Muita jotka eivät halua palata etätöistä?
En varmaan ole yksin, kun tutkimusten mukaan yli 80% työntekijöistä länsimaissa, jotka ovat nyt tehneet koronan aikana etätöitä, ei halua palata toimistolle. Ja puolet harkitsisi irtisanoutumista jos pakotettaisiin takaisin toimistolle 5 päivää viikossa.
Mutta olisi kiva kuulla kohtalotovereista täällä Suomessa! Milloin ja missä määrin teidän työpaikoillanne palataan toimistolle, mitä olette siitä mieltä ja kuinka paljon teillä on neuvotteluvaraa työnantajienne kanssa?
Kommentit (2742)
Vierailija kirjoitti:
Jos teillä on normaalistikin toimisto kotona niin sittenhän mikään ei muutu. Nyt ihmiset ovat vaihtaneet asuntojaan suuremmiksi nimenomaan työhuoneen takia. Oltiin itsekin menossa tuohon halpaan, kunnes lamppu syttyi päässä että eihän tämä näin kuulu olla.
Mitä ihmettä - en tunne ketään joka olisi koronavuoden takia vaihtanut isompaan ja kalliimpaan asuntoon vain etätöiden takia..??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos teillä on normaalistikin toimisto kotona niin sittenhän mikään ei muutu. Nyt ihmiset ovat vaihtaneet asuntojaan suuremmiksi nimenomaan työhuoneen takia. Oltiin itsekin menossa tuohon halpaan, kunnes lamppu syttyi päässä että eihän tämä näin kuulu olla.
Mitä ihmettä - en tunne ketään joka olisi koronavuoden takia vaihtanut isompaan ja kalliimpaan asuntoon vain etätöiden takia..??
Kyllä minä tunnen useita. Isot asunnot ja omakotitalot menee nyt nopeasti kaupaksi, kun taas pienet asunnot ei liiku normaalisti. Mökkikauppa on käynyt myös kuumana tämän takia. Olen seurannut oman kaupungin ilmoituksia aktiivisesti yli vuoden, ja on ihan normaalia että myyntikuviin on stailattu nimenomaan työhuone.
Vakavasti ottaen.
- Minun ei ole tarvinnut käynnistää autoa joka päivä lainkaan. Ilmasto kiittää ja säästän rahaa polttoaineesta, renkaista ja huollosta.
-Olen voinut lämmittää aamulla ja lounaalla puilla, kun pellin voi laittaa kiinni päivän aikana. Ekologista käyttää uusiutuvaa polttoainetta, ja myös säästän rahaa.
-voin pitää päällä lökövaatteita, ei ole tarvinnut ostaa vaatteita ja kenkiä, ei tarvitse käyttää meikkiä eikä kampaustuotteita. Edelleen ilmasto kiittää ja rahaa säästyy.
Sitten se hyvä mitä tulee työssä jaksamiseen.
- Pystyn nyt keskittymään paremmin ja rakentamaan päiväni, kun ei ole niitä hihasta nykijöitä. Vältän burnoutia ja työnantaja kiittää. Kaikki toiminta on suunnitelmallisempaa.
-pystyn nukkua pidempiä yöunia.
-pystyn käydä lounaalla kävelyllä
-kun odotan iltakokousta, voin olla hetken pois töistä ja perheeni kanssa. Kokouksen jälkeen en aja kotiin pimeässä väsyneenä, vaan olen heti kotona.
Mitä muuta työnantaja hyötyy.
-olen helpommin alaisten tavoitettavissa, kun minulle voi tarpeen tullen lähettää pikaviestin kesken kokouksen, joissa istun päivän. Asiat sujuvat.
-olen helposti saatavilla toiseen palaveriin hetkeksi vain soittamalla, tai voin kutsua toisen asiantuntijan palaveriin käymään viideksi minuutiksi selventämään jonkun asian.
