Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muita jotka eivät halua palata etätöistä?

Vierailija
04.09.2021 |

En varmaan ole yksin, kun tutkimusten mukaan yli 80% työntekijöistä länsimaissa, jotka ovat nyt tehneet koronan aikana etätöitä, ei halua palata toimistolle. Ja puolet harkitsisi irtisanoutumista jos pakotettaisiin takaisin toimistolle 5 päivää viikossa.

Mutta olisi kiva kuulla kohtalotovereista täällä Suomessa! Milloin ja missä määrin teidän työpaikoillanne palataan toimistolle, mitä olette siitä mieltä ja kuinka paljon teillä on neuvotteluvaraa työnantajienne kanssa?

Kommentit (2742)

Vierailija
461/2742 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi ihan hölmö juttu joka on sekin parantanut elämää etätöissä: pyykinpesukoneen voi laittaa päälle milloin vain ja ripustaa pyykit kuivumaan vaikka lounastauolla. Ja olen nauttinut myös siitä, että olen itse saanut kokata lounasruoan, saa terveempää ja parempaa ruokaa halvemmalla, kuin että pitää tyytyä lounasravintolan juttuihin.

Minulla taas ei lounastaukoja ole juuri ollut. Teams-kokoukset venyy. Esimerkkinä keskiviikko: aloitin työt klo 8, pidin lyhyen tauon ennen teams-kokousta, joka oli kutsussa merkitty klo 10-12. Kun kello oli 12, aloin kysellä, että jokos tässä päästäisiin tekemään loppuyhteenveto, kun minulla on iltapäivällä toinen teams. Se kokous loppui vasta klo 12.25 ja seuraava oli jo klo 13-16. Eipä siinä muuta ehtinyt kuin napata kupin kahvia ja banaanin, koska ei noihin kokouksiin ilman valmistautumista voi mennä. Vähintään vartti menee ennen kokousta, että löydät kaikki kokoukseen kuuluvat matskut ja palautat mieleen, mitä tässä piti saada aikaiseksi. Jos olet itse kokouksen koolle kutsuja, tietysti pitää olla esillä myös diasetti, jonka pohjalta edetään.

Etätyön yksi huonoista puolista muutenkin tämä lisääntynyt kokousten tarve koska tieto ei liiku siinä sivussa. Siihen kun yhdistetään huonot kokouskäytännöt ja liian laaja kokouskutsu, niin työaikaa menee monessa projektissa aivan liikaa pelkkään kokoustamiseen. 

Eihän se ole etätyön huono puoli :D vaan huonojen kokouskäytäntöjen ja digitaitojen puutteiden puoli. Ihan siinä lähityössäkin on joissain firmoissa sama ongelma.

Vierailija
462/2742 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pienintäkään hinkua takas konttorille. Ei ole yhtään ikävä aamu - tai iltaruuhkassa istumista ... parempaakin tekemustä löytyy

Todellakin energiansa voi paremminkin käyttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/2742 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi ihan hölmö juttu joka on sekin parantanut elämää etätöissä: pyykinpesukoneen voi laittaa päälle milloin vain ja ripustaa pyykit kuivumaan vaikka lounastauolla. Ja olen nauttinut myös siitä, että olen itse saanut kokata lounasruoan, saa terveempää ja parempaa ruokaa halvemmalla, kuin että pitää tyytyä lounasravintolan juttuihin.

Minulla taas ei lounastaukoja ole juuri ollut. Teams-kokoukset venyy. Esimerkkinä keskiviikko: aloitin työt klo 8, pidin lyhyen tauon ennen teams-kokousta, joka oli kutsussa merkitty klo 10-12. Kun kello oli 12, aloin kysellä, että jokos tässä päästäisiin tekemään loppuyhteenveto, kun minulla on iltapäivällä toinen teams. Se kokous loppui vasta klo 12.25 ja seuraava oli jo klo 13-16. Eipä siinä muuta ehtinyt kuin napata kupin kahvia ja banaanin, koska ei noihin kokouksiin ilman valmistautumista voi mennä. Vähintään vartti menee ennen kokousta, että löydät kaikki kokoukseen kuuluvat matskut ja palautat mieleen, mitä tässä piti saada aikaiseksi. Jos olet itse kokouksen koolle kutsuja, tietysti pitää olla esillä myös diasetti, jonka pohjalta edetään.

Ongelma ei siis ole teams-kokouksessa vaan teidän firman kokouskäytännöissä. Vika voi olla myös käyttäytymisessä ja kulttuurissa, jos oikeasti paikan päällä porukka uskaltaa nousta ylös ja lähteä lounaalle, mutta etänä ei!

Palaverien pitää olla tehokkaita, niillä pitää olla puheenjohtaja joka pitää tästä huolen. On agenda, asioissa pysytään ja niitä kirjataan ylös ja homma päätetään ajoissa. Koko jutulla on myös tavoite, joka sanotaan alussa. Jos jollain on toinen palaveri tai muuta, on ok ja hyväksyttävää lähteä kesken pois. Meillä näin tehdään usein. Joku heittää chattiin, "nyt on mentävä, kiitos" ja poistuu.

Ennen kuin joku ryntää tähän kertomaan, ettei voi ideoida tällaisessa tehopalaverissa ja jne jne, niin sellaisia palavereitakin voi valita ja niiden agenda on vaikka ideointi aiheesta x tai kuulumisten vaihto. Aikaa voidaan varata vaikka 45 minuuttia, tai 15 tai puoli tuntia.

