Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi autoilijat kuvittelevat ettei pyöräilijällä tai kävelijällä ole ajokorttia?

Vierailija
25.10.2024 |

Näkyykö se miten päällepäin?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvittelevat, että kun ovat itse autonsa takia ihan persaukisia, silloin kaikki muutkin on persaukisia.

Vierailija
2/27 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso pää, vähän järkee.  Siitä sen näkee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisi niin heidän olisi pakko tuntea liikenne säännöt. Mutta kun he ei tunne liikenne sääntöjä niin ei heillä voi olla ajokorttia. Tai sitten ne on todella sairaita että tietävät liikennesäännöt mutta ei noudata niitä samalla kun vaativat kaikkia autoilijoita noudattamaan sääntöjä ja lakeja pilkulleen.

Vierailija
4/27 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joidenkin pyöräilijöiden ajotyylistä näkee, että ajokorttia ei ole. Eivät tajua, että äkkinäisiä käännöksiä auton eteen ei kannattaisi tehdä, tai että kolmion takaa ei voi huoletta ajaa eteen. Tai että pimeää polkupyörää ei autosta meinaa nähdä aikaan vuodesta klo 18 jälkeen. Ylipäänsä sellainen tilanteiden hahmottamisen puute. 

Vierailija
5/27 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet se idiootti, joka itse oletti toisessa keskustelussa tällaista toisen teksteistä, niin puhuin nimenomaan kortittomista pyöräilijöistä enkä kaikista pyöräilijöistä. Luetun ymmärtäminen ei taida olla vahvuutesi? 

Vierailija
6/27 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nytkö aloitit tällästä jankuttamaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/27 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme kuvittele, mutta harvemmalla alaikäisellä kävelijällä tai pyöräilijällä  on ajokortti. Aikuisten liikennekäytös voi antaa aihetta epäillä, että ei tunne liikennesääntöjä, koska ei ole hankkinut ajokorttia.

Vierailija
8/27 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joidenkin pyöräilijöiden ajotyylistä näkee, että ajokorttia ei ole. Eivät tajua, että äkkinäisiä käännöksiä auton eteen ei kannattaisi tehdä, tai että kolmion takaa ei voi huoletta ajaa eteen. Tai että pimeää polkupyörää ei autosta meinaa nähdä aikaan vuodesta klo 18 jälkeen. Ylipäänsä sellainen tilanteiden hahmottamisen puute. 

Aika moni pyöräilijä ei tiedä, että kun bussista nousee porukkaa pois kevyenliikenteenväylälle, pyöräilijällä on tässä tilanteessa väistämisvelvollisuus. En muista elämäni aikana (+50v) yhtään tapausta, että pyöräilijä olisi tehnyt elettäkään tuossa tilanteessa väistääkseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/27 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole autolla ajaessani pohtinut toisten ajokorttia tai sen puutetta.

Vierailija
10/27 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se näkyy päällepäin siten, että ei osata liikennesääntöjä, jotka kaikkien ajokortillisten ainakin pitäisi osata.

Myös se näkyy päällepäin, onko jalankulkijalla tai pyöräilijällä minkä verran kokemusta autoilusta. Periaatteessa sääntöjen mukaan kulkeva voi joko singahtaa suojatielle kulman takaa koska oikeus, tai vaihtoehtoisesti vähintäänkin hidastaa vauhtia kulman takaa tullessaan varmistaakseen, että autoilijat ovat hänet huomanneet.

Ensimmäisellä saattaa olla kortti, mutta ei riittävästi ajokokemusta ymmärtääkseen, miten vähän aikaa autoilijalla on hänet havaita, jos auto on jo melkein suojatien kohdalla, ennen kuin tulee näköpiiriin. Jälkimmäinen todennäköisesti on myös viettänyt aikaa ratissa ja ymmärtää, miten lyhyt reagoimisaika autoilijalla kyseisessä paikassa on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/27 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se näkyy päällepäin siten, että ei osata liikennesääntöjä, jotka kaikkien ajokortillisten ainakin pitäisi osata.

