Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muita jotka eivät halua palata etätöistä?

Vierailija
04.09.2021 |

En varmaan ole yksin, kun tutkimusten mukaan yli 80% työntekijöistä länsimaissa, jotka ovat nyt tehneet koronan aikana etätöitä, ei halua palata toimistolle. Ja puolet harkitsisi irtisanoutumista jos pakotettaisiin takaisin toimistolle 5 päivää viikossa.

Mutta olisi kiva kuulla kohtalotovereista täällä Suomessa! Milloin ja missä määrin teidän työpaikoillanne palataan toimistolle, mitä olette siitä mieltä ja kuinka paljon teillä on neuvotteluvaraa työnantajienne kanssa?

Kommentit (2742)

Vierailija
721/2742 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä iloa saatte siitä, että haukutte minua satutädiksi, Pirjo-Riitaksi, säälittäväksi ysärikoordinaattoriksi ja muilla nimillä? Miksi positiivinen asenteeni työn tekoon ja oman työpaikan perspektiivin antaminen aiheuttaa moista tarvetta nimittelyyn? Ja hirveä tarve todistella, että en missään tapauksessa voi olla töissä Suomen ulkopuolella globaalissa firmassa? Ei siinä mitään hohtoa ole, kommentoin vain, että ei maailman yritykset ole siirtymässä täyteen etätyöhön, kuten joku julisti. Oletteko todella noin epävarmoja?

Hankkiudu terapiaan, oikeasti. Sua käy jo sääliksi. Tai soita ainakin johonkin mielenterveyspuhelimeen. 

Kiitos samoin!

Vierailija
722/2742 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä iloa saatte siitä, että haukutte minua satutädiksi, Pirjo-Riitaksi, säälittäväksi ysärikoordinaattoriksi ja muilla nimillä? Miksi positiivinen asenteeni työn tekoon ja oman työpaikan perspektiivin antaminen aiheuttaa moista tarvetta nimittelyyn? Ja hirveä tarve todistella, että en missään tapauksessa voi olla töissä Suomen ulkopuolella globaalissa firmassa? Ei siinä mitään hohtoa ole, kommentoin vain, että ei maailman yritykset ole siirtymässä täyteen etätyöhön, kuten joku julisti. Oletteko todella noin epävarmoja?

Joo, on varmaan ikävä että olet pitkäaikaistyötön. Ei tämä trollailu nyt kuitenkaan elämääsi paranna.

Tuntuiko hyvältä jatkaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
723/2742 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hitto toi Pekan hihan nykijä on sekaisin.

Vierailija
724/2742 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, on varmaan ikävä että olet pitkäaikaistyötön. Ei tämä trollailu nyt kuitenkaan elämääsi paranna.

Tuntuiko hyvältä jatkaa?

Sua vain kävi oikeasti sääliksi. Surullista.

Vierailija
725/2742 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo yllä oleva on tyyppiesimerkki digikiusaamisesta. Hävetkää!

Vierailija
726/2742 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on se digiloikka.

Vierailija
727/2742 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä oltiin huolissaan ihmisestä, jolla selvästi kaikki ei ole hyvin. Häpeä itse.

Vierailija
728/2742 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän työpaikalla ilmoitettiin jo alkuvuodesta, että jokainen voi halutessaan jäädä pysyvästi etätyöhön kokonaan tai osittain.

Tietenkin asiaa selvitettiin huolella ja selvitettiin ennenkuin asiasta päätettiin.

Kokonaan etätyötä tekeviltä on poistettu omat työpisteet toimistolta. Osa on viety kokonaan pois, osa on otettu yhteiseen käyttöön (esim satunnaisesti toimistolla käyville etätyöläisille).

Vapautuneeseen tilaan on tehty yhden hengen huoneita, joita jokainen saa varata halutessaan omaan käyttöön.

Tämä kaikki on lisännyt avokonttorin viihtyvyyttä

Kaikki ovat olleet tähän ratkaisuun tyytyväisiä. Yhtään valitusta ei ole kuulunut.

