Muita jotka eivät halua palata etätöistä?
En varmaan ole yksin, kun tutkimusten mukaan yli 80% työntekijöistä länsimaissa, jotka ovat nyt tehneet koronan aikana etätöitä, ei halua palata toimistolle. Ja puolet harkitsisi irtisanoutumista jos pakotettaisiin takaisin toimistolle 5 päivää viikossa.
Mutta olisi kiva kuulla kohtalotovereista täällä Suomessa! Milloin ja missä määrin teidän työpaikoillanne palataan toimistolle, mitä olette siitä mieltä ja kuinka paljon teillä on neuvotteluvaraa työnantajienne kanssa?
Kommentit (2742)
Vierailija kirjoitti:
Minua on ihmetyttänyt koko ajan, miten mediajulkisuutta on hallinnut etätöissä ja etäopinnoissa viihtymättömien valitus - täällä palstalla taas enemmistö tuntuu kannattavan etätöiden jatkamista normaalioloissakin. Niin minäkin. Ainahan tietysti valittajat ovat kovaäänisempiä kuin tyytyväiset. Eniten ihmettelen sitä, että jotkut tarvitsevat toisia ihmisiä ympärilleen voidakseen tehdä töitä tai opiskella, jos työn tai opintojen sisältö ei kuitenkaan sitä vaatisi. Sellaisten ihmisten, aikuisia jos ovat, pitäisi harjoittaa itsetutkiskelua ja miettiä vakavasti suhdettaan työhön/opiskeluun. Ymmärrän kyllä halun palata lähitöihin, jos kotoa ei löydy rauhallista ergonomista työpistettä, mutta ei senkään takia pitäisi vaatia toisia ympärilleen.
Meillä on pari nuorempaa työntekijää, jotka eivät osaa tehdä oikein mitään itsenäisesti. Haluavat, että jokainen juttu jonka tekevät, tehtäisiin koko tiimin voimin yhdessä. He haluavat tämänkin vuoksi takaisin toimistolle, että siellä voisivat saada kaikkiin tehtäviinsä apua toisilta. Mutta eihän se ole mahdollista mitenkään, sehän on ihan hirveää ajan tuhlausta, kun heidän työnkuvansa on kuitenkin määritelty itsenäiseksi ja itseohjautuvaksi ja muilla on aika buukattu täyteen omia tehtäviä, eli noita heidän tehtäviään ei ole missään määritelty niin, että niitä tehtäisiin yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ja En . Helpottaa arkea ihan kivasti kun ei tarvitse istua paria tuntia ruuhkassa. Toisaalta niitä spontaaneja keskusteluita kaipaa.Ja kotona repsahtaa kun ei ole jaksanut edes kampaajalle mennä.Ja toisaalta jos työ on enimmäkseen team palavereita ja näyttelyä niin rauhallisempaa on kotona.
Näyttely=näpyttely
Minä olen yksinäinen ihminen ja tottunut tekemään töitä omissa oloissani jo ennen koronaa. En kaipaa työpaikalle, koska hoidan työni etänä ihan hyvin ja koska työpaikalla yksinäisyyteni vain korostuisi, kun jäisin lounas- ynnä muiden porukoiden ulkopuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Mieheni on töissä ruotsalaisessa firmassa. Siellä loppui siis eilen koronarajoitukset ja etätyösuositus kaikille paitsi jos....
olet rokottamaton niin saat jäädä etätöihin ja rokottamattomana ei suositella tulemista lähitöihin. Siis tässähän taas voittavat kaikki ne, jotka eivät ole muuten noudattaneet mitään suosituksia ja nyt saavat vielä jäädä kotiin hengailemaan. Näin miehen firmassa.
Mutta sitähän ei tarvitse kellekään kertoa onko ottanut rokotuksia, eli jää vaan etätöihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni on töissä ruotsalaisessa firmassa. Siellä loppui siis eilen koronarajoitukset ja etätyösuositus kaikille paitsi jos....
olet rokottamaton niin saat jäädä etätöihin ja rokottamattomana ei suositella tulemista lähitöihin. Siis tässähän taas voittavat kaikki ne, jotka eivät ole muuten noudattaneet mitään suosituksia ja nyt saavat vielä jäädä kotiin hengailemaan. Näin miehen firmassa.
Mutta sitähän ei tarvitse kellekään kertoa onko ottanut rokotuksia, eli jää vaan etätöihin.
Niin miksi menee kertomaan, että on ottanut rokotuksen? Valehtelee vaan ettei ole rokotusta ja voi jäädä sitten etätöihin.
