Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joudun syömään esimerkkiruokailussa kouluruokaa (esikoulu) ja maksamaan siitä n 3€ ateria, vaikka yritän välttää nopeita hiilareita/prosessoitua ruokaa. Nyt esimies kielsi vielä ruuan maustamiseen omilla mausteilla!

Vierailija
04.09.2021 |

Voitteko kuvitella? Kuulemma kaupungin linja on, ettei omia mausteita saa tuoda kotoa. Myöskään talo ei niitä tarjoa.
Omista eväistä pitää toimittaa lääkärin todistus, ja sittenkin ensisijaisesti kaupunki tekee erikoisruokavalion mukaisen ruuan sinulle. Jos tiedät vihaavasi pinaattikeittoa ja se sattuu olemaan listalla, on sinun maksettava siitä 3€ ja oltava nälässä tai edes esitettävä syöväsi sitä.
Mikä muu ala on yhtä holhottua?

Kommentit (814)

Vierailija
501/814 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velimies kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Velimies kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Velimies kirjoitti:

Harvassa koulussa keittiössä paistetaan eli valmistetaan ruokaa. Ne tehdään ruokatehtaassa, josta ne lähetetään kylminä tai kuumina kouluihin. Kouluissa ne kuumennetaan. 

Mitä vikaa on eineksissä? Samoista aineksista ne tehdään, kuin kotona omat kokkaamasi ruoatkin. Täsmälleen samoista. Lue joskus einesruokien sisällysluetteloa enkä tarkoita nyt HK:n "liha"pullia. Valikoimaa on silmänkantamattomiin. 

No lue sinä kouluruokien eli einesten ainesosaluettelot! Kyllä se on niin eksoottiata kemikaaliluetteloa, ettei ainakaan itselläni kuulu kotikeittiöön. Kun käytän esim kermaa, käytän kermaa, jonka ainesosaluettelossa on yksi ainesosa: kerma. Toisin se on suurkeittiöissä ja tehtaiden eineksissä, kastikkeissa jne.

Katsoppa montako ainesosaa on Helsingin kaupungin laitoskeittiön kermassa! 

Ainesosat: Perunaa; Vesi; SEITI; Sipuli; Laktoositon KERMA (stabilointiaine (karrageeni)); Kasvirasvamargariini 60 % M (Rypsiöljy (40 %), vesi, palmuöljy, suola (0,9%), emulgointiaineet (auringonkukkalesitiini, rasvahappojen mono- ja diglyseridit (kasviperäinen)), happo (sitruunahappo), luontainen aromi, A- ja D-vitamiini.); jodioitu suola; Tilli; Persilja; Maustepippuri; Valkopippuri. 

Mikä tuossa koulun kalakeiton ainesosaluettelossa on kummallista?  

https://www.hel.fi/palvelukeskus/fi/Ateriapalvelut/koulujen-ja-paivakoti...

Tuolta löytyy Helsingin kaupungin suurimman osan kouluista ja päiväkodeista ruokalistat ainesosaluetteloineen. Käy tutustumassa niin tiedät paremmin mitä kommentoit. 

Ei mitään kummallista, tuollaista lisäainesotkuahan huonoine rasvoineen ne kaikki ruuat ovat.

No mikä noissa on mainitsemaasi "huonoa rasvaa"? Kermako? Kasvimargariiniko? 

Laitosruoka tehdään tehtaassa suurissa padoissa tmv. Sillä ne saadaan (meidän äänestäjien valitsemien) kaupunginvaltuutettujen mieleiseen hintaan. Koska ruoka tehdään suurissa erissä, jaotellaan pienempiin astioihin, kypsytetään, jäähdytetään, kuljetetaan ja taas kuumennetaan, on ruoan "koossapitämiseksi" laitettava esim stabilointiainetta (joka ei siis ole myrkkyä). Näin koulun/päiväkodin kuumennuskeittiössä kuumennettava ruoka on tasa-aineista eikä esim rasvakerrosta erotu keiton pinnalle. Eikös tämä olekin hyvä asia? Sitä minäkin. Tässä vielä Ruokaviraston sivuilta pari esimerkkiä lisäaineista:

Emulgointiaineet ovat aineita, jotka mahdollistavat tai säilyttävät elintarvikkeessa kahden tai useamman toisiinsa sekoittumattoman olomuodon, kuten öljyn ja veden tasaisen seoksen.  

