Muita jotka eivät halua palata etätöistä?
En varmaan ole yksin, kun tutkimusten mukaan yli 80% työntekijöistä länsimaissa, jotka ovat nyt tehneet koronan aikana etätöitä, ei halua palata toimistolle. Ja puolet harkitsisi irtisanoutumista jos pakotettaisiin takaisin toimistolle 5 päivää viikossa.
Mutta olisi kiva kuulla kohtalotovereista täällä Suomessa! Milloin ja missä määrin teidän työpaikoillanne palataan toimistolle, mitä olette siitä mieltä ja kuinka paljon teillä on neuvotteluvaraa työnantajienne kanssa?
Kommentit (2742)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kyllä kaipaan toimistollekin välillä. En joka päivä, mutta 1-3 kertaa viikkoon. Meillä on huippumukava työyhteisö, ja esim lounaalla on kiva käydä yhdessä. Samoin jotkut asiat vaan sujuu paremmin yhdessä samassa tilassa ajatuksia pallotellen. Ei se Teamsissa vaan ihan sama ole, vaikka pidetään välillä vaan linjoja auki ja saa huudella ideoita ja kysymyksiä tai möllöttää vaan. Sitten taas on hyvä olla myös päiviä ihan rauhalliselle ja hiljaiselle työlle. Molempia kiitos.
Kuinka kollektiivinen hapan mieli täytyyä olla että tuollainen neutraalin positiivinen postaus kerää alapeukkuja enemmän kuin ylös. Olette oikeasti sairaita niinkuin tuo kaffilipastotyyppi ylempänä totesi.
Täällä joku peukuttaa jokaista kommenttia alas varmaan kaikilla löytämillään laitteilla. Ei tarvii kirjoittaa kuin "ok" niin siihen tulee alapeukku. En ymmärrä että miten noin synkät ihmiset pystyvät edes tekemään mitään töitä. On toki parempi, että ovat nyt kotonaan.
Peukuttaminen eri laitteilla ei auta, jos IP on sama. Hyväksy nyt vaan se tosiasia mikä tulee ilmi kaikista gallupeistakin: suurin osa ihmisistä kannattaa ja pitää etätöistä.
Jos "ok" -kommenttiin tulee alapeukku, niin se johtunee siitä, että moinen kommentti on täysin turha, ei kerro mitään ja on tarkoitettu joko alentavaksi "evvk"-kommentiksi tai vain ketjun nostamiseksi. Vai tuoko "ok" -mielestäsi jotain lisäarvoa keskusteluun?
En ole kirjoittanut itse mihinkään ok, se oli vaan esimerkki. En ottanut mitään kantaa etätyöhön ja siihen kannatanko sitä itse. Sinullakin on oletus, että jokainen vastustaa etätyötä ja vastaat sitten sen mukaan. Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä tässä ketjussa on paljon palkansaajia, jotka pystyvät sanelemaan työnantajilleen, mitä haluavat ja miten haluavat. Kohta olette freelancereita suurin osa tuota menoa.
Meille taitaa tulla hybridimalli, jossa läsnäoloa kolmisen päivää viikossa. Mulle passaa, kyllä se sosiaalinen puolikin jotakin työpaikalla merkitsee. Ellei, taidatte olla tosi epäviihtyisässä työpaikassa.
Viihtyisä työpaikka tarkoittaa minulle etätyöpaikkaa. Pidän tosi paljon työkavereista ja eihän se etätyöpaikkakaan olisi samanlainen, jos vain yksin möllöttäisin koneella. On ihan turha tehdä tästä jotain "ihmisvihaajat vastaan sosiaaliset" -asetelmaa, kun se ei tähän liity mitenkään.
Eikä sekään liity asiaan, jos jollain on pieni komero asuntona ja siksi vaatii lähityömahdollisuutta. Sehän ei ole työnantajan valinta vaan kyseisen ihmisen henkilökohtainen asia. Minusta on kummallista, miten kaikki pitäisi työnantajan maksaa ja huolehtia, varsinkin nykyaikana kun suurimmalla osalla on laitteet ja yhteydet muutenkin. Jos ei ole, sekin on henkilön oma valinta.