-pystyn pitämään taukoja, voin laittaa chattikenttään vain että poistun ja lähden hiljaa takavasemmalle häiritsemättä ketään.
-en tarvitse työpistettä enkä vessaa, eikä jälkeeni tarvitse siivota. Tilaa jää muille joiden on oltava toimistolla.
-en kuormita parkkipaikkoja.
-työpäivää ei kulu paikasta toiseen liikkumiseen.
-ei mene rahaa kahvituksiin.
-ei mene rahaa kilometrikorvauksiin
-otan itse vastaan vieraani suoraan teams-palaveriin, ei tarvita aulapalveluja.
-vieraat ja asiakkaatkaan eivät tarvitse parkkipaikkaa tai vessaa tai kahvia. Heidän kanssa voi pitää vaikka puolen tunnin palaverin aamukahdeksalta, eikä kymmeneltä niin kuin ennen, koska heidän piti ajaa ensin kaksi tuntia ja löytää parkkipaikka
-rekrytointia voi tehdä laajemmalta alueelta.
-enkä nyt edes ala, mitä perhe hyötyy, tästä on jo paljon ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä tunnen useita. Isot asunnot ja omakotitalot menee nyt nopeasti kaupaksi, kun taas pienet asunnot ei liiku normaalisti. Mökkikauppa on käynyt myös kuumana tämän takia. Olen seurannut oman kaupungin ilmoituksia aktiivisesti yli vuoden, ja on ihan normaalia että myyntikuviin on stailattu nimenomaan työhuone.
Moni on AINA hakunnut enemmän tilaa, mutta on ollut PAKOTETTU asumaan pikku kopissa.lähellä työpaikkaan. Nyt kun monilla työ ei enää ole PAIKKASIDOTTUA, niin moni tekee/on tehnyt sen peliliikkeen että muuttaa "väljemmille vesille", ja saa sellaisen asunnon missä HALUAA asua, jä jättää taaksen sen kämpän missä oli PAKKO työn takia asua.
Vierailija kirjoitti:
Siis eikö teillä ole kotona näyttöjä ja läppäreitä eikä mitään välineitä muuten? Onko joillekin tämä etätyö niin iso ja ihmeellinen muutos, että nyt vasta tai viime vuonna on tehty joku nurkkaus töitä varten? Mulla oli ennen (yli 30 v sitten) kirjoituspöytä ja kun ysärin alussa hankin tietokoneen, se asettui kirjoituspöydälle. Ja siinä se on majaillut asunnosta toiseen, koneen muuttuessa koneiksi ja hieman siromman näköisiksi malleiksi.
Ei ole. Mulla ei ole ollut näyttöä sen jälkeen, kun muutin lapsuudenkodista pois. Ei ole ollut tarvetta, olen saanut tehtyä harrastusjuttuni läppärillä. Opiskelujutut tein suurimmaksi osaksi yliopiston koneilla isolla näytöllä, kuten MONET MUUT! Ootko tällaisesta kuullut? Mulla on vanha kaunis klaffilipasto, jonka ääressä kyllä hyvin kirjoittelee vauva.fihin, mutta ei tässä etätöitä tehdä. En aio myydä tätä siksi, että voisin ostaa ruman pöydän ja tehdä töitä siinä. Ootte kyllä ihan sairasta sakkia, kun haukutte täällä kaikki, jotka löytää työyhteisöstään jotain positiivista. Kaikki ei ole niitä juoruavia Eija-Liisoja, vaan osaavat keskustella myös töistä työpaikalla. En kyllä edes halua työpaikalle, jossa kaiken suusta ulos tulevan pitäisi olla 100 % työasiaa, kuulostaa ankealta. Ja niin mä olen se, jolla on kiva työyhteisö valtion virastossa. Kuntalaiset ne taitaa valitella ankeita olojaan. NO TEHKÄÄ NIISTÄ KIVEMMAT!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis eikö teillä ole kotona näyttöjä ja läppäreitä eikä mitään välineitä muuten? Onko joillekin tämä etätyö niin iso ja ihmeellinen muutos, että nyt vasta tai viime vuonna on tehty joku nurkkaus töitä varten? Mulla oli ennen (yli 30 v sitten) kirjoituspöytä ja kun ysärin alussa hankin tietokoneen, se asettui kirjoituspöydälle. Ja siinä se on majaillut asunnosta toiseen, koneen muuttuessa koneiksi ja hieman siromman näköisiksi malleiksi.
