Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muita jotka eivät halua palata etätöistä?

Vierailija
04.09.2021 |

En varmaan ole yksin, kun tutkimusten mukaan yli 80% työntekijöistä länsimaissa, jotka ovat nyt tehneet koronan aikana etätöitä, ei halua palata toimistolle. Ja puolet harkitsisi irtisanoutumista jos pakotettaisiin takaisin toimistolle 5 päivää viikossa.

Mutta olisi kiva kuulla kohtalotovereista täällä Suomessa! Milloin ja missä määrin teidän työpaikoillanne palataan toimistolle, mitä olette siitä mieltä ja kuinka paljon teillä on neuvotteluvaraa työnantajienne kanssa?

Kommentit (2742)

Vierailija
781/2742 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä tässä ketjussa on paljon palkansaajia, jotka pystyvät sanelemaan työnantajilleen, mitä haluavat ja miten haluavat. Kohta olette freelancereita suurin osa tuota menoa.

Meille taitaa tulla hybridimalli,  jossa läsnäoloa kolmisen päivää viikossa. Mulle passaa, kyllä se sosiaalinen puolikin jotakin työpaikalla merkitsee. Ellei, taidatte olla tosi epäviihtyisässä työpaikassa.

Viihtyisä työpaikka tarkoittaa minulle etätyöpaikkaa. Pidän tosi paljon työkavereista ja eihän se etätyöpaikkakaan olisi samanlainen, jos vain yksin möllöttäisin koneella. On ihan turha tehdä tästä jotain "ihmisvihaajat vastaan sosiaaliset" -asetelmaa, kun se ei tähän liity mitenkään.

Eikä sekään liity asiaan, jos jollain on pieni komero asuntona ja siksi vaatii lähityömahdollisuutta. Sehän ei ole työnantajan valinta vaan kyseisen ihmisen henkilökohtainen asia. Minusta on kummallista, miten kaikki pitäisi työnantajan maksaa ja huolehtia, varsinkin nykyaikana kun suurimmalla osalla on laitteet ja yhteydet muutenkin. Jos ei ole, sekin on henkilön oma valinta.

Luin just jutun ylen sivuilta, missä helsinkiläinen nainen oli järkyttynyt lähimetsän kaatamisesta nurin ja oli nyt perheensä kanssa muuttanut n. 800 km päähän pohjoiseen. Koska mies teki IT-töitä etänä, tämä oli mahdollista.

Juuri tällaiset asiat ovat yksityisen ihmisen kannalta niitä hienoja ja positiivisia etuja, mitä etätyöskentely mahdollistaa. Ja veikkaanpa, että nämä ovat niitä asioita mitä isojen kaupunkien päättäjät hieman pelkäävät.

Eihän kyse ole mistään pienestä komerosta, vaan siitä että kotona ei ole toimistoa. Siellä voi olla vaikka studio äänitystä varten tai tanssisali, mutta ei toimistoa. Ei voi olettaa että jokaisen koti on joku konttori ja koulutila. Ja kyllä, työnantaja todellakin huolehtii laitteet ja yhteydet. Teitä on pissitty silmään jos hankitte ne itse.

Itse kyllä haluan, että kotona on työhuone. Olen aina halunnut. Johtuen mm. siitä, että olen tehnyt alusta asti urallani omasta halustani paljon etätöitä, halunnut väikkärin teon aikaan varsinkin tehdä kotona töitä, toiminut yrittäjänä ja halunnut silloin tehdä kotona töitä, ja nytkin teen sivutoimisena yrittäjänä töitä, joten teen joka tapauksessa kotona töitä, olen aina tehnyt. Koska haluan ja olen halunnut. 

