Välilihan tikit repsahtivat auki, lääkärit eivät tee mitään!
Synnytys 4 päivää sitten, jonka yhteydessä vaikea välilihan repeämä!! Noh, pari tikkiä irtosi vähän sen jälkeen, kun kävin sairaalassa ekan kerran vessassa. Tänään aamulla kun levitin jalkoja wc:ssä, niin koko väliliha repsahti auki :(. Jonotin revenneen tussun kanssa päivystyksessä koko aamupäivän. Kun vihdoin pääsin lääkärille kolmen jälkeen, niin minulle sanottiin, ettei haavaa voi enää ommella, koska se on niin vanha! Tämä on ihan kamala. Mieskin nauroi aamulla, mutta nyt ei enää nauranut vaan sanoi, että näyttää oikeasti rumalta :(. Ei kai tää jää tällaseks?!?
Kommentit (73)
Voisitko ap soittaa sinne synnärille ja vielä kysyä ohjeita sieltä. Voisi ainakin tulla parempi mieli jos ei muuta.
Se nyt vaan on ap fakta, että vanhoja haavoja ei ommella kiinni, sille on ihan perustelunsa, ei se oo mikään mielivaltainen yhden ihmisen päätös. Se on hoitovirhe, jos se ommeltais. Kuten 8 sanoin fiksusti, odota rauhassa, pese ja palaa asiaan tarv. kun haava on umpeutunutl Kärsivällisyyttä. Ymmärrän kyllä tuskasi, onhan toi ihan kamala tilanne, mutta ei sille oikein voi enää mitään. Jos haluat toisen ihmisen arvion, niin voit tietty aina synnärille soittaa ja kysyä heidän mielipidettään, hoitavat kuitenkin useammin repeämiä kuin joku päivstyksen lekuri.
Repeämät paranisivat varmasti melko hyvin ilman ompeluakin, vaikka ompelu ehkä nopeuttaa paranemista ja voi tosiaan olla lopputuloksen kannalta siistimpi. Naiset ovat kuitenkin synnyttäneet (ja revenneet) jo vuosituhansia ennen ompelulankojen keksimistä.
Tottakai se haava näyttää pahalta, jos levittelee jalkojaan, mutta normaaliolossa haavapinnat ovat hyvin kiinni toisissaan ja paranevat kyllä. Alapäässä on hyväverenkierto, mikä edesauttaa paranemista.
Lohduttaudu sillä, että olet synnyttänyt luonnollisesti alakautta ja sektio on vaarallinen äidille.
Mulle kävi sama juttu. Ei ihan kunnolla parantunut, mutta on ihan ok...
Mulle kävi samoin vuonna 1994, terkka sanoi ettei niille mitään tehdä. Pommi on alakerrassa räjähtänyt, väliliha tosiaan puuttuu, mutta toimiva vehje se silti on ollut. Ja ah, miten helpotti istuminen.
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 17:46"]
Voisitko ap soittaa sinne synnärille ja vielä kysyä ohjeita sieltä. Voisi ainakin tulla parempi mieli jos ei muuta.
[/quote]
Sehän tässä just on, kun synnäri on pessyt kätensä täysin tästä. Olen soittanut sinne jo kahdesti. Molemmilla kerroilla sama juttu: mene arvauskeskukseen. Miten voin ees keskittyä pienen hoitoon, kun tuo on niin kipeä. Ja kuten sanoin, tuo on paha juttu, ei mikään pikkuviilto. Koko värkki on kasvanut ainakin 5 senttiä alaspäin. Tapan itteni, jos tää jää tällaseks!!!!
ap
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 17:40"]
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 17:37"]
Ne odottavat, että se haava ensin umpeutuu ja paranee ja sitten voivat leikata sen, jos tarvetta on. Älä hätäile, ei se sellaiseksi jää! Nyt vain tärkeintä on hoitaa se haava, suihkutella usein, ja jos voit, anna ilmakylpyjä, mutta älä levittele enää, vaan koeta olla "repeilemättä" siellä nyt lisää. Hoitele mies muulla tavoin sillä välin, kun ei paikat kestä normiyhdyntää. Tottahan haavat näyttävät oikeasti rumalta, mutta tuo paranee, usko pois! Ja jos aiotte tehdä lisää lapsia, pyydä seuraavalla kerralla hieman paremmin ja huolellisemmin ompelemaan, niin tulee jälleen nätti peli siitä! Mulla useampi alatiesynnytys, joka kerralla repeillyt aika pahasti, mutta viimeisellä kerralla oli hyvä ompelija ja tuli aika tiukka ja hyvä, ja ihan nättikin on nyt! Oli myös alkuun arka se iho ympäriltä, mutta sekin on nyt ok. Aika tekee myös tehtävänsä ja korjaa repeämäarpia.