Luin just jutun ylen sivuilta, missä helsinkiläinen nainen oli järkyttynyt lähimetsän kaatamisesta nurin ja oli nyt perheensä kanssa muuttanut n. 800 km päähän pohjoiseen. Koska mies teki IT-töitä etänä, tämä oli mahdollista.
Juuri tällaiset asiat ovat yksityisen ihmisen kannalta niitä hienoja ja positiivisia etuja, mitä etätyöskentely mahdollistaa. Ja veikkaanpa, että nämä ovat niitä asioita mitä isojen kaupunkien päättäjät hieman pelkäävät.
Eihän kyse ole mistään pienestä komerosta, vaan siitä että kotona ei ole toimistoa. Siellä voi olla vaikka studio äänitystä varten tai tanssisali, mutta ei toimistoa. Ei voi olettaa että jokaisen koti on joku konttori ja koulutila. Ja kyllä, työnantaja todellakin huolehtii laitteet ja yhteydet. Teitä on pissitty silmään jos hankitte ne itse.
Miksi kotona ei voi olla toimistoa? Mitä tarkoitat toimistolla? Tarkoitatko "työpistettä"? Koska mielestäni hyvään työpisteeseen riittävät nämä: työpöytä, työtuoli, läppäri, lisänäyttö, kännykkä ja ehkä erillinen webcam sekä rauhallinen tausta - eikä välttämättä edes taustaakaan tarvita, kun teamsissä voi sumentaa taustan.
Toimistosta tulee minulla mieleen printterit, skannerit, paperit ja kynät. En minä tarvitse sellaista. Mitä sinä tarkoitat tuolla "toimistolla, jota ei voi olla kotona"?
Kyllä minä arvelen, että työpiste on helpompi ja yleisempi kuin studio tai tanssisali..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä tässä ketjussa on paljon palkansaajia, jotka pystyvät sanelemaan työnantajilleen, mitä haluavat ja miten haluavat. Kohta olette freelancereita suurin osa tuota menoa.
Meille taitaa tulla hybridimalli, jossa läsnäoloa kolmisen päivää viikossa. Mulle passaa, kyllä se sosiaalinen puolikin jotakin työpaikalla merkitsee. Ellei, taidatte olla tosi epäviihtyisässä työpaikassa.
Viihtyisä työpaikka tarkoittaa minulle etätyöpaikkaa. Pidän tosi paljon työkavereista ja eihän se etätyöpaikkakaan olisi samanlainen, jos vain yksin möllöttäisin koneella. On ihan turha tehdä tästä jotain "ihmisvihaajat vastaan sosiaaliset" -asetelmaa, kun se ei tähän liity mitenkään.
Eikä sekään liity asiaan, jos jollain on pieni komero asuntona ja siksi vaatii lähityömahdollisuutta. Sehän ei ole työnantajan valinta vaan kyseisen ihmisen henkilökohtainen asia. Minusta on kummallista, miten kaikki pitäisi työnantajan maksaa ja huolehtia, varsinkin nykyaikana kun suurimmalla osalla on laitteet ja yhteydet muutenkin. Jos ei ole, sekin on henkilön oma valinta.
Luin just jutun ylen sivuilta, missä helsinkiläinen nainen oli järkyttynyt lähimetsän kaatamisesta nurin ja oli nyt perheensä kanssa muuttanut n. 800 km päähän pohjoiseen. Koska mies teki IT-töitä etänä, tämä oli mahdollista.
Juuri tällaiset asiat ovat yksityisen ihmisen kannalta niitä hienoja ja positiivisia etuja, mitä etätyöskentely mahdollistaa. Ja veikkaanpa, että nämä ovat niitä asioita mitä isojen kaupunkien päättäjät hieman pelkäävät.
Eihän kyse ole mistään pienestä komerosta, vaan siitä että kotona ei ole toimistoa. Siellä voi olla vaikka studio äänitystä varten tai tanssisali, mutta ei toimistoa. Ei voi olettaa että jokaisen koti on joku konttori ja koulutila. Ja kyllä, työnantaja todellakin huolehtii laitteet ja yhteydet. Teitä on pissitty silmään jos hankitte ne itse.