Vierailija
782/2742 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku täällä sanoi, että on "oma valinta" eikä työnantajan ongelma, jos kotiin ei mahdu toimistoa. Niin, kaikilla tulee olla se valinta mennä työpaikalle. Ei voi mitenkään olla niin, että työnantajat tulevaisuudessa olettavat, että jokainen pystyy asumaan niin tilavast. Kaikki eivät asu Kouvolassa tai Kevätkummussa. Palkkojen pitäisi olla todella paljon korkeammat, että saisin itsekseni kaksion ostettua ja sinne sen saakelin työhuoneen. Mä haluan kotonani säilyttää omia harrastusvälineitä ja käyttää niitä, esim. ompelukonetta jne. Niille voin järkätä pysyvät työpisteet, mutta en työvälineille, koska olen joka tapauksessa määräaikaisissa työsuhteissa. En rupea itse maksamaan pätkätyönantajia varten mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
783/2742 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnan töissä vaihtelee. Osa pomoista edelleen vanhanaikaisia ja asenne on se, että työntekijät täytyvät olla pomojen silmien alla kytättåvänä, sillä muuten työntekijä lusmuilee. Sinällään outoa, koska jokaisella on omat asiakkaat, joista vastuu ja läkisääteiset tehtävät ja aikarajat olemassa.

Näin sosiaalialalla.

Se on katsos tämä sosialismi, kommunismin pikkusisko, jossa hierarkia on kaiken a ja o. Onhan se nyt kamalaa sosialismin rapauttamista, että tavalliset työntekijät saisivat mitään vapauksia tai että heidän itsenäiseen ammattitaitoonsa luotettaisiin, puhumattakaan, että voisivat työssään tehdä itsenäisiä päätöksiä. Ei, pomon leimasin pitää käydä kaikkien päätöksien yllä aina ja tavalliset työntekijät pysykööt lestissään ja suu mahdollisimman supussa!

Vierailija
784/2742 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etätyö on nykypäivää ja se myös mahdollistaa työpaikkojen säilymisen ja syntymisen syrjäseuduille, joissa yritysten toimintakulut sekä asuminen ja eläminen ovat halvempia.

Itse haluaisin jatkaa etätyössä, mieluiten 90-95%:sti. Työnantajapuolen vielä hieman epämääräisten puheiden perusteella se ehkä tuleekin mahdolliseksi.

Tästä ei ole kuin hyötyä, kaikille osapuolille.

Työ-ja vapaa-aikaa tulee lisää, työmatka-aikaa säästyy jopa 3 h päivässä, lisäksi lounastunneilla ei kulu aikaa hukkaan jonotuksessa ja siirtymissä.

Arvostan flunssattomuutta, taudit ml. korona eivät helposti tartu, kun ei altistu flunssaisille työkavereille, jotka tulevat töihin niistämään ja aivastelemaan. Näin on aina ollut, muuttuu tuskin paremmaksi, että flunssa leviää työpaikoilla.

Olen pettynyt hallituksen linjauksiin, joissa toimistotyö olisi vähäriskistä. Ei ole avokonttorissa ja kymmenien tai satojen ihmisten työpaikoilla. Toivoisin hallituksen suosittelevan, edes suosittelevan, laajaa etätyötä pysyvänä ratkaisuna. Työmatkaliikenteen vähenemistä ei kai kukaan voi pitää pahana asiana ja etätyö lisää ihmisten työhyvinvointia ja vapaata aikaa. Eikö juuri tästä ole kyse myös nelipäiväisen työviikon suunnittelussa?

Olisiko niin vaikea edelleen ilmoittaa tartuntamäärät vaikka yhteiskuntaa avataankin? Tiedosta hyötyisi moni ja tässä informaatioyhteiskunnassa se olisi yksi käyrä muiden joukossa ja internetiin mahtuu kyllä.

Vierailija
785/2742 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku täällä sanoi, että on "oma valinta" eikä työnantajan ongelma, jos kotiin ei mahdu toimistoa. Niin, kaikilla tulee olla se valinta mennä työpaikalle. Ei voi mitenkään olla niin, että työnantajat tulevaisuudessa olettavat, että jokainen pystyy asumaan niin tilavast. Kaikki eivät asu Kouvolassa tai Kevätkummussa. Palkkojen pitäisi olla todella paljon korkeammat, että saisin itsekseni kaksion ostettua ja sinne sen saakelin työhuoneen. Mä haluan kotonani säilyttää omia harrastusvälineitä ja käyttää niitä, esim. ompelukonetta jne. Niille voin järkätä pysyvät työpisteet, mutta en työvälineille, koska olen joka tapauksessa määräaikaisissa työsuhteissa. En rupea itse maksamaan pätkätyönantajia varten mitään.