Juuri näin. Ei tämä ole etätyöongelma vaan organisaatio- ja johtamisongelma.

Meillä on jopa vakislotit lätinä-etäpalavereille, ja erikseen kanava, jossa sovitaan myös vapaa-ajan näkemisiä. Mutta ilman kyttäysmeininkiä tai osallistumispakkoa. Jos joku ei osallistu, oletusarvo on sillä on kiire tai muuta tekemistä.

Yksikään ei käytä aikaansa sen spekulointiin, miksi tarkalleen Maija ei tällä kertaa osallistunut - ettei vaan olisi niitä epäsosiaalisia murjottajia.

Tuosta tuli mieleen, että aina painotetaan, kuinka tarvitaan erialisia ihmisiä ja kuinka erilaisuus on rikkaus ja voimavara, niin itseasiassa epäsosiaalinen murjottaja onkin ihan yhtä tärkeä kuin joku sosiaalinen hölöttäjä.

Todellakin. Jotain hänkin tekee hyvin työssään, koska on siellä hommissa ja saa palkkaa.

Tässä ketjussa on hyvin ikävä tyyli jollain lähityötä rakastavalla, joka syyttää muita raivoamisesta vaikka itse heittelee muille ivallisia heittoja "en ihmettele ettet halua toimistolle, ei varmaan muutkaan sua sinne halua.. olet varmaan katkera.. huomaa, että sinulla on ongelmia.. et ymmärrä.. varmaan parempi että pysytkin poissa kun olet tuollainen" jne.

Joku otti aiemmin esille sen, että hankalat ihmiset pysyvät paremmin etänä kurissa ja olen samaa mieltä. Chatissa ei tule ilkeiltyä eikä juoruiltua samoin kuin siellä kahvion nurkassa. Se on aika yllättävää miten sellainen juorupuhe vähenee, kun se taltioituu johonkin välineeseen. Ja sitä tuskin kukaan kaipaa.

Vierailija
464/2742 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä voisin tehdä etätöitä 80-20-ratiolla. Olen viihtynyt etänä mainiosti, mutta tavallaan mietin, että tuleeko tästä yhteiskunnasta vielä eristäytyneempi jos aikuiset eivät edes töissä enää tapaa toisiaan. Ihmiselle tekee hyvää välillä kammata naamansa ja lähteä ihmisten pariin. Joten voisin olla vaikka päivän tai kaksi konttorilla.

Sosiaalisessa mielessä tullaan menemään takapakkia, jos etätyö merkittävästi jää päälle. Ihmiset ei enää juttele oman kuplansa ulkopuolisten kanssa sattumalta kahvihuoneissa ja lounapöydissä. Jopa vähän pelottavaa miettiä pitkäaikaisvaikutuksia. Ehkä niitä sitten tutkitaan parin vuosikymmenen kuluttua.

Oletko koskaan tarkkaillut ihmisiä kahvihuoneissa ja lounaspöydissä? Jos vaikka viikon ajan seuraat sitä toimintaa, niin samat tiimit ja samat ihmiset menevät aina yhteen istumaan ja höpöttelemään. Ns. kuplan ulkopuolinen keskustelu on tasoa "mitä salaattia tuossa on" ja "anteeksi ottaisin takkini".

Vierailija
465/2742 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki on niin ihanaa, koska asiat ovat helpottuneet itsellä. Ja kyllähän se ajansäästö on aika merkittävä kun työmatkat vähennetään ja vielä aamutoimet hoidetaan siinä koneen äärellä. Sitten vielä pitkin päivää voi puuhastella jotain pientä siinä ku "lepuuttaa aivoja".  Myönnän kyllä tämän. Tuntuu että päivässä on ihan erilailla aikaa. 

Ja koska tätä oman itsensä mukavuuden tavoittelua ei pystyä myöntämään, niin keksitään kuinka kaikki on nyt paremmin. Tätä nyt tuntuu moni harrastavan. Kalenterit täynnä turhanpäiväistä sontaa, jokaista pikkuasiaa varten on viestittävä johonkin, koskaan et tiedä ollaanko siellä paikalla vai ei ja milloin reagoidaan jos milloinkaan. Nämä ei haittaa ollenkaan, koska ennen oli huonommin. Vai oliko oikeasti? 

Kannattaa varmaan keskustella niistä asioista työnantajan kanssa ja siitä miten tulevaisuudessa tullaan toimimaan. Ehkä asiat eivät ole menneetkään niin hyvin kuin olet luullut. Toisaalta tämä on taas tietenkin työnantajan vika joka ei ole kyennyt ottamaan "digiloikkaa".... 

Änkyröille ja työpaikan ankeuttajille etäaika on varmasti ollut loistavaa. Muistan monta ketjua täälläkin missä nämä ääri-introvertit ovat kiroilleet kuinka ei kiinnosta osallistua mihinkään ja "läpistä" toimistolla. Sama on nähtävissä tässäkin ketjussa. Tavallinen sosiaalinen kanssakäyminen ja asian nopea ratkaisu livenä on "energiavarkautta". Kun sama tehdään etänä ja vielä mahdollisimman isolla vasteajalla niin se on sitä digiä ja hienoa. 

