Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita jotka eivät halua palata etätöistä?

Vierailija
04.09.2021 |

En varmaan ole yksin, kun tutkimusten mukaan yli 80% työntekijöistä länsimaissa, jotka ovat nyt tehneet koronan aikana etätöitä, ei halua palata toimistolle. Ja puolet harkitsisi irtisanoutumista jos pakotettaisiin takaisin toimistolle 5 päivää viikossa.

Mutta olisi kiva kuulla kohtalotovereista täällä Suomessa! Milloin ja missä määrin teidän työpaikoillanne palataan toimistolle, mitä olette siitä mieltä ja kuinka paljon teillä on neuvotteluvaraa työnantajienne kanssa?

Kommentit (2742)

Vierailija
1541/2742 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin tänään kokouksessa (fyysisessä), jossa 5 ihmistä hehkutti, miten ihanaa nähdä ihmisiä. Ja miten nyt heillä kaikki palaa toimistolle ja miten mahtavaa se on.

Eikö ne muka ole nähnyt ihmisiä 1,5 vuoteen?! Mun verkostot on ihan muualla kun työpaikalla, ihmisiä on tullut nähtyä miltei koko ajan eli en ymmärrä että joku neukkari olisi äärimmäisen energisoiva ympäristö. Vai liekö se sitä nuolentaa mitä en osaa ja ei kiinnosta...

Vierailija
1542/2742 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla työpaikallani on sovittu seuraava järjestely:

Etätöitä saa tehdä muuten vapaasti, muta jokaisen on raahauduttava Helsinkiin aina kvartaalin alussa pidettävään kaksipäiväiseen tilaisuuteen (Q3-kvartaali, joka alkaa heinäkuussa sovitaan tapauskohtaisesti; joko ennen lomia tai lomien jälkeen tuo tilaisuus). Tarkat päivämäärät sovitaan aina vähintään kolmeksi kvartaaliksi eteenpäin. Noista 2 työpäivää kestävistä tilaisuuksista poissa oloon tarvitaan jokin erittäin hyvä syy; ne on siis pidettävä kalenterista vapaana.

Noissa käydään läpi se, miten edellinen kvartaali meni, mitä on tulossa seuraavalla kvartaalilla ja jaetaan projektit henkilöille sekä suunnitellaan aikataulu. Näiden "kvartaalitapaamisten" ulkopuolella jokainen saa työskennellä, mistä käsin huvittaa, kunhan pysyy GDPR:n vuoksi Euroopan unionin alueella.

Itse olen tosi tyytyväinen tähän ratkaisuun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1543/2742 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en palaa enää ollenkaan, alkoi ahdistamaan sen verta omistajan kukkoilu, pitäköön tunkkinsa.

Vierailija
1544/2742 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etätöitä saa tehdä muuten vapaasti, muta jokaisen on raahauduttava Helsinkiin aina kvartaalin alussa pidettävään kaksipäiväiseen tilaisuuteen (Q3-kvartaali, joka alkaa heinäkuussa sovitaan tapauskohtaisesti; joko ennen lomia tai lomien jälkeen tuo tilaisuus). Tarkat päivämäärät sovitaan aina vähintään kolmeksi kvartaaliksi eteenpäin. Noista 2 työpäivää kestävistä tilaisuuksista poissa oloon tarvitaan jokin erittäin hyvä syy; ne on siis pidettävä kalenterista vapaana.

Noissa käydään läpi se, miten edellinen kvartaali meni, mitä on tulossa seuraavalla kvartaalilla ja jaetaan projektit henkilöille sekä suunnitellaan aikataulu. Näiden "kvartaalitapaamisten" ulkopuolella jokainen saa työskennellä, mistä käsin huvittaa, kunhan pysyy GDPR:n vuoksi Euroopan unionin alueella.

Hitto, olen kateellinen! Tuollainen sopisi tosi hyvin.

1545/2742 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Upeeta

Vierailija
1546/2742 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt alkaa kaveripiiristä kuulua näitä ratkaisuja.

Yksi kaveri, joka sai ennen tehdä etää max. 2 päivää viikossa, mutta ei ma eikä pe eikä myöskään kahtena peräkkäisenä päivänä, saa jatkossa tehdä etää vain etukäteen lupaa kysymällä. Päivärajoitus on poistettu, HR ja johto ovat tainneet riittävästi perjantaisin etäiltyään tajuta, että perjantaisin on paljon vähemmän palavereja kuin muina päivinä, joten se on hyvä etäpäivä.

Toinen kaveri saa 90 % etätyösopimuksen ja suuri osa sellaisen haluaakin.

Kolmannen kaverin firman TJ sanoi, että työt saa tehdä ihan missä tahtoo, kunhan ne tulevat tehdyksi. Saa tulla toimistolle, saa olla etänä, viikkopalaverit pidetään aina myös Teamsissa.

