Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita jotka eivät halua palata etätöistä?

Vierailija
04.09.2021 |

En varmaan ole yksin, kun tutkimusten mukaan yli 80% työntekijöistä länsimaissa, jotka ovat nyt tehneet koronan aikana etätöitä, ei halua palata toimistolle. Ja puolet harkitsisi irtisanoutumista jos pakotettaisiin takaisin toimistolle 5 päivää viikossa.

Mutta olisi kiva kuulla kohtalotovereista täällä Suomessa! Milloin ja missä määrin teidän työpaikoillanne palataan toimistolle, mitä olette siitä mieltä ja kuinka paljon teillä on neuvotteluvaraa työnantajienne kanssa?

Kommentit (2742)

Vierailija
2441/2742 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ollut kokonaan etätöissä, koska välillä työskentelen labrassa. Välillä kyllä käyn tekemässä työpäiviä toimistolla ihan muuten vaan, kun nyt taas saa. Joihinkin työtehtäviin pystyn keskittymään paremmin toimistolla, joihinkin kotona. Toivon, että vapaus valita säilyy. Toisaalta, on vähän eri asia nähdä työkavereita livenä, kuin etänä. Minusta olisi hyvä nähdä suht. paljon myös livenä.

Vierailija
2442/2742 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ollut kokonaan etätöissä, koska välillä työskentelen labrassa. Välillä kyllä käyn tekemässä työpäiviä toimistolla ihan muuten vaan, kun nyt taas saa. Joihinkin työtehtäviin pystyn keskittymään paremmin toimistolla, joihinkin kotona. Toivon, että vapaus valita säilyy. Toisaalta, on vähän eri asia nähdä työkavereita livenä, kuin etänä. Minusta olisi hyvä nähdä suht. paljon myös livenä.

Varmasti on olemassa ihmisiä, joille on tärkeää tavata työkavereitaan livenä. Mulle ei ole. Jos haluan nähdä työkavereideni naaman ja ilmeet, napsautetaan vaan Teamsissa kamerat päälle. Yleensä tällaista tarvetta ei ole, koska kuulen jo työkavereideni äänensävystä, ovatko innostuneita, ärsyyntyneitä vai millä mielialalla ovat. Mulla ei ole tarvetta olla kosketusetäisyydellä työkavereistani, koska työkavereiden koskettelu ei kuulu tapoihini. Meillä on muodostunut jo rutiiniksi etätyöt. Jos kaipaan apua joltain työkaveriltani, laitan vain Teamsiin viestin "Onko sulla hetki aikaa?" ja jos toinen vastaa, että on, otetaan Teams-puhelu. Teamsissa voin jakaa oman näyttöni ja yhdessä työkaverin kanssa voimme pohtia ongelmaani ratkaisua. Tässä on toki merkittävää työni luonne eli kaikki, mitä tehdään, tehdään tietokoneella. Tilanne olisi eri, jos vaikka rakentelisin jotain laitetta täällä kotona. Silloin olisi hyvä, jos työkaverin kanssa rakennettaisiin välillä yhdessä. 

Ymmärrän myös lähityöstä pitämisen silloin, jos ei ole juurikaan ystäviä ja kavereita, joita voisi vapaa-ajallaan tavata. Ts lähes kaikki sosiaalinen kanssakäyminen tapahtuisi työpaikalla. Jos ilman työkavereiden kanssa vietettyä aikaa kokee itsensä yksinäiseksi, silloin varmasti lähityö sopii paremmin kuin etätyö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2443/2742 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jotkut kertomukset ajankäytöstä etätyöpäivänä vähän huvittavat tällaista vanhaa kurppaa, esimerkiksi: Samalla kun hain lapset koulusta, kävin pikaisesti kuntosalilla.

Kivittäkää, joo, mutta vielä en ole ihan valmis hautaan.

