Muita jotka eivät halua palata etätöistä?
En varmaan ole yksin, kun tutkimusten mukaan yli 80% työntekijöistä länsimaissa, jotka ovat nyt tehneet koronan aikana etätöitä, ei halua palata toimistolle. Ja puolet harkitsisi irtisanoutumista jos pakotettaisiin takaisin toimistolle 5 päivää viikossa.
Mutta olisi kiva kuulla kohtalotovereista täällä Suomessa! Milloin ja missä määrin teidän työpaikoillanne palataan toimistolle, mitä olette siitä mieltä ja kuinka paljon teillä on neuvotteluvaraa työnantajienne kanssa?
Kommentit (2742)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei etätöistä olla enää "palaamassa". Digiloikka tapahtui jo ja ne keiden työssäkäyntiä se muutti jatkavat hybridimallilla. Katso vaikka LinkedInin työpaikkailmoituksia. Kauan se kestikin.
Päätetyössä vaan se vähäinenkin liikkuminen työpaikan ja kodin välillä pois. En uskalla ajatellakaan miten tulee vaikuttamaan kansantalouteen pidemmällä aikavälillä, kun porukka kangistuu paikoilleen...
Etätöissähän jää enemmän aikaa kuntoilulle, kun ei tarvitse istua työmatkoja autossa.
Se on juuri näin. Käyn kuntosalilla silloin kun aikaa on, eli etätyöpäivän päätteeksi. Niinä päivinä kun on pakko käydä toimistolla, menee siirtymisiin sen treenin verran aikaa ja treeni jää osaltani väliin.
SimoA. kirjoitti:
Osaan tehdä töitä hiljaisessa, rauhallisessa paikassa. Työmatkani on hyvin lyhyt, joten itse joustan molempiin suuntiin. Eniten kuitenkin tykkään tehdä töitä kotona, kun työmatka sängystä työpöydän ääreen on 2m.
Hesarissa oli tästä juttu: Suomalaisten yritysten suhtautuminen etätyöhön on tiukentunut...
Etänä voi tehdä kaiken muun, paitsi liian pitkiksi venähtävät käytäväkokoukset ja turhat pölinät kahvihuoneessa. Itse saan merkittävästi enemmän aikaan etänä yksin hiljaisessa kodissa kuin äänekkäässä avokonttorissa, missä kollegat tulee kyselemään, miten viikonloppu meni...
Vaikka läppäriruudulta ei saa samanlaista energiaa kuin siitä, että juttelee työkaverin kanssa työpaikalla, eikö pääasia olisi kuitenkin se työnteko? Ja jos yhteisöllinen kehitys ei onnistu niin hyvin, vika ei mielestäni ole etätyössä, vaan siinä, että nyt yhteisöllisyyttä pitäisi muuttaa taipumaan etäilyyn. Johtajat eivät kaikkialla tartu tällaiseen muutokseen mielellään. Sehän tarkoittaisi, että heidän pitäisi tehdä töitä... (vitsi)
Jos nuoret työntekijät kokevat työssä epävarmuutta, työhyvinvoinnin laskua ja yhteisöllisyyden puutetta, nämä pitää nostaa esiin kolmena erillisenä asiana:
-Epävarmuus voitetaan tekemällä ja toistamalla työtehtäviä. Kokenut osaaja on sellainen, joka on mokannut monta kertaa. Eli aloitteleva tai epävarma kaveri tarvitsee esihenkilön, joka auttaa ja tukee häntä. Etänä tai kylkikyljessä.
-Työhyvinvointiin liittyy vaikka kuinka moni asia. Hyvä työpiste, hyvät työvälineet, hyvät ohjeet, hyvä yhteishenki, hyvä johtaminen...-Yhteisöllisyys tarkoittaa muutakin kuin pelkästään toinen toisten naamojen katselemista. Se on yhteistyötä, toisten arvostamista ja kunnioittamista (ammatillisesti ja henkilönä), se on yhteisistä pelisäännöistä ja tavoitteista kiinni pitämistä, avoimuutta, rehellisyyttä, tsemppaamista, kehumista, kiittämistä, kuuntelemista, tukemista vaikeina hetkinä, epäitsekästä palvelemista...
