Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita jotka eivät halua palata etätöistä?

Vierailija
04.09.2021 |

En varmaan ole yksin, kun tutkimusten mukaan yli 80% työntekijöistä länsimaissa, jotka ovat nyt tehneet koronan aikana etätöitä, ei halua palata toimistolle. Ja puolet harkitsisi irtisanoutumista jos pakotettaisiin takaisin toimistolle 5 päivää viikossa.

Mutta olisi kiva kuulla kohtalotovereista täällä Suomessa! Milloin ja missä määrin teidän työpaikoillanne palataan toimistolle, mitä olette siitä mieltä ja kuinka paljon teillä on neuvotteluvaraa työnantajienne kanssa?

Kommentit (2742)

Vierailija
1561/2742 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just näin. Meillä suositellaan 2-3 lähipäivää viikossa, kun samaan konserniin kuuluvassa naapuriorganisaatiossa suositellaan 2-4 lähipäivää kuukaudessa.

Jos - ja kun - alkaa tulla yksittäisiä pakkopalavereja paikan päällä useampana päivänä viikossa taitaa aika nopeasti nousta kapina, että miksi näitä kahta (turhaa) juttua ei voi järjestää samana päivänä?

Jos yritykset mahdollistavat aidon etätyön, he saavat enemmän ja parempia työnhakijoita, kun työhakualueena toimii koko Suomi.

Miettikääpä sitä!

Niinpä, ja näin maailmalla

https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/konsulttiyhtio-pwc-tarjoaa-usan-…

Kyseessä vain 40.000 työntekijän firma. Miten se nyt oli, että suurin osa haluaa lähitöihin… Google-haun jo perui lähityömääräyksensä, kun ihmiset alkoivat äänestää jaloillaan.

Vierailija
1562/2742 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 vuotta sitten etätöitä sai tehdä yhden päivän viikossa, jos työmatka oli tosi pitkä. Muuten etätyö oli ehdoton ei. Se oli harvojen etu. Silloin kukaan ei uskonut etätöiden yleistymiseen.

5 vuotta sitten etätyö sallittiin siten, että kaikki saivat sai tehdä päivän viikossa. Ryhmän paine pakotti kuitenkin olemaan paikalla melkein aina.

Korona-aikaan etätöitä on saanut tehdä rajatta ja tämä on ollut työurani parasta aikaa, Ei turhia työmatkoja ja vapaa-aikaakin on pari tuntia enemmän päivässä. Nyt uhkaa taas paluu arkeen ekstroverttien sekaan ahdistumaan ja saa tehdä todennäköisesti vain yhden etäpäivän viikossa. Se on aika raskasta, mutta yksikin päivä kantaa paljon.

Jos uhkaavat avokonttorilla taas, eikä saa tehdä etänä, niin sitten on helvetti irti. Avokonttoriin ei vaan totu, vaikka tosi pitkään edellisellä työnantajalla olin. Joudun harkitsemaan irtisanoutumista vakavasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1563/2742 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nahkatakki kirjoitti:

Suureksi ilokseni 90 % palstalaisista kannattaa etätyötä. Mahtava homma, tämä on edistystä.

Otetaan toki jämpti linja nyt, etätöitä jatketaan tulevaisuudessakin. Näin me asiantuntijat sanotaan nyt.

Itse en aio siitä tinkiä.

Iso palkka on ollut minulle aina tärkein asia, mutta kun mietin asiaa perinpohjaisesti onkin etätyö nyt kaikista tärkein asia työnteossa. Se tehostaa työtä ja helpottaa elämää niin paljon.

Ja tästä en enää tingi, voin sanoa sen heti suoraan haastattelussa. Olen puhunut.

Luulen, että tuo prosentti työntekijöistä on aina kannattanut etätöitä. Vastaan ovat vuosikymmeniä hangoitelleet vain mistään mitään ymmärtämättömät pomot.

Ei anna kovin hyvää kuvaa suomalaisesta yritysjohdosta, jos vasta koronan kaltainen epidemia auttaa ymmärtämään, että etätöissä työntekijä on tuottavampi ja voi paremmin.

