Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joudun syömään esimerkkiruokailussa kouluruokaa (esikoulu) ja maksamaan siitä n 3€ ateria, vaikka yritän välttää nopeita hiilareita/prosessoitua ruokaa. Nyt esimies kielsi vielä ruuan maustamiseen omilla mausteilla!

Vierailija
04.09.2021 |

Voitteko kuvitella? Kuulemma kaupungin linja on, ettei omia mausteita saa tuoda kotoa. Myöskään talo ei niitä tarjoa.
Omista eväistä pitää toimittaa lääkärin todistus, ja sittenkin ensisijaisesti kaupunki tekee erikoisruokavalion mukaisen ruuan sinulle. Jos tiedät vihaavasi pinaattikeittoa ja se sattuu olemaan listalla, on sinun maksettava siitä 3€ ja oltava nälässä tai edes esitettävä syöväsi sitä.
Mikä muu ala on yhtä holhottua?

Kommentit (814)

Vierailija
541/814 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda työpaikkaa, et ole hyvä esimerkki lapsille. Olet väärässä työpaikassa, eikähän kaltaisellesi nillittäjälle "en tykkää pinaattikeitosta". löydy muukin paikka valittaa jatkuvasti.

Mistä muusta et tykkää työpaikallasi, työtoverisi olisivat enemmän kuin iloisia lähdöstäsi. Tee oikea ratkaisu työtovereillesi ja lähde.

Vierailija
542/814 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se on vähän ankeaa tietty et se on pakko syödä.

Mut 3€ ruuasta ei oo kyllä lainkaan paha hinta. Ite joudun maksaan työpaikkaruokalassa 8-9€.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/814 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihda työpaikkaa, et ole hyvä esimerkki lapsille. Olet väärässä työpaikassa, eikähän kaltaisellesi nillittäjälle "en tykkää pinaattikeitosta". löydy muukin paikka valittaa jatkuvasti.

Mistä muusta et tykkää työpaikallasi, työtoverisi olisivat enemmän kuin iloisia lähdöstäsi. Tee oikea ratkaisu työtovereillesi ja lähde.

Juuri tällainen syyllistäminen ja ryhmäpaine tekee asiattomasta vallankäytöstä vaivatonta. Vaatii kuuluisia kiveksiä nostaa kissa pöydälle ja nousta enemmistöä vastaan.

Vierailija
544/814 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ap. Mutta opiskeluaikana todella ei tullut puheeksi se, että pienten lasten kanssa työskennellessä ei ole oikeutta ruokataukoon, eikä käytännössä mahdollisuutta omien eväiden syöntiin, eikä taukoihin muutenkaan. Ainoa vaihtoehto on syödä ja maksaa samasta ruuasta lasten kanssa ja syödä noin klo 10:30 yhtä aikaa lasten kanssa. Ruokailu keskeytyy noin sekunnin välein, koska joku kaataa maidot tai pyyhkii ketsuppia verhoihin tai ulvoo, miten ruoka on pahaa tai tulee kysymään ", mitä mä nyt teen" tai on selvitettävä, kuka sanoin kissa kenellekin tai joku on kadonnut pöydän alle tai sotkenut itsensä ja koko ympäristönsä. Tai itse en ainakaan pystynyt sivuuttamaan tai ohittamaan mitään kiusaamistilannetta tms. vaan hoidin työni siitäkin huolimatta, että en pystynyt vuosiin syömään rauhassa. Olisin tarvinnut kerran päivässä 20 minuutin tauon, jolloin kukaan ei häiritsisi. Mutta se ei ollut mahdollista. Ja ymmärtääkseni näin on lasten parissa työskentelevillä aika pitkälti joka paikassa. Millä muulla alalla oikeus taukoihin tai omasta ruokailemisesta puuttuu kokonaan?

Muutoin pidin työstäni lasten parissa.  Mutta arkisten asioiden mahdottomuus piti huolen siitä, että päätin kouluttautua lisää ja vaihtaa sittemmin aikuisopetuksen pariin. En tiedä, olisivatko odotukseni ja toiveeni millään muulla alalla olleet niin "kohtuuttomat".