Olen miesvaltaisella alalla töissä ja toimistossa kun kaikki miehet huutaa yhteen ääneen niin eihän siellä edes pysty keskittyä töihin, etätyöt best.
Ilmeisesti täällä ei ole juurikaan esimies- tai johtotehtävissä olevia, koska suurin osa marisee huonoista esimiehistä ja johtajista, joilla ei ole oikeita työtehtäviä tai haluavat kytätä.
Itse menen mielelläni takaisin toimistolle. Pidän siitä että työ rytmittää päivää ja tulee selkeä ero vapaa-ajan ja työn välille. Työmatkakin tuo päivään mukavasti hyötyliikuntaa. En myöskään pidä siitä että pieneen kämppään oli pakko tunkea työpöytäkin, kun vuosikausia pärjäsin ilman.
Mutta työparini asuu 80 km päässä ja ei hänellä tilanne on täysin eri. En mitenkään ymmärrä miksi hänen tulisi joka päivä ajella töihin kun hommat hoituu meillä hienosti etänäkin.
Meidän firmassa jokaisella on nyt oikeus tehdä töitä kotona kokoaikaisesti. On minun valintani mennä toimistolle joka päivä.
Olen töissä konsernissa jossa on useita yhtiöitä ja konttoreita eri paikkakunnilla. Oma toimistopisteeni sijaitsee asuinpaikkakunnallani mutta hoidan muutaman eri puolilla suomea olevien konttorien asioita täysin etänä. Tämän paikkakunnan jossa työskentelen asioita en hoida. Nyt sitten pitäisi palata toimistolle töihin 1.10. lähtien. Vaikka edelleenkin teen kaikki työni etänä. Pomonikin istuu eri paikkakunnalla. Mikä järki.
Etätyösuositus loppuu siis Suomessa 15.10 eli 18.10 olisi ensimmäinen "normaali" työpäivä taas. Silti minun ja kaverinkin firmassa pomot ovat sitä mieltä, että se on sama kuin 1.10 eli lokakuu on lokakuu.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti täällä ei ole juurikaan esimies- tai johtotehtävissä olevia, koska suurin osa marisee huonoista esimiehistä ja johtajista, joilla ei ole oikeita työtehtäviä tai haluavat kytätä.
Asiantuntijatöihin etätyöt parhaiten sopivatkin. Joten ihan loogista.
Vierailija kirjoitti:
Etätyösuositus loppuu siis Suomessa 15.10 eli 18.10 olisi ensimmäinen "normaali" työpäivä taas. Silti minun ja kaverinkin firmassa pomot ovat sitä mieltä, että se on sama kuin 1.10 eli lokakuu on lokakuu.
No meillä työnantaja on virallisesti siirtymässä hybridityöhön vasta lokakuun aikana, jonka aikana käytännöt selkeytetään. Silti meillä on tiimin pikkupomo työnantajan linjausten vastaisesti painostanut ihmisiä takaisin toimistolle heti kun lomat loppuivat elokuussa, vaikka meillä on vieläkin etätyösuositus työnantajan puolesta käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä konsernissa jossa on useita yhtiöitä ja konttoreita eri paikkakunnilla. Oma toimistopisteeni sijaitsee asuinpaikkakunnallani mutta hoidan muutaman eri puolilla suomea olevien konttorien asioita täysin etänä. Tämän paikkakunnan jossa työskentelen asioita en hoida. Nyt sitten pitäisi palata toimistolle töihin 1.10. lähtien. Vaikka edelleenkin teen kaikki työni etänä. Pomonikin istuu eri paikkakunnalla. Mikä järki.
Absurdein muistoni etätyötä vastustavasta tiiminvetäjästä on jostain 10 vuoden takaa, kun - organisaatiossa jonka virallinen linja oli sallia vapaasti etätyöt - niin tämä yksittäinen tiiminvetäjä pakotti minut tulemaan toimistolle Espooseen Helsingistä aamuruuhkassa talven pahimmassa lumimyrskyssä - vain hoitaakseni konferenssipuhelin Beijingiin, joissa osallistuja oli tasan kaksi, eli minä ja se Kiinassa istuva tyyppi. Meille oli kotiin hoidettu työpaikan puolesta kaikki tekniikka hoitaa tällaiset asiat kotoa, mutta tämä tiimiesimies vain halusi, että kaikki ovat aina toimistolla. Sille Beijingissä istuvalle puhelun toiselle osapuolelle tuskin olisi ollut mitään väliä sillä, hoidinko oman osani puhelusta Helsingistä vai Espoosta. Kun tosiaan yksikään toinen ihminen Suomesta ei siihen osallistunut. Siinä lumimyrskyssä liikennekaaoksessa istuessani kyllä ajatukset tiiminvetäjän järjenjuoksua kohtaan eivät olleet kovin yleviä.
