Muita jotka eivät halua palata etätöistä?
En varmaan ole yksin, kun tutkimusten mukaan yli 80% työntekijöistä länsimaissa, jotka ovat nyt tehneet koronan aikana etätöitä, ei halua palata toimistolle. Ja puolet harkitsisi irtisanoutumista jos pakotettaisiin takaisin toimistolle 5 päivää viikossa.
Mutta olisi kiva kuulla kohtalotovereista täällä Suomessa! Milloin ja missä määrin teidän työpaikoillanne palataan toimistolle, mitä olette siitä mieltä ja kuinka paljon teillä on neuvotteluvaraa työnantajienne kanssa?
Kommentit (2742)
Vierailija kirjoitti:
Nyt ollaan asian ytimessä.
"Vaula on tehnyt etätöitä jo 30 vuoden ajan. Sillä on säästynyt kahdeksan työvuotta aikaa.
– Juuri eilen laskin tämän: junassa istumista säästyy kaksi tuntia päivässä, se tekee 61 työpäivää vuodessa. 30 vuodessa siitä tulee yli kahdeksan työvuotta, jotka olen voinut käyttää koiran kanssa metsässä kävelemiseen, lasten harrastusten pyörittämiseen, ja kaikkeen muuhun, mikä minusta on kivaa."
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/vaula-luopui-tyomatkoista-ja-saasti…
Oma lähikielteisyyteni ei johdu työympäristöstä, minulla on mukavat työkaverit ja rauhallinen työhuone. Se johtuu juurikin siitä, kuinka paljon aikaa (ja rahaa) työssäkäyminen vie.
Tämäpä juuri. Työyhteisössäni äänekkäimmin toimistolle kaipaavat ne, jotka asuvat kävelymatkan tai parinkymmenen minuutin pyöräilymatkan päässä toimistolta. En ole kuullut kenenkään sellaisen intoilevan toimistolle paluusta, joka päivittäin joutui ennen käyttämään pari tuntia junassa tai bussissa työmatkan takia.
Pakko se on kerran viikossa raahautua toimistolle, mutta onneksi voi vielä 80 % tehdä etätöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt ollaan asian ytimessä.
"Vaula on tehnyt etätöitä jo 30 vuoden ajan. Sillä on säästynyt kahdeksan työvuotta aikaa.
– Juuri eilen laskin tämän: junassa istumista säästyy kaksi tuntia päivässä, se tekee 61 työpäivää vuodessa. 30 vuodessa siitä tulee yli kahdeksan työvuotta, jotka olen voinut käyttää koiran kanssa metsässä kävelemiseen, lasten harrastusten pyörittämiseen, ja kaikkeen muuhun, mikä minusta on kivaa."
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/vaula-luopui-tyomatkoista-ja-saasti…
Oma lähikielteisyyteni ei johdu työympäristöstä, minulla on mukavat työkaverit ja rauhallinen työhuone. Se johtuu juurikin siitä, kuinka paljon aikaa (ja rahaa) työssäkäyminen vie.
Tämäpä juuri. Työyhteisössäni äänekkäimmin toimistolle kaipaavat ne, jotka asuvat kävelymatkan tai parinkymmenen minuutin pyöräilymatkan päässä toimistolta. En ole kuullut kenenkään sellaisen intoilevan toimistolle paluusta, joka päivittäin joutui ennen käyttämään pari tuntia junassa tai bussissa työmatkan takia.
Ja he voivat aivan vapaasti minun puolestani mennä, minä en ole pakottamassa ketään pysyviin etätöihin.
Miksi he voisivat pakottaa minut pysyviin lähitöihin?
Minä olen yli 10 vuotta ollut sellaisissa töissä, missä aina joku tiimiläinen on toisen kaupungin työpisteessä töissä. Työt ovat sujuneet oikein hyvin, vaikka ei olla oltu naamaksittain edes kerran kuukaudessa. Entisaikaan ei edes käytetty kameroita, ekat kamerapalaverit on käyty vasta Teamsin ja etäilyn aikana.