En sano, että kaikkia töitä pystyy tekemään etänä. Hoitotyötä on hölmöä tehdä etänä. Lentokonetta, bussia tai kuorma-autoa ei vielä pysty ajamaan etänä. Mutta hyvin monia asiantuntijatöitä, koodaamista, puhelinasiakaspalvelutyötä, valvontaa yms. pystyy erinomaisesti hoitamaan etänä tai niin, että työpaikalla käy esim. kerran kuussa. Joten älkää syyttäkö etätyöskentelyä tai etätyöntekijöitä siitä, jos organisaatio ei taivu/pysty/kykene hanskaamaan näitä uusia, nykyaikaisia työskentelytapoja.
Huomasitko muuten Hesarin jutusta, että se kiristyminen oli toimittajan oma keksintö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei etätöistä olla enää "palaamassa". Digiloikka tapahtui jo ja ne keiden työssäkäyntiä se muutti jatkavat hybridimallilla. Katso vaikka LinkedInin työpaikkailmoituksia. Kauan se kestikin.
Päätetyössä vaan se vähäinenkin liikkuminen työpaikan ja kodin välillä pois. En uskalla ajatellakaan miten tulee vaikuttamaan kansantalouteen pidemmällä aikavälillä, kun porukka kangistuu paikoilleen...
Useammin sitä tulee tuolista noustua kuin toimistolla. Voi myös jumpata työpaikan jumppasovelluksen tahtiin. Avokonttorissa en kehtaisi.
Niin totta. Kaikki eivät halua revitellä avokonttorissa pyllistellen ja usein ne toimistovaatteetkin ovat sellaisia, että hankaloittavat jumppaa. Kotona ei ole väliä vaikka paita nousee tai vaikka vähän tulee hiki.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tällä hetkellä pakollisena kerta viikkoon toimistolle, se vielä menee. Yhtään enempää ei jaksa. Olen introvertti enkä halua nähdä työkavereita, en edes teamsin välityksellä. Kamerat kiinni kiitos :D
uhh, kamerat.. nämä etätyön vastustajat vaativat myös kameroita päälle, aina ja kaikissa palavereissa. ratkaisu on tietysti laittaa se päälle ja katsoa itse muualle ja olla ihan niin räjähtänyt kuin mahdollista. myös syöminen tai vaikka kutominen kamerassa on hyväksi. ehkä nämä kuvanrakastajat tajuavat, ettei se naaman näkeminen ole kaikille niin merkityksellistä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jotkut kertomukset ajankäytöstä etätyöpäivänä vähän huvittavat tällaista vanhaa kurppaa, esimerkiksi: Samalla kun hain lapset koulusta, kävin pikaisesti kuntosalilla.
Kivittäkää, joo, mutta vielä en ole ihan valmis hautaan.
N 69 v
Oletko työelämässä mukana? Itse skippaan arvostelun esim. lastenhoitoon liittyen, koska minulla ei ole lapsia eikä ne asiat kosketa minua mitenkään. Jätän keskustelun muille. En sano, että näin PITÄISI tehdä, mutta ehdotan vaan vienosti täältä.. varsinkin, jos aihe jotenkin ärsyttää ja harmittaa.
Se on kova paikka niille yrityksille jotka vuokraavat toimistotilaa. Mitä tapahtuu, jos etätyö tai edes hybridityö on tullut nyt jäädäkseen?
Vierailija kirjoitti:
Se on kova paikka niille yrityksille jotka vuokraavat toimistotilaa. Mitä tapahtuu, jos etätyö tai edes hybridityö on tullut nyt jäädäkseen?
Nyt olisi hyvä tilaisuus olla yhteiskunta- ja ilmastovastuullinen.
"Meillä etätyöt ovat sallittuja ja suositeltuja! Ei tule turhia hiilidioksidipäästöjä työmatkaliikenteestä tai toimistotilojemme lämmittämisestä!"
Meidän firmassa käydään kimppakävelyllä tiistaisin klo 15.45 lähtö. Työnantaja tarjoaa tuon 15 min. Samalla jutellaan ja kuntoillaan. Etäillä saa ja sitä toivotaankin, kun firma muutti pienempään kiinteistöön. Kaikille yhtäaikaa ei ole enää paikkoja.
Meillä on nyt pakko käydä päivä viikossa. Menen yleensä perjantaina, silloin on vähiten väkeä.
Paitsi että etätyössä olen tehokkaampi ja työ vie päivästäni toista tuntia vähemmän, en myöskään halua sitä ensimmäistäkään koronaa.