N 69 v

Vierailija
2444/2742 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei etätöistä olla enää "palaamassa". Digiloikka tapahtui jo ja ne keiden työssäkäyntiä se muutti jatkavat hybridimallilla. Katso vaikka LinkedInin työpaikkailmoituksia. Kauan se kestikin.

Vierailija
2445/2742 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä jotkut kertomukset ajankäytöstä etätyöpäivänä vähän huvittavat tällaista vanhaa kurppaa, esimerkiksi: Samalla kun hain lapset koulusta, kävin pikaisesti kuntosalilla.

N 69 v

Kaikessa työssä missä on suorat euromääräiset tavoitteet mainitsemasi asiat ovat täysin irrelevantteja muutoin kuin kateuden kautta. Ketään ei mitata mainitsemiesi asioiden perusteella vaan sen perusteella pääseekö tavoitteeseen.

Vierailija
2446/2742 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan vielä:

Jos henkilö hakee lapset koulusta ja käy siinä samalla pikaisesti kuntosalilla, niin mahdolliseen yllättävään ja kiireelliseen Teams-palaveriin hän ei tosiasiassa ole muutamaan tuntiin käytettävissä.

N 69 v

Vierailija
2447/2742 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N 69 v

Kaikessa työssä missä on suorat euromääräiset tavoitteet mainitsemasi asiat ovat täysin irrelevantteja muutoin kuin kateuden kautta. Ketään ei mitata mainitsemiesi asioiden perusteella vaan sen perusteella pääseekö tavoitteeseen.

Vierailija
2448/2742 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monen ylemmän toimihenkilön tehtävissä ei ole suoria euromääräisiä tavoitteita, tyhjänpäiväisten raporttien tuottaminen riittää.

Vierailija
2449/2742 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N 69 v

Etätöissä ja joustavalla ta:lla voi itse päättää mihin aikaan tekee hommansa. Voi aloittaa vaikka kuudelta aamulla, pitää päivällä pari tuntia taukoa (jolloin vaikka käy siellä kuntosalilla ja hakee lapset) ja jatkaa taas illalla. On myös töitä, joissa sillä tuntimäärän täyttymisellä ei ole väliä, kunhan tulosta syntyy eli ne asetetut tavoitteet ja tehtävät tulevat hoidettua hyvin. Sellaisessa duunissa nopea ja tehokas käyttää vähemmän aikaa kuin hitaampi.

Yllättävät teams-palaverit säännöllisesti taas kuulostavat siltä, että työprosesseissa on jotain korjattavaa. Satunnaiset palaverit ovat ok, mutta jos niitä tulee jatkuvasti, jossain on vikaa. Ja teams-palaverin voi ottaa vaikka kuntosalilta juoksumatolta, koska se onnistuu kännykän välitykselläkin. Olen ollut useissa palavereissa joissa joku on esim. ulkona kävelyllä ja itse olen ollut juoksumatolla.

Vierailija
2450/2742 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N 69 v

Etätöissä ja joustavalla ta:lla voi itse päättää mihin aikaan tekee hommansa. Voi aloittaa vaikka kuudelta aamulla, pitää päivällä pari tuntia taukoa (jolloin vaikka käy siellä kuntosalilla ja hakee lapset) ja jatkaa taas illalla. On myös töitä, joissa sillä tuntimäärän täyttymisellä ei ole väliä, kunhan tulosta syntyy eli ne asetetut tavoitteet ja tehtävät tulevat hoidettua hyvin. Sellaisessa duunissa nopea ja tehokas käyttää vähemmän aikaa kuin hitaampi.

Yllättävät teams-palaverit säännöllisesti taas kuulostavat siltä, että työprosesseissa on jotain korjattavaa. Satunnaiset palaverit ovat ok, mutta jos niitä tulee jatkuvasti, jossain on vikaa. Ja teams-palaverin voi ottaa vaikka kuntosalilta juoksumatolta, koska se onnistuu kännykän välitykselläkin. Olen ollut useissa palavereissa joissa joku on esim. ulkona kävelyllä ja itse olen ollut juoksumatolla.