Jos olet etätöissä, ei mikään pakota asumaan niin kalliilla alueella ettei ole varaa isompaan asuntoon. Sijantisi on tällöin oma valinta ja siitä maksat. Ei ole työnantajan ongelma, eikä kenenkään muunkaan. Toivottavasti sinulle järjestyy tilanne, että saat käydä toimistolla kuten haluat, eikä mene siihen, että se on kiellettyä tai mahdotonta.

Vierailija
786/2742 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi tuli hankittua iso talo, ”toimistohuoneita” riittää valittavaksi, kun jälkikasvu on jo muualla. Siis kuka ihan oikeasti haluaisi raahautua aamuruuhkassa toimistolle? Inhottaa ajatuskin kahvitauoilla kuunnella sitä länkytystä, jota pahimmat itsekeskeiset moottoriturvat pitävät päivät pääksytysten. Aamulla voit nukkua 1/2 - 1 h pitempään, syödä aamupalasi rauhassa. Päivällä voit pitää taukojumppasi rauhassa, mennä kotipihalle auringonpaisteeseen tai vaikka käyttää koiraa pieni lenkki tai hoitaa omia asioitasikin työaikataulut huomioonottaen. Kaikki videoyhteydet ym. pelaa ulkomaita myöten ja työnantaja antanut raahata työtuolista lähtien kotitoimistoon työvälineitä. Olisin voinut tehdä etätyötä jo ennen koronaa, mutta istuin kiltisti tstolla. Kiitos koronan, että herätti unesta tässä asiassa.

Vierailija
787/2742 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yliopistossa tutkijana on aika helppo tehdä etätöitä itsenäisesti. Itse jatkan etätöitä mökilläni ainakin vuodenvaihteeseen ja ehkä kauemminkin. Aloitin etätyöt helmikuussa 2020 kauan ennen kuin THL ja hallitus heräsivät todellisuuteen. En ole ihan vakuuttunut, että ovat nytkään täysin tilanteen tasalla, mutta marras-joulukuussahan se nähdään.

Nyt pitää tunnustaa, että olen kateellinen. Olen itse myös yliopistotutkija ja, kuten sanoit, tämä on yksi parhaiten etätöihin soveltuvista työtehtävistä. 

Mutta - ja kyllä, tämä kiukuttaa ihan vietävästi, myöskin järjettömyytensä takia - meillä on yksikön vetäjä ilmoittanut jo heti elokuun alussa, että kaikkien pitää olla toimistolla vähintään 1 päivä viikossa, ihan vain seurustellakseen ja käydäkseen yhdessä lounaalla, "yhteisön takia". Arvaa vain kiukuttaako. Tuo tarkoittaa, että en voi olla mökillä tai muuttaa kauemmaksi, ja tuo yksi päivä "seurustelemaan" on työmatkoineen kokonaan pois työnteosta. Meillä kun ei ole mitään overlappia tuon ryhmän kanssa töissä (tätä ei ole järjestetty tutkimusryhmän mukaan eivätkä muut tuosta ryhmästä edes tee tutkimusta), eikä tätä yhtä päivää viikolla ole edes työnteolla yritettykään perustella.

Oho. Tutkimusryhmässä missä työskentelin, niin ihmiset olivat todellisuudessa ympäri Etelä-Suomea. Meidän ryhmässä kukaan ei ollut tavannut toisiansa ja silti näyttivät ihan hyviä tutkimuspapereita saavan aikaiseksi. Pakottaminen työpaikalle olisi katastrofi noille tutkijoille, koska työmatkat taitavat olla yli 2h suuntaansa.

Eri

Vierailija
788/2742 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet etätöissä, ei mikään pakota asumaan niin kalliilla alueella ettei ole varaa isompaan asuntoon. Sijantisi on tällöin oma valinta ja siitä maksat. Ei ole työnantajan ongelma, eikä kenenkään muunkaan. Toivottavasti sinulle järjestyy tilanne, että saat käydä toimistolla kuten haluat, eikä mene siihen, että se on kiellettyä tai mahdotonta.