Onneksi kohta saa taas mennä takaisin toimistolle ja käyttää sitä etätyöetua (kyllä, se on etu) tarpeen mukaan silloin kun tarvetta sille. 

Taas yksi dinosaurus ilmoittautui. Kertaalleen: miten tarkalleen pikaviestimellä nopea kysymys tyyliin "Oliko meillä tätä varastolla" on hitaampaa kuin kollegan luo kävely, ja saman ääneen kysyminen?

Teillä on varmaan jokin varastojärjestelmä, josta asian voisi tarkistaa ilman kysymistä?

Vierailija
466/2742 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En varmasti mene enää koskaan 5 päivänä viikossa toimistolle. Olen sanonut jo useammassa kehityskeskustelussa, että jos vaaditaan 100% tulemista toimistolle niin tulen vain yhden viimeisen kerran ja se on sitten tuomaan nykyiset etätyökoneet ja muut takaisin ennen siirtymistä jonnekin toiseen firmaan, missä etätyöt on tulevaisuudessa sallittu.

Vapaa-aikani ei ole enää halvalla myytävissä. Voisin harkita 5 päivän toimistoviikkoa, jos nettona lyödään 500€ kuukaudessa lisää käteen. Pomolle olen sanonut, että elämänlaatua ei voi oikein mitata rahassa.

Ennen pandemiaa päivärytmi oli seuraavanlainen:

klo 06:15 herätys ja aamutoimet

klo 07:00 lähtö kotoa töihin

klo 08:00 - n. klo 16:30 töissä

klo 16:30 - klo 17:30 ajomatka takaisin kotiin

klo 17:30 - 18:30 kaupassa / suoraan pilateskurssille tms.

klo 18:30 - 20:00 kotona ja ruoan tekoa, siivoamista tai mitä tahansa pitää tehdä

klo 20:00 - 22:00 omaa aikaa, yleensä silmät menevät sohvalla siinä klo 21:30 jo kiinni

Omaa vapaa-aikaa kotona jäi siis päivässä n. 1,5 - 2 tuntia ja sunnuntaisin oli järkyttävä v*tutus.

Etätöissä:

klo 06:30 herätys ja aamutoimet

klo 07:00 töissä linjoilla ja kaikki turhat odotustauot voi käyttää vaikka pyykkien ripustamiseen tai lounastauolla voi käydä lähikaupassa ja tehdä nopeasti jo ruokaa vähän valmiiksi

n. klo 15:00 tietokone kiinni

klo 15:30 - 22:00 omaa aikaa, harrastukset jne.

Vierailija
467/2742 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö teillä mene vapaa-aika pilalle kun työpaikka on teidän kotona, keittiössä tai sängyn vieressä tai jotain? Te asutte työpaikallanne?

Kenties menisi, jos korjaisin vaikka moottoripyöriä työkseni. Mutta läppärityöläisenä työ alkaa siitä kun avaan työkoneen, ja päättyy siihen, kun suljen sen ja laitan hyllylle.

Tekis mieli kommentoida näitä "läppärityöläisiä". Noh kaippa joitain käsienheilutteluhommia voi hoitaa sohvapöydältä läppärin kanssakin eikä sen kummempia tiloja tarvita.

Joku läppärityöläinen on tämänkin keskustelualustan käsienheilutteluhommillaan sulle mahdollistanut. Joku läppärityöläinen myös mahdollistaa sen, että sinä saat palkan niistä ojankaivuuhommistasi. Joku läppärityöläinen on kenties myös suunnitellut sen sun lapion ja toinen valvonut koneeltaan sitä, että se pullahtaa tehdaslinjalta ulos.

En usko että mitään noista mainitsemistasi tuotteista on tehnyt "läppärityöläinen", vaan ihan oikea suunnittelija/koodaaja jolla on ollut kunnon näytöt, työpöydät, istuimet ja ehkä myös se läppäri siinä telakassa kiinni. Viittaan "läppärityöläisellä" näihin etätyöstä vouhottajiin joiden työpanos ja tehokkuus on vähän kyseenalaista tasoa... Näkeehän näitä kahviloissakin jatkuvasti "töissä" jotain puuhastelemassa. Tekijät on sitten ihan eri faciliteettien äärellä, oli ne sitten kodin työhuoneessa tai toimistolla. 

Juu, suunnittelutyö on vähän mukavempaa tehdä kunnon näytöillä eikä pelkästään läppärin ruudulla. Ei kannata kuitenkaa väheksyä, ettei pelkällä läppärillä voisi tehdä vakavasti otettavaa ja vaativaa työtä. Se varsinainen työ kuitenkin tapahtuu pään sisällä.

Oikeasti ihmisillä on kotonaan isommat näytöt työntekoon. Aniharva tekee töitä läppärin näytöllä.

Mulla on kotona kaksi 32-tuuman näyttöä vierekkäin. Hankin ne heti etätöiden alettua ja laitoin verovähennyksiin. Hankin myös sähköpöydän, ergonomisen työtuolin, uuden näppiksen ja hiiren sekä webcamin. Myös mikin ja Genelecin kaiuttimet jotta Teams palavereissa ei tarvitse luureja pitää. Verovähennyksiin meni n. 10000 euron edestä.

Odotan sitä päivää kun nämä vähennykset poistetaan, koska "etätyö on niin yleistä".

