Miksi googlaaminen on niin vaikeaa?
Täällä kysytään neuvoja ongelmiin, joihin vastaus löytyisi helposti googlesta. Miksi? Esim. Mitä tarkoittaa hox? Voiko täkin laittaa kuivausrumpuun? Voiko ovulaation aikana juoda lasin viiniä? Missäpäin Helsinkiä on kaupungin vuokra-asuntoja? Miten korvataan leivinjauhe leivinsoodalla? Mitä tarkoittaa englannin sana "cat"? Eikö googlaaminen olisi helpompi ja varmempi tapa saada vastauksia?
Kommentit (34)
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 16:29"]
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 16:12"]
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 16:01"]
Sori nyt 16, mutta et sä nyt oikein onnistu provosoimaan mua.
[/quote]
Ei sua kukaan provosoi, sä povosoidut ihan omin apuines. Osallistuisit ennemmin keskusteluun kertomalla mielipitees tästä asiasta, etkä kulkisi täällä haukkumassa ja sotkemassa ketjuja.
Mutta asiaan, ehkä tässä palstassa on vähän sama fiilis, ku vaikka äidille soittamisessa..? Tuntuu kotoisammalta tms?
[/quote]
Whuuuut, haukkumassa ja sotkemassa ketjuja? Mitäköhän ketjuja mä nyt olen sotkenut ja keitä olen haukkunut :D En edes jaksa pyytää että osoittaisit minulle missä näin on tapahtunut, koska olen aika varma, että pyyntö olisi ihan turha. Oikeasti noin absurdin kommentoinnin jälkeen on kyllä hyvin vaikeaa uskoa, että kukaan ei yyyyyhtään yritä ketään provosoida :)
Sovitaan nyt vaikka että kaikki provosoitui niin että naamoja kuumottaa ja mennään eteenpäin. Miksi joku kirjoittaa aloituksen googlaamisen sijaan? Syitä voi olla mm.
- Juuri tuo mainitsemasi kotoisuus, eli tämä on sellaista rupattelua; kysyä voi mitä mieleen juolahtaa. Aivan niin kuin kasvokkaisissakin tilanteissa saatetaan heittää ilmoille kysymyksiä ja ajatuksia ilman, että muut keskustelijat alkavat kiljua "mikset ***** googlaa?" :D
- Edelliseen liittyen, kysymyksen tekeminen voi olla vain osa rupattelua, eli pelkkä tarkoitus ei ole saada vastausta asap vaan myös ihan vaan jutella ja olla sosiaalinen sitä kautta.
- Aloituksen tekemisen motiivina voi myös olla se, että haluaa syventää keskustelua koskemaan aihetta laajemmin.
- Asia, josta tekee aloituksen, saattaa myös ärsyttää ja aloituksen tekemisen kimmokkeena voi siis olla tiedon saamisen lisäksi ärtymyksen purkaminen ja mahdollisesti samanhenkisten löytäminen.
- Vanhojen googlauksien sijaan voidaan haluta luoda uutta keskustelua aiheesta ja saada mahdollisesti "päivitettyä tietoa".
- Edes google ei ole kaikenkattava aarreaitta, vaan joskus nettikeskusteluissa tulee esiin sellaisia näkökulmia, joita google ei löydä.
- Joillekin myös halu ärsyttää, vitsailla ja provoilla voi toimia aloitusten tekemisen polttoaineena.
Siinä muutamia ajatuksia. Tyydyttävätkö nämä? Löytyykö näistä mitään tuttua omalle kohdalle, eli esim. syitä sille miksi ap teki tämän aloituksen, vaikka aiheesta löytyisi googlaamalla keskusteluja vaikka millä mitoin?
[/quote]
Malliesimerkki kusipäästä.
Pahoittelut, jos olen ollut jotenkin kusipää (eipä ole ennen sellaiseksi kutsuttu). Vastasin varmasti sitten jotenkin provosoivasti, koska täällä näkee niin tasaisesti sitä, että ihan normaaliin kysymykseen syljetään vastaukseksi "opettele googlaamaan". Toki on olemassa sellaisia aiheita, joissa todellakin olisi sekä tehokkaampaa että järkevämpää googlata, mutta hyvin usein ne googlekommentit tulevat sellaisiin kysymyksiin, jotka eivät ole sen typerämpiä, irrelevantimpia tai huonompia kuin muutkaan kysymykset.
Yleensä tuohon kvg-käskytykseen liittyy sekin, että käskyttäjä kuvittelee voivansa tietää ja päättää sen, millaiset kysymykset ovat täällä kysymisen arvoisia. Se, millainen aihe toiselle on turha ja typerä voikin toiselle olla kiinnostava, ja siksi en oikein ymmärrä miksi joillekin on niin suuri ongelma se, että tällaisella aihe vapaa -palstalla kysytään ns. mitä sattuu.