Niin no, kuinka moni fiksu aikuinen lähtee siitä että jos työpaikalla ei mene kaikki oman mielen mukaan niin valitetaan? En minä ainakaan valita vaikka minusta päällä oleva etätyösuositus menee aivan liian pitkälle. Mielenterveyspalvelujen käyttö on moninkertaistunut meidänkin työpaikalla vaikka kaikki toitottaa kuinka etätyö on niin täydellistä. Kulisseja on helppo pitää yllä ja nyt ihmiset on paniikissa kun ne kohta romahtaa.

Lisäksi irtisanomisia on koska pullonkorkin ei tarvitse pysyä kiinni etätöissä. työn laatu kärsii koska mökkiytymisestä nauttivat introvertit ovat ryhtyneet yksintyöskentelemään, kynnys soittamiseen ja kysymiseen kasvaa. Ihmiset alkaa pitää itseään ylivertaisina eikä kaipaa enää pallottelua, keskustelua tai tiettyyn asiaan erikoistuneen henkilön vinkkejä. Näkyy selvästi laadussa mitä kukaan ei kuitenkaan uskalla sanoa ääneen. Toitotetaan vaan että työt hoituu paikasta riippumatta samalla tavalla. 

On täysin hullua väittää että täysi etätyö sopii kaikille ja että ihminen itse oikeasti valitsee sen mikä itselle sopii. Osa ihmisistä ei ole niin kurinalaisia ja itseohjautuvia että etätyö oikeasti lopulta luonnistuisi. 

Ei meillä ole ollut havaittavissa mitään tällaista. Siirrymme seuraavan puolen vuoden aikana virallisesti kokonaan etätöihin ja hyvä niin! :)

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että kuinka suuren korvauksen saatte työnantajalta tuosta oman tilanne käytöstä työpaikan tarpeisiin toimistona?

Ei toistaiseksi mitään. Emme asu Suomessa ja täällä on eri säännöt tietenkin. Mutta kun tästä tulee virallista, saamme ostaa työvälineet, -tuolit sun muut firman laskuun. Muista korvauksista en osaa vielä sanoa, menee paikallisen lain mukaan sitten.

Hyvä että asia on hoidossa! Muutenhan se on ihan hölmöläisen hommaa maksaa neliöistään itse vuokran/vastikkeen muodossa ja lämmitys ja sähkö kenties siihen päälle, samalla kun työnantaja säästää vastaavissa kuluissa.

Logiikkai ontuu, sillä harva himassakaan on valmis ilman sähköä, lämpöä ja nettiä olemaan, vaikka ne joutuisikin maksamaan itse.

Logiikka on siinä, että ylläpidät, lämmität ja sähköistät neliöitä, joita ilmankin voisit olla. Isomman asunnon kulut on aina suuremmat, vaikka teillä päin sekin käännetään jotenkin voitoksi.

Totta. Meillä täällä kaupungissa asia on ehkä eri. Sama wifi kattaa jokaisen huoneen, ja vastaava periaate kaukolämmönkin osalta. Josko oma työkone jonkun himmeän piikin sähkölaskuun tekisi, siitä keskustelisin työnantajan kanssa kyllä.

Vierailija
729/2742 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ainakin halutaan paluun tapahduttua, että uudet ihmiset ovat alussa enemmän toimistolla, jotta perehdytys sujuu paremmin, ymmärtävät koko liiketoiminnasta enemmän ja tutustuvat niihin kenen kanssa eniten tekevät töitä ja voivat saada apua kasvokkain. Jos kaikki muut ovat täysin poissa ei nämä tavoitteet täyty. Kyllä nämä digitaalisestikin voidaan hoitaa ja esimerkiksi joku talousosaston ihminen kyllä tietää, mitä niillä numeroilla tekee, mutta tajuan, miksi johto haluaa panostaa perehdytykseen ja miksi muiden tulee osaltaan mahdollistaa se osittaisella läsnäololla. 

On kyllä selvää miksei Suomesta tule kuin harvoin suuria ja kansainvälisiä yrityksiä, jotka menestyvät.