Lisäksi osa meistä on töissä globaaleissa firmoissa, joissa muiden työaika voi olla aivan eri kuin meillä täällä Suomessa. Isoissa firmoissa osataan joustaa, tarvittaessa työntekijä osallistuu myöhäiseen palaveriin, ja jousto toimii toisinpäinkin.

Aika harvassa duunissa pitää olla tiettyinä kellonaikoina ehdottomasti heti tavoitettavissa. Mutta puhelinhan meillä on aina kaikilla mukana, joten ei siitäkään tarvitse huolehtia.

Vierailija
2451/2742 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yritetään painostaa toimistolle ryhmäytymisen vuoksi. Ainut huono puoli: toimistolla ei ole riittävästi työpisteitä kaikille, koska osa on kuitenkin aina etänä. Jos liian moni tulee samaan aikaan toimistolle, joku jää ilman työpöytää. Sen seurauksena pitää mennä konttorin eri osaan tekemään töitä. Sitten ollaan yksin ihan eri puolella toimistoa, eikä hyvällä tuurilla edes muisteta pyytää lounaalle mukaan. Se siitä ryhmäytymisestä.

Vierailija
2452/2742 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän töissä myös yritetään painostaa toimistolle. Sattumalta vaan siellä on menossa hirveä flunssa-aalto, niin taidanpa kuitenkin etäillä tässä sen aikaa että tilanne paranee.

Vierailija
2453/2742 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan tehdä töitä hiljaisessa, rauhallisessa paikassa. Työmatkani on hyvin lyhyt, joten itse joustan molempiin suuntiin. Eniten kuitenkin tykkään tehdä töitä kotona, kun työmatka sängystä työpöydän ääreen on 2m.

Hesarissa oli tästä juttu: Suomalaisten yritysten suhtautuminen etä­­työhön on tiukentunut...

Etänä voi tehdä kaiken muun, paitsi liian pitkiksi venähtävät käytäväkokoukset ja turhat pölinät kahvihuoneessa. Itse saan merkittävästi enemmän aikaan etänä yksin hiljaisessa kodissa kuin äänekkäässä avokonttorissa, missä kollegat tulee kyselemään, miten viikonloppu meni...

Vaikka läppäriruudulta ei saa samanlaista energiaa kuin siitä, että juttelee työkaverin kanssa työpaikalla, eikö pääasia olisi kuitenkin se työnteko? Ja jos yhteisöllinen kehitys ei onnistu niin hyvin, vika ei mielestäni ole etätyössä, vaan siinä, että nyt yhteisöllisyyttä pitäisi muuttaa taipumaan etäilyyn. Johtajat eivät kaikkialla tartu tällaiseen muutokseen mielellään. Sehän tarkoittaisi, että heidän pitäisi tehdä töitä... (vitsi)

Jos nuoret työntekijät kokevat työssä epävarmuutta, työhyvinvoinnin laskua ja yhteisöllisyyden puutetta, nämä pitää nostaa esiin kolmena erillisenä asiana:

-Epävarmuus voitetaan tekemällä ja toistamalla työtehtäviä. Kokenut osaaja on sellainen, joka on mokannut monta kertaa. Eli aloitteleva tai epävarma kaveri tarvitsee esihenkilön, joka auttaa ja tukee häntä. Etänä tai kylkikyljessä.

-Työhyvinvointiin liittyy vaikka kuinka moni asia. Hyvä työpiste, hyvät työvälineet, hyvät ohjeet, hyvä yhteishenki, hyvä johtaminen...

-Yhteisöllisyys tarkoittaa muutakin kuin pelkästään toinen toisten naamojen katselemista. Se on yhteistyötä, toisten arvostamista ja kunnioittamista (ammatillisesti ja henkilönä), se on yhteisistä pelisäännöistä ja tavoitteista kiinni pitämistä, avoimuutta, rehellisyyttä, tsemppaamista, kehumista, kiittämistä, kuuntelemista, tukemista vaikeina hetkinä, epäitsekästä palvelemista...