1. ja 2. kaveri ovat hyvin samantyyppisessä firmassa samalla toimialalla, jolla itsekin olen. Mitäpä firmat luulette, kun joku neljäs kaverini kysyy näistä firmoista jotain? Kummasta puhun positiivisesti ja kummasta negatiivisesti?

Vierailija
1547/2742 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti täällä ei ole juurikaan esimies- tai johtotehtävissä olevia, koska suurin osa marisee huonoista esimiehistä ja johtajista, joilla ei ole oikeita työtehtäviä tai haluavat kytätä. 

Minulla on ollut useita esimiehiä ja itse olen vetänyt projekteja. Niihin esimiehiin mahtuu monenlaista ihmistä. Osa mikromanageeraa ja suorastaan "häiritsee", osaa tukee tarvittaessa, osaa ei tapaa koskaan ja silti homma toimii.. Tuskinpa tässä tullan hehkuttamaan niitä hyviä tyyppejä kun keskustelu on lähinnä avautumista siitä, miten etätyötä ei arvosteta tarpeeksi.

Vierailija
1548/2742 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koronapandemia on monella tavalla tuonut esiin sen, miten paljon henkilökohtainen sopeutumiskyky vaihtelee ihmisten välillä: miten pitää toimia pandemiatilanteessa ja miten sopeutuu rajoitustoimenpiteisiin ja mitä uusista käytännöistä voi oppia. Jotkut eivät ole sopeutuneet koko aikana yhtään, vaan haluavat, että kaikki on niin kuin ennenkin, vaikka asioita voitaisiin tehdä paremmin uusilla tavoilla. Kyvyttömyys uudistumiseen tai muutosvastarinta on se, joka selittää, miksi monissa firmoissa palataan lähitöihin, vaikka etätyöt olisivat monin tavoin järkevämpi valinta jatkossakin.

Jos viruksen sijaan meillä olisi zombimaailmanloppu - tai jokin muu, todella iso katastrofi ja hätätilanne, missä ihmiskunta harvenisi huomattavasti ja tulevaisuus olisi uhattuna - niin nämä tyypit eivät selviäisi siihen "uuteen normaaliin".

Vierailija
1549/2742 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teoriassa globaalin tietokonepohjaisen informaatioteknologian piti mahdollistaa aika- ja paikkariippumattomien organisaatioiden rakentamisen.

Käytännössä muutoksenhaku pelko on estänyt tätä kehitystä yllättävän tehokkaasti. Pandemian on pukannut kehitystä eteenpäin, mutta vieläkin pieni, mutta äänekäs vähemmistö vastustaa etätyötä ties millä perusteilla.

Yksi parhaista on se, että etätyö ei sovi kaikille ja siksi jokaisen tulisi palata lähityöhön 🤦

Eihän lähityökään sovi kaikille.

Miksi lähityöhön kaipaavat haluavat pakottaa kaikki muutkin toimistolle?

Sellaista en ole vielä kuullut että joku etätyötä toivova haluaisi pakottaa kaikki muutkin etätyöhön. Ei heillä ole tarvetta määritellä miten muiden pitäisi tehdä työnsä.

Ei avokonttorikaan sovi kaikille...

Silti sinne pakotetaan kaikki ja muille sanotaan "sopeudu". Miksi etätöiden kanssa ei tehdä samoin?

Vierailija
1550/2742 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jatkan etätöitä varmaan eläkeikään asti

Vierailija
1551/2742 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti täällä ei ole juurikaan esimies- tai johtotehtävissä olevia, koska suurin osa marisee huonoista esimiehistä ja johtajista, joilla ei ole oikeita työtehtäviä tai haluavat kytätä. 

Olen esimies ja tykkään olla etätöissä. Meidän suunnittelutiimillä menee oikein hyvin etänä, ja juuri tuli kiitosta tuottavuudesta

Ja minullakin on esimies, tosin näen häntä helpommin etätyöaikaan, kun ei tarvitse metsästää toimistolta.

Vierailija
1552/2742 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltasanomat tai Iltalehti taisi juuri ottaa koppia tästä keskustelusta. En viitsi etsiä linkkiä, ei ollut sen arvoinen. Olivat haastatelleet kolmea asiantuntijaa, jotka osasivat vain sanoa, että "työnantajalla on oikeus määrätä työntekopaikka". Joo, se tiedettiin. Kysymys onkin siitä, onko järkevää käskeä se työntekopaikka konttoriksi jos se alentaa motivaatiota, työtehoa ja sitoutumista työpaikkaan ja saa aikaan lähinnä v*tutusta ja aktiivisen työnhaun. 

Vierailija
1553/2742 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän nyt on kiinni siitä, mitä työtä teet. Jos olet artisti, lavalle pääseminen on ihan eri juttu kuin kotistudiolla nyhvääminen. Mun työ on johtamista upeassa ympäristössä, ja kotitoimisto läppäreineen on kuin rangaistuslaitos verrattuna elävään elämään. Ei mun työ ole yksin ruutua tuijottamista, se on asioiden mahdollistamista isossa toimitalossa! 