On kyllä myös hienoa, että ulkomaiset jättifirmat palkkaavat ja hakevat täältä ammattilaisia töihin, esim. google ja amazon.

Olen tuon alkuperäisen kommentin kirjoittaja ja työskentelen Suomen ulkopuolella globaalissa yhtiössä yhden Europpan alueen pääkonttoreista. Voin myös kertoa, että kyseisellä yhtiöllä ei ole aikeena siirtyä täyteen etätyöskentelyyn millään markkina-alueella. Tänne tai Suomen toimipisteeseen ei ainakaan siis rekrytoida suomalaisia osaajia, jotka eivät suostu lähipäiviin. Ei hätää, koska on globaali rajaton yritys, niin kyllä tänne saadaan osaajia, jotka jaksavat vaivautua paikalle aina silloin tällöin. Osa ihmisistä arvostaa myös palkkaa ja kehittymismahdollisuuksia enemmän. 

Globaali rajaton yritys, johon saadaan lähiosaajia aina tuosta vaan tarvittaessa? Kuulostaa kivan vakavaraiselta. Teillä taitaa olla harvinaisen vahva osuus budjetissa varattuna ihan vain jengin paikalle lennättämiseen ja hotelliyöpymisiin.

Esimerkiksi Pohjoismaiden pääkonttoreille, jotka usein ovat Kööpenhaminassa tai Tukholmassa ei ole vaikea saada koulutettua väkeä maailmalta. He ovat valmiita muuttamaan maahan ja työskententelmään lähipäiviä. Ja siis muuttamaan työn perässä ei poispäin töistä valittaen matka-aikaa. Työkieli on englanti ja he oppivat paikalliset erityispiirteet sen verran kuin tarvitsee. Esimerkiksi talousosastolla oppii tärkeimmät mrkkinoihin liittyvät asiat nopeasti ja loput selviää kysymällä. Numeroiden kanssa työskentelyyn ei sitten tarvitse olla syntynyt edes samalla mantereella. Itä-Euroopasta ja Venäjältä saisi rekrytoitua todella helpolla ammattitaitoisia ja kunnianhimoisia ihmisiä. Niitä meilläkin on. 

"Esimerkiksi Pohjoimaiden pääkonttoreille, jotka usein ovat Kööpenhaminassa tai Tukholmassa"

Eli sä siis jauhat yhä jotain silkkoja teoreettisia keksimiäsi perusteluja, versus meidän Pohjoismaisen pääkonttorimme joka sijaitsee Kööpöenhaminassa toimii näin ja näin.

Vierailija
730/2742 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, se Pekan hihasta nykijä on kyllä ilmiselvä kiusaaja. Tässä ketjussa digikiusaaja. Mutta tuskin se osaa hävetä.

Vierailija
731/2742 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopistossa tutkijana on aika helppo tehdä etätöitä itsenäisesti. Itse jatkan etätöitä mökilläni ainakin vuodenvaihteeseen ja ehkä kauemminkin. Aloitin etätyöt helmikuussa 2020 kauan ennen kuin THL ja hallitus heräsivät todellisuuteen. En ole ihan vakuuttunut, että ovat nytkään täysin tilanteen tasalla, mutta marras-joulukuussahan se nähdään.

Vierailija
732/2742 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä oltiin huolissaan ihmisestä, jolla selvästi kaikki ei ole hyvin. Häpeä itse.

Ette te mitään oikeasti huolissanne ole. Rinkipeukuttelette (no pun intended) vain keskenänne siellä kun täällä palstalla hyökätään eri mieltä olevia vastaan

Vierailija
733/2742 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hyvä että asia on hoidossa! Muutenhan se on ihan hölmöläisen hommaa maksaa neliöistään itse vuokran/vastikkeen muodossa ja lämmitys ja sähkö kenties siihen päälle, samalla kun työnantaja säästää vastaavissa kuluissa.[/quote]

Logiikkai ontuu, sillä harva himassakaan on valmis ilman sähköä, lämpöä ja nettiä olemaan, vaikka ne joutuisikin maksamaan itse.[/quote]

