Salme Haltia-niminen henkilö kuoli vähän aikaa sitten 109-vuotiaana.
Aika kunnioitettava ikä. Minä täyttäisin 109 vuotta vuonna 2090 vaikka tuskin elän niin vanhaksi. Maailmakin olisi vuonna 2090 varmasti aika erilainen vuonna 2090 kuin nyt vuonna 2021.
Kommentit (16)
Juu, tein hänestä aloituksen. Hän kävi kuntosalilla vielä satavuotiaana.
Kuulostaisi kauhealta kitua täällä vielä 2080- luku.
Mun naapuri täyttää kohta 100 v. Asuu yksin, ei käy mitään kotiapua.
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta. Meillä on talossa noin 85-vuotias pariskunta, joka elää ilman apua, ja hekin ovat minusta tosi vanhoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta. Meillä on talossa noin 85-vuotias pariskunta, joka elää ilman apua, ja hekin ovat minusta tosi vanhoja.
Äitini on 90-vuotias, omakotitalossa asuu eikä saa mitään apua kunnalta.
Jos vaan järki ja jalat pelaa, apua ei saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää 100 v täyttävä on melkoinen teräsmummo muutenkin, ajoi nurmikotkin ja teki lumityöt vielä pari vuotta sitten. Nyt on tullut vähän polviin vaivaa. Harmitteli kun ei uskalla käyttää enää moottorisahaa, muutamaa vuosi sitten vielä sahaili.
Siinä on ehtinyt nähdä kaikenlaista elämänsä aikana: sisällissota ja sota, nousun kehittymättömästä agraariyhteiskunnasta hyvinvoivaksi teollisuusmaaksi jne. Ei taida maailmanhistoria tuntea toista ajanjaksoa, jonka aikana olisi tapahtunut yhtä paljon mullistuksia ja muutoksia.
Tuollaiselta ihmiseltä pitäisi pyytää ns. exit-haastattelu vähän samaan tapaan kuin työpaikoilla. Mutta haastattelussa voitaisiin keskittyä elämänviisauksiin ja neuvoihin meille ja tuleville sukupolville.
Kotihoidossa työskennellessäni kävin usein rautaisen 106 - vuotiaan mummelin luona. Asui itsekseen kerrostalossa, kulki päivittäin aina rappuset kun kävi ulkoilemassa, hissiä ei suostunut käyttämään "kun kerran jalatkin vielä pelaavat".
Itse keitteli aamupuuronsa, puki ja peseytyi. Joskus tarvitsi apua kenkien sitomisessa. Kepin kanssa kulki ulkona, sisällä ilman sitä.
Kysyin kerran sen klassisen kysymyksen, että mikä on pitkän ikänsä salaisuus. Luetteli kolme asiaa, joista yhden olen hitto soikoon unohtanut(!) mutta ne kaksi muuta olivat rukous Taivaan Isälle ja toinen oli konjakki, jos kolottaa. 😄
Oli vanhin Linnan juhlien kutsuvieras, kun oli 106 vuotias. Harva pääsee noihin ikävuosiin ja pysyy ns järjissään ja toimintakykyisenä edes osin.
On kyllä kunnioitettava ikä! Pakko olla positiivinen elämänasenne, että sine asti jaksaa - tuossa iässä kaikki ne ystävät, sisaruksetkin usein, osa omista lapsistakin, on kuollut, pakko olla positiivisuuteen taipuva jottei lannistu.
Oma isomummoni eli 100 vuotiaaksi, 1900-2000. Vasta 98 vuotiaana meni vanhainkotiin, siihen asti pärjäsi itsenäisesti, hissittömässä kerrostalossa.
On se hurja miettiä mitä tuon ikäluokan ihmiset on nähneet. Ja millaisen teknologisen kehitysloikan todistaneet. Suomi on heidän elinaikanaan muuttunut siitä lapsuutensa köyhästä maatalousyhteiskunnasta niin valtavasti...
Mielenkiintoisia aikoja hän on elämässään saanut todistaa ja nähdä.
Mikä huikea elämä.
Onneksi hän sai kokea myös rauhan ja yltäkylläisyyden ajan.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaisi kauhealta kitua täällä vielä 2080- luku.
2080-luku.
Haikealta tuntuu ajatella, että suurin osa meistä palstalaisista on tuolloin jo siirtynyt ajasta ikuisuuteen.
Eikö haltijoiden pitänyt olla kuolemattomia?