Hapettumisenestoaineet ovat aineita, jotka pidentävät elintarvikkeiden säilyvyyttä suojaamalla niitä hapettumisen aiheuttamalta pilaantumiselta, kuten rasvan härskiintymiseltä ja värinmuutoksilta.

Eivätkös olekin hyviä aineita? Sitähän minäkin. 

Tiedän itsekin hyvin mitä emulgoiniaine tekee ruualle. Mutta kun tärkeämpää onkin se, mitä se tekee ihmisen suolistolle! Ja ne eivät tee hyvää, siitä on tasokkaita tutkimuksiakin, miten paha aine esim. karrageeni on suolistolle. Eikä tee muuten säilöntäaineetkaan hyvää suolistolle. Suoliston bakteerikanta ja suolten seinämien kunto ovat todella isossa roolissa monissa sairauksissa.

Sinä et ole selvittänyt asiaa pintaa syvemmältä ja se on valitettavasti hyvin yleistä.

Vierailija
502/814 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP on töissä väärällä alalla. Hän ei tajua, että lasten kanssa työskentely vaatii itsekuria, suvaitsevaisuutta ja omien mielihalujen tukahduttamista. Ruoka-aikana syödään kiltisti sitä ruokaa, mitä keittiöstä tulee. Siis samaa ruokaa kuin mitä lapset syövät. 

Olen itse työskennellyt päiväkodissa (jossa myös esikoulu) ja tiedän, että erityisruokavaliot (allergiat) otetaan huomioon. Myös kulttuurisidonnaiset erityisruokavaliot (ei sianlihaa, koska lapsi on muslimi) otetaan huomioon.

Hysteeristen tarhatätien aivopieruja ("Mä en tykkää pinaattiletuista. Mä yritän välttää hiilihydraatteja. Mä haluan omat eväät!") ei huomioida millään tavalla. Koko keittiöhenkilökunta vain NAURAA. 

Valitettavan usein vaan sattuu niin, että ne erikoisruokavalioannokset unohtuvat kuljetuksesta, tai sisältävät kuitenkin jotain, mitä kyseinen henkilö ei saa syödä. Näiden kanssa saa henkilökunta olla todella tarkkana ja pitää oman työnsä lisäksi osata nykyään keittiötyöntekijöiden osaamisaluekin.

Ja jostain syystä meillä ei toistuvista pyynnöistä huolimatta erityisruokavalioita huomioida esim. jälkiruokien tai lisukkeiden kanssa, vaan esim. maitoallergiselle ei ole mitään korvaavaa tuotetta, kun muille on juustoa, tai keliaakikko saa jonkun jogurtin, kun muille on pullaa. Tämä toki on täysin yksilöllistä, suurimmassa osassa paikoista toivottavasti on vielä koulutettua väkeä keittiön puolella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/814 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP on töissä väärällä alalla. Hän ei tajua, että lasten kanssa työskentely vaatii itsekuria, suvaitsevaisuutta ja omien mielihalujen tukahduttamista. Ruoka-aikana syödään kiltisti sitä ruokaa, mitä keittiöstä tulee. Siis samaa ruokaa kuin mitä lapset syövät. 

Olen itse työskennellyt päiväkodissa (jossa myös esikoulu) ja tiedän, että erityisruokavaliot (allergiat) otetaan huomioon. Myös kulttuurisidonnaiset erityisruokavaliot (ei sianlihaa, koska lapsi on muslimi) otetaan huomioon.

Hysteeristen tarhatätien aivopieruja ("Mä en tykkää pinaattiletuista. Mä yritän välttää hiilihydraatteja. Mä haluan omat eväät!") ei huomioida millään tavalla. Koko keittiöhenkilökunta vain NAURAA. 

Minulla on ollut raskausdiabetes, joten vähähiilarinen, runsaasti kasviksia sisältävä ruokavalio on ainoa keino 2-diabeteksen ehkäisyssä. Muslimi saa uskontonsa perusteella oman ruuan, mutta diabeetikko ei saa terveyssyistä itselleen soveltuvaa ruokaa. Sairasta on.