Muitakin muutoksia on tulossa. Joku mainitsi kaupungin (Vaasa?) jossa kaupunki omistaa toimistotilarakennuksia ja ajaa tästä syystä lähityötä takaisin. Samalla isoissa kaupungeissa viriää pelko ja kauhu siitä, että työntekijäthän voivat muuttaa muualle asumaan! Kun voivat tehdä etänä töitä. Jos lähipäiviä on 1-2 kuussa, voi jopa asua väliaikaisesti vaikka jossain majoituksessa ja muuten kaukana mökillä.

Miten käy verotulojen?

Miten käy lounasravintoloiden, Triplan, toimistokompleksien oheen rakennettujen ostoskeskusten?

Miten käy miniasuntojen, kun väki haluaakin kotitoimiston? Ja kuntosalin ja muuta, jos seuraava pandemia tulee? Ja kotona onkin yllättävän kiva olla, joten miten käy kuntosalien?

Muutos on iso, ja se on vasta alkanut.

Vierailija
468/2742 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki on niin ihanaa, koska asiat ovat helpottuneet itsellä. Ja kyllähän se ajansäästö on aika merkittävä kun työmatkat vähennetään ja vielä aamutoimet hoidetaan siinä koneen äärellä. Sitten vielä pitkin päivää voi puuhastella jotain pientä siinä ku "lepuuttaa aivoja".  Myönnän kyllä tämän. Tuntuu että päivässä on ihan erilailla aikaa. 

Ja koska tätä oman itsensä mukavuuden tavoittelua ei pystyä myöntämään, niin keksitään kuinka kaikki on nyt paremmin. Tätä nyt tuntuu moni harrastavan. Kalenterit täynnä turhanpäiväistä sontaa, jokaista pikkuasiaa varten on viestittävä johonkin, koskaan et tiedä ollaanko siellä paikalla vai ei ja milloin reagoidaan jos milloinkaan. Nämä ei haittaa ollenkaan, koska ennen oli huonommin. Vai oliko oikeasti? 

Kannattaa varmaan keskustella niistä asioista työnantajan kanssa ja siitä miten tulevaisuudessa tullaan toimimaan. Ehkä asiat eivät ole menneetkään niin hyvin kuin olet luullut. Toisaalta tämä on taas tietenkin työnantajan vika joka ei ole kyennyt ottamaan "digiloikkaa".... 

Änkyröille ja työpaikan ankeuttajille etäaika on varmasti ollut loistavaa. Muistan monta ketjua täälläkin missä nämä ääri-introvertit ovat kiroilleet kuinka ei kiinnosta osallistua mihinkään ja "läpistä" toimistolla. Sama on nähtävissä tässäkin ketjussa. Tavallinen sosiaalinen kanssakäyminen ja asian nopea ratkaisu livenä on "energiavarkautta". Kun sama tehdään etänä ja vielä mahdollisimman isolla vasteajalla niin se on sitä digiä ja hienoa. 

Onneksi kohta saa taas mennä takaisin toimistolle ja käyttää sitä etätyöetua (kyllä, se on etu) tarpeen mukaan silloin kun tarvetta sille. 

Taas yksi dinosaurus ilmoittautui. Kertaalleen: miten tarkalleen pikaviestimellä nopea kysymys tyyliin "Oliko meillä tätä varastolla" on hitaampaa kuin kollegan luo kävely, ja saman ääneen kysyminen?

Teillä on varmaan jokin varastojärjestelmä, josta asian voisi tarkistaa ilman kysymistä?

Äh, unohda koko juttu. Nyt vasta ymmärsin esimerkkitapauksesi ja olet oikeassa. Pikaviestimellä kysyminen on helpompaa ja järkevämpää kuin "hihasta nykäisy".

Vierailija
469/2742 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ahdistaa paluu normaaliin. Olen huomannut nauttivani koronasta. Ei tarvii olla ihmisten kanssa tekemisissä / lähikontaktissa, jos ei sitten itse niin jostain syystä halua. Nyt on alkanut kuulua puheita, kuinka halutaan yhdessä kokoontua koulutuksiin, palavereihin jne. Ei voisi vähempää kiinnostaa, suorastaan inhottaa koko ajatus. Mikään ei oo turhanpäiväisempää, kuin se monien vetämä rooliesitys ja mukahauskat jutut. En jaksa. Olisin mieluummin etätöissä tai työparityössä edelleen.

On erikoista, kun sitä ei hyväksytä. Korona-aika on näyttänyt, että kaikki koulutukset, palaverit onnistuu etänä. Mikä v.... siinä on, että halutaan pakottaa takaisin entiseen?

Vierailija
470/2742 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ahdistaa paluu normaaliin. Olen huomannut nauttivani koronasta. Ei tarvii olla ihmisten kanssa tekemisissä / lähikontaktissa, jos ei sitten itse niin jostain syystä halua. Nyt on alkanut kuulua puheita, kuinka halutaan yhdessä kokoontua koulutuksiin, palavereihin jne. Ei voisi vähempää kiinnostaa, suorastaan inhottaa koko ajatus. Mikään ei oo turhanpäiväisempää, kuin se monien vetämä rooliesitys ja mukahauskat jutut. En jaksa. Olisin mieluummin etätöissä tai työparityössä edelleen.

On erikoista, kun sitä ei hyväksytä. Korona-aika on näyttänyt, että kaikki koulutukset, palaverit onnistuu etänä. Mikä v.... siinä on, että halutaan pakottaa takaisin entiseen?

