Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Joudun syömään esimerkkiruokailussa kouluruokaa (esikoulu) ja maksamaan siitä n 3€ ateria, vaikka yritän välttää nopeita hiilareita/prosessoitua ruokaa. Nyt esimies kielsi vielä ruuan maustamiseen omilla mausteilla!

Vierailija
04.09.2021 |

Voitteko kuvitella? Kuulemma kaupungin linja on, ettei omia mausteita saa tuoda kotoa. Myöskään talo ei niitä tarjoa.
Omista eväistä pitää toimittaa lääkärin todistus, ja sittenkin ensisijaisesti kaupunki tekee erikoisruokavalion mukaisen ruuan sinulle. Jos tiedät vihaavasi pinaattikeittoa ja se sattuu olemaan listalla, on sinun maksettava siitä 3€ ja oltava nälässä tai edes esitettävä syöväsi sitä.
Mikä muu ala on yhtä holhottua?

Kommentit (814)

Vierailija
581/814 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki lapsethan nukkuvat alusta loppuun koko päiväuniajan ilman, että ikinä mitään tapahtuu tuona aikana :) Hoh hoh.

Vierailija
582/814 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

itse olet alasi valinnut. eikö tämä ollut sinulla ennen opiskelua tiedossa?

Ei muuten puhuttu esim. Esimerkkiruokailusta yhtään mitään, olin aivan hoomoilasena, että mitäh! Eikä valaistu, ettei hlökunnalla ole edes omia vessoja tai että edes kahvitaukoa et voi pitää muussa tilassa, sosiaalitiloja ei ollut tai ne pimitettiin. Onneksi ei tarvii alalla olla eikä muissakaan kyykyttämispaikoissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/814 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin päiväkodin viereisessä talossa, sama jätekatos. Puuropäivinä henkilökunta kantoi valehtematta yli 10 litraa puuroa MUOVIPUSSEISSA kompostiastiaan :(

Mikä meni pieleen, jos ruokaa tilataan ruokailijoiden määrän mukaan?  Hoitoajan ilmoitusvelvollisuus vanhemmilla juuri tilatun ruokamäärän takia, puuro ei maistunut lapsille eikä esimerkkiruokailijoille?

Jämäpuurosta ei voi leipoa omassa päiväkodissa lasten sämpylöitä, koska keskuskeittiö.

Vierailija
584/814 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuin päiväkodin viereisessä talossa, sama jätekatos. Puuropäivinä henkilökunta kantoi valehtematta yli 10 litraa puuroa MUOVIPUSSEISSA kompostiastiaan :(

Mikä meni pieleen, jos ruokaa tilataan ruokailijoiden määrän mukaan?  Hoitoajan ilmoitusvelvollisuus vanhemmilla juuri tilatun ruokamäärän takia, puuro ei maistunut lapsille eikä esimerkkiruokailijoille?

Jämäpuurosta ei voi leipoa omassa päiväkodissa lasten sämpylöitä, koska keskuskeittiö.

lisäys: lasten KANSSA sämpylöitä

Vierailija
585/814 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

lisäys: lasten KANSSA sämpylöitä

Katsos kun päiväkodeissa ja vanhusten hoitoyksiköissä suola on pannassa ja ”magic sugar” erityisesti. Onhan se nyt ihan kauheaa maustaa ruokaa, terveys menee - ennenpitkää varmaan myös mielenterveys.

Vierailija
586/814 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öök kirjoitti:

Tervetuloa 70-luvulle! Reippaasti nyt siitä naamariin kesäkeitto, maksalaatikko sekä näkkileipä!

Juostiin sitten heti välkällä ostamaan merkkareita sekatavaraputiikista, kun välituntivalvoja käänsi selkänsä.

Vierailija
587/814 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai tuohon voi ketään pakottaa? Jos voidaan niin missä laissa niin sanotaan. Työnantaja rikkoo räikeästi ihmisoikeuksia jos tuollaista yrittää kieltää.

Itse kieltäytyisin maksamasta siitä surkeasta ruoasta senttiäkään.

Ei kai nyt sentään ihmisoikeuksia.

Vierailija
588/814 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te, joiden mielestä päiväkodissa henkilökunna pitää syödä lasten kanssa ruokaa, ottakaa itsellenne päiväkodin/koulun ruokalista ja ostakaa päivän ruoka eineshyllystä. Ai eikö miellytä, että joku muu päättää mikä sinun lounaasi on?