Jos on opiskellut tietyssä kaupungissa, omat ystävät ovat siinä kaupungissa jne. Niin onko teistä sellainen yhteiskunta toivottava, että jokainen yksineläjä joutuu keksimään jonkin random perähikiän, jonne muuttaa, jotta työnantajille ei tule kuluja toimistotiloista? Miksi niin monia tässä ketjussa oikeasti kiinnostaa työnantajan kulujen vähentäminen? Joo, voi järkevöittää ja supistaa tiloja ja kuluja, totta kai. Ei yhteiskunta voi odottaa ihmisiltä tiettyä varallisuutta, jotta saavat käydä töissä ja asua jossakin kaupungissa. Asun toistaiseksi vuokralla, mutta en tietenkään haaveile muuttavani omistusasuntoon Eiraan. Mutta ei kukaan voi velvoittaa tai odottaa, että ihmiset nyt yhtäkkiä muuttavat Hämeenkyröön ilman sosiaalisia suhteita sinne, jotta saavat halvemman kämpän, johon mahtuu se ekstrahuone.

Vierailija
789/2742 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisään vielä, että tällä hetkellä mun asumiskulut on aika alhaiset Helsingin kantakaupungiksi. Vaikkei olisikaan, niin eivät työnantajat voi määrätä suurta ihmisjoukkoa asumaan lähiöihin. Saavatko vain rikkaat perilliset asua kaupungeissa?

Vierailija
790/2742 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ketjun otsikko on "muita jotka ei halua palata toimistolle?", niin miksi ihmeessä täällä on paasaamassa niitä ihmisiä, jotka haluavat toimistolle?

Menkää sinne toimistolle ja perustakaa vaikka oma toimisto lovers -ketju, voitte siellä mehustella ja sopia livetapaamisia koska täällä netissä on niin vaikeaa puhua asioista ja kohdata ihmisiä.

Ehkä he pelkäävät joutuvansa opettelemaan työkaluja.

Joo, koska internet keksitiin eilen, sähköposti viime viikolla ja videokokoukset toissa päivänä. Niitähän ei ole työpaikoilla käytettykään, vaan kirjoituskoneet ovat hakanneet ja kirjeet vieneet viestit ja dokumentit eteenpäin. Oletteko te ottaneet nämä työkalut käyttöön vasta pandemian aikana? 

Luin eilen illalla tän hiha-Pena-Ritva-Annikin viestejä

ja mua nauratti tahattomasti mielikuva kv-firmasta, jossa lennetään läppäreitten kanssa yhteiseen aivoriiheen😁😁

Kenneth lentää Jenkeistä, Håkan Ruotsista ja Claudio Italiasta Pena-Annikin kanssa ympyrän muotoiseen pöytään ratkomaan dilemmaa.

Työni puolesta olen tekemisissä monen modernin kv-firman kanssa, ja etäpalaverit oli käytössä jo ennen pandemiaa, ja sen aikana loppui kaikki digiyhteydellä korvattavissa oleva lentely ylintä johtoa myöten, ja käytöntö jää pysyväksi.

Haluaisin kyllä kovasti tietää mikä on se iso kv-firma, missä ihmiset todellakin yhä lentävät ratkomaan ongelmia livenä aivoriiheen.🧐

Mulla on menossa kolmas Fortune 500 yritys, jossa olen töissä ja näin se homma menee. Ihan normaalisti on etäpalaverit käytössä, mutta myös osittain face to facet. Maanosien johtoryhmästä kokoonpano lentää vähintään kerran vuodessa jokaisen alueen pääkonttorille kuuntelemaan tulevan tilikauden suunnitelmat. Joskus tämä tapahtuu etänä johtuen aikatauluista, mutta ei aina. Myös alueiden toimitusjohtajat lentävät pari kertaa vuodessa pääkallonpaikalle parin päivän face to face strategiapalaveriin. Tämän tulokset sitten kerrotaan koko organisaatiolle livevideolähetyksessä. Samoin alueet ovat yhteydessä pääkonttoriin etäyhteyksin, mutta oman alueen ihmisten kanssa on jonkin verran face to face -palavereja ja niissä on oltava paikalla, jos ei ole pätevää syytä. Yleensä kaikki valitsevat olla paikalla näissä palavereissa. Pandemian jälkeen jatkuu hybridimalli kuten ennenkin, etätyöskentely ei siis ole mitään uutta. Vaikka pandemian aikana on saatu työt hoidettua täysin etänäkin, yhtiön johto kokee että organisaatiolle on enemmän hyötyä hybridimallista kuin 100% etätyöskentelystä. En koe mitään pahantahtoista siinä ja näillä ehdoilla firmaan on tultukin.    