[/quote]
Ei tule umpeutumaan! Ei ikinä, jos sitä ei ommella kiinni! Jo sairaalassa sanottiin, että se on vakava repeämä.
ap
[/quote]
Et voi tapella luonnonlakeja vastaan. Haava umpeutuu itsestään ennemmin tai myöhemmin, kun keho toimii muutenkin normaalisti. Se on se ja sama kuinka kauhuissasi ja kuinka rumalta se pillu näyttää, vanhaa haavaa ei tikata enää uudelleen.
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 17:48"]Lohduttaudu sillä, että olet synnyttänyt luonnollisesti alakautta ja sektio on vaarallinen äidille.
[/quote]
Tämä oli nyt varmasti se mikä ap:ta lohdutti eniten tässä tilanteessa!
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 17:52"]
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 17:46"]
[/quote]
Sehän tässä just on, kun synnäri on pessyt kätensä täysin tästä. Olen soittanut sinne jo kahdesti. Molemmilla kerroilla sama juttu: mene arvauskeskukseen. Miten voin ees keskittyä pienen hoitoon, kun tuo on niin kipeä. Ja kuten sanoin, tuo on paha juttu, ei mikään pikkuviilto. Koko värkki on kasvanut ainakin 5 senttiä alaspäin. Tapan itteni, jos tää jää tällaseks!!!!
ap
[/quote]
No sehän oliski hieno tarina kertoo lapselle myöhemmin. "Äitisi tappoi itsensä kun pillusta tuli niin ruma sinun takiasi."
Sama kävi mulle. Pari kolme kuukautta kesti että umpeutu, mutta ihme kyllä haava parani itsestään niin hienosti, että nykyään ei arpea juuri näy. Ja muutenkin alapää ihan entisensä veroinen. Muista hyvä hygienia ja paljon suihkutteluja haavaan. Tsemppiä ap!
Ap, valitettavasti revennyttä haavaa ei voi nyt ommella. Yleensä auenneetkin haavat paranevat oikein hyvin. Mikäli lopputulos ei ole paranemisen jälkeen hyvä, pyydä sitten lähete arvioon erikoissairaanhoitoon esim. synnytyksen jälkitarkastuksen yhteydessä. T. Lääkäri
Tässä on takana sellainen tarina, että omalle äidille kävi samoin ja mies jätti 3kk synnytyksen jälkeen. Mä vaadin sektiota jo neuvolassa, mutta kukaan ei ottanut todesta.
ap
Ap, mieti nyt ihan oikeasti. Jos pariskunta on niin tosissaan, että ovat juuri tehneet lapsen, niin aika heppoisin perustein sitä jättäisi lapsensa äidin, jos syynä olisi repeäminen. Mieti nyt juurta jaksain tota väitettä. Ihan varmasti taustalla on ollut aika paljon enemmän.
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 18:01"]
Tässä on takana sellainen tarina, että omalle äidille kävi samoin ja mies jätti 3kk synnytyksen jälkeen. Mä vaadin sektiota jo neuvolassa, mutta kukaan ei ottanut todesta.
ap
[/quote] Tuskin syy miehen lähtemiselle oli äitisi välilihassa, älä edes yritä!
Komppaan tota 25. Kyllä se siitä! Muutama kuukausi oltiin seksittä, paljon huuhtelua ja ilmakylpyä ja hyvä hygieniä. Tsemppiä täältä kans! Kurjaahan se on kun pitäis vauvanhoitoon keskittyä ja on tollasia vaivoja itsellä. Oma synnytys meni päin prinkkalaa ja synnäriä ei kiinnostanut pätkääkään. Mut nyt siis kaikki ok, synnytyksestä n. vuosi.
ap
[/quote]
Miten sä sitä vaadit? Sektion saa, kun on tarpeeksi jämäkkä.
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 18:06"]
ap
[/quote]
Miten sä sitä vaadit? Sektion saa, kun on tarpeeksi jämäkkä.
[/quote]
Miten sitä pitäisi vaatia?
Soita synnärille ja kysy sieltä neuvoa.