Vierailija kirjoitti:
Itse menen mielelläni takaisin toimistolle. Pidän siitä että työ rytmittää päivää ja tulee selkeä ero vapaa-ajan ja työn välille. Työmatkakin tuo päivään mukavasti hyötyliikuntaa. En myöskään pidä siitä että pieneen kämppään oli pakko tunkea työpöytäkin, kun vuosikausia pärjäsin ilman.
Mutta työparini asuu 80 km päässä ja ei hänellä tilanne on täysin eri. En mitenkään ymmärrä miksi hänen tulisi joka päivä ajella töihin kun hommat hoituu meillä hienosti etänäkin.
Meidän firmassa jokaisella on nyt oikeus tehdä töitä kotona kokoaikaisesti. On minun valintani mennä toimistolle joka päivä.
Just noin tuon pitäisi mennä. Teillä on fiksu työnantaja.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on lyhyt työmatka ja on ihan ok mennä toimistolle. Siellä on paremmat kalusteet ja enemmän tilaa, vaikka tarvittaessa teen etänäkin (kuten nyt). Työkavereita en sinne halua, eli tyhjä toimisto on minun ylellisyyteni ja toivottavasti saan jatkaa siellä mahdollisimman pitkään, yksin.
Meillä toimistolle pitää palata niiden joilla on 2 rokotetta tai ovat sairastaneet 6 kk sisään koronan, rokottamattomat saa siis jatkaa etäilyä. Reilua. Toki rokotuksista ei tarvitse kertoa mutta itse sain toisesta rokotuksesta kuumeen ja olin pois töistä joten tietävät esim. minut rokotetuksi.
Koronapandemia on monella tavalla tuonut esiin sen, miten paljon henkilökohtainen sopeutumiskyky vaihtelee ihmisten välillä: miten pitää toimia pandemiatilanteessa ja miten sopeutuu rajoitustoimenpiteisiin ja mitä uusista käytännöistä voi oppia. Jotkut eivät ole sopeutuneet koko aikana yhtään, vaan haluavat, että kaikki on niin kuin ennenkin, vaikka asioita voitaisiin tehdä paremmin uusilla tavoilla. Kyvyttömyys uudistumiseen tai muutosvastarinta on se, joka selittää, miksi monissa firmoissa palataan lähitöihin, vaikka etätyöt olisivat monin tavoin järkevämpi valinta jatkossakin.
Vierailija kirjoitti:
Koronapandemia on monella tavalla tuonut esiin sen, miten paljon henkilökohtainen sopeutumiskyky vaihtelee ihmisten välillä: miten pitää toimia pandemiatilanteessa ja miten sopeutuu rajoitustoimenpiteisiin ja mitä uusista käytännöistä voi oppia. Jotkut eivät ole sopeutuneet koko aikana yhtään, vaan haluavat, että kaikki on niin kuin ennenkin, vaikka asioita voitaisiin tehdä paremmin uusilla tavoilla. Kyvyttömyys uudistumiseen tai muutosvastarinta on se, joka selittää, miksi monissa firmoissa palataan lähitöihin, vaikka etätyöt olisivat monin tavoin järkevämpi valinta jatkossakin.
Resilienssi
Työnantaja alkoi käyttämään etätyötä kiristyskeinona. Yli puolella väestä pitkä työmatka ja etätyö ollut suuressa suosiossa. Työnantaja halusi pidentää työaikaa (call center tyyppinen työ, ollut 8-16 tähän asti) ja sanoi, että etätyö on vai väliaikaisesti sovittu järjestely ja se voidaan poistaa koska tahansa ts. jos työntekijäpuoli ei suostu siirtymään 2-vuorotyöhön.
Kyllä ja En . Helpottaa arkea ihan kivasti kun ei tarvitse istua paria tuntia ruuhkassa. Toisaalta niitä spontaaneja keskusteluita kaipaa.Ja kotona repsahtaa kun ei ole jaksanut edes kampaajalle mennä.Ja toisaalta jos työ on enimmäkseen team palavereita ja näyttelyä niin rauhallisempaa on kotona.