Pari osastopäällikköä haluavat välttämättä että kaikki tulevat juuri tiettynä palaveripäivänä töihin, ollaan ahtaasti ja aina joku saa koronan. Jos taas käydään silloin kuin itselle sopii, niin konttorilla on aina tarpeeksi tilaa niin että altistumista ei tapahdu. Paras olisi kun ei tarvitsisi mennä ollenkaan.
Töitä haluaisin tehdä työajalla, en kotona toimistopäivän jälkeen. Siksi en yhtään pidä pakollisesta toimistopäivästä. Kaikkien on oltava keskiviikkoisin toimistolla, jotta "emme unohtaisi toisiamme, kun olemme kuitenkin tiimi". Kivaa.
Mikäs siinä, jos ylitöistä maksettaisi palkkaa, mutta kun ei. Työt on saatava tehtyä, mutta ne jää etäpäiville ja toimistopäivien iltoihin. Tuntuu, että käytännössä mulla on nyt neljä päivää töitä ja yksi kahvinjuontipäivä keskiviikkoisin.
Taas mielenkiintoinen juttu. Työntekijät pitävät etätöistä, näkevät hyötyjä. Haetaanpa jostain kammiosta professori kertomaan, että ehei, ei se ihan niin olekaan!
https://yle.fi/uutiset/74-20000112
Siis tämä on aivan oikein. Työntekijät valitsevat paikkansa sen mukaan, missä etätöitä saa tehdä. Syyt, esim. pidemmät yöunet, liikuntamahdollisuudet, työmatkojen vähentyminen (ympäristö!) ovat arvokkaita.
Mutta ehei, olisi tarpeen mennä niiden tyyppien mukaan jotka tarvitsevat kahviopulinaa ja toisen naamataulun tuijottamista..
erltgökd kirjoitti:
Meidän firmassa käydään kimppakävelyllä tiistaisin klo 15.45 lähtö. Työnantaja tarjoaa tuon 15 min. Samalla jutellaan ja kuntoillaan. Etäillä saa ja sitä toivotaankin, kun firma muutti pienempään kiinteistöön. Kaikille yhtäaikaa ei ole enää paikkoja.
Kimppakävelynkin voi tehdä etänä. Luurit korviin, palaveri kännykkään ja jokainen kävelee missä kävelee.
En ole ihan varma mitä yhteisöllisyyttä se on, että joku istuu toimistolla koko päivän kuulokkeet korvilla ja tekee töitä..
Mulla menee kotiovelta toimistolle n. 1h 55min suuntaansa. Olen ollut tosi kiitollinen etätyömahdollisuudesta, mutta nyt meilläkin halutaan pakollinen toimistopäivä viikkoon. Lisäksi tulee muut pakolliset asiakaspalaverit ym. Toimistolla aika menee pääasiassa lounaaseen ja kahvitteluun.
Vierailija kirjoitti:
En ole ihan varma mitä yhteisöllisyyttä se on, että joku istuu toimistolla koko päivän kuulokkeet korvilla ja tekee töitä..
Tämäpä se...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämäpä se...
Toisaalta, niin kannattaa toimia jos on pakko käydä toimistolla. Sillä tavalla saa runnottua töitä läpi jollain keskitason suorituksella eikä häiriinny niin niistä muista.
Etätyö on tullut jäädäkseen ja siitä kannattaa pitää kiinni. Toimiston vieressä asuvat tai yltiöseuralliset tyypit kaipaavat kasvokkain oloa niin vietävästi. Itse en ollenkaan. Minulle riittää muutama päivä/vuosi, jolloin tavataan ja muulloin etäkokoukset ja puhelut tarvittaessa. Ottaen huomioon, että kellään muulla ei ole samoja työtehtäviä kuin itselläni, eikä kukaan hyödy siitä, että käyn toimistolla istumassa tai kuuntelemassa käytäväkeskusteluja joka viikko.
Itselläni säästyy paljon aikaa joka päivä työmatkoista. Aikaa kotitöille, perheelle, koirille, itselle. Työteho on hyvä kotona ja hermot lepäävät.
Jopa kuningatar Elisabeth on hoitanut osan tehtävistään etänä. Ottakaamme hänestä mallia :)
Useammin sitä tulee tuolista noustua kuin toimistolla. Voi myös jumpata työpaikan jumppasovelluksen tahtiin. Avokonttorissa en kehtaisi.