Muita jotka eivät halua palata etätöistä?
En varmaan ole yksin, kun tutkimusten mukaan yli 80% työntekijöistä länsimaissa, jotka ovat nyt tehneet koronan aikana etätöitä, ei halua palata toimistolle. Ja puolet harkitsisi irtisanoutumista jos pakotettaisiin takaisin toimistolle 5 päivää viikossa.
Mutta olisi kiva kuulla kohtalotovereista täällä Suomessa! Milloin ja missä määrin teidän työpaikoillanne palataan toimistolle, mitä olette siitä mieltä ja kuinka paljon teillä on neuvotteluvaraa työnantajienne kanssa?
Kommentit (2742)
Minulla oli myös mahdollisuus valita koronan laantuessa parin työpaikan välillä. Valitsin sen missä on 100% etätyömahdollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Ainoastaan suomessa ihmiset ei halua palata toimistolle. Sairasta.
Hanki uusi duuni itelles äläkä kitise
Komppaan. Kyllä etätöissä hommat hoituu paljon tehokkaammin! Hyvä olisi kun työnantajat tämän paremmin ymmärtäisivät.
Tuo olisi super-ihanaa! Etänä niin paljon kuin suinkin mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Tuo olisi super-ihanaa! Etänä niin paljon kuin suinkin mahdollista.
On, se on oikeasti ihanaa! Tämä on vielä ihanampaa kuin ikinä kuvittelinkaan!
Onhan työelämässä paljon muutakin kuin puhdas työnteko. Yhteistyö kollegoiden kanssa, koko työyhteisö. Tekee hyvää joutua kohtaamaan vieraita ihmisiä, vaihtamaan ajatuksia ja sosialisoimaan. Toki myös etätyöt kivoja ja tarpeellisia, mutta en näe hyvänä jos joku/jotkut jää pysyvästi etätöihin. Suomalaisilla on just se vaara, että kun ovat mukavuudenhaluisia ja vähän erakoita niin porukka jämähtää kotiin. Monet vielä pihejökin, etätöissä ei mene rahaa matkoihin, lounaisiin tai uusiin vaatteisiin. Voi notkua lökäpöksyissä kotona.
Vierailija kirjoitti:
Onhan työelämässä paljon muutakin kuin puhdas työnteko. Yhteistyö kollegoiden kanssa, koko työyhteisö. Tekee hyvää joutua kohtaamaan vieraita ihmisiä, vaihtamaan ajatuksia ja sosialisoimaan. Toki myös etätyöt kivoja ja tarpeellisia, mutta en näe hyvänä jos joku/jotkut jää pysyvästi etätöihin. Suomalaisilla on just se vaara, että kun ovat mukavuudenhaluisia ja vähän erakoita niin porukka jämähtää kotiin. Monet vielä pihejökin, etätöissä ei mene rahaa matkoihin, lounaisiin tai uusiin vaatteisiin. Voi notkua lökäpöksyissä kotona.
Juu olen mieluummin lökäpöksyissä kotona kuin sun kanssasi sosialisoimassa. 😂😘
Vierailija kirjoitti:
Minulle se ei ole koskaan tehnyt hyvää tavata jatkuvasti ja joka päivä ihmisiä. Se on vain uuvuttanut, enkä ole saanut kunnolla aikaan töitäni.
En halua. Mutta nyt korona pahenee taas! Töissä jo keskustellaan , jos sittenkin etäilemään enemmmän !
Meillä on alettu töissä painostamaan kaikkia takaisin toimistolle. 1-2pv viikossa on ihan ok, mutta 4-5pv/viikko toimistolla arkeen en halua palata.
Sitä pitää alkaa katselemaan toista työpaikkaa.