Uh, juu. Kaikki pupuleikit että tulee yhteishenki, kaikki kahvikeskustelut, joista osa on täysin tietämätön, kaikki se turhanpäiväinen kokoontuminen jonnekin, ajetaan ja majoittaudutaan. Hotelleissa työmatkoilla huoneen jakaminen työkaverin kanssa ja vatsa jumissa kun ei edes yöllä saa rentoutua yksin.

En kaipaa edes pikkujouluja.

Vierailija
471/2742 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja valitettavasti kaikkia asioita ei voi hoitaa etänä edes alan asiantuntija.

Hmm. No ei varmasti, jos pitää sulkea putkia, vaihtaa osia tai muuta sellaista, mutta esim. IT- ja softatöistä todellakin voi. Tietenkään en tiedä mitä nämä teidän epämääräiseltä kuulostavat hommat ovat. Tosi tärkeitä, hienoja, kapealla sarakkeella, ei mitään helppoa eikä linjastoa, eikä varastoa vaan tärkeetä ja hienoa..

”Paljon hiljaista tietoa omannut kollega kun vaihtaa työpaikkaa, niin sitten muut koittavat jostain metsästää moista tai joutuvat pahimmillaan tekemään asioita uusiksi.”  Miten’s tuo on edes mahdollista nykyfirmassa, kun asiat ainakin meillä hoidetaan yhteisten tietojärjestelmien kautta ja ainakin osastokohtaisesti suunnilleen ’kaikki näkevät kaiken’. Mitä silloin on vähääkään pidempään yhdessä toimineessa tiimissä se ”hiljainen tieto” josta kukaan muu ei tiedä muka mitään?

Etkö sinä tuossa juuri kertonut, että etänä ei voi oppia mitään ja todellinen startti tulee "hiljaisen tiedon kautta"? Nyt en ymmärrä enää mitään puheistasi.

Tuossa alussa varoittelin liiasta yleistämisestä eri työpaikkojen ja toimialojen kanssa. Jotenkin näyttää sille, että olet pahasti hirttäytynyt siihen uskoon, että kaikilla työpaikoilla toimitaan samalla tavalla kuin omallasi ja että 5/5 etäily olisi kaikille ongelmaton ratkaisu. Oikeastaan hyppii silmille tuo ilmiselvä kammosi mennä fyysisesti sinne toimipaikalle…?

Miksi sinulla menee kommentointi aina loppuhuipennuksena siihen, että heität kasan kakkaa toisen ihmisen persoonaa kohtaan? Olet varmasti todella raskas kollega työkavereillesi. En ole tuo ihminen, jolle kommentoit, mutta ylimielinen ja alentuva tyylini saa minut iloitsemaan siitä, että sinun työpaikalla ei voida tehdä etätöitä. Koska silloin me emme koskaan kohtaa.

-----------------

"alentuva tyylini saa minut iloitsemaan siitä, että sinun työpaikalla ei voida tehdä etätöitä."

Olkiukko jälleen kerran.

Kuten ensimmäisessä kirjoituksssani totesin, kaikilla toimialoilla etätyöskentely ei ole ongelmatonta ja kirjoitin 1½-vuoden etätyöskentelykokemukseni perusteella. Kovia poikia keksimään satuja toinen toisensa perästä nämä lähityökielteiset.

Vierailija
472/2742 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etätyöt eivät ole itselle  ihan ongelmaton juttu, mitä tulee monilokeroisessa firmassa kartalla pysymiseen. Oman tiimin kesken vielä sujuu, mutta tässä 1½-vuoden aikana olen huomannut kuinka paljon sitä käytävillä, kahviossa ym p-puhumisesta tulevaa lätinätietoa tietoa on jäänyt saamatta. Varsinkin siitä, mitä rikkakkaistiimit touhuavat, on tippunut pahasti kartalta. Ja ainakin itse hiukan kaipailen myös toimintaa itse työyhteisössä, lounaila käyntiä ja sen sellaista. No eipä tarvitse enää kauaa kotona näpytellä, tuntipalkka- ja kuukausipalkkavuodet yhteen laskettuna 43 vuotta kasassa ja  netti-aamukampa raksuttaa kohti vuodenvaihdetta.

Onko tuo käytävillä ja kahviossa tullut lätinätieto vuorostaan ihan varmasti sellaista, joka on välittynyt kaikille kollegoille? Se jos mikä on omiaan luomaan kuppikuntia. Ja miksi työajalla pitäisi päästä jauhamaan p-askaa? Jokunen hehkuttanut myös hiljaista tietoa. Miten se edistää tiimityöskentelyä? Paljon hiljaista tietoa omannut kollega kun vaihtaa työpaikkaa, niin sitten sitten muut koittavat jostain metsästää moista tai joutuvat pahimmillaan tekemään asioita uusiksi.

Tämä on ollut todella mielenkiintoinen keskustelu, ja avannut omia silmiä suuresti sen suhteen, mikä joidenkin mielestä niin hienoa siellä toimistossa fyysisesti paikalla olemisessa on. Vastarintaa vaikuttaa olevan eniten sellaisilla, joille tärkeää on se työaikana jatkuvasti muusta kuin työhön liittyvästä puhuminen, tai on vaikeuksia yhä digiloikassa joko itsellä tai työnantajankin puolelta.