Ergonomista jatkuvaan työhön sopivaa työpistettä ei ole. Ei se nyt niin ihmeellinen asia voi olla. Ei minulla ole kotona esim kuntosalia tai kirjastoakaan.
No meillä on kyllä työhuone, kuntosali ja kirjasto ihan siinä kuin autotalli ja saunakin. Se on mahdollista koska en edes yritä asua kaupunkiseudun keskuskunnan keskustassa. Meitä on koko naapurusto samanlaisia taloja vaikka kuinka paljon. Osalla vielä erillinen piharakennus, jonne voi hipsiä aamulla töihin.
Samoin te "kansainväliset huippuosaajat" konsulttifirmoissanne ootte kyllä niin ankeeta sakkia. "MuN MiEs ON KORkeassA aseMassa Ja EtäTyötä TEhtTy 10 VUotta" Who cares?
Hyvä pointti nuo vaatteet: rahaa ja luontoa(!) säästyy kun ei tarvitse olla koko ajan uusimassa vaatteita, Vähän sama kun tuolla aiemmin liikkumisen suhteen: jos edes 10% vähemmän ostetaan työvaatteita, niin se on iso määrä!
Vierailija kirjoitti:
Samaa ihmettelen, meillä on ollut kotonakin kaikilla perheenjäsenillä oma työpöytä näyttöineen ja koneineen ja työtuoleoneen jo viisitoista vuotta, meillä vanhemmilla jo ysäriltä. Tähän asti niillä on pelailtu ja surffailtu, ei se nyt iso juttu ollut tökkästä siihen työläppäri työpäivän ajaksi.
Kylläpä tässä ketjussa on paljon palkansaajia, jotka pystyvät sanelemaan työnantajilleen, mitä haluavat ja miten haluavat. Kohta olette freelancereita suurin osa tuota menoa.
Meille taitaa tulla hybridimalli, jossa läsnäoloa kolmisen päivää viikossa. Mulle passaa, kyllä se sosiaalinen puolikin jotakin työpaikalla merkitsee. Ellei, taidatte olla tosi epäviihtyisässä työpaikassa.
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä tässä ketjussa on paljon palkansaajia, jotka pystyvät sanelemaan työnantajilleen, mitä haluavat ja miten haluavat. Kohta olette freelancereita suurin osa tuota menoa.
Meille taitaa tulla hybridimalli, jossa läsnäoloa kolmisen päivää viikossa. Mulle passaa, kyllä se sosiaalinen puolikin jotakin työpaikalla merkitsee. Ellei, taidatte olla tosi epäviihtyisässä työpaikassa.
Viihtyisä työpaikka tarkoittaa minulle etätyöpaikkaa. Pidän tosi paljon työkavereista ja eihän se etätyöpaikkakaan olisi samanlainen, jos vain yksin möllöttäisin koneella. On ihan turha tehdä tästä jotain "ihmisvihaajat vastaan sosiaaliset" -asetelmaa, kun se ei tähän liity mitenkään.
Eikä sekään liity asiaan, jos jollain on pieni komero asuntona ja siksi vaatii lähityömahdollisuutta. Sehän ei ole työnantajan valinta vaan kyseisen ihmisen henkilökohtainen asia. Minusta on kummallista, miten kaikki pitäisi työnantajan maksaa ja huolehtia, varsinkin nykyaikana kun suurimmalla osalla on laitteet ja yhteydet muutenkin. Jos ei ole, sekin on henkilön oma valinta.
