lapset syövät.
Olen itse työskennellyt päiväkodissa (jossa myös esikoulu) ja tiedän, että erityisruokavaliot (allergiat) otetaan huomioon. Myös kulttuurisidonnaiset erityisruokavaliot (ei sianlihaa, koska lapsi on muslimi) otetaan huomioon.
Hysteeristen tarhatätien aivopieruja ("Mä en tykkää pinaattiletuista. Mä yritän välttää hiilihydraatteja. Mä haluan omat eväät!") ei huomioida millään tavalla. Koko keittiöhenkilökunta vain NAURAA.
Minulla on ollut raskausdiabetes, joten vähähiilarinen, runsaasti kasviksia sisältävä ruokavalio on ainoa keino 2-diabeteksen ehkäisyssä. Muslimi saa uskontonsa perusteella oman ruuan, mutta diabeetikko ei saa terveyssyistä itselleen soveltuvaa ruokaa. Sairasta on.
Älä höperehdi. Totta kai terveydellisin perustein saa lääkärin määräämän ruokavalion.
Nyt oli kumminkin av-mamman omakeksimä ruokavalio, joka ei perustu mihinkään. Ihminen tarvitsee hiilihydraatteja!
Ohis
1. Terkkari + työterveyslääkärit ei ainakaan kirjoita mitään todistusta allergiasta saati siitä, jos oksentaa pinaattikeittonsa. Sinänsä ihan sama, koska ei niitä aikuisten kohdalla "muisteta" huomioida.
2. MIKÄÄN työpaikka ei Suomessa saa pakottaa työntekijää syömään huonoa ruokaa ja vielä MAKSAMAAN siitä, että syö ravintoköyhää ruokaa kirjaimellisesti rään ja paskan keskellä pomppien ylösalas koko ajan.
3. av-mamman omakeksimä ruokavalio, ja ihminen tarvitsee hiilihydraatteja, anteeks mitä?
Eli ihmisen pitää syödä ylikypsää makaronia, suolatonta ja mausteetonta vesikastiketta, jossa joskus on kovia papuja tai jotain sattumia? Tai soppaa, jossa on liemi, huonoja perunoita, pari pientä porkkanapalaa ja ne sattumat, jos tuuri käy? Ja pitäis vielä maksaa siitä, että joutuu hotkimaan sen tosiaan samalla pomppien, kun sillä aikaa joku aivastaa ruokaan tai maistelee sitä?
Oolrait, en tiedä missä nää tyypit elää, mutta ei ainakaan todellisuudessa. Joku voisi nostaa tänkin aiheen tapetille, voisi asiat muuttua kuten pikaruokalakeississä.
Miks lapsille pitäs valehdella, että moskaruoka on hyvää? Ei ne usko, koska ne syö sitä itse, TOISIN kuin muutama kommentoija. Se ruoka on oikeasti pahaa ja huonolaatuista.
Joissain päiväkodeissako oikeasti noin mitä ap kertoilee, aika hurjalta tuntuu?
Koulun puolella oma valinta, mutta meillä ainakin niin että lukukauden alussa ilmoitat: joko syöt ja maksat joka ikisestä päivästä TAI syöt aina vain omiasi (siinä välissä kun/jos tauon ehdit pitämään) ja valvot oppilaiden ruokailua itse syömättä. Eli ei voisi napsia omien mieltymysten mukaan. Tiedän että eroja näissäkin.
Laitosruoka on tunnetusti aika mautonta.
Kiinnostaisi tietää että mitkä ovat ne perustelut sille että omia mausteita ei saa käyttää ruuan maustamiseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis toi koko juttuhan on tietysti älytön - jos varhaiskasvattajan toimenkuvaan kuuluu syödä työajallaan määrättyä ruokaa näyttääkseen lapsille esimerkkiä, totta kai se ruoka on silloin oltava työntekijälle ilmaista, sehän on osa työnkuvaa ja ns. työväline tuossa tapauksessa. Ja lisäksi työntekijälle kuuluu oikea tauko tuon ruokailutapahtuman lisäksi, hän kun on selvästi työtehtävissä sen ruokailun ajan.
Mutta kaikkein eniten jäin silti ihmettelemään tuota, että ruokaa EI SAA MAUSTAA. :D Mitä ihmettä, millainen elämäänsä kyllästynyt pikkubyrokraatti on edes saanut päähänsä säännön, että aikuinen työtään tekevä ihminen ei saa itse laittaa mausteita omaan ruokaansa, miten tuollainen sääntö on voinut mennä läpi ja kuinka kellään voi pokka pitää sitä eteenpäin toistellessaan? "Meidän linja on että ruokaan on kiellettyä lisätä mausteita." Wtf???