On teillä vaatimattomat työt, jos niitä voi jatkuvasti hoitaa kotisohvalla loikoillen tai laiturin nokassa paistatellen. Mistä teille maksetaan?
Osasta kommenteista voi päätellä, että moni on moraaliton pinnari ja laiska vätys, joiden ainoa oikea työpaikka on työnantajan valvonnassa.
Vierailija kirjoitti:
On teillä vaatimattomat työt, jos niitä voi jatkuvasti hoitaa kotisohvalla loikoillen tai laiturin nokassa paistatellen. Mistä teille maksetaan?
Osasta kommenteista voi päätellä, että moni on moraaliton pinnari ja laiska vätys, joiden ainoa oikea työpaikka on työnantajan valvonnassa.
Juuri näin. Voihan se tästä öukea, että rajaton mukavuudenhalu om se päällimmäinen motiivi.
Vierailija kirjoitti:
Ei mun esihenkilö ymmärrä mitä teen työkseni, siksi minut sinne on palkattukin.
Enimmäkseen olen palavereissa. Joissakin hän on mukana, useimmissa ei.
Kyllä lähityöfaneilla nyt on hankalaa, kun etätyö onkin saavuttanut suuren suosion. Ihmiset tekevät hyvää tuloksekasta työtä kodin rauhassa ja nauttivat lisääntyneestä vapaa-ajasta, kun kahden tunnin työmatka jää pois.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lähityöfaneilla nyt on hankalaa, kun etätyö onkin saavuttanut suuren suosion. Ihmiset tekevät hyvää tuloksekasta työtä kodin rauhassa ja nauttivat lisääntyneestä vapaa-ajasta, kun kahden tunnin työmatka jää pois.
Minä voin ymmärtää sen, että joku pitää lähityöstä, haluaa mennä toimistolle jne. Mutta en ymmärrä miksi he haluavat kaikki sinne paikalle? Miksi?
Luulisi, että ylemmillä toimihenkilöillä olisi lauantai-iltana muutakin tekemistä kuin tuskailla etätyömahdollisuuksiaan, kunhan sanon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä voin ymmärtää sen, että joku pitää lähityöstä, haluaa mennä toimistolle jne. Mutta en ymmärrä miksi he haluavat kaikki sinne paikalle? Miksi?
Mistä kumpuaa tämä ajatus, että lähityön ystävät haluaisivat myös muut toimistolle? Itse ainakin toivon , että muut olisivat kotonaan ikuisesti
Edelliselle, kyllähän se tässä ketjussa on ilmennyt, että etenkin pikkupomoissa on lähityön kannattajia. Isot linjat organisaatiossa saattavat olla etätyön laajastikin sallivia, mutta päätösvalta yksilötasolla jätetään pikkupomoille, jotka taas haluavat kaikki mahdollisimman laajasti toimistolle. Ja osa tavallisista työntekijöistä kannattaa ajatusta.
Se on tosiaan selvää, ettei kukaan pitkän tai kauan kestävän työmatkan päästä haikaile lähityöhön, vaan sinne haluavat ne, jotka asuvat lähellä työpaikkaa.
On suuri helpotus olla istumatta ruuhkassa tuntia aamulla tai toista illalla, joutumatta ahtautumaan ruuhkaisiin viruslinkoihin eli joukkoliikennevälineisiin tai maalla lähtemättä 70 km päästä työhön vaikka matka ruuhkitta taittuisikin.
Minä en ymmärrä, että muutetaan kauas työpaikasta tai otetaan työpaikka pitkän matkan päästä ja nyt kiukutellaan, kun työmatka kestää.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä, että muutetaan kauas työpaikasta tai otetaan työpaikka pitkän matkan päästä ja nyt kiukutellaan, kun työmatka kestää.
Jos nyt olet työelämässä ollut, niin luultavasti keksit itsekin, miksi kaikki eivät voi asua työpaikkansa naapurissa.