Sairasta on se, että diabeetikko ei osaa itse pyytää itselleen erityisruokavaliota (vähähiilihydraattinen, diabeetikoille suunniteltu ruokavalio) ja sitten itkee, että joutuu syömään tavallista ruokaa.

Vierailija
504/814 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kumma, että IBS ja suolistosyövät lisääntyvät väestössä koko ajan kovaa vauhtia... Eihän sillä ole mitään merkitystä, mitä suolistoon tungemme vuosikymmen toisen perään.

Ja tänäänkin oikea kerma oli kaupasta loppu, mutta karrageenikermaa oli erilaisia metrin leveydeltä. Sinne jäi, kiitos vaan mutta ei kiitos.

Vierailija
505/814 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi olla totta. Tai sitte sulla on kelju työnantaja. Itse olen kunnalla päiväkodissa töissä, ja saa kyllä tuoda omat eväät. Ne toki syödään samaan aikaan lasten kanssa.

Voi olla eilen kotona tehtyä lasagnea kun lapset syövät hernekeittoa. Ei ole koskaan tarvinnut muuta kuin sanoa lapsille, että mulla nyt jäi tämmöstä ruokaa eilen kotoa. Ihan tyytyväisenä syövät oman ruokansa.

Kaikenlaista erilaisuutta täytyy myös lasten oppia sietämään.

Vierailija
506/814 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi olla totta. Tai sitte sulla on kelju työnantaja. Itse olen kunnalla päiväkodissa töissä, ja saa kyllä tuoda omat eväät. Ne toki syödään samaan aikaan lasten kanssa.

Voi olla eilen kotona tehtyä lasagnea kun lapset syövät hernekeittoa. Ei ole koskaan tarvinnut muuta kuin sanoa lapsille, että mulla nyt jäi tämmöstä ruokaa eilen kotoa. Ihan tyytyväisenä syövät oman ruokansa.

Kaikenlaista erilaisuutta täytyy myös lasten oppia sietämään.

Ja joskus syön töissä. Siitä maksan.

Vierailija
507/814 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka oletkin siellä kurahousuhommissa, ei olisi pahitteeksi ymmärtää mitä tarkoittaa marginaaliveroprosentti. Esim. sinulla se ei ole 15. Ei lähelläkään. Ja sen mukaan voi laskea ruoan todellisen kustannuksen.

Etpä itsekään tunnu tietävän, mikä ja mistä maksetaan marginaaliveroa. Käytetystä ja keräilytavarasta myytäessä marginaaliveroa maksetaan myyntihinta miinus hankintahinta, eli myyntivoitosta 24%, verovapaasti saat myydä vuodessa 8000€ myyntivoiton edestä kirppareilla/torissa.

Vierailija
508/814 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se nyt on vaan tämän päivän meininki, että sukupuolesi saat valita ihan oman mielesi mukaan, mutta laitosruokaa syöt tai itket ja syöt. DDR:läinen ex-kuulantyöntäjä Dietrich tulee pakkosyöttämään ellei muuten maistu.

Vierailija
509/814 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan käsittämätöntä tuollainen syömään pakottaminen. Eikä saa mausteita lisätä. Voiko tuollainen olla nykyaikana mahdollista?

Ruokavalio ja yleensäkin syöminen on niin henk.koht.asia, ettäon suorastaan ihmisoikeuksien vastaista pakottaa johonkin muottiin. Vaikka pitäisi näyttää ”esimerkkiä”.

Vierailija
510/814 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa 70-luvulle! Reippaasti nyt siitä naamariin kesäkeitto, maksalaatikko sekä näkkileipä!

Vierailija
511/814 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, onhan se hirveä "ongelma" jos aikuinen ihminen joutuu syömään samaa ruokaa kuin esikouluikäiset lapset.   

Täysjärkinen ihminen syö ne ruuat (kiltisti ja hymyillen) eikä valita, että ruoka on vääränlaista. 

Jos ruoka ei mene alas, niin sitten kannattaa lopettaa kaikki työt missä joutuu olemaan tekemisissä lasten (alle 18-vuotiaat) kanssa. Uusi ammatti löytyy kyllä pomminvarmasti. Voit ryhtyä siivoojaksi tai vaikka Hesburgerin keittiöön hampurilaisia paistamaan. 