Myös se näkyy päällepäin, onko jalankulkijalla tai pyöräilijällä minkä verran kokemusta autoilusta. Periaatteessa sääntöjen mukaan kulkeva voi joko singahtaa suojatielle kulman takaa koska oikeus, tai vaihtoehtoisesti vähintäänkin hidastaa vauhtia kulman takaa tullessaan varmistaakseen, että autoilijat ovat hänet huomanneet.

Ensimmäisellä saattaa olla kortti, mutta ei riittävästi ajokokemusta ymmärtääkseen, miten vähän aikaa autoilijalla on hänet havaita, jos auto on jo melkein suojatien kohdalla, ennen kuin tulee näköpiiriin. Jälkimmäinen todennäköisesti on myös viettänyt aikaa ratissa ja ymmärtää, miten lyhyt reagoimisaika autoilijalla kyseisessä paikassa on.

Yksi syy, miksi pyöräilijät singahtelevat suojatien läpi on se, että jotkut autoilijat vartavasten antavat tietä vaikka toinen on ajamassa tien yli taluttamatta. 

Vierailija
12/27 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietoisuus vähintään siitä että kevyen liikenteen töppäilyt eivät vaikuta ajokorttiin näkyy kyllä aivan liian usein pyöräilijöiden ja kävelijöiden tyylissä liikkua liikenteessä. Esimerkiksi punaisilla valoilla saatetaan ihan pokkana ylittää katu, jopa niin että vihreillä lähestyvä auto joutuu jarruttamaan. Myöskään polkupyörän valoja ei tahdota muistaa ja vaikuttaa siltä että jopa poliisi on asiasta turhan ymmärtäväinen eikä määrää sakkoja kovin helposti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/27 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autoilijana pikemminkin huolettaa miten moni kanssa autoilija näyttää liikkuvan ilman ajokorttia. Kolmion tai stop-merkin takaa syöksytään pysähtymättä suoraana ajavan eteen, suojatien väistämissäännöistä ei olla koskaan kuultukkaan saati nyt sitten että osattaisiin pysäköidä se auto luvalliselle paikalle suoraan keskelle ruutua... Kyllä hävettää olla se kymmenes auto jonossa joka viimeinen pysähtyy antamaan teitä suojatielle odottaville jalankulkijoille. Kaikenlainen ennakointi kykykin tuntuu puuttuvan monelta autoilijalta. Ymmärrän ettei kaikilla riitä se kapasiteetti auton hallintaan ja ympäristön seuraamiseen yhtä aikaa, mutta silloin pitäisi ymmärtää siirtyä julkisiin. Ymmärrän myös valituksen katuvalojen ulottumattomissa puuttuvista heijastimista ja pyörien valoista, mutta pidän käsittämättömänä jos autoilija ei niitä valaistussa taajamassa näe ilmankin. Nämä heikommat lenkit auton ratissa kun saisi liikenteestä, olisi liikenne  paljon turvallisempaa niin muille autoilijoille kuin jalankulkijoillekin!

Vierailija
14/27 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos olisi niin heidän olisi pakko tuntea liikenne säännöt. Mutta kun he ei tunne liikenne sääntöjä niin ei heillä voi olla ajokorttia. "

Kun katsoo monen kanssa-autoilijan ajamista niin tulee kyllä helposti ajatus että liikennesääntöjä heille ei ainakaan ole opetettu autokoulussa.

Lisäksi aika moni on sitä mieltä että ne säännöt eivät koske juuri heitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/27 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin kävelijät eivät näytä ymmärtävän oikeanpuoleista liikennettä, väistetään pyörääkin yht äkkiä väärälle puolelle tietä esimerkiksi.