-Toivomukseni: 20 min päivässä taukoa, jolloin voin syödä rauhassa juuri sitä, mitä itse haluan. Latautumistauko on minulle tärkeä. Saan siitä voimaa ja energisyyttä loppupäivän työskentelemiseen. Siihenhän muilla aloilla ruokatauko on tarkoitettu.

-Mahdollisuus käydä vessassa silloin, kun itse haluan.

Mutta jos näitä epäkohtia tuo jossain esiin, niin vastauksena on usein juurikin tuo "itsepähän olet alasi valinnut" tai "eikö opinnoissa kerrottu". Ei! Väittäisin, että minkään alan koulutuksessa ei kerrota, että tällä alalla et saa syödä rauhassa ja vessahätää pidättelet tarvittaessa tuntikausia ja että sinulta puuttuu kaikki lakisääteiset tauot, kuten kaikilta työkavereiltasi myös. Ja että yleinen asenne yhteiskunnassa on se, että itsepähän olet tämän valinnut.

Päiväkotien henkilökunnille ja alakoulujen henkilökunnan työoloihin olisi saatava pysyvä muutos. 

Alkuperäiseen asiaan:

Olen työskennellyt kasvatusalalla pitkään. Sanoisin, että äidit ovat toisilleen susia. Perheitä ja lapsia on monenlaiseen lähtöön. Joillekin lapsille kotona oleminen mahdollisimman pitkään on varmasti paras ratkaisu. Jotkut lapset ovat hyvin sosiaalisia pienestä pitäen, ja tarve toisten lasten kanssa seurusteluun on suuri. Itselläni on kaksi lasta, jotka ovat olleet luonteeltaan kuin yö ja päivä. Molempien kohdalla on tehty täysin erilaiset ratkaisut. Toivoisin, että äidit olisivat armollisempia niin itselleen kuin toisilleen.

Vierailija
545/814 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esikoulussa varhaiskasvatuksessa? Tottakai olet esimerkkinä lapsille kuinka reippaasti maistetaan kaikkia ruokia.

Ja mautonta ruokaa saa maustaa, vaikka Suomessa olemmekin. Typeriä kieltoja ei tarvitse noudattaa tässäkään maassa.

Vierailija
546/814 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on niin halpa hinta, että jopa mulla olis varaa maksaa. T. osastonsihteeri 

Vierailija
547/814 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai lasten nähden aikuinen voi alkaa nipottaa ruuasta?

Mutta lapset saavat kyllä nipottaa ihan miten haluavat, eikä siitä nykyään oikein saisi edes sanoa mitään. Halutaanko tässä opettaa lapsille, että ovat jotenkin arvokkaampia kuin muut ihmiset (lue: aikuiset)?

Vierailija
548/814 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saispa ees pinaattikeittoa!

Kolmen euron ateria kelpais

Saat vähän yli eurolla pakastepinaattikeittoa kaupasta.

Vierailija
549/814 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kai sitä aikuinen ihminen voi syödä kaikkea mitä tarjotaan.

Vierailija
550/814 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saispa ees pinaattikeittoa!

Kolmen euron ateria kelpais

Saat vähän yli eurolla pakastepinaattikeittoa kaupasta.

Salaatti, leipä, maito/mehu, margariini salaattikastike, ruuan lämmitys, astioiden pesu siihen päälle, ei saa 3 eurolla.

Vierailija
551/814 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

hjgjhgjghgjhghj kirjoitti:

En ole ap. Mutta opiskeluaikana todella ei tullut puheeksi se, että pienten lasten kanssa työskennellessä ei ole oikeutta ruokataukoon, eikä käytännössä mahdollisuutta omien eväiden syöntiin, eikä taukoihin muutenkaan. Ainoa vaihtoehto on syödä ja maksaa samasta ruuasta lasten kanssa ja syödä noin klo 10:30 yhtä aikaa lasten kanssa. Ruokailu keskeytyy noin sekunnin välein, koska joku kaataa maidot tai pyyhkii ketsuppia verhoihin tai ulvoo, miten ruoka on pahaa tai tulee kysymään ", mitä mä nyt teen" tai on selvitettävä, kuka sanoin kissa kenellekin tai joku on kadonnut pöydän alle tai sotkenut itsensä ja koko ympäristönsä. Tai itse en ainakaan pystynyt sivuuttamaan tai ohittamaan mitään kiusaamistilannetta tms. vaan hoidin työni siitäkin huolimatta, että en pystynyt vuosiin syömään rauhassa. Olisin tarvinnut kerran päivässä 20 minuutin tauon, jolloin kukaan ei häiritsisi. Mutta se ei ollut mahdollista. Ja ymmärtääkseni näin on lasten parissa työskentelevillä aika pitkälti joka paikassa. Millä muulla alalla oikeus taukoihin tai omasta ruokailemisesta puuttuu kokonaan?