Vierailija
1564/2742 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä halunnut edes jäädä etätöihin. Onneksi on saanut olla toimistolla maski naamalla.

Vierailija
1565/2742 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etäilijät, alkakaapa varautua yhteisiin läsnäosastoseminaareihin ja ryhmäytymisleikkeihin!

Vierailija
1566/2742 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etäilijät, alkakaapa varautua yhteisiin läsnäosastoseminaareihin ja ryhmäytymisleikkeihin!

Kas kun mulla sattuikin olemaan hammaslääkäri just niinä päivinä.

1567/2742 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on jatkossa etätöitä ainakin ma ja pe sekä mahdollisesti torstai. Keskikokoinen firma ja monella on mökkejä ja ok-taloja vähän kauempana kaupungista. Työntekijät ja työnantaja ovat olleet todella tyytyväisiä etätöiden sujumiseen ja jatkossa jokainen saa aika pitkälti itse päättää omista tulemisista ja menemisistään. 

Vierailija
1568/2742 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökillä ollaan lauantai ja sunnuntai.

Turha väittää, että siellä saa arkena tehtyä tehokasta työpäivää.

terv. Toimialajohtaja

Vierailija
1569/2742 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

terv. Toimialajohtaja

Meidän päällikkö on ollut jo puoli vuotta mökillä. Hän istuu aina kameran kanssa ikkunan edessä.

Mageet on maisemat kyllä, kateeksi käy.

Vierailija
1570/2742 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

terv. Toimialajohtaja

Meidän päällikkö on ollut jo puoli vuotta mökillä. Hän istuu aina kameran kanssa ikkunan edessä.

Jos se on vaan tausta.

Vierailija
1571/2742 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

terv. Toimialajohtaja

Jos se on vaan tausta.

En mä ihan niin seniili ole ettenkö erottaisi valokuvaa ja elokuvaa toisistaan.

Vierailija
1572/2742 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu kyllä sen taustan erottaa aidosta, ei ole esim teams eikä yhteydet vielä niin kehittyneitä :D Jonkin verran on matkaa Tähtien sodan hologrammeihin.. Kuvitelkaa tulevaisuuden etätyö, kun luodaan kolmiuloitteinen etätyötila ja kaikki näyttävät istuvan sinun kotonasi. Apua.

Vierailija
1573/2742 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on pakko muodon vuoksi käydä edes yhtenä päivänä viikossa toimistolla, niin menen pe, teen liukuvalla työajalla lyhyen päivän, hoitelen kaupunkiasiat ja kotiin. Perjantaisin siellä ei juuri muita tule olemaan, joten rauhassa saa olla.

Vierailija
1574/2742 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ollaan asian ytimessä.

"Vaula on tehnyt etätöitä jo 30 vuoden ajan. Sillä on säästynyt kahdeksan työvuotta aikaa.

– Juuri eilen laskin tämän: junassa istumista säästyy kaksi tuntia päivässä, se tekee 61 työpäivää vuodessa. 30 vuodessa siitä tulee yli kahdeksan työvuotta, jotka olen voinut käyttää koiran kanssa metsässä kävelemiseen, lasten harrastusten pyörittämiseen, ja kaikkeen muuhun, mikä minusta on kivaa."

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/vaula-luopui-tyomatkoista-ja-saasti…

Oma lähikielteisyyteni ei johdu työympäristöstä, minulla on mukavat työkaverit ja rauhallinen työhuone. Se johtuu juurikin siitä, kuinka paljon aikaa (ja rahaa) työssäkäyminen vie.

Vierailija
1575/2742 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulen taistelemaan kynsin hampain mahdollisuudesta tehdä etätöitä, onneksi näyttää toteutuvan työpaikallani.

Vierailija
1576/2742 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikan -vielä- etäkokouksissa joku uskalias mainitsee etätyön hyvistä puolista siinä toivossa, että saisipa ne jatkua. Yleensä seuraa hiljaisuus tai kukaan ei komppaa, onhan juuri iso johtaja suitsuttanut, miten mukavaa on, kun päästään tapaamaan taas toisiamme ja voidaan tehdä töitä yhdessä yms. Ja kun osa henkilöstöstään on näitä ”ihanaa juoruta työajalla käytävät raikuen työkaverin kanssa”-tyyppejä.