En halua palata kun omalla alallani etätyö on mahdottomuus. Ja alaa kohta vaihtavana olen ilokseni huomannut että silläkään alalla ei ole etätyövaihtoehtoa olemassa ja se sopii oikein mukavasti. Kotona saa viettää muutenkin aikaa riittävästi joten hyvä ettei täysin erakoidu neljän seinän sisälle.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen tehnyt etätöitä jo lähes 10 vuotta ja etätyön aloitettuani musta tuli paljon sosiaalisempi kuin mitä olin aiemmin. Paristakin syystä. Ensinnäkin etätöissä työviikkoni on 10 tuntia lyhyempi, koska mulla ei mene 2 tuntia päivässä työmatkoihin. Mulla on siis 10 tuntia viikossa enemmän vapaa-aikaa, enemmän kuin kokonainen työpäivä. Toiseksi kun tekee etätöitä yksin, on ihan mukavaakin töiden jälkeen tavata ystäviä, kavereita ja läheisiä. Siinä missä lähityövuosinani tapasin vahempiani ehkä kerran kuukaudessa, nyt tapaan vähintään kerran viikossa. Samoin siskoani tulee tavattua vähintään kerran viikossa. Kolmanneksi etätyöt aloitettuani hankin koiran. Tulee ulkoiltua ja liikuttua enemmän. Tänäkin aamuna tein kuuden aikaan aamulenkin yhdessä toisen koiranomistajan kanssa. Lähitöissä ei koskaan tullut juteltua kenenkään kanssa bussissa tai junassa, mutta tuolla ulkona tulee juteltua muiden koiranomistajien kanssa.
Olenpa etätöissä tai lähitöissä, en silti tapaa ihmisiä, joiden kanssa teen töitä. Asiakkaat ja yhteistyökumppanit eivät ole samalla paikkakunnalla, joten kaikki palaverit on kuitenkin aina Teamsin kautta. Myös työkaverini, joiden kanssa teen töitä, eivät lähitöissäkään kävisi Helsingin toimistolla. Olen tehnyt vuosikausia töitä ihmisten kanssa, joita en ole koskaan tavannut. En olisi tavannut siltikään, vaikka en olisi tehnytkään etätöitä. Ihmettelen, jos vielä on yrityksiä, jotka 1-2 tunnin palaverin takia maksavat lentoliput tai junalipun sekä matkapäivärahan, jotta työntekijä matkustaa toiselle puolelle Suomea vain voidakseen istua samassa neukkarissa muiden kanssa. Ja sen yhden päivän aikana voi olla vain tuossa yhdessä palaverissa. Teamsin ansiosta kun voit olla aamulla ensin kuopiolaisten kanssa palaverissa, sitten oululaisten, sitten tampereleaisten ja sitten vaasalaisten. 4 palaveria yhdessä päivässä, kun taas livepalavereissa tähän menisi 4 päivää.
Mitä tulee piheyteen, niin otan mä edelleenkin lounassetelit. En käy joka päivä ravintolassa syömässä, mutta on kiva käydä viikonloppuisin tai tilata joskus töiden jälkeen ravintolaruokaa kotiin, jos ei huvita itse kokkailla. Uusia vaatteita on mielestäni tarpeetonta ostaa, jos vanhatkin ovat vielä ehjiä. Jos kävisin toimistolla, mulla olisi joka päivä kuitenkin samat farkut ja vain t-paitaa vaihtaisin. Nyt mun farkut on kaapissa, lökäpöksyt on jalassa (koska ne on mukavammat jalassa) ja samalla tavalla t-paidat vaihtuu kuin lähitöissäkin. Etätöissä ei tosiaan mene rahaa työmatkoihin, mutta mä kulutan mm tilaamalla kerran viikossa elintarvikkeita ja päivittäistavaroita kotiinkuljetuksella.
Työnantajan kannalta mun etätyössäni on se hyvä puoli, että jos olisin lähitöissä, lähtisin töistä just sillä kellonlyömällä, kun työaika päättyy. Ihan sama, vaikka jokin raportti pitäisi olla valmis huomiseksi. 10 tuntia on just se aika, minkä koirani jaksaa olla käymättä ulkona. Toimistolla en siis jäisi ylitöihin. Etätöissä taas raportti valmistuisi huomiseksi, koska voin käyttää tarvittaessa koiran vaikka lounastauolla ulkona tai sitten työpäivän päätyttyä ja jatkaa vielä sen jälkeen se verran töitä, että saa raportin valmiiksi. Niin ja vielä sekin hyvä puoli, että olen näiden 10 vuoden aikana useammankin kerran kieltäytynyt työterveyslääkärin ehdottamista sairaslomista. Olen sanonut lääkärille, että en tarvitse sairaslomaa, koska mulla on etätyö ja mulla on lyhyempi matka sängystä työpöydän ääreen kuin vessaan. Jos ei olisi etätyötä, sitten olisin ollut saikulla.
