Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muita jotka eivät halua palata etätöistä?

Vierailija
04.09.2021 |

En varmaan ole yksin, kun tutkimusten mukaan yli 80% työntekijöistä länsimaissa, jotka ovat nyt tehneet koronan aikana etätöitä, ei halua palata toimistolle. Ja puolet harkitsisi irtisanoutumista jos pakotettaisiin takaisin toimistolle 5 päivää viikossa.

Mutta olisi kiva kuulla kohtalotovereista täällä Suomessa! Milloin ja missä määrin teidän työpaikoillanne palataan toimistolle, mitä olette siitä mieltä ja kuinka paljon teillä on neuvotteluvaraa työnantajienne kanssa?

Kommentit (2742)

Vierailija
481/2742 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen yksi noista joka aikoo etsiä uuden työpaikan JOS etätöitä ei saa jatkaa. Uskon kyllä että saa, ja tietyt asiat siihen jo viittaavatkin.

Esim. se että alkuun sai jäädä etäilemään, mutta lisänäytöt/netit ym. piti hoitaa itse. Sittemmin asia on muuttunut niin että jokaiselle maksetaan netti työn puolesta, halutessaan näytöt ym. saa lainaan toimistolta.

Toisekseen on tullut kyselyitä (vastaavia toki aiemminkin ollut eri jutuista) joissa osa kysymyksistä selkeästi viittaa siihen että kartoitetaan ihmisten halukkuutta tehdä etätöitä jatkossa ("olisin valmis tekemään etätöitä jatkossa a) 100% b) 50% c)25% d)0% työajasta") uskon että tuo vaikuttaa siihen miten toimistotiloja jatkossa "kehitetään".

Pystyisin venymään esim. siihen että max päivä per/vko olisin toimistolla, mutta en kyllä enää palaisin kokoaisesti toimistolle.

Elämä on niin paljon parempaa etäillessä:

oma rauha tehdä työt, ei mene aikaa työmatkoihin, säästyy rahaa vaatekuluissa (-käytännössä yksi siisti paita videopalavereihin riittäisi), ja osa kotitöistä menee töiden sivussa (pyykit&tiskit) jaaika vieviäkin ruokia ehtii paremmin valmistamaan (tekee valmiiksi uuniin laitettavaksi ennen töitä aamulla/lounaalla ja hauduttelee uunissa --> ruoka valmista kun työpäivä purkissa)

Itse en pysty tekemään etätöitä vaikka olisi ihana jos pystyisi. Vähän kalskahtaa tuo korvaan, että teet työajalla kotihommat ja ruokien esivalmistelut. Työnantajana en tykkäisi. Nytkin säästät jo matka-ajat/kulut, että luulisi, että ehtisi hoitaa noi kotihommat työajan ulkopuolellakin.

Työnantajalle asian luulisi olevan yhdentekevää muuten, kunhan työt hoituu. Jos työteho ja tulos on työnantajalle ok, niin muulla ei ole väliä. Ei minulle ainakaan ja mulla on työntekijöitä etänä.

Työpaikoilla on tässä valtava säästömahdollisuus olemassa. Säästetään työtiloissa, työpaikan sosiaalitiloissa, remonttitarpeissa jne.

Itse näen etätyön valtavana resurssimahdollisuutena, jota ei vielä yhteiskunnallisesti osata hyödyntää.

Miettimään, kuinka paljon kunnilla ja valtiolla on työtiloja olemassa? Miettikääpä, paljonko yhteiskunta säästää, jos niitä ei tarvitse jatkossa olla?

Tämä muuttaa paljon myös ihmisten asumista. Nyt tarvitaan se 10-20 neliötä enemmän etätyöläisten koteihin. Tämä trendi muuttui koronan takia todella nopeasti. Omaan kaupunkiin valmistui juuri koronan alkaessa alue, jossa on pieniä asuntoja. Niistä on nyt tosi paljon tyhjillään. Ei ole millään lailla minun ongelmani, eikä meidän kenenkään. Harmi vaan että rakennusteollisuus laahaa tässä aina vuosia sen hetkisen trendin perässä .

Vierailija
482/2742 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä millään jaksa lukea joka sivua, mutta ainakin ensimmäisen viiden sivun perusteella ihmetyttää, eikö ihmisillä ole mitään käsitystä kasvokkaisen vuorovaikutuksen tärkeydeystä... Kyllä työkaverien kanssa näkeminen hitsaa enemmän yhteen, tunnetaan toisiamme ja toistemme toimintatavat. Meidän tiimissä on aina ollut etäilijöitä. Ymmärrän ajansäästön jne., mutta kyllä meidän 14 hengen tiimin jotkin työtehtävät tai ajatustenvaihdot sujuisivat sulavammin läsnä kuin Teamsissa. Kyllä tässä pärjätään, mutta musta on todella ankeaa, miten harva tuntuu arvostavan toisten kanssa ideiointia ja ongelmien ratkomista livenä ilman ärsyttäviä ruudunjakoja jne. Voi visualisoida ja näkee toisten ilmeet.