Logiikka on siinä, että ylläpidät, lämmität ja sähköistät neliöitä, joita ilmankin voisit olla. Isomman asunnon kulut on aina suuremmat, vaikka teillä päin sekin käännetään jotenkin voitoksi.[/quote]"

Yllä oleviin kommentoisin sen verran, että aika monella (ei ehkä pk-seudun miniasunnoissa) on yleensä asunnoissaan "ylimääräistä tilaa". Ei ehkä isoja neliömääriä, mutta useimmilla on jonkinlainen "työpöytä" tai "toimistonurkkaus" on kotonaan ollut jo ennen koronaa. Esim. minulla pieni pöytä omalle läppärille ja "hyllykkö" jossa mm. tulostin.

Toisekseen nuo lämmitysasiat voi miettiä "oman navan" kautta, tai sitten laajemmin: etätöissä ehkä menee joku euro/vuosi enemmän OMAAN sähkölaskuun, mutta toisaalta ilmaston ja energiansäästön kannalta on PAREMPI ettei tuhansia ja tuhansia neliöitä toimistoja pidetä tyhjillään vuorokaudet ympäri.

Päälle vielä liikkumisesta tulevat säästöt ympäristölle, jos työmatkaliikenteestä saadaan karsittua esim. 1/10 pois, niin sillä on iso merkitys, 10 vuoden aikana "yhden vuoden" päästöt saadaan pois.

Jos halutaan tukea "vihreää siirtymää", niin etätöihin kannustaminen olisi yksi hyvä keino. Harvalla on tilillä rahaa uuteen sähköautoon, mutta hyvin monilla on mahdollisuus jäädä etätöihin.

Vierailija
734/2742 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kyllä kaipaan toimistollekin välillä. En joka päivä, mutta 1-3 kertaa viikkoon. Meillä on huippumukava työyhteisö, ja esim lounaalla on kiva käydä yhdessä. Samoin jotkut asiat vaan sujuu paremmin yhdessä samassa tilassa ajatuksia pallotellen. Ei se Teamsissa vaan ihan sama ole, vaikka pidetään välillä vaan linjoja auki ja saa huudella ideoita ja kysymyksiä tai möllöttää vaan. Sitten taas on hyvä olla myös päiviä ihan rauhalliselle ja hiljaiselle työlle. Molempia kiitos.

Vierailija
735/2742 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän työpaikalla ilmoitettiin jo alkuvuodesta, että jokainen voi halutessaan jäädä pysyvästi etätyöhön kokonaan tai osittain.

Tietenkin asiaa selvitettiin huolella ja selvitettiin ennenkuin asiasta päätettiin.

Kokonaan etätyötä tekeviltä on poistettu omat työpisteet toimistolta. Osa on viety kokonaan pois, osa on otettu yhteiseen käyttöön (esim satunnaisesti toimistolla käyville etätyöläisille).

Vapautuneeseen tilaan on tehty yhden hengen huoneita, joita jokainen saa varata halutessaan omaan käyttöön.

Kaikki ovat olleet tähän ratkaisuun tyytyväisiä. Yhtään valitusta ei ole kuulunut.

Niin no, kuinka moni fiksu aikuinen lähtee siitä että jos työpaikalla ei mene kaikki oman mielen mukaan niin valitetaan? En minä ainakaan valita vaikka minusta päällä oleva etätyösuositus menee aivan liian pitkälle. Mielenterveyspalvelujen käyttö on moninkertaistunut meidänkin työpaikalla vaikka kaikki toitottaa kuinka etätyö on niin täydellistä. Kulisseja on helppo pitää yllä ja nyt ihmiset on paniikissa kun ne kohta romahtaa.

Lisäksi irtisanomisia on koska pullonkorkin ei tarvitse pysyä kiinni etätöissä. työn laatu kärsii koska mökkiytymisestä nauttivat introvertit ovat ryhtyneet yksintyöskentelemään, kynnys soittamiseen ja kysymiseen kasvaa. Ihmiset alkaa pitää itseään ylivertaisina eikä kaipaa enää pallottelua, keskustelua tai tiettyyn asiaan erikoistuneen henkilön vinkkejä. Näkyy selvästi laadussa mitä kukaan ei kuitenkaan uskalla sanoa ääneen. Toitotetaan vaan että työt hoituu paikasta riippumatta samalla tavalla. 