Luin just jutun ylen sivuilta, missä helsinkiläinen nainen oli järkyttynyt lähimetsän kaatamisesta nurin ja oli nyt perheensä kanssa muuttanut n. 800 km päähän pohjoiseen. Koska mies teki IT-töitä etänä, tämä oli mahdollista.
Juuri tällaiset asiat ovat yksityisen ihmisen kannalta niitä hienoja ja positiivisia etuja, mitä etätyöskentely mahdollistaa. Ja veikkaanpa, että nämä ovat niitä asioita mitä isojen kaupunkien päättäjät hieman pelkäävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin halutaan paluun tapahduttua, että uudet ihmiset ovat alussa enemmän toimistolla, jotta perehdytys sujuu paremmin, ymmärtävät koko liiketoiminnasta enemmän ja tutustuvat niihin kenen kanssa eniten tekevät töitä ja voivat saada apua kasvokkain. Jos kaikki muut ovat täysin poissa ei nämä tavoitteet täyty. Kyllä nämä digitaalisestikin voidaan hoitaa ja esimerkiksi joku talousosaston ihminen kyllä tietää, mitä niillä numeroilla tekee, mutta tajuan, miksi johto haluaa panostaa perehdytykseen ja miksi muiden tulee osaltaan mahdollistaa se osittaisella läsnäololla.
On kyllä selvää miksei Suomesta tule kuin harvoin suuria ja kansainvälisiä yrityksiä, jotka menestyvät.
On kyllä myös hienoa, että ulkomaiset jättifirmat palkkaavat ja hakevat täältä ammattilaisia töihin, esim. google ja amazon.
Olen tuon alkuperäisen kommentin kirjoittaja ja työskentelen Suomen ulkopuolella globaalissa yhtiössä yhden Europpan alueen pääkonttoreista. Voin myös kertoa, että kyseisellä yhtiöllä ei ole aikeena siirtyä täyteen etätyöskentelyyn millään markkina-alueella. Tänne tai Suomen toimipisteeseen ei ainakaan siis rekrytoida suomalaisia osaajia, jotka eivät suostu lähipäiviin. Ei hätää, koska on globaali rajaton yritys, niin kyllä tänne saadaan osaajia, jotka jaksavat vaivautua paikalle aina silloin tällöin. Osa ihmisistä arvostaa myös palkkaa ja kehittymismahdollisuuksia enemmän.
Minne "tänne", kun juuri väitit firmanne olevan globaali? Sori, puhuit nyt taas itsesi pussiin.
No tarkennetaan, tähän firmaan ei Suomen toimistolle tai mihinkään muuhunkaan toimipisteeseen oteta jos ei halua lainkaan työskennellä toimistolla. Sama ohjeistus on Euroopassa, Yhdysvalloissa ja muilla mantereilla.
Tämä pandemia on hyvällä tavallaan avannut etätyömahdollisuuksia, mutta ei se tarkoita että globaalit yritykset siirtyvät täysin location free -malliin. Ja olisin huolissani, jos näin kävisi, sillä kyllä siinä niin käy, että ei länsieurooppalaisia niihin hommiin enää oteta, vaan pieni ryhmä paikallisia koordinoi, halpamaiden työntekijät suorittaa ja kaikki paikallisten yhteistyökumppanien työt menee niihin halvempiin maihin.
Juu juu, onnea vain siellä mielikuvitusfirmassasi.
Firman työntekijät tunnistaa siitä, että heillä hihat hapsottavat nyppyisinä :D
Ja missäs te olette töissä? Ilmeisesti ette ainakaan kansaivälisessä yhtiössä ja varsinkaan HQ:lla.
Siis väitätkö, että kv. firman HQ:lla viestintä hoituu hihoista nyppimällä? Miten hitossa te olette sitten yhteydessä siihen muuhun firmaan niillä muilla mantereilla?