Me ollaan paljonkin kasvokkain. Kamerat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/2742 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä jakaa työpaikat ja parhaat työntekijät lähtevät jos eivät saa itse päättää! Vanhat pomo jäärät kärsivät mutta sitä saa mitä tilaa.

Vierailija
484/2742 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En halua takaisin toimistolle, haluan istua päivät omassa pienessä huoneessani ovi kiinni . Olen epäsosiaalinen ja nautin, kun ei tarvitse lörpötellä taukoja työkavereiden kanssa . 

Sulla on luksusoltavat jos on työhuone tuohon käyttöön. Me hankimme kodin aikoinaan sillä ajatuksella, että se ei ole työpaikka, koulu tai kuntosali. Nyt ihmeellisesti oletetaan, että jokaisesta kodista löytyy työtilat 1-5 hengelle. Itse menen siis toimistolle aina kun mahdollista.

Olen eri, mutta vastaan kuitenkin. Joillekin varsinainen työhuone on tarpeellinen. Itselleni ei. Olen ottanut ruokapöydän päädystä tilaa metrin verran, jossa minulla on läppäri ja iso näyttö. Tein jonkun aikaa myös pelkällä läppärillä töitä olohuoneen nojatuolissa. Eli vaatii minimaaliset tilat tehdä tehokasta työtä minun tapauksessani.

Toivottavasti se ruokapöytä on sopivalla korkeudella. Minulla meni oikean puolen hartia keväällä pahasti jumiin. Pää ei kääntynyt enää kunnolla ja käsi ei noussut. Työterveyshuolto antoi lihasrelaksantit, joista ei ollut muuta tulosta kuin aivosumu. Kävin hieronnassa, joka pahensi kipua. Menin omalla rahalla yksityislääkäriin kärsittyäni hartiavaivasta useamman viikon. Ruokapöydällä ja tavallisella tuolilla työskentelyasento oli tehnyt sen, että hartia on koko ajan pienessä jännityksessä. Olin tehnyt taukojumppaa pari minuuttia tunnin välein, mutta ei se auta. Yksityislääkäri sanoi suoraan, että hänellä käy jonoksi asti ihmisiä, jotka ovat alkaneet joko työskennellä ruokapöydän ääressä ilman tukea käsille ja kannattelevat koko ajan käsiä ilmassa ja sitten toinen porukka makaa mutkalla pehmeällä sohvalla. Kävin sen jälkeen työterveysfyssarilla, joka antoi kuntoutusohjeita. Kesäloman aikana kipu hävisi ja ostin myös säädettävän pöydän ja takapuolen alle ison jumppapallon, jonka päällä istun vähintään tunnin päivässä.

Vierailija
485/2742 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kuulun myös siihen ryhmään, että hakisin muita töitä jos palattaisiin 5 päivää viikossa toimistolla. 

Mutta onneksi meillä on tehty pari kuukautta sitten päätökset, että etätyöt jatkuvat. Ja oli artikkelia eri medioissa tästä, joten luultavammin lupaukset pitää :d

Vierailija
486/2742 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en halua jatkaa etätöissä, koska en halua olla itse vastuussa työtiloistani. Asun Helsingin keskustassa ja ei ole varaa ylimääräiseen huoneeseen ja vaikka olisikin, en sitä tahtoisi itse maksaa. Työmatka on vain 10-15 min joten työpaikalle siirtyminen on vaivatonta. 

Ymmärrän kyllä niitä, joille etätyö maistuu esim. pitkän työmatkan takia.

Tuo on minusta nykyään outoa, että ihmiset pitävät ihan normaalina että ostetaan isompi talo tai asunto, ihan vaan etätyön takia. Muutama vuosi sitten ei monikaan olisi suostunut.

Itsellä on ainakin se, että jos saisin jatkaa 100% etätöissä, käyden toimistolle vain joskus kun sille on tarvetta, niin voisin muuttaa pois Helsingistä ja koko pk-seudulta. Muuttamalla muualle Suomeen vähemmällä rahalla saisi paljon enemmän ja laadukkaampaa asumisen suhteen. 

Vierailija
487/2742 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole nähnyt vielä yhtäkään tutkimusta, että vuorovaikutus Teams-pallukoille puhuen olisi laadukkaampaa, kuin kasvotusten livekohtaaminen. Jos Teams olisi parempi, niin sittenhän ihmiset kävisivät treffeillä etänä ja pitäisivät sukujuhlia etänä, tapaisivat kavereita etänä jne. Käyvätkö? Eivät.