No entä jos se ruoka _on_ vääränlaista? Sairastuako siitä pitää?

Huvittavia nuo marttyyrien itkuvirret. He eivät halua kuulla rehellistä vastausta kysymykseensä ("Sairastuako pitää?") vaan heidän ainoa tavoitteensa on uhriutua ja vedättää keskustelua täysin väärille urille.

"No entä jos se ruoka on vääränlaista? Sairastuako siitä pitää?"

Kyllä. Potilaan pitää sairastua. Sehän juuri on erityisruokavalion TÄRKEIN syy.

Lääkäri määrää potilaalle erityisruokavalion, jos potilas kykenee osoittamaan, että tavallisen laitosruuan syöminen aiheuttaisi hänelle selvää terveyshaittaa. 

Huvittavaa kyllä, tämän ketjun aloittanut AP ei ole tähän mennessä kyennyt kertomaan, onko hänellä lääkärinlausunto diabeteksestä (ykköstyypin diabetes, kakkostyypin diabetes) joka olisi perusteltu syy vähähiilihydraattiseen erikoisruokavalioon.

Kuulostaa siltä, että AP on lapsellinen marttyyri, joka ei tykkää päiväkodin ruuasta ja yrittää nyt kaikin keinoin välttää sitä.

Tehokas tapa välttää päiväkodin ruuan syömistä on se, että AP ottaa lopputilin. Siis lopettaa työnsä varhaiskasvatusalalla ja siirtyy aivan muihin töihin. Siivooja, ravintolan tarjoilija, sairaanhoitaja. Hän voi olla täysin varma, että hänen ei tarvitse syödä laitosruokaa. Siivoojat, tarjoilijat ja sairaanhoitajat syövät omia eväitä. Moni valittaa, että eväiden tekeminen on "liian kallista ja liian aikavievää". He usein kadehtivat opettajia ja lastentarhanopettajia, joilla on työsuhde-etuna laitosruokailu.

PS. Suomen laki ei anna kenellekään oikeutta vaatia erityisruokavaliota (terveydellisistä syistä) ILMAN lääkärin toteamaa sairautta. Uskonnolliset syyt kyllä kelpaavat perusteeksi (ei sianlihaa, koska henkilö on muslimi). Eettisen syyt (kasvissyönti, koska henkilö vastustaa eläinten tappamista) voidaan ottaa huomioon, mikäli laitoskeittiössä on sitä varten resurssit.

PPS. Vauvapalstalla moni aukoo päätä suurtalouskokeille ja päiväkodin keittiön henkilökunnalle. Vaarallista leikkiä, koska kokit ja muu keittiöhenkilökunta ovat vastuussa lasten terveydestä. Jos ruoka-annokseen lipsahtaa vahingossa jokin väärä ainesosa, se voi tappaa lapsia, joilla on allergioita.

Vierailija
512/814 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin oli kauan kielto ettei omia eväitä saa syödä. Pitkän aikaa söin sitä mitä pystyin ruokailussa . 10min kahvitauolla söin omat eväät sitähän ei kukaan voinut kieltää. Kun toimitin ruokahuollolle lääkärintodistuksen omasta ruokavaliosta, totesivat etteivät pysty valmistamaan...... eli nyt saan syödä omia eväitä.

Joo ihme että tälle alalle saadaan ihmisiä töihin. Ei ruokataukoa, syödään (jos ehditään) 3-5 parivuotiaan kanssa samassa pöydässä. Ainoa tauko päivässä on 10min kahvitauko.

Tää onkin jännä konsepti. Ruokavalio, jonka mukaista ei koulun/päiväkodin keittiö pysty valmistamaan. Mitä tapahtuisi, jos sellainen olisi jollain lapsella? Eikö ainakin koulussa kuulu kaikkien saada ilmainen kouluruoka?

Minä olen allerginen kauralle mutta pystyn syömään muita viljoja. Koulun ratkaisu tähän olisi syöttää minulle gluteenitonta ruokaa, joka on mielestäni karsean pahaa. Lisäksi haluan maustaa ruokani oman maun mukaan enkä syödä mitään suolatonta ja runsaasti pippuroitua sotkua.