Miksi kotona ei voi olla toimistoa? Mitä tarkoitat toimistolla? Tarkoitatko "työpistettä"? Koska mielestäni hyvään työpisteeseen riittävät nämä: työpöytä, työtuoli, läppäri, lisänäyttö, kännykkä ja ehkä erillinen webcam sekä rauhallinen tausta - eikä välttämättä edes taustaakaan tarvita, kun teamsissä voi sumentaa taustan.
Toimistosta tulee minulla mieleen printterit, skannerit, paperit ja kynät. En minä tarvitse sellaista. Mitä sinä tarkoitat tuolla "toimistolla, jota ei voi olla kotona"?
Kyllä minä arvelen, että työpiste on helpompi ja yleisempi kuin studio tai tanssisali..
No puhutaan sitten työpisteestä. Minulle on aivan sama mitä termiä käytetään. Kaikilla ei silti ole työpistettä. En ole koskaan sellaista tarvinnut. Minulla ei ole myöskään esim mankelia, samasta syystä.
Työpistekkin rikkoo sisustuksen aika tehokkaasti usein. Ei kaikki halua niitä näyttöjä ja muita pölyyttymään olohuoneen nurkkaan tai makkariin. Ja erillistä huonetta pyhitettäväksi ei monestikkaan ole.
Etätyö on edistys ja tätä päivää. En aio luopua enää tästä. Otetaan kova linja ja vaaditaan etätyön jatkumista. Itse en enää mene konttorille istumaan. Sen olen Päättänyt. Toimistolla on niin rauhatonta ja matkoihin menee liikaa aikaa ja rahaa. Etätyö on tehokasta ja parantaa työmotivaatiota ja tuloksia. Paras asia.
Vierailija kirjoitti:
Työpistekkin rikkoo sisustuksen aika tehokkaasti usein. Ei kaikki halua niitä näyttöjä ja muita pölyyttymään olohuoneen nurkkaan tai makkariin. Ja erillistä huonetta pyhitettäväksi ei monestikkaan ole.
Tällainen kommentti avaa aina mun silmät sille tosiasialle, että osa kanssaihmisistä ei oikeasti käytä tietokonetta vapaa-ajallaan. Koskaan. Tai korkeintaan käyttää pientä läppäriä tai padia, tai kännykkää.
Mulle isot näytöt ovat itsestäänselvä asia. Moni myös katsoo telkkaria niiden kautta, ja itsekin olen joskus ajatellut et älytelkan voisi vaihtaa vain isoon näyttöön. Kaikki katsottava kun löytyy nettiyhteyden kautta, varsinaista telkkaria ei jaksa katsoa (en voi sietää mainostaukoja ollenkaan, plus ohjelmavalikoima).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällainen kommentti avaa aina mun silmät sille tosiasialle, että osa kanssaihmisistä ei oikeasti käytä tietokonetta vapaa-ajallaan. Koskaan. Tai korkeintaan käyttää pientä läppäriä tai padia, tai kännykkää.
Mulle isot näytöt ovat itsestäänselvä asia. Moni myös katsoo telkkaria niiden kautta, ja itsekin olen joskus ajatellut et älytelkan voisi vaihtaa vain isoon näyttöön. Kaikki katsottava kun löytyy nettiyhteyden kautta, varsinaista telkkaria ei jaksa katsoa (en voi sietää mainostaukoja ollenkaan, plus ohjelmavalikoima).
Pätemisen aihe kait se tuokin on. Juu en tosiaankaan käytä niin paljoa että tarvisin oman pisteen sille.
Toivottavasti pomo antaa kenkää kaikille jotka ei halua työpaikalle. Uusia tulijoita riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pätemisen aihe kait se tuokin on. Juu en tosiaankaan käytä niin paljoa että tarvisin oman pisteen sille.
Ei tuo ole pätemistä, vaan meidän tietotyöläisten elämää. En olisi edes opinnoistani selvinnyt ilman tietokonetta ja työpistettä kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän jokaisella ole koti laitettu niin, että se sopii omiin tarpeisiin. Meilläkin on iso näyttö, josta luetaan paljon kaikenlaista. Huom, siinä paikassa ei ole minkäänlaista kirjoitustyöhön soveltuvaa ergonomiaa vaan se on rakennettu täysin erilaiseen tarpeeseen.