Etäosallistujan kontribuutio on n. 50 % liveosallistujaan verrattuna. Itsenäisen työn voi jokainen tehdä siellä, missä haluaa, mutta vuorovaikutustilanteisiin osllitujat halutaan livenä paikalle. Tilaisuuden järjestäjä siis päättää, onko se livenä vai etänä. Kenellekkään ei ole annettu sellaista työsopimusta, että 100 % saa olla etänä ja jättää tilaisuuksia väliin sillä perusteella, että ei halua tulla työpaikalle.

Tämä siis kuvaus n. 1700 hengen organisaatiosta.

Vierailija
488/2742 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö teillä mene vapaa-aika pilalle kun työpaikka on teidän kotona, keittiössä tai sängyn vieressä tai jotain? Te asutte työpaikallanne?

Kenties menisi, jos korjaisin vaikka moottoripyöriä työkseni. Mutta läppärityöläisenä työ alkaa siitä kun avaan työkoneen, ja päättyy siihen, kun suljen sen ja laitan hyllylle.

Tekis mieli kommentoida näitä "läppärityöläisiä". Noh kaippa joitain käsienheilutteluhommia voi hoitaa sohvapöydältä läppärin kanssakin eikä sen kummempia tiloja tarvita.

Joku läppärityöläinen on tämänkin keskustelualustan käsienheilutteluhommillaan sulle mahdollistanut. Joku läppärityöläinen myös mahdollistaa sen, että sinä saat palkan niistä ojankaivuuhommistasi. Joku läppärityöläinen on kenties myös suunnitellut sen sun lapion ja toinen valvonut koneeltaan sitä, että se pullahtaa tehdaslinjalta ulos.

En usko että mitään noista mainitsemistasi tuotteista on tehnyt "läppärityöläinen", vaan ihan oikea suunnittelija/koodaaja jolla on ollut kunnon näytöt, työpöydät, istuimet ja ehkä myös se läppäri siinä telakassa kiinni. Viittaan "läppärityöläisellä" näihin etätyöstä vouhottajiin joiden työpanos ja tehokkuus on vähän kyseenalaista tasoa... Näkeehän näitä kahviloissakin jatkuvasti "töissä" jotain puuhastelemassa. Tekijät on sitten ihan eri faciliteettien äärellä, oli ne sitten kodin työhuoneessa tai toimistolla. 

Juu, suunnittelutyö on vähän mukavempaa tehdä kunnon näytöillä eikä pelkästään läppärin ruudulla. Ei kannata kuitenkaa väheksyä, ettei pelkällä läppärillä voisi tehdä vakavasti otettavaa ja vaativaa työtä. Se varsinainen työ kuitenkin tapahtuu pään sisällä.

Oikeasti ihmisillä on kotonaan isommat näytöt työntekoon. Aniharva tekee töitä läppärin näytöllä.

Mulla on kotona kaksi 32-tuuman näyttöä vierekkäin. Hankin ne heti etätöiden alettua ja laitoin verovähennyksiin. Hankin myös sähköpöydän, ergonomisen työtuolin, uuden näppiksen ja hiiren sekä webcamin. Myös mikin ja Genelecin kaiuttimet jotta Teams palavereissa ei tarvitse luureja pitää. Verovähennyksiin meni n. 10000 euron edestä.

Odotan sitä päivää kun nämä vähennykset poistetaan, koska "etätyö on niin yleistä".

Muitakin muutoksia on tulossa. Joku mainitsi kaupungin (Vaasa?) jossa kaupunki omistaa toimistotilarakennuksia ja ajaa tästä syystä lähityötä takaisin. Samalla isoissa kaupungeissa viriää pelko ja kauhu siitä, että työntekijäthän voivat muuttaa muualle asumaan! Kun voivat tehdä etänä töitä. Jos lähipäiviä on 1-2 kuussa, voi jopa asua väliaikaisesti vaikka jossain majoituksessa ja muuten kaukana mökillä.

Miten käy verotulojen?

Miten käy lounasravintoloiden, Triplan, toimistokompleksien oheen rakennettujen ostoskeskusten?

Miten käy miniasuntojen, kun väki haluaakin kotitoimiston? Ja kuntosalin ja muuta, jos seuraava pandemia tulee? Ja kotona onkin yllättävän kiva olla, joten miten käy kuntosalien?

Muutos on iso, ja se on vasta alkanut.

Eihän kulutus lopu, se vain suuntautuu eri tavalla. Siinä on mukana valitettavia häviäjiä, mutta sitten myös niitä voittajia.

Ostoskeskuksia ja erinäisiä toimistokomplekseja oli jo valmiiksi liikaa suhteutettuna edes lähiostovoimaan.

Vierailija
489/2742 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kuulun myös siihen ryhmään, että hakisin muita töitä jos palattaisiin 5 päivää viikossa toimistolla. 

Mutta onneksi meillä on tehty pari kuukautta sitten päätökset, että etätyöt jatkuvat. Ja oli artikkelia eri medioissa tästä, joten luultavammin lupaukset pitää :d

Minä taas lähtisin, jos siirryttäisiin kokonaan etään. Minulla ei ole sopivaa työpistettä, enkä aio ottaa lainaa isomman asunnon takia.