Et ilmeisesti ymmärrä mitään kansainvälisten suuryritysten toiminnasta. Luuletko, että johtoryhmäkin istuu kotosalla suunnittelemassa kasvustrategiaa teamsin välityksellä? No eivät ja aluelliset GM:ät sitten matkustavat pääkallonpaikalle kun sitä strategiaa viestitään eteenpäin. Eivät, sano, että liian pitkä matka lentokentälle, ei huvita.
Yritän havainnollistaa erittäin yksinkertaistetulla esimerkillä; jos haluamme, että meillä on tarpeeksi tuotetta A meidän markkina-alueelle, meidän pitää paikallisesti saada hoidettua, volyymit, logistiikka, hinnoittelu, myynti, markkinointi ja tuotekoulutus kohdilleen, jotta sitä tuotetta sieltä tehtaasta X voidaan toimittaa oikea määrä ja se tuottaa meille voittoa. Lisää tähän että niitä tuotteita on paljon ja samoin tehtaita ja markkina-alueen maita. Ainakin jokaisen alueellisen pääkonttorin ydinjengi kovin usein huomaa, että vaikka kuinka olisi tehty hyvät suunnitelmat, jotain odottamatonta tapahtuu. Tällöin saattaa pari tuotannonsuunnittelun ja logistiikan kaveria tulla äkkiä luokseni selvittämään asiaa ja minä vielä kysyn neljänneltä tai viidenneltä toisen osaston tyypiltä, jonka näen olevan paikalla, että voiko hän myös osallitsua ratkaisemaan asian. Yhdessä siinä paikan päällä koneidemme kanssa yleensä saamme homman hoidettua eteenpäin sutjakkaasti. Näitä tulee tasaisin väliajoin ja pienemmässä ja isommassa mittakaavassa. Nämä asiat voi hoitaa toki digitaalisesti, mutta se kestää useimmiten kauemmin ja joitain tärkeitä huomioita voi jäädä pois viestiketjussa. Kyse ei tosiaan ole mistään "mikä sen hinta olikaan" tyyppisistä kysymyksistä.
Paljon siis totta kai tapahtuu rajojen yli digitaalisesti, mutta jokaisessa hubissa on ydinjoukko jonka tulee toimia saumattomasti. Jos tämä joukko ei koskaan ole paikalla tai pidä face to face palavereja, niin ei tule yhtä hyvää tulosta. Ei meidän tarvitse joka päivä olla kyljessä kiinni, mutta hyvää ja tiivistä yhteistyötä helpottaa osittainen lähityöskentely. Jos näin ei olisi, niin sitten meidän voi aika pitkälle ulkoistaa edullisempiin maihin.
Voi miten söpöä tämä sinun satuilusi :-)
Kuule, se on mennyt jo parikymmentä vuotta niin, että ne ylimmän johdon heput, jotka ovat ympäri maailmaa, kuten muukin firman väki, hoitaa paltsunsa videolinkin kautta. Ennen konttoreilla oli jopa dedikoituja videokonffahuoneita. Kun sepittämässäsi sadussa unohdit sen, että aika on rahaa sille firmalle ja varsinkin sen ylimmälle johdolle. Ja heidän silti pitää hoitaa paltsuja keskenään lähes päivittäin vaikka ovat kaikki eri mantereilla.
Ehkä olet joskus ollut työelämässä, mutta se työelämä mitä kuvaat, on jostain ennen 1990-lukua. Voihan se olla, että elät jossain tosi takaperoisessa maassa joka ei ole vielä digitalisoitunut, mutta muuten kuvauksesi yritysmaailmasta ovat kyllä tosiaan jostain 1970-luvulta. Ehkä olit silloin jossain sihteerinä ja muistelet sitä.
Tule sitten lässyttämään kun olet saanut työpaikan kansainvälisestä yrityksestä. Ei se elämä näissä globaaleissa yrityksissä ole kuin mistään tieteiselokuvista..