Kun asia-argumetit ja oma kokemus asiasta puuttuvat, niin turvaudutaan henkilökohtaisuuksiin ja nimittelyyn kuin koulukiusaaja konsanaan. 

Vierailija
791/2742 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä muista, mutta ainakin omalla työpaikalla kovimmat etätyön vastustajat ovat niitä, joiden omat IT-taidot ovat kaikista heikoimpia. Jotka muutenkin tulevat kaikkien asioiden suhteen jälkijunassa ja jotka eivät hoida hommiaan kovin tehokkaasti toimistollakaan.

Vierailija
792/2742 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja vielä teille, jotka sanotte, että on oma valinta asua isossa kaupungissa. Valitatte työmatkan kestosta, ja etäilyn myötä on jääneet pois tunnin tai puolentoista työmatkat. No, mitäs itse olette valinneet muuttaa kehyskuntaan tai maaseudulle, josta on pitkät matkat kaikkialle. Ei ole ongelmaa, kun asuu 200 metrin päässä toimistolta.

Vierailija
793/2742 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ketjun otsikko on "muita jotka ei halua palata toimistolle?", niin miksi ihmeessä täällä on paasaamassa niitä ihmisiä, jotka haluavat toimistolle?

Menkää sinne toimistolle ja perustakaa vaikka oma toimisto lovers -ketju, voitte siellä mehustella ja sopia livetapaamisia koska täällä netissä on niin vaikeaa puhua asioista ja kohdata ihmisiä.

Joo, koska internet keksitiin eilen, sähköposti viime viikolla ja videokokoukset toissa päivänä. Niitähän ei ole työpaikoilla käytettykään, vaan kirjoituskoneet ovat hakanneet ja kirjeet vieneet viestit ja dokumentit eteenpäin. Oletteko te ottaneet nämä työkalut käyttöön vasta pandemian aikana? 

ja mua nauratti tahattomasti mielikuva kv-firmasta, jossa lennetään läppäreitten kanssa yhteiseen aivoriiheen😁😁

Kenneth lentää Jenkeistä, Håkan Ruotsista ja Claudio Italiasta Pena-Annikin kanssa ympyrän muotoiseen pöytään ratkomaan dilemmaa.

Työni puolesta olen tekemisissä monen modernin kv-firman kanssa, ja etäpalaverit oli käytössä jo ennen pandemiaa, ja sen aikana loppui kaikki digiyhteydellä korvattavissa oleva lentely ylintä johtoa myöten, ja käytöntö jää pysyväksi.

Haluaisin kyllä kovasti tietää mikä on se iso kv-firma, missä ihmiset todellakin yhä lentävät ratkomaan ongelmia livenä aivoriiheen.🧐

Mulla on menossa kolmas Fortune 500 yritys, jossa olen töissä ja näin se homma menee. Ihan normaalisti on etäpalaverit käytössä, mutta myös osittain face to facet. Maanosien johtoryhmästä kokoonpano lentää vähintään kerran vuodessa jokaisen alueen pääkonttorille kuuntelemaan tulevan tilikauden suunnitelmat. Joskus tämä tapahtuu etänä johtuen aikatauluista, mutta ei aina. Myös alueiden toimitusjohtajat lentävät pari kertaa vuodessa pääkallonpaikalle parin päivän face to face strategiapalaveriin. Tämän tulokset sitten kerrotaan koko organisaatiolle livevideolähetyksessä. Samoin alueet ovat yhteydessä pääkonttoriin etäyhteyksin, mutta oman alueen ihmisten kanssa on jonkin verran face to face -palavereja ja niissä on oltava paikalla, jos ei ole pätevää syytä. Yleensä kaikki valitsevat olla paikalla näissä palavereissa. Pandemian jälkeen jatkuu hybridimalli kuten ennenkin, etätyöskentely ei siis ole mitään uutta. Vaikka pandemian aikana on saatu työt hoidettua täysin etänäkin, yhtiön johto kokee että organisaatiolle on enemmän hyötyä hybridimallista kuin 100% etätyöskentelystä. En koe mitään pahantahtoista siinä ja näillä ehdoilla firmaan on tultukin.    