Vierailija
490/2742 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin keksittiin avokonttorit ja ahdettiin ihmiset sinne. Kun korona tuli, niin tuli mahdollisuus tehdä etätöitä ja monet lähtivät hyvin vapaaehtoisesti pois noista karmeista avokonttoreista. Firmoilta tietenkin säästyy taas toimistotilaa, mutta nyt pitäisi olla se työhuone kotona. Toivottavasti (ja luulen, että näin tapahtuukin) ihmiset rupeavat töitä hakiessaa kiinnittämään enemmän huomiota niin fyysisiin työoloihin, mikä firmalla on tarjottavana. Jos ei ole omaa työhuonetta työpaikalla (avokonttori EI ole ratkaisu, vielä vähemmän joku h-tin "cleandesk"), niin pitäisi oikeastan olla korkeampi palkka, koska se työtila pitää järjestää itse kotiin.

Vierailija
491/2742 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

1,5 v mennyt etätöissä erittäin hyvin, työrauha ja työteho ihan toista luokkaa kuin työpaikan todella suuressa meluisassa avokonttorissa, jossa sadan toimistotyöntekijän lisäksi ramppaa asiakkaita. Kokousväki juoruaa kovaan ääneen sermin takana käytävällä metsästysreissuista / mitä tekivät viikonloppuna tai ties mistä joutavasta kun odottelevat neukkarin vapautumista. Keskity siinä sitten omiin töihin.

Jos olisin etätöissä tehnyt työni huonosti, niin se olisi kyllä jo huomattu. Toimistolle ei ole pienintäkään halua palata, eikä työni sitä edes edellyttäisi kun työkaverit on maailmalla. Käytäväjuoruista en ole kiinnostunut enkä työpaikalta hae ystäviä, niitä on onneksi muutenkin.

Tuntuu siltä, että toimistolle haluavat ovat näitä kohta jo mummoikäisiä höpöttäjiä tai sitten niitä jotka nyt vaan eivät osaa tehdä itsenäisesti työtään, pakko vähän väliä kävellä työkaverin luo juttelemaan samalla niitä näitä. Siinä työpäiväkin kuluu nopeammin kun vaeltelee ympäriinsä. Kotona joutuu keskittymään niihin töihinsä.

Kaikki ei sovi kaikille ja työ määrittelee tarpeen olla toimistolla tai voiko olla etänä.

Osalle meistä työporukka ei todellakaan ole mikään toinen perhe, eikä odoteta loman loppumista, että pääsee toimistolle. Kaiken maailman tyky-päivät on vihoviimisiä pakkopullia.

Eikä oman osastoni työkavereissa ole mitään vikaa, mutta meillä on omat erilliset työt ja ollaan hiljaisia puurtajia kaikki ja tykätään tehdä työt rauhassa. Esimies on se, jonka mielestä kaikki on niin kamalan vaikeaa kun ei voi rampata toisten loosseihin tai huudella sermien yli vaan joutuu ihan kirjoittamaan yhden lauseen tai soittamaan.

Vierailija
492/2742 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähityötä suosivat vaan peruslaiskat, joille työpaikka on kuin aikuisten päiväkoti, missä täytetään sosiaaliset tarpeet.

Etänä viihtyvät ne, ketkä tekevät työtä elääkseen ja kärsivät niistä sosiaalisista hetkistä, jotka pakkokeskeyttävät työt.

Meillä lähityössä on yksi pomojen lemmikki, joka tekee huomattavasti vähemmän konkreettista työtä, kuin mitä hölisee pomojen kanssa. Ei ole etäillyt yhtään.

Työn tuloksia on helppo seurata raporteista. Itse tein etänä viikossa moninkertaisen määrän.

Hänen epätuottavuutensa annetaan anteeksi, koska on niin ihana sateenkaari-ihminen ja ylisosiaalinen ja mua se häiritsee toimistossa, milloin sosiaalisuudesta on alettu maksamaan...?

Mua vituttaa se, että nää ”hyvät tyypit” lähitöissä luistaa hommista, ja me etänä olevat saadaan hänenkin työtaakka.

Olen enempi kuormittunut etänä, koska ”kasvottomana” pomojen on helppo työntää kaikki hommat etäilijöille.

Kollegojen kanssa on huomattu tämä epäreilu asetelma.

Jos menisin toimistoon, voisi itsekin sluibailla hommista hinkuttamalla itseään pomoja vasten, pidentämällä lounaita ja lähtemällä aikaisin, menemällä myöhempään.

Kunhan näyttäytyisi siellä kikattelemassa.