Muutoin pidin työstäni lasten parissa.  Mutta arkisten asioiden mahdottomuus piti huolen siitä, että päätin kouluttautua lisää ja vaihtaa sittemmin aikuisopetuksen pariin. En tiedä, olisivatko odotukseni ja toiveeni millään muulla alalla olleet niin "kohtuuttomat".

-Toivomukseni: 20 min päivässä taukoa, jolloin voin syödä rauhassa juuri sitä, mitä itse haluan. Latautumistauko on minulle tärkeä. Saan siitä voimaa ja energisyyttä loppupäivän työskentelemiseen. Siihenhän muilla aloilla ruokatauko on tarkoitettu.

-Mahdollisuus käydä vessassa silloin, kun itse haluan.

Mutta jos näitä epäkohtia tuo jossain esiin, niin vastauksena on usein juurikin tuo "itsepähän olet alasi valinnut" tai "eikö opinnoissa kerrottu". Ei! Väittäisin, että minkään alan koulutuksessa ei kerrota, että tällä alalla et saa syödä rauhassa ja vessahätää pidättelet tarvittaessa tuntikausia ja että sinulta puuttuu kaikki lakisääteiset tauot, kuten kaikilta työkavereiltasi myös. Ja että yleinen asenne yhteiskunnassa on se, että itsepähän olet tämän valinnut.

Päiväkotien henkilökunnille ja alakoulujen henkilökunnan työoloihin olisi saatava pysyvä muutos. 

Alkuperäiseen asiaan:

Olen työskennellyt kasvatusalalla pitkään. Sanoisin, että äidit ovat toisilleen susia. Perheitä ja lapsia on monenlaiseen lähtöön. Joillekin lapsille kotona oleminen mahdollisimman pitkään on varmasti paras ratkaisu. Jotkut lapset ovat hyvin sosiaalisia pienestä pitäen, ja tarve toisten lasten kanssa seurusteluun on suuri. Itselläni on kaksi lasta, jotka ovat olleet luonteeltaan kuin yö ja päivä. Molempien kohdalla on tehty täysin erilaiset ratkaisut. Toivoisin, että äidit olisivat armollisempia niin itselleen kuin toisilleen.

Totta. Henkilökuntaa pitäisi palkata sen verran, että jokaisella on mahdollisuus pitää edes lyhyt yksityinen tauko. Maksoi mitä maksoi. 

Vierailija
552/814 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kai sitä aikuinen ihminen voi syödä kaikkea mitä tarjotaan.

ei sitä tarjota se maksetaan

Vierailija
553/814 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi olla mahdollista ettei omia mausteita saa ruokaan laittaa. tämän maan laitosruokahan on ihan hirveetä ja mautonta kristuksenpaskaa. Hyi saatana. Ennen otan vaikka shemalelta suihin spermat.

Vierailija
554/814 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on niin halpa hinta, että jopa mulla olis varaa maksaa. T. osastonsihteeri 

Sihteeri on vaan hyvä ja keskittyy treenaamaan sitä mustaa vyötä suihinotosta.

Vierailija
555/814 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiennyt, että Suomessa on työpaikkoja, joissa et saa tuoda omia eväitäsi töihin. Ihan sairasta.

Vierailija
556/814 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaveri oli vakavasti allerginen (anafylaxia) ja usein tosta maksettavasta "esimerkki ruoasta" maksettavasta löytyi näitä allergeenejä, vaikka oli kuinka ilmoitettu ja hänelle tehty erikseen. Ei silti saanut lupaa syödä omia eväitä vaikka päiväkodin ruoka oli hänelle hengenvaarallista. Ei missään muualla kohdeltais ihmisiä näin.

Vierailija
557/814 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni täällä tuntuu olevan sitä mieltä, että pitäisi syödä kun on niin halpa hinta.