Kun asia-argumetit ja oma kokemus asiasta puuttuvat, niin turvaudutaan henkilökohtaisuuksiin ja nimittelyyn kuin koulukiusaaja konsanaan. 

Nyt se hihasta nykijä keksi uuden tarinan.

Kommentit aina tunnistaa siitä, että ne päätyvät henkilökohtaisiin, epäasiallisiin solvauksiin. Tähän mennessä nykyajasta pitävät ovat tuon mielestä olleet mt-ongelmaisia, juoppoja, työnarkomaaneja, työtä vieroksuvia, ankeuttajia, huonoja ihmisiä, huonot sosiaaliset taidot omaavia, nyt sitten koulukellusaajia.

Tosi hienoa argumentointia yrittää perustella omaa mielipidettään jatkuvasti kasvavalla määrällä solvauksia. NOT.

Vierailija
794/2742 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kommentit aina tunnistaa siitä, että ne päätyvät henkilökohtaisiin, epäasiallisiin solvauksiin. Tähän mennessä nykyajasta pitävät ovat tuon mielestä olleet mt-ongelmaisia, juoppoja, työnarkomaaneja, työtä vieroksuvia, ankeuttajia, huonoja ihmisiä, huonot sosiaaliset taidot omaavia, nyt sitten koulukellusaajia.

Tosi hienoa argumentointia yrittää perustella omaa mielipidettään jatkuvasti kasvavalla määrällä solvauksia. NOT.

Missä kohtaa tekstiä solvataan muita? Näytä minulle se kohta, missä näin tehdään?  Todistit loppukaneettini oikeaksi toimimalla kuin koulukiusaaja, kun asia-argumetteja ei ole, niin solvataan ja käydään henkilökohtaisuuksiin. Et tuonut itse asiaan mitään vaan haukuit minua. Ihan kuin koulukiusaaja.  

Vierailija
795/2742 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ja vielä teille, jotka sanotte, että on oma valinta asua isossa kaupungissa. Valitatte työmatkan kestosta, ja etäilyn myötä on jääneet pois tunnin tai puolentoista työmatkat. No, mitäs itse olette valinneet muuttaa kehyskuntaan tai maaseudulle, josta on pitkät matkat kaikkialle. Ei ole ongelmaa, kun asuu 200 metrin päässä toimistolta.

Et taida ainakaan Helsinkiä tuntea. Täällä vähintään puolen tunnin työmatka on se normi, yleensä lähempänä tuntia. Ihan koska vaikka itse asuisi missä, niin ne toimistot ovat nykyään hevon kuusessa.

Ja eihän kukaan muuta omaa asuntoaan joka kerta, kun vaihtaa työnantajaa tai jos työnantaja muuttaa. Joten vaikka ostaisit asunnon siitä työpaikan vierestä, niin työnantaja voi muuttaa muualle koska tahansa tai itse vaihdat työnantajaa. Ja taas olet siinä käyttämässä siinä lähemmäs tunnin työmatkaan yhteen suuntaan. 

Ja joo, edes Helsingin ydinkeskustassa asuminen ei auta, kun ne hemmetin firmat muuttavat kaikki jonnekin Espoon tai Vantaan toimistohelvettiin. Jonne taas matkaat sen lähes tunnin verran. 

Ja autollahan täällä pk-seudulla ei saa enää kulkea, vähintään se tehdään niin vaikeaksi ja kalliiksi kuin mahdollista, joten julkisilla on pakko kulkea. Niidenkin reittejä muutellaan jatkuvasti, pääosin lakkautetaan kun HSL tekee niin isoa tappiota, joten kulkeminen minnekään vaikeutuu ja hidastuu koko ajan julkisillakaan.