Joo etänä on tehokasta. Kukaan ei tiedä milloin oikeasti aloitat, kun lyöt koneen aamulla käyntiin ja käyt sen jälkeen suihkussa. Sen jälkeen käyt vähän hiirtä liikuttelemassa ja haet kahvit ja voileivät koneelle. Sit teet siinä muka tehokkaasti ja kukaan ei huomaa kun käyt tälläkin palstalla pyörimässä. Ruokkis voi helposti venyttää 30min tuntiin. Puhelintakin voi helposti räplätä ihan vapaasti. Sit voikin koneen sulkea 16:00 kun on aloittanut tämän ahkeran työnteon kello 8:00. Todellisuudessa tässä vaiheessa on oikeita töitä tehty 4,5h. Sitten kun olet oikeasti jollain tuottavalls alalla töissä etkä missään excelin näpertelytoimistossa, niin kyllä se asiakas tietää kauanko jonkun asian suunnitteluun oikeasti menee. Joten tässä vaiheessa olet lusmunnut puoli päivää, niin sinun PITÄÄ tehdä vielä 3h. Toimistolle kun menee, niin haluat tehdä sen työsi mahdollisimman nopeasti, jotta pääset sieltä joskus poiskin.

Vierailija
493/2742 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä (iso it-firma) jatkossa saa sopia esimiehen kanssa työjärjestelyistään. Minä olen jo sopinut 100% etätyöstä. Aion muuttaa sen myötä pois pk-seudulta, jonnnekin mistä saan nykyisen pikkukaksion hinnalla omakotitalon. Mahdollisesti Turun seudulle, koska en mihinkään ihan korpeen sinkkuna halua. 

Meillä ihan kaikille ei ole 100% mahdollisuutta, esim. uudet juniorit halutaan pitää niin että on pari päivää toimistollakin. Lisäksi on niitä jotka itse haluaa käydä joko osan päivistä tai kaikki päivät konttorilla, ja tämä on heille mahdollista. 

Ja sinänsä etätyö ei ole uutta täällä, aina on ollut esim. ulkomaisisa tekijöiitä tiimeissä, jotka ei ole koskaan fyysisesti Suomessa käyneetkäänn vaan etänä on kommunikoitu.

Vierailija
494/2742 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähityötä suosivat vaan peruslaiskat, joille työpaikka on kuin aikuisten päiväkoti, missä täytetään sosiaaliset tarpeet.

Etänä viihtyvät ne, ketkä tekevät työtä elääkseen ja kärsivät niistä sosiaalisista hetkistä, jotka pakkokeskeyttävät työt.

Meillä lähityössä on yksi pomojen lemmikki, joka tekee huomattavasti vähemmän konkreettista työtä, kuin mitä hölisee pomojen kanssa. Ei ole etäillyt yhtään.

Työn tuloksia on helppo seurata raporteista. Itse tein etänä viikossa moninkertaisen määrän.

Hänen epätuottavuutensa annetaan anteeksi, koska on niin ihana sateenkaari-ihminen ja ylisosiaalinen ja mua se häiritsee toimistossa, milloin sosiaalisuudesta on alettu maksamaan...?

Mua vituttaa se, että nää ”hyvät tyypit” lähitöissä luistaa hommista, ja me etänä olevat saadaan hänenkin työtaakka.

Olen enempi kuormittunut etänä, koska ”kasvottomana” pomojen on helppo työntää kaikki hommat etäilijöille.

Kollegojen kanssa on huomattu tämä epäreilu asetelma.

Jos menisin toimistoon, voisi itsekin sluibailla hommista hinkuttamalla itseään pomoja vasten, pidentämällä lounaita ja lähtemällä aikaisin, menemällä myöhempään.

Kunhan näyttäytyisi siellä kikattelemassa.

Joo etänä on tehokasta. Kukaan ei tiedä milloin oikeasti aloitat, kun lyöt koneen aamulla käyntiin ja käyt sen jälkeen suihkussa. Sen jälkeen käyt vähän hiirtä liikuttelemassa ja haet kahvit ja voileivät koneelle. Sit teet siinä muka tehokkaasti ja kukaan ei huomaa kun käyt tälläkin palstalla pyörimässä. Ruokkis voi helposti venyttää 30min tuntiin. Puhelintakin voi helposti räplätä ihan vapaasti. Sit voikin koneen sulkea 16:00 kun on aloittanut tämän ahkeran työnteon kello 8:00. Todellisuudessa tässä vaiheessa on oikeita töitä tehty 4,5h. Sitten kun olet oikeasti jollain tuottavalls alalla töissä etkä missään excelin näpertelytoimistossa, niin kyllä se asiakas tietää kauanko jonkun asian suunnitteluun oikeasti menee. Joten tässä vaiheessa olet lusmunnut puoli päivää, niin sinun PITÄÄ tehdä vielä 3h. Toimistolle kun menee, niin haluat tehdä sen työsi mahdollisimman nopeasti, jotta pääset sieltä joskus poiskin.