Vierailija
1554/2742 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollut useita esimiehiä ja itse olen vetänyt projekteja. Niihin esimiehiin mahtuu monenlaista ihmistä. Osa mikromanageeraa ja suorastaan "häiritsee", osaa tukee tarvittaessa, osaa ei tapaa koskaan ja silti homma toimii.. Tuskinpa tässä tullan hehkuttamaan niitä hyviä tyyppejä kun keskustelu on lähinnä avautumista siitä, miten etätyötä ei arvosteta tarpeeksi.

En ole ollut esimiestehtävissä, koska ei mitään halua niihin. Olen kuitenkin ollut vastuussa useista projektitiimeistä. Ja tiimin toiminta ei ole ollut koskaan kiinni paikasta, vaan ihmisistä. 

Ja tosiaan, esimiehiä on monenlaisia. Nykyorganisaatioissa varsinkin kun asiantuntijatyö on lähtökohtaisesti itsenäistä ja itseohjautuvaa, niin harvemmin siinä kovin aktiivista esimiestyötä tarvitaan. Mutta tosiaan, esimiehet voivat olla hyviä työssään, eli tukevat, kannustavat ja edesauttavat työn sujumista. Sitten on sellaisia, jotka vain patsastelevat, eivät hyödytä mitään mutta eivät suuremmin haittaakaan. Ja sitten sellaisia, jotka aktiivisesti haittaavat työntekoa, mm. jatkuvilla keskeytyksillä ja pussihyppyleikeillä.

Vierailija
1555/2742 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän nyt on kiinni siitä, mitä työtä teet. Jos olet artisti, lavalle pääseminen on ihan eri juttu kuin kotistudiolla nyhvääminen. Mun työ on johtamista upeassa ympäristössä, ja kotitoimisto läppäreineen on kuin rangaistuslaitos verrattuna elävään elämään. Ei mun työ ole yksin ruutua tuijottamista, se on asioiden mahdollistamista isossa toimitalossa! 

Mihin sä sitä toimitaloa tarvitset? Sielläkö ne kaikki työsi kannalta tarpeelliset ihmiset ovat? Ja jos olet niin upea ja tärkeä, niin miksi he eivät ole kiinnostuneita sinusta etänäkin? TedX talkeissa yms. on yleisöä miljoonittain suosituimmilla puhujilla, vaikka koko homma on netissä. Eli onko kiinni siitä, että sun vetovoima ei oikeasti riitä?

Vierailija
1556/2742 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, oliko tämä provo, mutta omituista jos pomo kokee olevansa kuin artisti joka esiintyy ihaileville fanijoukoille. Selittää kyllä aika monen esimiesasemaan päätyneen mielenmaisemaa jos näin on.

Vierailija
1557/2742 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, oliko tämä provo, mutta omituista jos pomo kokee olevansa kuin artisti joka esiintyy ihaileville fanijoukoille. Selittää kyllä aika monen esimiesasemaan päätyneen mielenmaisemaa jos näin on.

:'''D

Vierailija
1558/2742 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pitää mennä toimistolle kerran viikossa. Menen perjantaina, jolloin kukaan muu ei sinne mene. En minäkään sitten, mutta muut luulkoot niin. 

Vierailija
1559/2742 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin tänään kokouksessa (fyysisessä), jossa 5 ihmistä hehkutti, miten ihanaa nähdä ihmisiä. Ja miten nyt heillä kaikki palaa toimistolle ja miten mahtavaa se on.

Eikö ne muka ole nähnyt ihmisiä 1,5 vuoteen?! Mun verkostot on ihan muualla kun työpaikalla, ihmisiä on tullut nähtyä miltei koko ajan eli en ymmärrä että joku neukkari olisi äärimmäisen energisoiva ympäristö. Vai liekö se sitä nuolentaa mitä en osaa ja ei kiinnosta...

Toki oli. Se oli semmoinen hassun hauska heitto, tiedäthän. Ja näitä heittojahan työpaikalla riittää.

Vierailija
1560/2742 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just näin. Meillä suositellaan 2-3 lähipäivää viikossa, kun samaan konserniin kuuluvassa naapuriorganisaatiossa suositellaan 2-4 lähipäivää kuukaudessa.

Jos - ja kun - alkaa tulla yksittäisiä pakkopalavereja paikan päällä useampana päivänä viikossa taitaa aika nopeasti nousta kapina, että miksi näitä kahta (turhaa) juttua ei voi järjestää samana päivänä?

Jos yritykset mahdollistavat aidon etätyön, he saavat enemmän ja parempia työnhakijoita, kun työhakualueena toimii koko Suomi.

Miettikääpä sitä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi viisi