On täysin hullua väittää että täysi etätyö sopii kaikille ja että ihminen itse oikeasti valitsee sen mikä itselle sopii. Osa ihmisistä ei ole niin kurinalaisia ja itseohjautuvia että etätyö oikeasti lopulta luonnistuisi. 

Ei meillä ole ollut havaittavissa mitään tällaista. Siirrymme seuraavan puolen vuoden aikana virallisesti kokonaan etätöihin ja hyvä niin! :)

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että kuinka suuren korvauksen saatte työnantajalta tuosta oman tilanne käytöstä työpaikan tarpeisiin toimistona?

Ei toistaiseksi mitään. Emme asu Suomessa ja täällä on eri säännöt tietenkin. Mutta kun tästä tulee virallista, saamme ostaa työvälineet, -tuolit sun muut firman laskuun. Muista korvauksista en osaa vielä sanoa, menee paikallisen lain mukaan sitten.

Hyvä että asia on hoidossa! Muutenhan se on ihan hölmöläisen hommaa maksaa neliöistään itse vuokran/vastikkeen muodossa ja lämmitys ja sähkö kenties siihen päälle, samalla kun työnantaja säästää vastaavissa kuluissa.

Logiikkai ontuu, sillä harva himassakaan on valmis ilman sähköä, lämpöä ja nettiä olemaan, vaikka ne joutuisikin maksamaan itse.

Logiikka on siinä, että ylläpidät, lämmität ja sähköistät neliöitä, joita ilmankin voisit olla. Isomman asunnon kulut on aina suuremmat, vaikka teillä päin sekin käännetään jotenkin voitoksi.

Totta. Meillä täällä kaupungissa asia on ehkä eri. Sama wifi kattaa jokaisen huoneen, ja vastaava periaate kaukolämmönkin osalta. Josko oma työkone jonkun himmeän piikin sähkölaskuun tekisi, siitä keskustelisin työnantajan kanssa kyllä.

Vaikka se tuntuukin vaikealta asialta, niin isommasta asunnosta maksat enemmän vastiketta, vuokraa, mikä onkaan maksutapasi. Kaukolämmöstäkin isommat huoneistot maksaa enemmän kuin pienet. Toki jos haluat sen työhuoneen pitää muutenkin niin mikäs siinä, mutta ei ne mitään ilmaisia neliöitä ole.

Vierailija
736/2742 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä koittaa lokakuun puolivälissä paluu konttorille niin, että jatkossa saa tehdä 12 pvää/kk etää.

Se tekee ehkä keskimäärin 2,5pvää/viikko. Suoraansanottuna en ole tyytyväinen.  1 kerta viikkoon voisin raahautua työpaikalle, kaikki yli sen menevä on liikaa. Työmatkaa on omalla autolla 30min /suuntaansa.

Muutama positiivinen juttu omassa etäilyssä:

-Bensaa on säästynyt erittäin paljon ja muutenkin autoa ei ole tarvinnut huollattaa

-Lapset on voineet tulla koulusta kotiin kun olen kotona. Ollaan säästetty mm. iltapvä-kerhon kulut.

-Kotona olen tehnyt terveellisempää ja monipuolisempaa ruokaa. Ihanaa on myös se, että saa syödä koska huvittaa. Omalla työpaikalla ei ole mitään henkilöstöravintolaa edes ja syöminen on aina mitä on, leipää tai vanhoja jätteitä kotoa.

-Ollaan saatu koko perhe nukkua aamuisin pidempään ja myös illalla saa mennä myöhemmin nukkumaan

-En ole vuoden aikana ollut kertaakaan saikulla, koska olen voinut pienessä flunssassa tehdä kotona töitä ja myös lasten takia ei ole tarvinnut saikkua ottaa.

Kaikenkaikkiaan olen nauttinut tästä ajasta erittäin paljon, ja ärsyttää kyllä jo loppusyksy kun joutuu taas pimeinä aamuina ja huonoilla säillä ajelemaan töihin.