En sano, että kaikkia töitä pystyy tekemään etänä. Hoitotyötä on hölmöä tehdä etänä. Lentokonetta, bussia tai kuorma-autoa ei vielä pysty ajamaan etänä. Mutta hyvin monia asiantuntijatöitä, koodaamista, puhelinasiakaspalvelutyötä, valvontaa yms. pystyy erinomaisesti hoitamaan etänä tai niin, että työpaikalla käy esim. kerran kuussa. Joten älkää syyttäkö etätyöskentelyä tai etätyöntekijöitä siitä, jos organisaatio ei taivu/pysty/kykene hanskaamaan näitä uusia, nykyaikaisia työskentelytapoja.

Vierailija
2454/2742 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tällä hetkellä pakollisena kerta viikkoon toimistolle, se vielä menee. Yhtään enempää ei jaksa. Olen introvertti enkä halua nähdä työkavereita, en edes teamsin välityksellä. Kamerat kiinni kiitos :D

Vierailija
2455/2742 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oltiin töissä toimistolla koko korona-aika - patavanhoillinen narsisti-pomo ei hyväksy etätyötä.

Itse en haluaisi palata kampukselle etäopiskelusta! Ensi ma joutuu menemään yliopistolle kun on sellainen luento, jossa läsnäolo pakollinen eikä enää järjestetä Zoomissa, kuten koronavuosina. No, ainakin siellä odottaa tosi halpa ja herkullinen lounas (lounas alle 3 euroa opiskelijoille), mutta silti. Senkin päivän voisi tehdä töitä ja samalla olla luennolla läsnä Zoomin välityksellä :) 

Vierailija
2456/2742 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pomo saattaisi huomata, etten tee yhtään mitään. Kaikkeen olen osallistuvani, mutta itse tekemisen olen delegoinut muille. Parempi pysyä digimuurin takana ja odottaa eläkettä.

Vierailija
2457/2742 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monen ylemmän toimihenkilön tehtävissä ei ole suoria euromääräisiä tavoitteita, tyhjänpäiväisten raporttien tuottaminen riittää.

Pitää ne tyhjänpäiväiset raportit esittääkin.

Ennen olin käsienheiluttelija, nyt olen jalkojenheiluttelija. Istun jalat pallilla ja heiluttelen niitä.

Vierailija
2458/2742 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkan vielä:

Jos henkilö hakee lapset koulusta ja käy siinä samalla pikaisesti kuntosalilla, niin mahdolliseen yllättävään ja kiireelliseen Teams-palaveriin hän ei tosiasiassa ole muutamaan tuntiin käytettävissä.

N 69 v

Ei siinä mitään ihmeellistä ole. Rejektoin usein palavereita vaikka olenkin paikalla.

Vierailija
2459/2742 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei etätöistä olla enää "palaamassa". Digiloikka tapahtui jo ja ne keiden työssäkäyntiä se muutti jatkavat hybridimallilla. Katso vaikka LinkedInin työpaikkailmoituksia. Kauan se kestikin.

Päätetyössä vaan se vähäinenkin liikkuminen työpaikan ja kodin välillä pois. En uskalla ajatellakaan miten tulee vaikuttamaan kansantalouteen pidemmällä aikavälillä, kun porukka kangistuu paikoilleen...

Vierailija
2460/2742 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päätetyössä vaan se vähäinenkin liikkuminen työpaikan ja kodin välillä pois. En uskalla ajatellakaan miten tulee vaikuttamaan kansantalouteen pidemmällä aikavälillä, kun porukka kangistuu paikoilleen...

Etätöissähän jää enemmän aikaa kuntoilulle, kun ei tarvitse istua työmatkoja autossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme viisi