Kiukutellut ei kukaan muu täällä olekaan.
Minä asun todella lähellä toimistoa, mutta haluan tehdä etätöitä. En ymmärrä miksi työpaikan läheisyys saisi minut haluamaan sinne. Ei kiitos.
Juu. On huomattu meilläkin töissä kuinka jotkut omasta mielestään ovat äärettömän tehokkaita etätöissä, ja yhtään ei haittaa että työaikana käydään lenkillä, Ikeassa tai vastaavaa, kun silloin tehdään «ajatustyötä» kuitenkin.
Varmaan voi olla jossain työssä näin. Meillä kuitenkin se osa työporukasta joka työnluonteesta johtuen joutuu olemaan paikalla on huomannut nahoissaan sen, että ns. hallinollisia tukitehtäviä suorittavat ovat olleet etätöissä. Ei saa kiinni, ei saa tarvittavaa apua, niin että paikalla olevien omat työt viivästyvät. Ja aikaa menee tuhottomasti siihen, että yrittää sähköpostilla tai puhelimitse vääntää asiaa jonka kasvokkain olisi onnistunut selittämään hetkessä. Tai jos toinen olisi oliut paikalla niin olisi tajunnut ongelman ilman selittämistä. Tehokasta etäilijöille kun voi keskittyä vain itseä kiinnostaviin hommiin ilman häiriötä, tehotonta muille jotka eivät saa tarvitsemiaan vastauksia tai apua.
Näin olen asian ymmärtänyt, kun meillä on kyselty työntekijöiden kokemuksia etätyöstä. Eiköhän päädytä siihen, että 1-2 etätyöpäivää viikossa on ok. Hei vaan niille, jotka siitä syystä haluavat vaihtaa työpaikkaa, eivät millään muotoa ole korvaamattomia. Arvokkaimmat työntekijät meillä ovat olleet työpaikalla koko ajan eivätkä voi etätöitä tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä kumpuaa tämä ajatus, että lähityön ystävät haluaisivat myös muut toimistolle? Itse ainakin toivon , että muut olisivat kotonaan ikuisesti
No varmaan siitä kun monet siellä lähitöissä olevat harmittelevat miten yksinäistä siellä on, kun paikalla on vain muutama työntekijä ja sanovat miten mukava olisi nähdä muitakin.
Vierailija kirjoitti:
Joillain (varmaan aika monilla) se työpaikan toimisto on vaikka tässä 1,5 vuoden aikana saattanut vaikka vaihtaa kokonaan osoitetta, kun vuokrasopimus päättynyt poikkeusaikana ja on keksitty muuttaa edullisempaan.
Meillä lähipiirissä tapahtunut tätä aika paljon.
Ja yleensä se toimiston uusi edullisempi sijainti ei suinkaan ole yhtään edellistä helpompien kulkuyhteyksien päässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässähän on koko ketju täynnä niitä lähityöintoilijoita, jotka valittavat kuinka vaikeaa heillä on töissä kun osa väestä etänä. He kun eivät näemmä osaa kommunikoida muille ihmisille kirjoittaen tai Teams-palaverin kautta. Ja sen takia meidän muiden, joille esim. kirjoittaminen työssä ei ole mikään ongelma, pitäisi raahata itsemme töihin, jotta voitais jutustella päivät pitkät kasvotusten työasioita ja juoruja.
Ei se ole pelkästään yritysjohto ollut. Ennemminkin väliportaan pikkupomot ja etenkin ne työyhteisön jäsenet, jotka haluavat kytätä ja kyylätä muiden tekemisiä. Ovat saaneet tunteen, että kaikki ovat heidän tarkkailunsa alla kun ovat toimistolla. Nuo ovat juuri niitä samoja ihmisiä, jotka vanhoina aikoina kyttäsivät, kyyläsivät ja juorusivat kylillä kaikesta mitä muut tekivät. Niskavuori-sarjassakin on pari tuollaista kyttäävää, kyyläävää ja juoruavaa eukkoa.