Vierailija kirjoitti:
Oma suunnitelma: Neuvottelen esimiesten kanssa mahdollisimman suuresta vapaudesta etätöihin. Olen jo ollut tästä yhteydessä HR:ään ja työterveyshuoltoon, ja kummatkin ovat lupautuneet neuvotteluihin jos omat neuvotteluni eivät tuota tulosta, perusteena se, että työnantajan strategian mukaisesti tuottavuuteni ja työhyvinvointi maksimoituvat etätöissä. Samalla valmistelen exittiä tästä työpaikasta ja toteutan sen riippuen siitä, miten esimiehet suhtautuvat.
Senkun neuvottelet, fakta nyt vain on että orjan on paha neuvotella. Työnantaja käytännössä omistaa sinut ja määrää 101% mitä sinä teet, missä ja milloin. He voivat vähän näytellä kuuntelevansa mutta yleensä yhtään mikään ei muutu. Aina löytyy heiltä selitykset miksi näin. Työnantaja on valehteleva petollinen eläin joka ei luota työntekijöihin ja nauttii vallankäytöstään ja muiden pompottelusta. Onnea nopeaan exitiin ja toivottavasti löydät etsimäsi! Tämä siis oma kokemukseni yli 20 työpaikan jälkeen.
Etätyön lomassa ehtii koiran pissittää, pyykki koneeseen, päiväruoka tehdä, neuvoa lapsia läksyissä jne.
Luin jostain keskustelusta miten työnhakijalle oli luvattu etätyömahdollisuus. Sitten kun työt alkoivat, ääni muuttui kellossa ja alettiin puhua siitä, että lähityötä ja sovitusti harvoin sitten etäpäiviä jne. Tätä etätyölupausta EI OLTU KIRJATTU työsopimukseen. Muistakaa tarkistaa ja tarvittaessa vaatia se soppariin, niin asiasta ei tarvitse vääntää kättä eikä sitten ole pakko erota koeajalla työnantajan valehtelun takia. Siinä jutussa ta antoi ymmärtää, että etätyötä lupaamalla sai paljon enemmän hakijoita l. ihan puhdasta valehtelua.
Työskentelen it-alalla ja nyt etätöiden aikana lähes kaikki läheisimmät kollegani ovat vaihtaneet muualle töihin. Pelottaa jos joskus joudun palaamaan toimistolle, koska en enää tunne siellä ketään. Minulla on tunne että minut on unohdettu tänne kotitoimistolle eikä kukaan työpaikallani ole enää kiinnostunut siitä mitä teen ja he vain odottavat että jonain päivänä myös minä ilmoitan vaihtavani työpaikkaa...
Vierailija kirjoitti:
Minä opin rohkeaksi ja sosiaalisemmaksi paljolti etätyön avulla. Olen tehnyt etätöitä pitkään (kansainvälinen firma), 10+ vuotta. Minulle oli huomattavasti helpompaa innostua ja osallistua etäpalavereissa kuin lähikontaktissa paikan päällä. Alkuaikoina matkusteltiin vielä paljon ja tavattiin aidosti, mutta huomasin että mitä enemmän sain hyviä kokemuksia etäprojekteista sitä paremmin minulta sujui käytännössä kaikki. Entinen superujo ihminen alkoi vetää esityksiä, hankkeita, innostua ja ehdottaa asioita. Käytännössä etätyö oli kuin ihmelääke, joka muutti persoonallisuuteni.