Nahkatakki kirjoitti:
Etätyö on edistys ja tätä päivää. En aio luopua enää tästä. Otetaan kova linja ja vaaditaan etätyön jatkumista. Itse en enää mene konttorille istumaan. Sen olen Päättänyt. Toimistolla on niin rauhatonta ja matkoihin menee liikaa aikaa ja rahaa. Etätyö on tehokasta ja parantaa työmotivaatiota ja tuloksia. Paras asia.
Meillä taas on vuosikausia ollut joustavaa ja saanut tehdä tarvittaessa etäpäiviä ongelmitta. Ehkä sen vuoksi ei ole mitään uhoa ja kapinahenkeä päällä normaaliin paluusta. Työt ja olot jatkuvat kuten ennen, jouhevasti sekä kotona että kustannuspaikalla.
Se, että olen ollut 100% etätyössä ei ole vaikuttanut työmotivaatiooni mitenkään, enemmän siihen on aikanaan heikentävästi vaikuttanut epäsopiva esimies tai huonot päätökset johdossa. Onneksi viime vuosina näitäkään häiriötekijöitä ei ole ollut ja palkka tietysti on merkittävä positiivinen motivaattori.
Jos ketjun otsikko on "muita jotka ei halua palata toimistolle?", niin miksi ihmeessä täällä on paasaamassa niitä ihmisiä, jotka haluavat toimistolle?
Menkää sinne toimistolle ja perustakaa vaikka oma toimisto lovers -ketju, voitte siellä mehustella ja sopia livetapaamisia koska täällä netissä on niin vaikeaa puhua asioista ja kohdata ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Jos ketjun otsikko on "muita jotka ei halua palata toimistolle?", niin miksi ihmeessä täällä on paasaamassa niitä ihmisiä, jotka haluavat toimistolle?
Menkää sinne toimistolle ja perustakaa vaikka oma toimisto lovers -ketju, voitte siellä mehustella ja sopia livetapaamisia koska täällä netissä on niin vaikeaa puhua asioista ja kohdata ihmisiä.
Ehkä he pelkäävät joutuvansa opettelemaan työkaluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, koska internet keksitiin eilen, sähköposti viime viikolla ja videokokoukset toissa päivänä. Niitähän ei ole työpaikoilla käytettykään, vaan kirjoituskoneet ovat hakanneet ja kirjeet vieneet viestit ja dokumentit eteenpäin. Oletteko te ottaneet nämä työkalut käyttöön vasta pandemian aikana?
Vierailija kirjoitti:
Yliopistossa tutkijana on aika helppo tehdä etätöitä itsenäisesti. Itse jatkan etätöitä mökilläni ainakin vuodenvaihteeseen ja ehkä kauemminkin. Aloitin etätyöt helmikuussa 2020 kauan ennen kuin THL ja hallitus heräsivät todellisuuteen. En ole ihan vakuuttunut, että ovat nytkään täysin tilanteen tasalla, mutta marras-joulukuussahan se nähdään.
Nyt pitää tunnustaa, että olen kateellinen. Olen itse myös yliopistotutkija ja, kuten sanoit, tämä on yksi parhaiten etätöihin soveltuvista työtehtävistä.
Mutta - ja kyllä, tämä kiukuttaa ihan vietävästi, myöskin järjettömyytensä takia - meillä on yksikön vetäjä ilmoittanut jo heti elokuun alussa, että kaikkien pitää olla toimistolla vähintään 1 päivä viikossa, ihan vain seurustellakseen ja käydäkseen yhdessä lounaalla, "yhteisön takia". Arvaa vain kiukuttaako. Tuo tarkoittaa, että en voi olla mökillä tai muuttaa kauemmaksi, ja tuo yksi päivä "seurustelemaan" on työmatkoineen kokonaan pois työnteosta. Meillä kun ei ole mitään overlappia tuon ryhmän kanssa töissä (tätä ei ole järjestetty tutkimusryhmän mukaan eivätkä muut tuosta ryhmästä edes tee tutkimusta), eikä tätä yhtä päivää viikolla ole edes työnteolla yritettykään perustella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis eikö teillä ole kotona näyttöjä ja läppäreitä eikä mitään välineitä muuten? Onko joillekin tämä etätyö niin iso ja ihmeellinen muutos, että nyt vasta tai viime vuonna on tehty joku nurkkaus töitä varten? Mulla oli ennen (yli 30 v sitten) kirjoituspöytä ja kun ysärin alussa hankin tietokoneen, se asettui kirjoituspöydälle. Ja siinä se on majaillut asunnosta toiseen, koneen muuttuessa koneiksi ja hieman siromman näköisiksi malleiksi.