En tiedä kenelle yksittäiselle kommentoijalle heittosi on kohdistettu, mutta jos olisi edes lukenut ajatuksella mitä tässä on kirjoitettu niin olisit huomannut, että aika monella on kokemusta kansainvälisessä yrityksessä toimimisesta.
Oletko livenäkin samanlainen? Luulet olevasi sosiaalinen, mutta oikeasti et kuuntele muita. Sen sijaan paasaat mielipidettäsi hyvin messevänä ajatellen tuovasi harvinaista viisauttasi muillekin. Ihan vaan vinkki; moni ehkä jo tietää miten asioita tehdään ja joka tapauksessa, alentuva viisastelu ja pilkallinen suhtautuminen ei edistä mitään asioita. Ei edes työnantajan asioita.
Vierailija kirjoitti:
Väkisin tulee mieleen, että näillä digi- ja etäintoilijoilla on nyt vasta avartunut nämä nykyajan yhteydenpitotavat ja niistä ollaan vallan innostuttu niin paljon ettei nähdä mitään muuta kuin hyvät puolet. Kyllä se siitä tasaantuu jossakin vaiheessa. Etäilyssä on omat hyvät puolensa, mutta niin on lähityössäkin. Se on sitten työnkuvasta, organisaatiosta ja muusta kiinni mitä ne parhaat toimintatavat ovat.
Olen tehnyt yli 10 vuotta etätöitä, joten ei tässä enää jaksa intoilla. Edut ja haitat on tullut punnittua ja havaittua. Yleensä kyse on ihmisistä; osa tykkää, osa ei.
SInä kirjoitit ikäänkuin etätyö olisi uusi juttu? Ehkä se on sitä sinulle ja joillekin aloille, missä etäilyyn oli pakko mennä viime vuonna. Kannattaa muistaa, että etätyö ei ole uutta ja ihmeellistä kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viihtyisä työpaikka tarkoittaa minulle etätyöpaikkaa. Pidän tosi paljon työkavereista ja eihän se etätyöpaikkakaan olisi samanlainen, jos vain yksin möllöttäisin koneella. On ihan turha tehdä tästä jotain "ihmisvihaajat vastaan sosiaaliset" -asetelmaa, kun se ei tähän liity mitenkään.
Eikä sekään liity asiaan, jos jollain on pieni komero asuntona ja siksi vaatii lähityömahdollisuutta. Sehän ei ole työnantajan valinta vaan kyseisen ihmisen henkilökohtainen asia. Minusta on kummallista, miten kaikki pitäisi työnantajan maksaa ja huolehtia, varsinkin nykyaikana kun suurimmalla osalla on laitteet ja yhteydet muutenkin. Jos ei ole, sekin on henkilön oma valinta.
Luin just jutun ylen sivuilta, missä helsinkiläinen nainen oli järkyttynyt lähimetsän kaatamisesta nurin ja oli nyt perheensä kanssa muuttanut n. 800 km päähän pohjoiseen. Koska mies teki IT-töitä etänä, tämä oli mahdollista.
Juuri tällaiset asiat ovat yksityisen ihmisen kannalta niitä hienoja ja positiivisia etuja, mitä etätyöskentely mahdollistaa. Ja veikkaanpa, että nämä ovat niitä asioita mitä isojen kaupunkien päättäjät hieman pelkäävät.
Eihän kyse ole mistään pienestä komerosta, vaan siitä että kotona ei ole toimistoa. Siellä voi olla vaikka studio äänitystä varten tai tanssisali, mutta ei toimistoa. Ei voi olettaa että jokaisen koti on joku konttori ja koulutila. Ja kyllä, työnantaja todellakin huolehtii laitteet ja yhteydet. Teitä on pissitty silmään jos hankitte ne itse.