Työyhteisöjä on toiminnallisuudeltaan taatusti yhtä monta erilaista, kuin on eri firmojen yhteenlaskettuja toimipisteita ja ei varmaan kannata alkaa yleistämään siitä omasta ainoasta näkökulmasta asioita. Nähdäkseni lähestyin asiaa itsekkäästi ’minä itse’ vinkkelistä ja tiedän senkin, että kolmisenkymmentä vuotta nuoremmista työkavereista löytyy moneen eri lähtöön tässä etätyökysymyksessä. Toisille mahdollisuus etäilyyn tai sen puuttuminen näyttää olevan ’ranteet-auki-paikka’ ja vastaavasti osa käy 5/5 toimipisteessä vaikka olisi mahdollisuus tehdä etätyötä.

”Onko tuo käytävillä ja kahviossa tullut lätinätieto vuorostaan ihan varmasti sellaista, joka on välittynyt kaikille kollegoille?”

- On, ja kun tiimiin ikäskaala riittää kolmannesvuosisadan mittaiseksi, itse kullakin on niitä omia verkostojaan, joista tihkunut ’p-jauhantatieto’ (= työasioihin liittyviä asioita oman tiimin corejuttujen sivulta) kyllä tiivistyy live-elämässä oleellisesti tehokkaammin kuin Skypen luurien päästä.

”Se jos mikä on omiaan luomaan kuppikuntia.”

- Jopas sinulla on negatiivinen suhtautuminen työpaikan ihmissuhteisiin? Koetkos jääneesi jotenkin ulkopuoliseksi?

” Ja miksi työajalla pitäisi päästä jauhamaan p-askaa?”

- Se tarkoittamani puhuttu ’p-aska’ on kyllä osoittautunut yhden kokonaisuuden mutta tusinan laatikkoleikin organisaatiohimmelissä Skypeä ja hienoja intranettisivuja monin verroin tehokkaammaksi tiedontasaajaksi.

Jokunen hehkuttanut myös hiljaista tietoa. Miten se edistää tiimityöskentelyä?

- Oikeastaan aika hassu kysymys omasta kapeasta teknisen toimialan näkökulmasta katsottuna. Kuinkahan monella työpaikalla pohjakoulutus ja työhöntuloperehdytys valmistavat tulijaa suoraan Leijonan Kitaan, eli asiantuntijana visiteeraamaan asiakkaan luona ongelmaa selvittämään. Täydellisessä maailmassa varmaan, näkemässäni maailmassa edellämainittu on ollut aika lailla HR-jargonia ja todellinen startti uuteen duuniin tulee just sen hiljaisen tiedon kautta. Siis silloin kun tiimin henki on terve ja tähdätään yhteiseen maaliin. Ja valitettavasti kaikkia asioita ei voi hoitaa etänä edes alan asiantuntija.

”Paljon hiljaista tietoa omannut kollega kun vaihtaa työpaikkaa, niin sitten muut koittavat jostain metsästää moista tai joutuvat pahimmillaan tekemään asioita uusiksi.”

- Miten’s tuo on edes mahdollista nykyfirmassa, kun asiat ainakin meillä hoidetaan yhteisten tietojärjestelmien kautta ja ainakin osastokohtaisesti suunnilleen ’kaikki näkevät kaiken’. Mitä silloin on vähääkään pidempään yhdessä toimineessa tiimissä se ”hiljainen tieto” josta kukaan muu ei tiedä muka mitään?

”Tämä on ollut todella mielenkiintoinen keskustelu, ja avannut omia silmiä suuresti sen suhteen, mikä joidenkin mielestä niin hienoa siellä toimistossa fyysisesti paikalla olemisessa on.”

- Tuossa alussa varoittelin liiasta yleistämisestä eri työpaikkojen ja toimialojen kanssa. Jotenkin näyttää sille, että olet pahasti hirttäytynyt siihen uskoon, että kaikilla työpaikoilla toimitaan samalla tavalla kuin omallasi ja että 5/5 etäily olisi kaikille ongelmaton ratkaisu. Oikeastaan hyppii silmille tuo ilmiselvä kammosi mennä fyysisesti sinne toimipaikalle…?

Oikeastaan hyppii silmille tuo ilmiselvä kammosi digiloikkaa kohtaan…?

Siitähän tuossa kyse on. Kyseessä varmaan myös ihan luonnollinen huoli ja pelko jatkosta. Digitalisaation ja etätyön yleistyessä yksi häviävä ammatinala on nämä tälläiset, jolla aiemmin päivät koostuneet lähinnä erinäisestä toimiston käytäväturismista, hihasta nyppimisistä, asioista joita ei muka voi hoitaa kuin kasvokkain ja yksitellen jokaisen uuden työntekijän kanssa. Vaikka Leijonan Kitaankin lähetyksen valmistelun voisi hoitaa suurelta osin senkin kirjoittamalla sinne joutuville hyvän sähköisen starttipaketin.

Sopii hyvin uusiokäytettynä tähän: "Kovia poikia keksimään satuja toinen toisensa perästä nämä lähityökielteiset."