Ei ole. Mulla ei ole ollut näyttöä sen jälkeen, kun muutin lapsuudenkodista pois. Ei ole ollut tarvetta, olen saanut tehtyä harrastusjuttuni läppärillä. Opiskelujutut tein suurimmaksi osaksi yliopiston koneilla isolla näytöllä, kuten MONET MUUT! Ootko tällaisesta kuullut? Mulla on vanha kaunis klaffilipasto, jonka ääressä kyllä hyvin kirjoittelee vauva.fihin, mutta ei tässä etätöitä tehdä. En aio myydä tätä siksi, että voisin ostaa ruman pöydän ja tehdä töitä siinä. Ootte kyllä ihan sairasta sakkia, kun haukutte täällä kaikki, jotka löytää työyhteisöstään jotain positiivista. Kaikki ei ole niitä juoruavia Eija-Liisoja, vaan osaavat keskustella myös töistä työpaikalla. En kyllä edes halua työpaikalle, jossa kaiken suusta ulos tulevan pitäisi olla 100 % työasiaa, kuulostaa ankealta. Ja niin mä olen se, jolla on kiva työyhteisö valtion virastossa. Kuntalaiset ne taitaa valitella ankeita olojaan. NO TEHKÄÄ NIISTÄ KIVEMMAT!
Et tainnut itse ymmärtää viestisi ironisuutta. Kirjoitit ensin pitkän pätkän valittaen ankeista oloistasi kotonasi ja sitten lopetit vuodatuksesi juuri sillä lauseella, josta itsesi pitäisi ottaa oppia. NO TEE NIISTÄ KIVEMMAT! Ei kuulu kenellekään muulle, että kotiolosi ovat ankeat. Ja voithan sinä yksinäsi sinne toimistollesi palata, ei sekään kuulu kenellekään muulle. Mutta älä yritä ketään muuta pakottaa mihinkään vain siksi, että kotiolosi ovat ankeat.
Täällä moni väittää, että toimistolla oleminen, kuulumisten vaihtaminen ja yhdessä lounaalla käyminen luovat työyhteisön ja varsinkin hyvän työyhteisön.
Mutta hyvä TYÖyhteisö tarkoittaa sellaista yhteisöä, jossa ihmisten kanssakäyminen liittyy siihen työhön ja toimii hyvin. Tämä voi toteutua etänä ihan yhtä hyvin ja paremminkin kuin toimistolla. Se riippuu ihmisistä, heidän asenteistaan, käytöksestään, siitä ovatko työt yhteydessä toisiinsa, yms.
Ei se tarkoita sitä, että on epämääräinen joukko ihmisiä, jotka eivät tee minkäänlaista yhteistyötä mutta pakosta viettävät aikaansa yhdessä jutellen mitä sattuu, mikä ei edes liity töihin. Vaikka niin se monesti menee juuri näiden lähityöstä pitävien mielestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis eikö teillä ole kotona näyttöjä ja läppäreitä eikä mitään välineitä muuten? Onko joillekin tämä etätyö niin iso ja ihmeellinen muutos, että nyt vasta tai viime vuonna on tehty joku nurkkaus töitä varten? Mulla oli ennen (yli 30 v sitten) kirjoituspöytä ja kun ysärin alussa hankin tietokoneen, se asettui kirjoituspöydälle. Ja siinä se on majaillut asunnosta toiseen, koneen muuttuessa koneiksi ja hieman siromman näköisiksi malleiksi.