Toki minä olen yhä introvertti, joka myös etätyöpäivän jälkeen kaipaa omaa rauhaa. Toivoisin kuitenkin, että tutkijat ja asiaa pohtivat ottaisivat myös tällaiset asiat huomioon. Samasta puhuttiin etäkoulun yhteydessä Suomessa - joillekin etäkoulu oli HELPOTUS, ei ongelma. Silti kouluissa mentiin niiden ehdoilla, joille etäkoulu oli vaikeaa. Olisin toivonut, että myös kouluihin olisi jäänyt esim. 1-2 päivää etäkoulumahdollisuutta. Ihan siitäkin syystä, että etätyö on tulevaisuutta ja jos siitä tulee tuttua jo koulussa, elämä on helpompaa. Samalla se voisi rohkaista mm. ujoja toimimaan aktiivisemmin, kun voi yrittää sitä "piilossa" etänä.
Ymmärtääköhän tätä nyt kukaan muu :)
Pelkään koko ajan, milloin työnantaja rupeaa vaatimaan enemmän lähityötä. Nyt ollaan sovittu tiimin kanssa, että nähdään kerran viikossa toimistolla, mikä on vielä ihan ok ja mukavaakin käydä paikan päällä.
Mutta kaksi päivää olisi jo ihan eri juttu. Tuplamäärä stressiä ja ajanhukkaa. Pakka pysyy paljon paremmin kasassa näin, kun työmatkoihin tai vaikka laittautumiseen, pakkaamiseen ym. ei mene aikaa. Työt sujuvat kätevämmin, kun ei tarvitse etsiä vapaita palaverihuoneita (suurin osa palavereista on joka tapauksessa ulkomaille eli ei nähdä kasvokkain) ja vessassa voi piipahtaa ilman jonottamista. Kotona on aina samalla tavalla säädetty työpöytä ja -tuoli, kun taas toimistolla joutuu aina venkslaamaan niiden kanssa aikansa.
Kotona saan aloitettua ja siten myös lopetettua päivän työt paljon aikaisemmin. Ruokailu hoituu silloin kun on nälkä, ei silloin kun työkavereilla on nälkä. Eikä tarvitse lähteä minnekään ulos syömään tai jonottaa mikrolle tms. Kotona ehdin myös huolehtia lapsille välipalat ennen kuin lähtevät harrastuksiin ja tarvittaessa käyttää lääkärissä ja palata sitten koneen ääreen.
Vierailija kirjoitti:
...Suomalaisilla on just se vaara, että kun ovat mukavuudenhaluisia ja vähän erakoita niin porukka jämähtää kotiin. Monet vielä pihejökin, etätöissä ei mene rahaa matkoihin, lounaisiin tai uusiin vaatteisiin. Voi notkua lökäpöksyissä kotona.
Mitä vikaa siinä on, ettei tuhlaa rahaa matkoihin, lounaisiin tai uusiin vaatteisiin? Matkustamisen negatiivisista vaikutuksista tuskin tarvitsee edes puhua, miksi haluat sitä lisää? Lounasta tarvitaan yhä ja se ala vain muuntuu - tulee kotiintoimitusta, erilaisia yrityksiä niiden isojen kaikuvien henkilöstöruokaloiden tapaisten tilalle jne. Uusia vaatteita.. eikö meillä ole kaikilla niitä jo liikaa? Lisäksi, vaatteet voivat olla sekä kauniita että mukavia ja on ilahduttavaa miten mukavuus on ihan tarttunut pysyvästi muotivirtauksiin. Halutessaan voi kyllä istua kynähameessa kotonakin, jos se tuntuu omalta.
Tiedän kyllä ihmisiä jotka haluavat toimistolle sen takia, ettei heillä ole muuta paikkaa esitellä uusia kenkiään ja laukkujaan. Mikä laittaa miettimään että pitävätkö he edes muodista vai onko pointti enemmänkin se, että saa esitellä niitä muille?
Siitähän on puhuttu, että etätyö on poistanut joissain tapauksissa työpaikkakiusaamisen. Se kun ei niin hyvin onnistu etäpalavereissa ja muutenkin, töitä tehdään kotona eikä käydä "sotaa" kahvioissa.
Hätää kärsimässä ovat siis kiusaajat ja ne esimiehet, joilla ei oikeasti ole enää hommia tai eivät osaa etäjohtaa alaisiaan.