Minä teen ainoana ihmisenä meidän työpaikalla tätä työtä, on vielä sellaista josta näkyy kyllä heti jos teen näin etätöissä jotain muuta kuin omia töitäni josta maksetaan.

Itse olen huomannut miten toimistolle tulee eräätkin viettämään aikaa ihan ylitöiksi saakka harvase päivä ja kun sitä pakosti joutui kuuntelemaan ja näkemään niin ne jutut ja juttukaverit on ihan muita kuin niitä jotka liittyvät työnkuvaan. Toimistolla on helppo hengailla ja pakoilla töitä.

495/2742 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole nähnyt vielä yhtäkään tutkimusta, että vuorovaikutus Teams-pallukoille puhuen olisi laadukkaampaa, kuin kasvotusten livekohtaaminen. Jos Teams olisi parempi, niin sittenhän ihmiset kävisivät treffeillä etänä ja pitäisivät sukujuhlia etänä, tapaisivat kavereita etänä jne. Käyvätkö? Eivät.

Etäosallistujan kontribuutio on n. 50 % liveosallistujaan verrattuna. Itsenäisen työn voi jokainen tehdä siellä, missä haluaa, mutta vuorovaikutustilanteisiin osllitujat halutaan livenä paikalle. Tilaisuuden järjestäjä siis päättää, onko se livenä vai etänä. Kenellekkään ei ole annettu sellaista työsopimusta, että 100 % saa olla etänä ja jättää tilaisuuksia väliin sillä perusteella, että ei halua tulla työpaikalle.

Tämä siis kuvaus n. 1700 hengen organisaatiosta.

Sukujuhliin ja treffeihin kuuluu muutakin kanssakäymistä ja oheistoimintaa (ruokailu, läsnäolo ilman keskustelua, kosketus). Töissä hoidetaan asioita.

Vierailija
496/2742 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on asiakaspalvelutyö, joten meillä etätyöt eivät ole meidän tiimin osalta mahdollisia.

Meillä työnantajalla on kuitenkin osa työntekijöistä toimistotyöntekijöitä, joilla on mahdollisuus olla etänä, ja heitä on eri rakennuksissa, kauempana Hki keskustasta.

Koronapandemia vei meiltä asiakkaita, ja nyt me joilla ei ole mahdollisuutta etäilyyn joudumme säästösyistä muuttamaan työpisteemme huonommalle alueelle. Helsingin keskustassa liiketilojen vuokrat ovat noin 20 000e/kk.

Tätä ketjua lukiessa hiipi ajatus, että jos meillä kaikki muut olisivat etänä, paitsi ne asiakaspalveluyksiköt jotka eivät voi, niin ehkä osasta toimistotiloja voisi kokonaan luopua niin, että meidän ei tarvitsisi muuttaa Hki keskustan tiloista pois.

Todellisuudessa nuo sopimukset on jo meidän kohdalla lyöty lukkoon, mutta kirjoitan tästä koska se tuo perspektiiviä yleisellä tasolla: Monissa firmoissa voi olla sekä etänä työntekijöitä että heitä, joiden on oltava paikalla.

Itse kannatan sitä, että ne, jotka voivat olla etänä ovat etänä, koska se säästö minkä se työnantajalle tuo, voisi mahdollistaa saman firman ei-etäläisille paremmat työtilat paremmalla paikalla.

Meillä siis tilanne, että joudumme pois hyvien yhteyksien varrelta syrjemmälle teollisuusalueelle, koska firman tulos heikkeni niin paljon. Tämä on myös niille asiakkaille palvelun heikennys jotka joutuvat tulemaan paikan päälle sillä fyysinen aspa muuttaa myös.

Meillä myös jokaisessa toimistorakennuksessa kahvikoneet joka kerroksessa ja kaikkea muuta mistä työnantajalle tulee kuluja. Ne, jotka ajattelevat että on hirveää lusmuilua pestä pyykkiä kotona työn ohessa eivät tajua, että työnantajan kannalta on yksi lysti onko pesukone päällä kun työntekijä on läppärillä vai ei, mutta on iso säästö jos työntekijä ostaa ja keittää itse kahvinsa.

Meillä isossa firmassa käy ulkopuolisen firman työntekijät huoltamassa ja täyttämässä kahvikoneet. En tiedä koneiden tarkkaa määrää, mutta yksistään omassa työpisteessäni niitä on 2. Koko firmalla on kymmeniä. Sitten on vielä vesiautomaatit.

Tämä kehitys, että Teamsin kautta voi palaveerata, sosialisoida, ja käydä vaikkapa työterveyslääkärissä on hyvä asia.

Itse asiakaspalvelutehtävissä olevana tiedostan, että oman työpaikkani säilymisen kannalta on huono juttu jos suuri osa tekee töitä etänä, koska silloin meilläkään ei ole asiakasvirtaa samaan malliin.