Eihän tässä ole siitä kyse, vaan periaatteesta.

Jokaisen pitää saada syödä mitä haluaa tai voi syödä.

Lisäksi pitää saada syödä ruokansa rauhassa ja pitää oikeasti työstä vapaat tauot.

Nyt päiväkodissa työskentelevällä ei ole oikeasti taukoa työstä, jos hän joutuu syödessään vielä vahtimaan lapsia ja keskeyttämään ruokailunsa.

Taitaa taas olla näitä naisvaltaisen alan epäkohtia, kun on alunperinkin oltu liian kilttejä ja annettu perusoikeuksissa periksi.

En jukolauta, suostuisi tuollaiseen.

Vierailija
558/814 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni täällä tuntuu olevan sitä mieltä, että pitäisi syödä kun on niin halpa hinta.

Eihän tässä ole siitä kyse, vaan periaatteesta.

Jokaisen pitää saada syödä mitä haluaa tai voi syödä.

Lisäksi pitää saada syödä ruokansa rauhassa ja pitää oikeasti työstä vapaat tauot.

Nyt päiväkodissa työskentelevällä ei ole oikeasti taukoa työstä, jos hän joutuu syödessään vielä vahtimaan lapsia ja keskeyttämään ruokailunsa.

Taitaa taas olla näitä naisvaltaisen alan epäkohtia, kun on alunperinkin oltu liian kilttejä ja annettu perusoikeuksissa periksi.

En jukolauta, suostuisi tuollaiseen.

Jos asiat ovat näin rempallaan, on suorastaan kornia tehdä mitään työhyvinvointikyselyjä.

Vierailija
559/814 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saakos ne lapset sanoa, että ”En tykkää pinaattikeitosta, tee mulle jotain muuta”? Aivan. Kasva aikuiseksi.

Tämä! Jos esimerkkiruokailijalla on omat eväät, myös niillä lapsilla pitää saada olla. Eri asia, jos ei ole esimerkkiruokailija ja syö opettajanhuoneessa. Ap nyt sanoo, että en halua syödä ja kiukuttelee, niin eiköhän siihen joku toinen paikalle löydy.

Missään ei kielletä lapsia tuomasta ruokailuun omia eväitä. Minä tein lapselleni kouluun aikanaan omat ruuat silloin , kun hänelle ei tehty erikseen hänelle sopivaa ruokaa eli pääsääntöisesti kasvisruokaa, kana ja kala. Eipä siinä kukaan ollu nokkaa koputtamassa paitsi luokkakaverit, kun lapsellani oli aina niin hyvää ruokaa mukana.:) Se pitää vain osata pitää puolensa omista eduista ja oikeuksista.

Vierailija
560/814 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP on töissä väärällä alalla. Hän ei tajua, että lasten kanssa työskentely vaatii itsekuria, suvaitsevaisuutta ja omien mielihalujen tukahduttamista. Ruoka-aikana syödään kiltisti sitä ruokaa, mitä keittiöstä tulee. Siis samaa ruokaa kuin mitä lapset syövät. 

Olen itse työskennellyt päiväkodissa (jossa myös esikoulu) ja tiedän, että erityisruokavaliot (allergiat) otetaan huomioon. Myös kulttuurisidonnaiset erityisruokavaliot (ei sianlihaa, koska lapsi on muslimi) otetaan huomioon.

Hysteeristen tarhatätien aivopieruja ("Mä en tykkää pinaattiletuista. Mä yritän välttää hiilihydraatteja. Mä haluan omat eväät!") ei huomioida millään tavalla. Koko keittiöhenkilökunta vain NAURAA. 

Minulla on ollut raskausdiabetes, joten vähähiilarinen, runsaasti kasviksia sisältävä ruokavalio on ainoa keino 2-diabeteksen ehkäisyssä. Muslimi saa uskontonsa perusteella oman ruuan, mutta diabeetikko ei saa terveyssyistä itselleen soveltuvaa ruokaa. Sairasta on.

Älä höperehdi. Totta kai terveydellisin perustein saa lääkärin määräämän ruokavalion.

Nyt oli kumminkin av-mamman omakeksimä ruokavalio, joka ei perustu mihinkään. Ihminen tarvitsee hiilihydraatteja!

Ohis