Koska koulupäiväni alkavat joskus kahdeksalta, joskus kympiltä ja joskus harvoin jopa vasta kahdeltatoista, olisi ikävää olla hirtettynä erikoisruokavalioon, joka pitäisi mennä syömään aina kympiltä. Jos tulen siihen aikaan kouluun, olen juuri sitä ennen syönyt aamupalan enkä todellakaan halua heti perään syödä lounasta.

Niinpä minä kuljettelen eväitä mukana ja syön silloin, kun minulla on nälkä. Saan ruokaa halvemmalla ja juuri sellaista ruokaa, jota haluan syödä.

- ohis

Vierailija
513/814 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulujen ruoka on kyllä paskaa, olen gluteeniton ja koulut kyllä valmisti ”gluteenitonta” ruokaa mutta se valmistettiin samoissa tiloissa gluteenin kanssa ja sain siitä oireita ja vaikka valitin asiasta ei siihen tullut muutosta. Joten en sitten syönyt koko koulu aikoinani ruokaa siellä. Ja valmistuin 9 luokalta 8 vuotta sitten joten ei siitä kauhean kauan ole

Ai olet gluteeniton? Siis keliaakikko? Vai oletko taas näitä "en voi syödä viljaa"-tyyppejä? 

Vierailija
514/814 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin oli kauan kielto ettei omia eväitä saa syödä. Pitkän aikaa söin sitä mitä pystyin ruokailussa . 10min kahvitauolla söin omat eväät sitähän ei kukaan voinut kieltää. Kun toimitin ruokahuollolle lääkärintodistuksen omasta ruokavaliosta, totesivat etteivät pysty valmistamaan...... eli nyt saan syödä omia eväitä.

Joo ihme että tälle alalle saadaan ihmisiä töihin. Ei ruokataukoa, syödään (jos ehditään) 3-5 parivuotiaan kanssa samassa pöydässä. Ainoa tauko päivässä on 10min kahvitauko.

Tää onkin jännä konsepti. Ruokavalio, jonka mukaista ei koulun/päiväkodin keittiö pysty valmistamaan. Mitä tapahtuisi, jos sellainen olisi jollain lapsella? Eikö ainakin koulussa kuulu kaikkien saada ilmainen kouluruoka?

Minä olen allerginen kauralle mutta pystyn syömään muita viljoja. Koulun ratkaisu tähän olisi syöttää minulle gluteenitonta ruokaa, joka on mielestäni karsean pahaa. Lisäksi haluan maustaa ruokani oman maun mukaan enkä syödä mitään suolatonta ja runsaasti pippuroitua sotkua.

Koska koulupäiväni alkavat joskus kahdeksalta, joskus kympiltä ja joskus harvoin jopa vasta kahdeltatoista, olisi ikävää olla hirtettynä erikoisruokavalioon, joka pitäisi mennä syömään aina kympiltä. Jos tulen siihen aikaan kouluun, olen juuri sitä ennen syönyt aamupalan enkä todellakaan halua heti perään syödä lounasta.

Niinpä minä kuljettelen eväitä mukana ja syön silloin, kun minulla on nälkä. Saan ruokaa halvemmalla ja juuri sellaista ruokaa, jota haluan syödä.

- ohis

Mielenkiinnosta, miten voi olla allerginen kauralle, mutta muut käyvät? Mikä vasta-ainetesti tähän tehtiin? Vai miten otettiin ja todennettiin?

Vierailija
515/814 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavan usein vaan sattuu niin, että ne erikoisruokavalioannokset unohtuvat kuljetuksesta, tai sisältävät kuitenkin jotain, mitä kyseinen henkilö ei saa syödä. Näiden kanssa saa henkilökunta olla todella tarkkana ja pitää oman työnsä lisäksi osata nykyään keittiötyöntekijöiden osaamisaluekin.

Ja jostain syystä meillä ei toistuvista pyynnöistä huolimatta erityisruokavalioita huomioida esim. jälkiruokien tai lisukkeiden kanssa, vaan esim. maitoallergiselle ei ole mitään korvaavaa tuotetta, kun muille on juustoa, tai keliaakikko saa jonkun jogurtin, kun muille on pullaa. Tämä toki on täysin yksilöllistä, suurimmassa osassa paikoista toivottavasti on vielä koulutettua väkeä keittiön puolella.