Ei ole. Mulla ei ole ollut näyttöä sen jälkeen, kun muutin lapsuudenkodista pois. Ei ole ollut tarvetta, olen saanut tehtyä harrastusjuttuni läppärillä. Opiskelujutut tein suurimmaksi osaksi yliopiston koneilla isolla näytöllä, kuten MONET MUUT! Ootko tällaisesta kuullut? Mulla on vanha kaunis klaffilipasto, jonka ääressä kyllä hyvin kirjoittelee vauva.fihin, mutta ei tässä etätöitä tehdä. En aio myydä tätä siksi, että voisin ostaa ruman pöydän ja tehdä töitä siinä. Ootte kyllä ihan sairasta sakkia, kun haukutte täällä kaikki, jotka löytää työyhteisöstään jotain positiivista. Kaikki ei ole niitä juoruavia Eija-Liisoja, vaan osaavat keskustella myös töistä työpaikalla. En kyllä edes halua työpaikalle, jossa kaiken suusta ulos tulevan pitäisi olla 100 % työasiaa, kuulostaa ankealta. Ja niin mä olen se, jolla on kiva työyhteisö valtion virastossa. Kuntalaiset ne taitaa valitella ankeita olojaan. NO TEHKÄÄ NIISTÄ KIVEMMAT!
Et tainnut itse ymmärtää viestisi ironisuutta. Kirjoitit ensin pitkän pätkän valittaen ankeista oloistasi kotonasi ja sitten lopetit vuodatuksesi juuri sillä lauseella, josta itsesi pitäisi ottaa oppia. NO TEE NIISTÄ KIVEMMAT! Ei kuulu kenellekään muulle, että kotiolosi ovat ankeat. Ja voithan sinä yksinäsi sinne toimistollesi palata, ei sekään kuulu kenellekään muulle. Mutta älä yritä ketään muuta pakottaa mihinkään vain siksi, että kotiolosi ovat ankeat.
Mullahan nimenomaan ei ole ankeat kotiolot nyt, koska siellä on kaunista ja mun VAPAA-AIKAAN sopivat välineet. Siinä ei ole mitään ankeaa mulle, että ei ole isoa näyttöä tai rumaa sähköpöytää. Ankeaa olisi sitten, jos kaikki Suomen työnantajat kollektiivisesti pakottavat jokaisen tekemään kodistaan työpaikan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, koska internet keksitiin eilen, sähköposti viime viikolla ja videokokoukset toissa päivänä. Niitähän ei ole työpaikoilla käytettykään, vaan kirjoituskoneet ovat hakanneet ja kirjeet vieneet viestit ja dokumentit eteenpäin. Oletteko te ottaneet nämä työkalut käyttöön vasta pandemian aikana?
Luin eilen illalla tän hiha-Pena-Ritva-Annikin viestejä
ja mua nauratti tahattomasti mielikuva kv-firmasta, jossa lennetään läppäreitten kanssa yhteiseen aivoriiheen😁😁
Kenneth lentää Jenkeistä, Håkan Ruotsista ja Claudio Italiasta Pena-Annikin kanssa ympyrän muotoiseen pöytään ratkomaan dilemmaa.
Työni puolesta olen tekemisissä monen modernin kv-firman kanssa, ja etäpalaverit oli käytössä jo ennen pandemiaa, ja sen aikana loppui kaikki digiyhteydellä korvattavissa oleva lentely ylintä johtoa myöten, ja käytöntö jää pysyväksi.
Haluaisin kyllä kovasti tietää mikä on se iso kv-firma, missä ihmiset todellakin yhä lentävät ratkomaan ongelmia livenä aivoriiheen.🧐
Peukuttaminen eri laitteilla ei auta, jos IP on sama. Hyväksy nyt vaan se tosiasia mikä tulee ilmi kaikista gallupeistakin: suurin osa ihmisistä kannattaa ja pitää etätöistä.
Jos "ok" -kommenttiin tulee alapeukku, niin se johtunee siitä, että moinen kommentti on täysin turha, ei kerro mitään ja on tarkoitettu joko alentavaksi "evvk"-kommentiksi tai vain ketjun nostamiseksi. Vai tuoko "ok" -mielestäsi jotain lisäarvoa keskusteluun?