En tiedä, mitä tuo yhdessä tekeminen tarkoittaa asiantuntijatyössä, jossa jokaisella on erilliset tehtävät, ollaan isossa rakennuksessa eri käytävillä ja omissa huoneissa, yhteistä ovat vain koko työyhteisön palaverit joissa mietitään työtyytyväisyyskyselyjen palautteiden aiheuttamia toimenpiteitä tai muuta johdon touhua ja jotka voi hyvin pitää etänä.

Seuraavassa työtyytyväisyyskyselyssä tulee monelta kitkerää palautetta, ellei etätyötä saada jatkaa hyvin laajana. Korjaava toimenpide on: etätyön mahdollistaminen tehtävien mukaan laajana tai kokoaikaisena.

Vierailija
1577/2742 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole palaamassa enää toimistolle töihin. Olen saanut nyt rauhassa laiskotella kotisohvalla melkein kaks vuotta. Osallistuu vaan palavereihin ja merkkaa tunnit. Muun ajan voi katsella telkkari, nukkua tai muuten vaan laiskotella ja siitä vielä maksetaan mukava korvaus. Miksi kukaan ees haluaisi t

Vierailija
1578/2742 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin todella vanhanaikaisessa perheyhtiössä, jossa oltiin etänä vain alun pahimman ajan, vaikka työt eivät vaatineet lähityöskentelyä, kaikki komennettiin mars toimistolle. Koronasta viis.

Vaihdoin jo paikkaa, hieman alemmalla palkalla saan nyt etäillä vapaanajan asunnolla ja voin sanoa, että kannatti.  Palkan alennus kompensoituu nopeasti bensa-, meikki, vaatekuluilla ja hermo levolla, kun pääsi pois meluisasta avokonttorista ja vanhanaikaisesta kyttäysmentaliteetista.

Suosittelen, nyt on hyvin paikkoja avoinna.

Vierailija
1579/2742 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just näin. Meillä suositellaan 2-3 lähipäivää viikossa, kun samaan konserniin kuuluvassa naapuriorganisaatiossa suositellaan 2-4 lähipäivää kuukaudessa.

Jos - ja kun - alkaa tulla yksittäisiä pakkopalavereja paikan päällä useampana päivänä viikossa taitaa aika nopeasti nousta kapina, että miksi näitä kahta (turhaa) juttua ei voi järjestää samana päivänä?

Jos yritykset mahdollistavat aidon etätyön, he saavat enemmän ja parempia työnhakijoita, kun työhakualueena toimii koko Suomi.

Miettikääpä sitä!

Niinpä, ja näin maailmalla

https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/konsulttiyhtio-pwc-tarjoaa-usan-…

Kyseessä vain 40.000 työntekijän firma. Miten se nyt oli, että suurin osa haluaa lähitöihin… Google-haun jo perui lähityömääräyksensä, kun ihmiset alkoivat äänestää jaloillaan.

To PwC:n linjaus sopisi itselleni tosi hyvin. Kyllä ihan hyvin ja mielellään voi max. kolmena päivänä kuukaudessa olla konttorilla, jos työtehtävät siitä hyötyvät. Ei minulla mitään ole sitä vastaan, että siellä joskus käy, kunhan se on järjellä perusteltua, eikä vain niin, että jonkun mielestä on "kiva hengailla yhdessä".

Vierailija
1580/2742 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on pakko muodon vuoksi käydä edes yhtenä päivänä viikossa toimistolla, niin menen pe, teen liukuvalla työajalla lyhyen päivän, hoitelen kaupunkiasiat ja kotiin. Perjantaisin siellä ei juuri muita tule olemaan, joten rauhassa saa olla.

Näin olen itsekin suunnitellut. Meillä ei myöskään toimistolla ole omia työpisteitä, joten ehkä varaan pariksi tunniksi jonkin pienen palaverihuoneen ja menen sinne tekemään töitä. Minulla ei ole mitään tarvetta nähdä ketään kollegoistani viikottain samassa tilassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä neljä