Vierailija
473/2742 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hoitoalalla töissä. Luonnollisesti etätyö on aika vähissä, mutta on kuitenkin ollut mahdollisuus mm koulutuksia tehdä etänä. Toivoisin, että se käytäntö jatkuu. Tietysti käden taidon käytännön koulutukset on pakkokin olla lähikoulutuksena, mutta niiden teoriaosuudet ja kaikki mikä ei oo pakko olla läsnä, niin voisi edelleen olla etänä.

Se oikeesti helpottaisi. Ollaan niin paljon työyhteisön kanssa tiiviisti tekemisissä töissä muutenkin, että se pieni etäily, mikä meille on ollut mahdollista, on ollut monelta osin helpotus. Vielä kun sairaaloiden johtoportaat ymmärtäisi tämän ja antaisi ohjeen koulutusten mahdollistamisesta etänä. Ja lähijohto myös sitten toteuttaisi sen.

Oikeesti, ihan oikeesti. Niin usein on saanut todeta, että tää ois onnistunut etänäkin.

Vierailija
474/2742 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on jo ihmisiä valmisteltu siihen, että etätyöt loppuvat heti kun hallituksen "ok" tulee. Kesällä ennen deltavarianttia tuli jo viestejä, että asiat näyttävät nyt niin hyvältä, että kohta päästään taas kaikki yhtenä perheenä olemaan yhdessä toimistolla, eikö olekin hienoa. Suunniteltiin jo jotain SUP-päiviä rannalla ja kaikkea muuta "kivaa", mutta sitten ne pitikin haudata. Joka toinen viikko tulee joukkosähköposteja, joissa iloitaan "meidän perheestä, joka on ollut 1,5 vuotta erossa". Vituttaa jo valmiiksi. 

Vierailija
475/2742 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takaisin toimistolle haluavat vain kaikki työnarkomaanit ja ne juoruajat, jotka eivät ole nyt etätöissä voineet häiritä muita kertomalla kuinka meidän Niilo-Petteri oppi ajamaan ilman apupyöriä, katso nyt tätä 7 minuutin videota, jonka otin eilen tai että hei näitkö, että Tuula on käynyt kampaajalla.

Vierailija
476/2742 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En halua takaisin toimistolle, haluan istua päivät omassa pienessä huoneessani ovi kiinni . Olen epäsosiaalinen ja nautin, kun ei tarvitse lörpötellä taukoja työkavereiden kanssa . 

Sulla on luksusoltavat jos on työhuone tuohon käyttöön. Me hankimme kodin aikoinaan sillä ajatuksella, että se ei ole työpaikka, koulu tai kuntosali. Nyt ihmeellisesti oletetaan, että jokaisesta kodista löytyy työtilat 1-5 hengelle. Itse menen siis toimistolle aina kun mahdollista.

Tässä eri tyyppi myös. Minulla ja miehelläni on kummallakin oma työhuone kotona. Todellakin luksusta työpaikkaan verrattuna, jossa on hälyinen avokonttori. Neuvotteluhuoneista on pulaa, joten Teams-kokoukset kukin hoitaa työpisteeltään. Minulla ei edes ole omaa työpistettä töissä, joten kotona omalla työpisteellä työskentely on suorastaan ylellistä.

Olette ilmeisesti tehneet töitä kotona pitkään ja joku maksaa nuo huoneet teille? Minä en ainakaan halua yhtään turhia neliöitä kustannettavaksi itse kotiini.

Vierailija
477/2742 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen yksi noista joka aikoo etsiä uuden työpaikan JOS etätöitä ei saa jatkaa. Uskon kyllä että saa, ja tietyt asiat siihen jo viittaavatkin.

Esim. se että alkuun sai jäädä etäilemään, mutta lisänäytöt/netit ym. piti hoitaa itse. Sittemmin asia on muuttunut niin että jokaiselle maksetaan netti työn puolesta, halutessaan näytöt ym. saa lainaan toimistolta.

Toisekseen on tullut kyselyitä (vastaavia toki aiemminkin ollut eri jutuista) joissa osa kysymyksistä selkeästi viittaa siihen että kartoitetaan ihmisten halukkuutta tehdä etätöitä jatkossa ("olisin valmis tekemään etätöitä jatkossa a) 100% b) 50% c)25% d)0% työajasta") uskon että tuo vaikuttaa siihen miten toimistotiloja jatkossa "kehitetään".

Pystyisin venymään esim. siihen että max päivä per/vko olisin toimistolla, mutta en kyllä enää palaisin kokoaisesti toimistolle.

Elämä on niin paljon parempaa etäillessä:

oma rauha tehdä työt, ei mene aikaa työmatkoihin, säästyy rahaa vaatekuluissa (-käytännössä yksi siisti paita videopalavereihin riittäisi), ja osa kotitöistä menee töiden sivussa (pyykit&tiskit) jaaika vieviäkin ruokia ehtii paremmin valmistamaan (tekee valmiiksi uuniin laitettavaksi ennen töitä aamulla/lounaalla ja hauduttelee uunissa --> ruoka valmista kun työpäivä purkissa)

Itse en pysty tekemään etätöitä vaikka olisi ihana jos pystyisi. Vähän kalskahtaa tuo korvaan, että teet työajalla kotihommat ja ruokien esivalmistelut. Työnantajana en tykkäisi. Nytkin säästät jo matka-ajat/kulut, että luulisi, että ehtisi hoitaa noi kotihommat työajan ulkopuolellakin.