Silti kun ajattelee laajemmin, se on hyvä asia yhteiskunnan ja ympäristön kannalta.

Henk. koht. En pelkää oman työni puolesta vielä, ja tällä hetkellä se että moni voi jäädä etätöihin, on itselleni helpotus koska ruuhkassa työskentely on kuormittavaa.

Kun olen seurannut Hki:n keskustassa tilannetta, ei meinaa uskoa että moni on vieläkin etänä koska tuntuu että ihmismassa on lisääntynyt paljon ja junassa on ruuhkaa kotimatkoilla.

En siis ole ollenkaan katkera jos voitte mahdollisimman moni pysyä etänä. On kivempi kun saa kotimatkalla istumapaikan.

Vierailija
497/2742 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain ensimmäisen oman alan työpaikan (IT-ala). Ja työ alkaa lokakuussa. Aiemmin olen ollut vuosia siivoojana. Tahtoisin tehdä mahdollisimman paljon etänä. Saa nähdä kuinka pitkään saan tehdä etänä kuten heillä nyt on tapana. Tosin meidän tiimin jäseniä on ympäri Suomea. Kasvotusten tapaamiset olisivat muutenkin harvinaisia.

Vierailija
498/2742 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1,5 v mennyt etätöissä erittäin hyvin, työrauha ja työteho ihan toista luokkaa kuin työpaikan todella suuressa meluisassa avokonttorissa, jossa sadan toimistotyöntekijän lisäksi ramppaa asiakkaita. Kokousväki juoruaa kovaan ääneen sermin takana käytävällä metsästysreissuista / mitä tekivät viikonloppuna tai ties mistä joutavasta kun odottelevat neukkarin vapautumista. Keskity siinä sitten omiin töihin.

Jos olisin etätöissä tehnyt työni huonosti, niin se olisi kyllä jo huomattu. Toimistolle ei ole pienintäkään halua palata, eikä työni sitä edes edellyttäisi kun työkaverit on maailmalla. Käytäväjuoruista en ole kiinnostunut enkä työpaikalta hae ystäviä, niitä on onneksi muutenkin.

Tuntuu siltä, että toimistolle haluavat ovat näitä kohta jo mummoikäisiä höpöttäjiä tai sitten niitä jotka nyt vaan eivät osaa tehdä itsenäisesti työtään, pakko vähän väliä kävellä työkaverin luo juttelemaan samalla niitä näitä. Siinä työpäiväkin kuluu nopeammin kun vaeltelee ympäriinsä. Kotona joutuu keskittymään niihin töihinsä.

Kaikki ei sovi kaikille ja työ määrittelee tarpeen olla toimistolla tai voiko olla etänä.

Osalle meistä työporukka ei todellakaan ole mikään toinen perhe, eikä odoteta loman loppumista, että pääsee toimistolle. Kaiken maailman tyky-päivät on vihoviimisiä pakkopullia.

Eikä oman osastoni työkavereissa ole mitään vikaa, mutta meillä on omat erilliset työt ja ollaan hiljaisia puurtajia kaikki ja tykätään tehdä työt rauhassa. Esimies on se, jonka mielestä kaikki on niin kamalan vaikeaa kun ei voi rampata toisten loosseihin tai huudella sermien yli vaan joutuu ihan kirjoittamaan yhden lauseen tai soittamaan.

Yksi ryhmä etätöistä kieltäytymiseen on myös työtilojen puute. Osa ihmisistä on mitoittanut asumisensa kustannustehokkaasti jo vuosia ennen koronaa niin, että työ ja harrastaminen tapahtuu kodin ulkopuolella. Jos jollain on iso talo, josta voi aina tarpeen mukaan irrottaa tiloja erilaiseen käyttöön, niin etätyö on tietysti ihan mahtava ratkaisu ja liputtaisin itsekin sen puolesta. 

Vierailija
499/2742 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En halua takaisin toimistolle, haluan istua päivät omassa pienessä huoneessani ovi kiinni . Olen epäsosiaalinen ja nautin, kun ei tarvitse lörpötellä taukoja työkavereiden kanssa . 

Sulla on luksusoltavat jos on työhuone tuohon käyttöön. Me hankimme kodin aikoinaan sillä ajatuksella, että se ei ole työpaikka, koulu tai kuntosali. Nyt ihmeellisesti oletetaan, että jokaisesta kodista löytyy työtilat 1-5 hengelle. Itse menen siis toimistolle aina kun mahdollista.

Tässä eri tyyppi myös. Minulla ja miehelläni on kummallakin oma työhuone kotona. Todellakin luksusta työpaikkaan verrattuna, jossa on hälyinen avokonttori. Neuvotteluhuoneista on pulaa, joten Teams-kokoukset kukin hoitaa työpisteeltään. Minulla ei edes ole omaa työpistettä töissä, joten kotona omalla työpisteellä työskentely on suorastaan ylellistä.