Vierailija
589/814 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koettakaa nyt edes saada pisteet ja pilkut paikoilleen. Ja opetelkaa yhdyssanasäännöt.

Vierailija
590/814 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaisi olla tullut ilmainen suomalainen kouluruokailu tiensä päähän? Kun ei kelpaa niin ei kelpaa. Otetaan omat eväät. Myös päiväkotiin. Toki luulisi siellä voivan maksusta valita NS.paremmat eväät.

591/814 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kertomasi ei ole oikein!! Tee asialle jotain ja heti!! Kuulostaa ihan kiusaamiselta, kyykyttämiseltä :( Kysyppä liitoltasi ja työsuojelusta asiasta tarkemmin!!

Kyllä aikuinen ihminen saa itse päättää, mitä syö ja juo- myös töissä.

Elämä on liian lyhyt vääntää jossain sinua kunnioittamattomassa paikassa. Piste!

Vierailija
592/814 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkaisi olla tullut ilmainen suomalainen kouluruokailu tiensä päähän? Kun ei kelpaa niin ei kelpaa. Otetaan omat eväät. Myös päiväkotiin. Toki luulisi siellä voivan maksusta valita NS.paremmat eväät.

Ei se ilmainen ole.

Vierailija
593/814 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä40471 kirjoitti:

Oletko nyt ihan oikeasti ymmärtänyt opetusruokailun oikein. Se ei maksa sinulle 3€ vaan summa lasketaan palkan päälle ja koko summasta menee sitten vero. Eli tulee maksamaan loppujen lopuksi ehkä 1€ verran. Ja ruoka on ihan hyvää mutta osa kitisee aina kaikesta

Et ole. Valvontaruokailun verotusarvon hinnaksi on laskettu sen verran, että siitä tulee työntekijälle, veroprosentista riippuen, maksettavaksi noin kolme euroa per ateria. Koulussa, jos ei satu olemaan sitä valvontaa, syöt ihan samassa ajassa kuin valvoja, valvot tietenkin myös oppilaiden ruokailua, sehän on virkavelvollisuus, ja syöt samaa ruokaa kuin lapset, annokseen on käytetty se vähän yli euron ruoka-ainekustannukset, ja maksat siitä ilman valvontaa kuusi euroa. Itse söisin ihan mielelläni sillä kolmella eurolla, mutta kuusi euroa kasvisosekeitosta ja näkkileivästä alkaa olla jo aika lailla liikaa.

Vierailija
594/814 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saakos ne lapset sanoa, että ”En tykkää pinaattikeitosta, tee mulle jotain muuta”? Aivan. Kasva aikuiseksi.

Tämä! Jos esimerkkiruokailijalla on omat eväät, myös niillä lapsilla pitää saada olla. Eri asia, jos ei ole esimerkkiruokailija ja syö opettajanhuoneessa. Ap nyt sanoo, että en halua syödä ja kiukuttelee, niin eiköhän siihen joku toinen paikalle löydy.

Missään ei kielletä lapsia tuomasta ruokailuun omia eväitä. Minä tein lapselleni kouluun aikanaan omat ruuat silloin , kun hänelle ei tehty erikseen hänelle sopivaa ruokaa eli pääsääntöisesti kasvisruokaa, kana ja kala. Eipä siinä kukaan ollu nokkaa koputtamassa paitsi luokkakaverit, kun lapsellani oli aina niin hyvää ruokaa mukana.:) Se pitää vain osata pitää puolensa omista eduista ja oikeuksista.

Pakko kysyä miten kylmäketju säilyi...?

Vierailija
595/814 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP on töissä väärällä alalla. Hän ei tajua, että lasten kanssa työskentely vaatii itsekuria, suvaitsevaisuutta ja omien mielihalujen tukahduttamista. Ruoka-aikana syödään kiltisti sitä ruokaa, mitä keittiöstä tulee. Siis samaa ruokaa kuin mitä lapset syövät. 

Olen itse työskennellyt päiväkodissa (jossa myös esikoulu) ja tiedän, että erityisruokavaliot (allergiat) otetaan huomioon. Myös kulttuurisidonnaiset erityisruokavaliot (ei sianlihaa, koska lapsi on muslimi) otetaan huomioon.