Ap trollaa. Oikeasti tuollaista kieltoa ei ole ja sen ovat monet todenneet jo ketjussa. Ja kyllä, ruokavalvojilla on erillinen tauko päiväuniaikaan.
Mitähän sinä höpötät, kun et tiedä mitään mutta luulet paljon? Ruokavalvoja? Mikähän se sun mielestä on? Se on se esimerkkiruokailija, eli kaikki ryhmän aikuiset, titteleistä riippumatta. Kaikilla on päiväuniaikaan7 minuutin kahvitauko, jos ehtivät pitää. Viime vuosisadalla oli niin kuin sanoit, ei enää. Valitettavasti ap:n kommentit on ihan todellisia tosielämästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esikoulussa varhaiskasvatuksessa? Tottakai olet esimerkkinä lapsille kuinka reippaasti maistetaan kaikkia ruokia.
Syökö ne raukat opet sitä limaista, mautonta puuroakin, jonka nuhaiset lapset oksentaa pitkin pöytiä ; )
Ei, sitä opeilta ei onneksi odoteta. Aamupalaa ja välipalaa ei saa syödä, vaikka sitä jäisi yli. Yli jäänyt limapuuro (tai kokkarepuuro) menee bioskaan. Ne oksennukset kirjataan siis ruokahävikkiin, vaikka ne olisi oikeasti jo kerran syöty. :D
Vierailija kirjoitti:
Te, joiden mielestä päiväkodissa henkilökunna pitää syödä lasten kanssa ruokaa, ottakaa itsellenne päiväkodin/koulun ruokalista ja ostakaa päivän ruoka eineshyllystä. Ai eikö miellytä, että joku muu päättää mikä sinun lounaasi on?
Olen muuten samaa mieltä, mutta se valmisruoka eineshyllystä maistuu paljon paremmalta, ja on yleensä vähän terveellisempää.
Laitonta pakottaa sinut ostamaan ruoka.
Totta kai saat viedä töihin omat eväät ja syödä niitä, vaikka olisi ”malliruokailu” kyseessä.
Aloitus kertoo taas karua kieltä siitä, mitä kaikkea päiväkodeissa on pielessä. Sairasta työpaikkakiusaamista tuo lähinnä on esimieheltä.
Suosittelisin ottamaan yhteyttä ammattiliittoon, mieluiten yhdessä työkaverin/-kaverien kanssa. Johan loppuu älyttömyydet työpaikalla.
Itse sosiaali- ja kasvatusalan korkeakoulutettuna vaijdoin alaa kun sain huonoista työoloista, riittämättömistä resursseista ja laittomuuksista tarpeeksi. Puhumattakaan p***asta palkasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP on töissä väärällä alalla. Hän ei tajua, että lasten kanssa työskentely vaatii itsekuria, suvaitsevaisuutta ja omien mielihalujen tukahduttamista. Ruoka-aikana syödään kiltisti sitä ruokaa, mitä keittiöstä tulee. Siis samaa ruokaa kuin mitä lapset syövät.
Olen itse työskennellyt päiväkodissa (jossa myös esikoulu) ja tiedän, että erityisruokavaliot (allergiat) otetaan huomioon. Myös kulttuurisidonnaiset erityisruokavaliot (ei sianlihaa, koska lapsi on muslimi) otetaan huomioon.
Hysteeristen tarhatätien aivopieruja ("Mä en tykkää pinaattiletuista. Mä yritän välttää hiilihydraatteja. Mä haluan omat eväät!") ei huomioida millään tavalla. Koko keittiöhenkilökunta vain NAURAA.
Minulla on ollut raskausdiabetes, joten vähähiilarinen, runsaasti kasviksia sisältävä ruokavalio on ainoa keino 2-diabeteksen ehkäisyssä. Muslimi saa uskontonsa perusteella oman ruuan, mutta diabeetikko ei saa terveyssyistä itselleen soveltuvaa ruokaa. Sairasta on.
Älä höperehdi. Totta kai terveydellisin perustein saa lääkärin määräämän ruokavalion.
Nyt oli kumminkin av-mamman omakeksimä ruokavalio, joka ei perustu mihinkään. Ihminen tarvitsee hiilihydraatteja!
Ohis
Ihminen ei tarvitse hiilihydraatteja ruuasta välttämättä ollenkaan. Maksa tekee sitä aivojen tarvitseman määrän glukoneogeneesissä. Mutta vhh ei ole hiilihydraattien ruokavalio, vaan vähähiilihydraattinen. Ihan normiruokavalio diabeetikoille kaikkialla muualla maailmassa paitsi Suomessa.
https://lchf-suomi.fi/inspiroidu/blogi/diabetes/Ohis myös.