Juuri tämäntyyppistä olin itsekin tulossa sanomaan. Lueskelin ketjua ja jäin miettimään, mikä saisi minut haluamaan takaisin toimistolle. Ja tulin siihen tulokseen, että työurani ensimmäisessä kahdessa työpaikassa (kummatkin kansainvälisiä asiantuntijafirmoja) oli silloin joskus ikuisuus sitten (2000-luvun alussa) sellaiset toimistot, että niille mielelläni menisin nytkin.

Olivat kummatkin tosi kivalla sijainnilla, lyhyen ja mukavan kävelymatkan päässä kotoani mikä ensimmäinen iso plussa. Työmatka oli viehättävä, lyhyt, mukava kävelymatka kauniissa maisemissa.  Toimistot olivat tosi kivoissa paikoissa, joissa oli paljon mukavia lounaspaikkoja ympärillä, kauppoja, kuntoilusaleja, yms. Lounaalla pystyi vapaasti valitsemaan eri paikoista ja työpäivän jälkeen pystyi heti halutessaan hoitaa arjen juttuja, kuten mennä kuntosalille, kahvilaan tapaamaan kavereita, ostoksille, hoitaa ruokaostokset kotimatkalla yms. Tilaa kummassakin toimistossa oli tosi hyvin. Toisessa osa ihmisistä oli omat huoneet, osa avotilaa, toisessa kaikki olivat avokonttorissa. MUTTA kaikilla oli omat pysyvät työpöydät ja työpisteet, jotka sai valita melko vapaasti. Oli ergonomiset pöydät ja tuolit, omat laatikostot joihin voi jättää tavaroita, isot näytöt, erilliset näppäimistöt ja hiiret. Ja ennenkaikkea, toimistoissa oli niin paljon tilaa, että oli hiljaista ja rauhallista, kun konffahuoneita oli tarpeeksi eikä keskusteluja täytynyt pitää keskellä avokonttoria. Niitä oli jopa niin paljon, että niihin voi mennä hoitamaan omia puheluja tai tekemään töitä jos halusi hiljaisen ja rauhallisen työtilan. Tämän lisäksi oli erillisiä rauhallisiä työtiloja. Yhteiset seurustelualueet olivat isoja ja mukavia ja niissä voi hoitaa vapaammat keskustelut häiritsemättä muita. Oli useampi keittiö niille jotka halusivat tuoda omat eväät ja hyvää kahvia. Toimistot olivat kauniita, paljon luonnonvaloa, kauniisti sisustettuja, tuoreita kukkia. Kaikinpuolin siis huippuhyviä ja mukavia työntekoon, eli sijainti huippu, tilat tarpeeksi suuret ja hyvin suunnitellut ja sisustetut, luonnonvaloa, kauniita näköaloja, hiljaista ja rauhallista, kaikilla omat hyvät työpisteet, yms. Kumpaankiin niistä lähtisin vaikka heti tekemään töitä!

Mutta viimeiset kymmenen vuotta ennen koronaa, toimistot ovat vain surkistuneet. Sijainti yleensä mahdollisimman halpa, joka tarkoittaa rumaa, ikävää, kaukaista aluetta. Hyvin vähän luonnonvaloa, ikkunasta näkyy vain viereisen toimistorakennuksen betoniseinä. Tila vedetty minimiin, niin että kaikki on ahdettu yhteen pieneen avotilaan. Kenelläkään ei omia työpisteitä ja työpisteet surkeita, ei mitään muuta kuin halvin mahdollinen tuoli jonkun yhteisen pöydän nurkassa. Ergonomiasta ei tietoakaan, ei isoja näyttöjä, näppäimiä tai hiiriä. Kaikille ei riitä edes omia työpisteitä, vaan joku joutuu aina istumaan jossain jakkaralla nurkassa, läppäri sylissään. Omat tavarat pitää kuljettaa mukana, korkeintaan on jotain kaappeja joihin niitä voi laittaa työpäivän ajaksi. Ei tarpeeksi konffahuoneita, ei yhtään rauhallisia työtiloja, ei kunnon paikkoja hoitaa puheluita tai online-tapaamisia. Ne piti hoitaa jossain käytävällä tai jos oli onnekas, sai varattua sellaisen vessaa pienemmän puhelinkopin, jossa tuli karmea päänsärky kun ilmanvaihto ei toiminut. Jatkuva hälinä ja meteli eikä töitä saanut tehtyä. Työmatka jossain kämäisessä metrossa kerjäläisten ja narkkarien kanssa.

Joo, ei ihme että etätyö on 500% parempi. 

Vierailija
500/2742 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, täällä yksi "mummo" (53 v), joka haluaa olla etänä, ja jos teen työni huonosti, niin kyllä se huomataan. Päällikköni on minua n. 10 vuotta nuorempi ja haikailee niiiin sen perässä, että olisimme kaikki konttorissa.