Julkisissa välineissä näkee myös vaikkapa metroissa ruuhka-aikoina paljon sellaista sekamelskamaista poukkoilua, kun joka toinen kävelee vasenta ja joka toinen oikeaa reunaa ja lisäksi joka toinen väistää vastaantulijaa eri suuntaan, eli osa noudattaa oikeanpuoleista liikennettä ja osa ei.

Osahan yrittää tunkea sinne kulkuvälineisiinkin, ennen kuin sieltä on ehditty ulos ja sitten se oven suu tukkeutuu?

Vierailija
16/27 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy sun äidiltä. Äippä vastaa kyselyikäiselle mukelolle.

Vierailija
17/27 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harvalla autoilijallakaan sitä korttia näyttää olevan, kun katselee ajotyylejä suojateiden kohdalla, risteyksissä ja liikenneympyröissä.

Vierailija
18/27 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietoisuus vähintään siitä että kevyen liikenteen töppäilyt eivät vaikuta ajokorttiin näkyy kyllä aivan liian usein pyöräilijöiden ja kävelijöiden tyylissä liikkua liikenteessä. Esimerkiksi punaisilla valoilla saatetaan ihan pokkana ylittää katu, jopa niin että vihreillä lähestyvä auto joutuu jarruttamaan. Myöskään polkupyörän valoja ei tahdota muistaa ja vaikuttaa siltä että jopa poliisi on asiasta turhan ymmärtäväinen eikä määrää sakkoja kovin helposti.

Kertoo ihan vain siitä että ihmiset nyt vain oikovat monissa säännöissä ihan riippumatta siitä että ollaanko liikkellä autolla, pyörällä vai jalan. Aika moni autoilija on sitä mieltä että on ihan ok ajaa lievää ylinopeutta tai että ei tarvitse näyttää vilkkua jos (omasta mielestä) missään ei ole ketään muuta liikkeellä.

Sellaisia ihmiset nyt vain ovat että eivät aina noudata sääntöjä eikä sitä muuta se millaisen ratin tai tangon takana ollaan.

 

Vierailija
19/27 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yrittänyt huudella, että kävelijöille ja pyöräilijöille ja kaikelle liikkumiselle tulisi olla vahvempaa opetusta ala-asteelta alkaen, siellä voitaisiin jos suorittaa kävelyyn ja pyöräilyyn liittyvät "ajokortit".

Ehkä pitää odottaa vielä muutamia kuolemantapauksia näiden scuuttien kanssa, että tähän lähdetään, eli aina sama juttu, kaikki tehdään aina liian myöhään, vasta kun joku katastrofi on tapahtunut.

Vierailija
20/27 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietoisuus vähintään siitä että kevyen liikenteen töppäilyt eivät vaikuta ajokorttiin näkyy kyllä aivan liian usein pyöräilijöiden ja kävelijöiden tyylissä liikkua liikenteessä. Esimerkiksi punaisilla valoilla saatetaan ihan pokkana ylittää katu, jopa niin että vihreillä lähestyvä auto joutuu jarruttamaan. Myöskään polkupyörän valoja ei tahdota muistaa ja vaikuttaa siltä että jopa poliisi on asiasta turhan ymmärtäväinen eikä määrää sakkoja kovin helposti.

Kertoo ihan vain siitä että ihmiset nyt vain oikovat monissa säännöissä ihan riippumatta siitä että ollaanko liikkellä autolla, pyörällä vai jalan. Aika moni autoilija on sitä mieltä että on ihan ok ajaa lievää ylinopeutta tai että ei tarvitse näyttää vilkkua jos (omasta mielestä) missään ei ole ketään muuta liikkeellä.

Sellaisia ihmiset nyt vain ovat että eivät aina noudata sää

Sakon ja ajokiellon riski kuitenkin näkyy siinä, että autoilijat tekevät suhteellisen harvoin törkeitä virheitä liikenteessä. Jalankulkijana liikenteessä suurin mahdollinen sakko on 20 euroa ja pyöräillessä 40 €, joten kovin suurta pelotevaikutusta kevyen liikenteen kulkijoilla ei ole.