Ainakaan ihminen ei tarvitse pelkkiä huonoja hiilihydraatteja, siitä pahinkin änkyrä voi ehkä olla samaa mieltä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saispa ees pinaattikeittoa!
Kolmen euron ateria kelpais
Saat vähän yli eurolla pakastepinaattikeittoa kaupasta.
Salaatti, leipä, maito/mehu, margariini salaattikastike, ruuan lämmitys, astioiden pesu siihen päälle, ei saa 3 eurolla.
Äkkiseltään laskettuna ateria, johon kuuluu 2dl pinaattikeittoa, 1 keitetty kananmuna, 1 karjalanpiirakka, sipaisu margariinia + lasillinen maitoa maksaa noin 1,5 e, jos ostaisi itse kaupasta. Jos ei loppusumma kata yhden ruokailijan lämmitys- ja tiskauskuluja keittiölle, niin on kyllä kumma.
Mutta missä tarjotaan vielä edes karjalanpiirakka tai kokonainen kananmuna?
Olin itse työkokeilussa päiväkodissa. Minulta vaadittiin myös tuo ruokailumaksu. Se tuntui tosi kohtuuttomalta silloin, kun muutenkin olin tosi pienissä rahoissa.
AP on marttyyri. Hän pitää itseään "uhrina", koska joutuu syömään työaikana ruokaa, mistä hän ei tykkää.
AP:n kannattaisi nyt katsoa peiliin, ottaa lopputili nykyisestä duunista ja etsiä parempi duuni. Nykyinen duuni on väärä, koska se "pakottaa" viattoman "uhrin" syömään "pahaa" ruokaa työaikana, kun palkka juoksee.
Marttyyrien ongelma on se, että kukaan ei anna säälipisteitä. Keittiöhenkilökunta nauraa, lasten vanhemmat nauravat ja vauvapalstalla nauretaan.
Vierailija kirjoitti:
ajdhas kirjoitti:
Kaikki lapsethan nukkuvat alusta loppuun koko päiväuniajan ilman, että ikinä mitään tapahtuu tuona aikana :) Hoh hoh.
Ei suinkaan nuku. Mutta vähemmän se sitoo hoitajia kuin mikään muu aika päivästä ja siksi sen aikana käydään vasu-keskusteluja vanhempien kanssa, työpalavereita, soitellaan työpuheluita - ja ruokailun valvojilla on tauko.
Ei ole erillisiä ruokailun valvojia. Ei ole puolen tunnin taukoja.
Vierailija kirjoitti:
Esikoulussa varhaiskasvatuksessa? Tottakai olet esimerkkinä lapsille kuinka reippaasti maistetaan kaikkia ruokia.
NIIN JA MAKSAT SIITÄ OMASTA PUSSISTA? Jos olis ilmasta, ymmärtäsisn ,mutt miten työnantja voi pakottaa maksamaan ruoasta, jos sitö ei halua edes syödä? Se on suunnilleen 66e kk. Tolla rahalla sais ihan suunmukaiset eväät töihin
Vierailija kirjoitti:
Rautalankaa:
Ruuan verotusarvo lisätään palkkaan ja siitä maksetaan vero. Palkkalaskelmassa näkyy siihen lisätyt ruuat. Näyttää siis, että saat palkkaa ruuan hinnan verran enemmän. Kun sitten palkasta lasketaan vero, niin tuo ruuan hinta nostaa veroja. Päivittäisen ruuan hinnaksi tulee vain muutaman kymmenen setin verran päivässä lisääntyneenä verotuksena. Eli todella halpaa, kannattaa käyttää hyväksi.
Tämän vaikutus näkyy aikanaan myös suurempana eläkkeenä. Eli totta helvetissä syötte esimerkkiruokailun ettekä omia eväitä, jos yhtään omaa etuanne ajattelette!
VASTAA
Luulen, että opet ei oikeasti tiedä miten tämä homma toimii ja lasketaan. Keskimääräinen ope on tosi huonosti selvillä palkastaan ja sen muodostumisesta, ovtes on melkonen hirviö.
Ruokatunti on omaa aikaasi, ei esihenkilösi voi määrätä mitä omalla ajallasi syöt!
Jos ruokailu on työhön liittyvää esimerkkiruokailua, niin siitä ei kuulu maksaa.