Hysteeristen tarhatätien aivopieruja ("Mä en tykkää pinaattiletuista. Mä yritän välttää hiilihydraatteja. Mä haluan omat eväät!") ei huomioida millään tavalla. Koko keittiöhenkilökunta vain NAURAA. 

Minulla on ollut raskausdiabetes, joten vähähiilarinen, runsaasti kasviksia sisältävä ruokavalio on ainoa keino 2-diabeteksen ehkäisyssä. Muslimi saa uskontonsa perusteella oman ruuan, mutta diabeetikko ei saa terveyssyistä itselleen soveltuvaa ruokaa. Sairasta on.

Älä höperehdi. Totta kai terveydellisin perustein saa lääkärin määräämän ruokavalion.

Nyt oli kumminkin av-mamman omakeksimä ruokavalio, joka ei perustu mihinkään. Ihminen tarvitsee hiilihydraatteja!

Ohis

Ihminen ei tarvitse hiilihydraatteja ruuasta välttämättä ollenkaan. Maksa tekee sitä aivojen tarvitseman määrän glukoneogeneesissä. Mutta vhh ei ole hiilihydraattien ruokavalio, vaan vähähiilihydraattinen. Ihan normiruokavalio diabeetikoille kaikkialla muualla maailmassa paitsi Suomessa.

https://lchf-suomi.fi/inspiroidu/blogi/diabetes/

Ohis myös.

Vierailija
596/814 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyttemmin eläkkeellä oleva äitini oli töissä erityiskoulussa, ja heillä oli myös tuo opetusateriahomma. Asia oli siellä ratkaistu niin, että kaikki opettajat eivät joka päivä syöneet esimerkkiateriaa, vaan vuoro vaihteli. Ateria ei maksanut vuorossa olevalle mitään.

Menee opettajan yksityiselämään puuttumisen puolelle, jos työnantaja alkaa määritellä mitä tämä syö. Ainakin ruoan pitäisi tällöin olla ilmaista.

Olin itsekin aiemmin opetushommissa. Minulla on erityisruokavalio, ja syöminen on jo muutenkin usein haastavaa. Kouluruoka oli usein sellaista, ettei sillä olisi tullut toimeen. Esim. kasvisruoasta puuttui kokonaan proteiininlähde, ja se koostui pelkästä perunasta ja kukkakaalista.

Vierailija
597/814 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se kasvisruoka tänäkään päivänä kouluissa sen kummempaa ole.

Vierailija
598/814 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi tehdä käytöntä että halutedsaan oppilaan vanhemmat valitsevat lukukaudeksi hänelle kouluruuan jota syö ja kaikki ketkä haluaa tuo oman lounaan

Vierailija
599/814 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajdhas kirjoitti:

Kaikki lapsethan nukkuvat alusta loppuun koko päiväuniajan ilman, että ikinä mitään tapahtuu tuona aikana :) Hoh hoh.

Jos ryhmässä on esim. kolme aikuista, eivät ne kaikki siellä sänkyhuoneessa kökötä kahta tuntia katsomassa nukkuvia lapsia. Vuoro vaihtuu. Yksi valvoo, kaksi käy tauolla. Puolivälissä joku tulee päästämään tauolle ensimmäisen valvojan ja toinen jo tauolla ollut tulee päivähuoneeseen ja ottaa vastaan aiemmin heränneitä tai järjestelee loppupäivän puuhat valmiiksi. Laittaa askartelutarvikkeita tms. kuntoon.

Vierailija
600/814 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saispa ees pinaattikeittoa!

Kolmen euron ateria kelpais

Saat vähän yli eurolla pakastepinaattikeittoa kaupasta.

Salaatti, leipä, maito/mehu, margariini salaattikastike, ruuan lämmitys, astioiden pesu siihen päälle, ei saa 3 eurolla.

Äkkiseltään laskettuna ateria, johon kuuluu 2dl pinaattikeittoa, 1 keitetty kananmuna, 1 karjalanpiirakka, sipaisu margariinia + lasillinen maitoa maksaa noin 1,5 e, jos ostaisi itse kaupasta. Jos ei loppusumma kata yhden ruokailijan lämmitys- ja tiskauskuluja keittiölle, niin on kyllä kumma.