Joissain päiväkodeissa toi allergia ja sen huomioon ottaminen ei toistuvista ilmoituksista ja toimitetuista listoista huolimatta keittiöhenkilökunnalta onnistu.

Yhtenä esimerkkinä, joka ei valitettavasti ole poikkeus, ongelmat toistuvia.

Soija-allergia moniallergia lapsella mitä ruokaa lapselle toimitetaan korvaamaan muille tarjottu ruoka? No niin ruokaa jossa on Soijapapuja!?

Onko tässä sama ilmiö, kuin lääkehoidossa lääkkeet toimitetaan valmiiksi annosteltuina apteekista ja osalla henkilökunnasta ei ole hajua miltä tablettien tulisi näyttää.

Onneksi lastenhoito puoli on valppaana ja yrittää seurata mitä tarjoavat lapsille. Useana päivänä varmistelua mitä ruoka sisältää. Henkilökunnan ruokarajoitteissa samat viat, kuin lasten kanssa. Epipen ei ole hupiväline, mutta tärkeä suoja.. Mutta teille tolloille, jotka ovat sitä mieltä että kaikkea on hyvä maistaa ja nirsoilu sitä sun tätä teille ei kuulu toisten allergiat, mutta turha tulla ulisemaan miksi jotkut ottavat omat eväät tämän "halvan" valvonta ruuan sijasta. Arvostan omaa elämääni.

Vierailija
516/814 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollut raskausdiabetes, joten vähähiilarinen, runsaasti kasviksia sisältävä ruokavalio on ainoa keino 2-diabeteksen ehkäisyssä. Muslimi saa uskontonsa perusteella oman ruuan, mutta diabeetikko ei saa terveyssyistä itselleen soveltuvaa ruokaa. Sairasta on.

Sairasta on se, että diabeetikko ei osaa itse pyytää itselleen erityisruokavaliota (vähähiilihydraattinen, diabeetikoille suunniteltu ruokavalio) ja sitten itkee, että joutuu syömään tavallista ruokaa.

Sulla on vissiin vakava, luetun ymmärtämisen ongelma? Ongelma ei ole siinä pyytämissänsä.

-ohis

Vierailija
517/814 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla on vissiin vakava, luetun ymmärtämisen ongelma? Ongelma ei ole siinä pyytämissänsä.

-ohis

Pyytämisessä jopa, pien typo yhdistettynä autocorrect

Vierailija
518/814 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- ohis

Mielenkiinnosta, miten voi olla allerginen kauralle, mutta muut käyvät?

Ihan samalla lailla kuin voi olla allerginen vain vehnälle - tai mille tahansa muulle ruoka-aineelle.

Vierailija
519/814 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulujen ruoka on kyllä paskaa, olen gluteeniton ja koulut kyllä valmisti ”gluteenitonta” ruokaa mutta se valmistettiin samoissa tiloissa gluteenin kanssa ja sain siitä oireita ja vaikka valitin asiasta ei siihen tullut muutosta. Joten en sitten syönyt koko koulu aikoinani ruokaa siellä. Ja valmistuin 9 luokalta 8 vuotta sitten joten ei siitä kauhean kauan ole

Peruskoulusta ei valmistuta miksikään, sen suorittaminen ei ole tutkinto.

Vierailija
520/814 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetan itse yläkoulussa enkä koskaan syö kouluruokaa, vaan omia eväitä. Onneksi ei ole pakko syödä kouluruokaa. Päivät ovat vielä sen verran lyhyitä, kun myöhäisintään pääsen kotiin klo 14, ettei hirveästi ruokaa edes tarvitse. Minulla on siis 20 opetustuntia koulussa viikossa. En ole koskaan syönyt koulussa, korona ei vaikuttanut. Opettajat ja oppilaat ottavat ruokaa samasta linjastosta, enkä ota samasta rähmäkäpälien kanssa. En myöskään halua syödä ruokalan huumaavassa melussa ja katsella häröilyä ruokatauonkin aikana,

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kuusi