Ja joo, pyöräillä voi, sitähän kaupunki haluaa. Mutta kiva sitten kun työmatka on yli 10 km, niin ei se työvaatteissa pyöräily ihan sekään onnistu. Ja työnantajathan eivät mihinkään sellaisiin tiloihin viitsi käyttää rahaa, että siistiytyisit ja vaihtaisit vaatteet pyöräilyn jälkeen työpaikalla. Joten vaikka kuinka pakkaisit reppuun vaihtovaatteet, niin kiva silti olla hikisenä ja tukka sotkussa töissä missä kuitenkin pitäisi näyttää siistiltä.

Joten joo, sillä kämäsellä, likaisella metrolla kuljet, siedät kaikki kerjääjät, feissarit ja narkkarit matkalla ja vaikka kuinka yrität optimoida asuin- ja työpaikkaa, niin minimissään matkaan menee puoli tuntia suuntaansa. 

Vierailija
796/2742 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä kohtaa tekstiä solvataan muita? Näytä minulle se kohta, missä näin tehdään?  Todistit loppukaneettini oikeaksi toimimalla kuin koulukiusaaja, kun asia-argumetteja ei ole, niin solvataan ja käydään henkilökohtaisuuksiin. Et tuonut itse asiaan mitään vaan haukuit minua. Ihan kuin koulukiusaaja.  

Huvittavaa, todistit juuri tuon kommentin oikeaksi, päättämällä oman kommenttisi - taas kerran - henkilöön menevään solvaukseen. MOT.

Vierailija
797/2742 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suositteletko Herlinin bitcoiniakin? LOL. Teksti on samaa tasoa ja yhtä uskottavaa.

Vierailija
798/2742 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kukaan halua palata kotoa lusmuilemasta työkavereiden silmien eteen!

Saa samalla tehdä kaikki kotihommat, ei jää illalle kuten heillä jotka ovat työpaikalla ja tekevät töitä!

Vierailija
799/2742 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työpistekkin rikkoo sisustuksen aika tehokkaasti usein. Ei kaikki halua niitä näyttöjä ja muita pölyyttymään olohuoneen nurkkaan tai makkariin. Ja erillistä huonetta pyhitettäväksi ei monestikkaan ole.

Tällainen kommentti avaa aina mun silmät sille tosiasialle, että osa kanssaihmisistä ei oikeasti käytä tietokonetta vapaa-ajallaan. Koskaan. Tai korkeintaan käyttää pientä läppäriä tai padia, tai kännykkää.

Mulle isot näytöt ovat itsestäänselvä asia. Moni myös katsoo telkkaria niiden kautta, ja itsekin olen joskus ajatellut et älytelkan voisi vaihtaa vain isoon näyttöön. Kaikki katsottava kun löytyy nettiyhteyden kautta, varsinaista telkkaria ei jaksa katsoa (en voi sietää mainostaukoja ollenkaan, plus ohjelmavalikoima).

Pätemisen aihe kait se tuokin on. Juu en tosiaankaan käytä niin paljoa että tarvisin oman pisteen sille.

Missä siinä on pätemistä? Tulkintaan ei kannata kuvitella tai heijastaa omia mielipiteitä. Toin vain esille, että oletin muilla olevan samanlaiset kiinnostuksen kohteet. Se, että myöntää olettaneensa väärin on tuskin pätemistä...

Vierailija
800/2742 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä alan töitä? kirjoitti:

Mitä töitä te teette etätöinä - kiinnostaisi työ, jota voi tehdä etänä?

Toivottavasti yleistyisi, myös esim. koulukiusattujen vanhempineen pitäisi ehdottomasti harkita kotikoulua?

Esim. näitä voi tehdä etänä: asiakaspalvelu, HR, kaikenlaiset IT-hommat, koodaus, projektityö, kehittäminen, viestintä, talous.

Mun on melkein helpompi miettiä mitä EI voisi tehdä etänä. Jotain missä pitää mennä fyysisesti paikan päälle tekemään, sitä ei voi tehdä.

Koodaus joo siltä osin kun sitä tekee itsekseen ja moni muukin IT-alan tehtävä jonka tekee joka tapauksessa yksin. Mutta kyllä meillä on IT-hommissa on useampi todennut että tietyt jutut vaan toimii paljon paremmin kun ollaan saman pöydän ääressä eikä vain jossain ruudulla.