Vierailija
478/2742 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin ns. hevonkuuseen tekemään etätöitä kun se firmalle sopi (softa-ala). Päätin etten tule enää koskaan tekemään toimistotyötä, vaan aina etänä. Käyn toki 0-2x fiilisten mukaan moikkaamassa Helsingissä, oman halun mukaan. Luotan siihen ettei maailmasta koodattava lopu, ja voin tehdä sen aina kotitoimistosta, vaikka työnantaja vaihtuisi. Syrjäseudulta oli varaa ostaa isompi asunto josta yksi huone on pyhitetty työhuoneeksi. Tai ennemmin mancaveksi tietokoneille, musiikkivermeille, tekonleluille jne :)

Olen/olin ennen koronaa itse lopen kyllästynyt tuohon "konsultin elämään" kun tungetaan asiakkaan tiloihin kuukausi/vuosikausiksi takomaan hilloa muiden taskuun, oman kärsimyksen hinnalla. Kiitos koronan, se loppui nyt ikuisesti - en tiedä olisiko ollut ilman koronaa ikinä ollut rohkeutta vaatia täyttä etätyöetua.

- 20 vuotta alalla.

Vierailija
479/2742 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen yksi noista joka aikoo etsiä uuden työpaikan JOS etätöitä ei saa jatkaa. Uskon kyllä että saa, ja tietyt asiat siihen jo viittaavatkin.

Esim. se että alkuun sai jäädä etäilemään, mutta lisänäytöt/netit ym. piti hoitaa itse. Sittemmin asia on muuttunut niin että jokaiselle maksetaan netti työn puolesta, halutessaan näytöt ym. saa lainaan toimistolta.

Toisekseen on tullut kyselyitä (vastaavia toki aiemminkin ollut eri jutuista) joissa osa kysymyksistä selkeästi viittaa siihen että kartoitetaan ihmisten halukkuutta tehdä etätöitä jatkossa ("olisin valmis tekemään etätöitä jatkossa a) 100% b) 50% c)25% d)0% työajasta") uskon että tuo vaikuttaa siihen miten toimistotiloja jatkossa "kehitetään".

Pystyisin venymään esim. siihen että max päivä per/vko olisin toimistolla, mutta en kyllä enää palaisin kokoaisesti toimistolle.

oma rauha tehdä työt, ei mene aikaa työmatkoihin, säästyy rahaa vaatekuluissa (-käytännössä yksi siisti paita videopalavereihin riittäisi), ja osa kotitöistä menee töiden sivussa (pyykit&tiskit) jaaika vieviäkin ruokia ehtii paremmin valmistamaan (tekee valmiiksi uuniin laitettavaksi ennen töitä aamulla/lounaalla ja hauduttelee uunissa --> ruoka valmista kun työpäivä purkissa)

Itse en pysty tekemään etätöitä vaikka olisi ihana jos pystyisi. Vähän kalskahtaa tuo korvaan, että teet työajalla kotihommat ja ruokien esivalmistelut. Työnantajana en tykkäisi. Nytkin säästät jo matka-ajat/kulut, että luulisi, että ehtisi hoitaa noi kotihommat työajan ulkopuolellakin.

Työnantajalle asian luulisi olevan yhdentekevää muuten, kunhan työt hoituu. Jos työteho ja tulos on työnantajalle ok, niin muulla ei ole väliä. Ei minulle ainakaan ja mulla on työntekijöitä etänä.

Työpaikoilla on tässä valtava säästömahdollisuus olemassa. Säästetään työtiloissa, työpaikan sosiaalitiloissa, remonttitarpeissa jne.

Itse näen etätyön valtavana resurssimahdollisuutena, jota ei vielä yhteiskunnallisesti osata hyödyntää.

Miettimään, kuinka paljon kunnilla ja valtiolla on työtiloja olemassa? Miettikääpä, paljonko yhteiskunta säästää, jos niitä ei tarvitse jatkossa olla?

Vierailija
480/2742 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoh. Olen eri, mutta samat kahvitauot ja vessatauot sulla on kotona kuin töissäkin. Lisäksi jos työ on projektipainotteista kuten oma työni niin sitä luppoaikaa voi joskus olla enemmänkin. Kun oma osani on valmisteltu niin se pitää hyväksyttää vielä toisella osastolla ja siihen voi mennä vaikka se tunti ennenkuin se on tsekattu kunnolla. Toimistolla se aika meni joko sormia pyöritellessä, Youtubea katsellessa tai jonkun työkaverin kanssa jutellessa. Ehkä oli joku toinen projekti odottamassa, jota voi sivussa hoitaa valmiiksi, mutta harvoin mitään kamalaa stressiä niin että edes taukoja ei ehtisi pitämään. 

Jos klo 08:15 olen oman osani kanssa valmis ja lähetän sen eteenpäin tarkistettavaksi niin tottakai mulla on esim. klo 08:15 - 08:30 aikaa ripustaa pyykit tai tyhjentää astianpesukone tai kuoria perunat. 

Lounastauolla en koskaan käy työpaikan ruokalassa syömässä vaan mulla on omat eväät mukana, mutta se tauko on pidettävä, vaikka ei haluaisi. Toimistolla se siis oli yhtä tyhjän kanssa. Nyt sen voi hyvin käyttää lähikaupassa käymiseen tai teet vaikka makaroonilaatikon valmiiksi niin, että töiden päätyttyä ei tarvitse muuta kuin laittaa uuni päälle.