Etätöissä porukka jaksaa toitottaa saavansa enemmän aikaan, en usko tähän. Olen sitämieltä, että kaikki toimistolle. Kyllä me muutkin joudutaan menemään työpaikalle ja saa joutua kaikki sen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Mä kyllä kaipaan toimistollekin välillä. En joka päivä, mutta 1-3 kertaa viikkoon. Meillä on huippumukava työyhteisö, ja esim lounaalla on kiva käydä yhdessä. Samoin jotkut asiat vaan sujuu paremmin yhdessä samassa tilassa ajatuksia pallotellen. Ei se Teamsissa vaan ihan sama ole, vaikka pidetään välillä vaan linjoja auki ja saa huudella ideoita ja kysymyksiä tai möllöttää vaan. Sitten taas on hyvä olla myös päiviä ihan rauhalliselle ja hiljaiselle työlle. Molempia kiitos.
Kuinka kollektiivinen hapan mieli täytyyä olla että tuollainen neutraalin positiivinen postaus kerää alapeukkuja enemmän kuin ylös. Olette oikeasti sairaita niinkuin tuo kaffilipastotyyppi ylempänä totesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väkisin tulee mieleen, että näillä digi- ja etäintoilijoilla on nyt vasta avartunut nämä nykyajan yhteydenpitotavat ja niistä ollaan vallan innostuttu niin paljon ettei nähdä mitään muuta kuin hyvät puolet. Kyllä se siitä tasaantuu jossakin vaiheessa. Etäilyssä on omat hyvät puolensa, mutta niin on lähityössäkin. Se on sitten työnkuvasta, organisaatiosta ja muusta kiinni mitä ne parhaat toimintatavat ovat.
Olen tehnyt yli 10 vuotta etätöitä, joten ei tässä enää jaksa intoilla. Edut ja haitat on tullut punnittua ja havaittua. Yleensä kyse on ihmisistä; osa tykkää, osa ei.
SInä kirjoitit ikäänkuin etätyö olisi uusi juttu? Ehkä se on sitä sinulle ja joillekin aloille, missä etäilyyn oli pakko mennä viime vuonna. Kannattaa muistaa, että etätyö ei ole uutta ja ihmeellistä kaikille.
Itse olen myös tehnyt etätyötä satunnaisesti jo vuosia. En silti pidä siitä ja se on minun asiani. En ole missään muualla törmännyt näin puusilmäisiin keskustelijoihin kuin tällä palstalla. Jos ei halua tehdä töitä kotona, ei ole automaattisesti mummo, dinosaurus, höpöttäjä, hihan nyhtäjä, ahtaasti asuva ja mitä näitä nyt on .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kyllä kaipaan toimistollekin välillä. En joka päivä, mutta 1-3 kertaa viikkoon. Meillä on huippumukava työyhteisö, ja esim lounaalla on kiva käydä yhdessä. Samoin jotkut asiat vaan sujuu paremmin yhdessä samassa tilassa ajatuksia pallotellen. Ei se Teamsissa vaan ihan sama ole, vaikka pidetään välillä vaan linjoja auki ja saa huudella ideoita ja kysymyksiä tai möllöttää vaan. Sitten taas on hyvä olla myös päiviä ihan rauhalliselle ja hiljaiselle työlle. Molempia kiitos.
Kuinka kollektiivinen hapan mieli täytyyä olla että tuollainen neutraalin positiivinen postaus kerää alapeukkuja enemmän kuin ylös. Olette oikeasti sairaita niinkuin tuo kaffilipastotyyppi ylempänä totesi.
Täällä joku peukuttaa jokaista kommenttia alas varmaan kaikilla löytämillään laitteilla. Ei tarvii kirjoittaa kuin "ok" niin siihen tulee alapeukku. En ymmärrä että miten noin synkät ihmiset pystyvät edes tekemään mitään töitä. On toki parempi, että ovat nyt kotonaan.
Ergonomista jatkuvaan työhön sopivaa työpistettä ei ole. Ei se nyt niin ihmeellinen asia voi olla. Ei minulla ole kotona esim kuntosalia tai kirjastoakaan.