Ruokailu ei tuolloin ole myöskään lakisääteinen TAUKO, vaan TYÖTEHTÄVÄ ja tauko tulee työnantajan tuolloin järjestää työntekijöille erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis
Ihminen ei tarvitse hiilihydraatteja ruuasta välttämättä ollenkaan. Maksa tekee sitä aivojen tarvitseman määrän glukoneogeneesissä. Mutta vhh ei ole hiilihydraattien ruokavalio, vaan vähähiilihydraattinen. Ihan normiruokavalio diabeetikoille kaikkialla muualla maailmassa paitsi Suomessa.
https://lchf-suomi.fi/inspiroidu/blogi/diabetes/Ohis myös.
Kyllä muuten tarvitsee ja aika lailla tarvitseekin.
https://www.ruokatieto.fi/ruokakasvatus/ruokaketju-ruuan-matka-pellolta…
"Elimistö saa hiilihydraateista nopeasti energiaa
Hiilihydraatit säästävät proteiineja energiantuoton sijaan elimistön muihin tärkeisiin tehtäviin.
Hiilihydraatteja tarvitaan rasvojen hajottamisessa.
Ylimääräinen hiilihydraatti varastoituu glykogeeniksi tai rasvaksi, jota voidaan myöhemmin käyttää energiaksi
HIILIHYDRAATTIEN TARVE
Päivän energiansaannista 45─60 % tulisi olla peräisin hiilihydraateista. Hiilihydraattien tarve on noin 200─400 grammaa päivässä, 5 grammaa painokiloa kohden. Esimerkiksi 50 kg painava poika tarvitsee siis 250 g hiilihydraatteja päivässä. Lisäksi kuitua olisi hyvä saada ruuasta päivittäin 25─35 grammaa."
Diabeetikoidenkin PITÄÄ syödä hiilihydraatteja ja vähähiilihydraattisen ruokavalion pitkän aikavälin turvallisuudesta ei ole takeita.
https://www.kaypahoito.fi/nak08931
"Vähähiilihydraattinen ruokavalio voidaan mahdollisesti toteuttaa tyypin 1 diabeetikolla lyhytaikaisesti ilman vakavia haittavaikutuksia, mutta useamman vuoden mittaisen käytön turvallisuutta ei kuitenkaan pystytä tällä hetkellä arvioimaan ."
Eli sun mielestäkö pitää syödä makaronia, mutta ei kasviksia. Kuidun pitää tulla salaatista, puoliraa'asta tomaatista, "vähän" huonoista perunoista ja yhdestä näkkäristä ja tököttipuurosta. Proteiinia ei yleensä tarvita? Ai niin, kalakeitossa on joskusmpari pientä kalapalaa, ja tuleehan omenoita Puolasta, ja joskus saa palan banaania. Äkkiä painaa päiväkotipoikakin sen 50 kiloa, jos kotonakin ollasn makaroni-ja eineslinjalla. Jos ei, niin se poika ei liho eikä maista päiväkodin ruokia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rautalankaa:
Ruuan verotusarvo lisätään palkkaan ja siitä maksetaan vero. Palkkalaskelmassa näkyy siihen lisätyt ruuat. Näyttää siis, että saat palkkaa ruuan hinnan verran enemmän. Kun sitten palkasta lasketaan vero, niin tuo ruuan hinta nostaa veroja. Päivittäisen ruuan hinnaksi tulee vain muutaman kymmenen setin verran päivässä lisääntyneenä verotuksena. Eli todella halpaa, kannattaa käyttää hyväksi.
Tämän vaikutus näkyy aikanaan myös suurempana eläkkeenä. Eli totta helvetissä syötte esimerkkiruokailun ettekä omia eväitä, jos yhtään omaa etuanne ajattelette!
VASTAA
Luulen, että opet ei oikeasti tiedä miten tämä homma toimii ja lasketaan. Keskimääräinen ope on tosi huonosti selvillä palkastaan ja sen muodostumisesta, ovtes on melkonen hirviö.
Eikö se 3 e hinta per ateria vähennetä suoraan palkasta?
Aivan. (Maksaisin kolme euroa / ateria, ettei tarvitsisi syödä sitä mautonta huonoista raaka-aineista huonosti tehtyä moskaa.)
Tää on ollut julkisuudessakin ainakin yhden kunnan osalta, moskaa se on, mutta asia painetaan unohduksiin.
Ilmoittaa vaan, ettei osallistu esimerkkiruokailuun sit, ja pitää mieluummin ruokatauon. Siihen on oikeus, mutta siltä puolelta tunnilta ei saa palkkaa, eli työpäivä pitenee sen pioli tuntia. Ei sille oikein muuta voi.