Vierailija
737/2742 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä koittaa lokakuun puolivälissä paluu konttorille niin, että jatkossa saa tehdä 12 pvää/kk etää.

Se tekee ehkä keskimäärin 2,5pvää/viikko. Suoraansanottuna en ole tyytyväinen.  1 kerta viikkoon voisin raahautua työpaikalle, kaikki yli sen menevä on liikaa. Työmatkaa on omalla autolla 30min /suuntaansa.

Muutama positiivinen juttu omassa etäilyssä:

-Bensaa on säästynyt erittäin paljon ja muutenkin autoa ei ole tarvinnut huollattaa

-Lapset on voineet tulla koulusta kotiin kun olen kotona. Ollaan säästetty mm. iltapvä-kerhon kulut.

-Kotona olen tehnyt terveellisempää ja monipuolisempaa ruokaa. Ihanaa on myös se, että saa syödä koska huvittaa. Omalla työpaikalla ei ole mitään henkilöstöravintolaa edes ja syöminen on aina mitä on, leipää tai vanhoja jätteitä kotoa.

-Ollaan saatu koko perhe nukkua aamuisin pidempään ja myös illalla saa mennä myöhemmin nukkumaan

-En ole vuoden aikana ollut kertaakaan saikulla, koska olen voinut pienessä flunssassa tehdä kotona töitä ja myös lasten takia ei ole tarvinnut saikkua ottaa.

Kaikenkaikkiaan olen nauttinut tästä ajasta erittäin paljon, ja ärsyttää kyllä jo loppusyksy kun joutuu taas pimeinä aamuina ja huonoilla säillä ajelemaan töihin.

Ihan hyviä syitä etätyölle kaikki! Ihmettelin vaan että miksi ihmeessä olet syönyt töissä leipää tai vanhoja jätteitä? Itse käyn ehkä kerran kuussa ravintolassa mutta en silti syö muuten noin.

Vierailija
738/2742 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka se tuntuukin vaikealta asialta, niin isommasta asunnosta maksat enemmän vastiketta, vuokraa, mikä onkaan maksutapasi. Kaukolämmöstäkin isommat huoneistot maksaa enemmän kuin pienet. Toki jos haluat sen työhuoneen pitää muutenkin niin mikäs siinä, mutta ei ne mitään ilmaisia neliöitä ole.

Tuossa vastaili joku muu kuin minä, en Suomessa asuja. Mulla siis ei ole erikseen työhuonetta enkä sellaista edes tarvi kun yksin asun. Tässä samassa 1+k 40m2 asunnossa siis elelen, kävin siis töissä toimistolla tai en. Sama nettiyhteys yms. Ainut mihin ehkä menee hieman enemmän on sähkö jolla konetta pitää auki työpäivän ajan, mutta nyt 1,5v jälkeen en ole nähnyt muutosta sähkölaskussa. Päinvastoin sain palautusta. Eli sinänsä olen tyytyväinen näinkin, kunhan saan vaan olla kotona. Mutta jotain korvausta on varmaan siis tulossakin.

Vierailija
739/2742 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teillä on normaalistikin toimisto kotona niin sittenhän mikään ei muutu. Nyt ihmiset ovat vaihtaneet asuntojaan suuremmiksi nimenomaan työhuoneen takia. Oltiin itsekin menossa tuohon halpaan, kunnes lamppu syttyi päässä että eihän tämä näin kuulu olla.

Vierailija
740/2742 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis eikö teillä ole kotona näyttöjä ja läppäreitä eikä mitään välineitä muuten? Onko joillekin tämä etätyö niin iso ja ihmeellinen muutos, että nyt vasta tai viime vuonna on tehty joku nurkkaus töitä varten? Mulla oli ennen (yli 30 v sitten) kirjoituspöytä ja kun ysärin alussa hankin tietokoneen, se asettui kirjoituspöydälle. Ja siinä se on majaillut asunnosta toiseen, koneen muuttuessa koneiksi ja hieman siromman näköisiksi malleiksi.