Hassuinta on se, että nämä googlen puolestapuhujat kuitenkin itse myös tekevät aloituksia, joihin kyllä voisivat helposti löytää vastauksia googlella. Siksi ensimmäinen vastaukseni näihin "mikset googlaa"-aloituksiin on, että mikset itse, koska sitä miettimällä voi aivan oikeasti oivaltaa miksi joku kysyy täällä. Koska se näkökulma provosoi, tein vielä aukikirjoitetun listan siitä, mitä itse voisin ajatella syiksi. Toki sekin teki minusta vaan kusipään malliesimerkin, joten ei ehkä ole minun päiväni :D
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 16:15"]
Kai siinä usein on niin, että haluaa kuulla mielipiteitä ja keskusteluakin aiheesta, josta kyselee? Siis sen vastauksen ohella haluaa kuulla myös muiden kokemuksia jne.
Mä ihmettelin pitkään, kun yks kaveri kysy aina kaikki pullataikinasta työpaikkahakemuksen täyttöön multa (siis millainen cv on malliltaan, mihin laitetaan oma nimi jne). Mä sanoin aina vastauksen ja lisäsin että kannattaa googlettaa niin voit löytää paremman vastauksen. Sitten joskus kun oltiin yhdessä koneella, niin tajusin että mun kaveri ei tavallaan osannut "googlettaa", siis hän jotenkin meni niistä hakutuloksista superhämilleen, ja ei tajunnut että yksi linkki voi olla keskustelupalsta jne. Ei siis ymmärtänyt yhtään sen hakukoneen logiikkaa ja käyttöarvoa. Hankala selittää, sillä tilanne oli tosi outo. Kaveri ei ole muutenkaan siis mikään hyvä tietokoneiden kanssa, mutta ollaan alle 30v, joten hieman tietty yllätti. Joten kai voi niinkin olla, että joku ei osaa käyttää googlea?
[/quote]
Oho, ehkä niitäkin sitten on jotka ei oikeasti osaa googlata.
KVG
http://www.vauva.fi/keskustelu/3883944/ketju/miksi_ihmiset_ei_googlaa_vaan_kysyy_taalla
http://www.vauva.fi/keskustelu/3947363/ketju/miksei_nykyaan_saa_kysya_mitaan
http://www.vauva.fi/keskustelu/1414856/ketju/miksei_ihmiset_osaa_googlettaa
http://www.vauva.fi/keskustelu/3913395/ketju/eiko_mammat_osaa_googlettaa
http://www.vauva.fi/keskustelu/3859615/ketju/etteko_te_osaa_googlettaa
http://www.vauva.fi/keskustelu/649007/ketju/etko_osaa_googlettaa
Huoh kun aina joillekin pitää googlettaa vastaukset...
MINÄ kysyn monesti mielummin täältä koska saan ööh.. tuoreemman vastauksen ajankohtaiseen asiaan. Tietysti vastaavien joukossa on joskus kooveegee-huutajia mutta suurin osa on ihan ystävällisiä. Miksi tämä palsta on muuten olemassa, jos ei saa mitään kysyä? Tylsää pelkkiä provoja on lukea.
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 17:43"]
MINÄ kysyn monesti mielummin täältä koska saan ööh.. tuoreemman vastauksen ajankohtaiseen asiaan. Tietysti vastaavien joukossa on joskus kooveegee-huutajia mutta suurin osa on ihan ystävällisiä. Miksi tämä palsta on muuten olemassa, jos ei saa mitään kysyä? Tylsää pelkkiä provoja on lukea.
[/quote]
Joo ja kuka sen päättää, mikä kysymys "kuuluu" googlata ja mitä "saa" kysyä täällä. Nämä kvg-huutelijat ilmeisesti.
Minua ihmetyttää lähinnä väittelyt. Ei vaivauduta googlaamaan, vaan pidetään se oma pää "minä olen oikeassa" vaikka kirjoitetaan ihan puuta heinää.
Ihan kun olisi baaripyödässä (ennen älypuhelimia) väittelemässä, jossa asia ei ole tarkistettavissa vaan kaikki on omasta mielestään oikeassa.
Monesti kun kysyy jotain googlelta, tulee ekana AV tai muita keskusteluja. Hyvä siis, että ihmiset kysyvät täällä, eihän niitä vastauksia muuten olisi googlessakaan.
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 17:53"]
Monesti kun kysyy jotain googlelta, tulee ekana AV tai muita keskusteluja. Hyvä siis, että ihmiset kysyvät täällä, eihän niitä vastauksia muuten olisi googlessakaan.
[/quote]
Totta tuokin.
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 17:53"]
[/quote]
No ei siellä googlessa varmaan olisi muuten " mistä saa marimekon kukkaverhot" tyylisiä vastauksia. Mutta jos nyt jotain faktatietoa etsii, niin googlesta löytyy kaikki. Jos ei suomen, niin englanninkielisiltä sivuilta viimeistään.
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 17:52"]
Minua ihmetyttää lähinnä väittelyt. Ei vaivauduta googlaamaan, vaan pidetään se oma pää "minä olen oikeassa" vaikka kirjoitetaan ihan puuta heinää.
Ihan kun olisi baaripyödässä (ennen älypuhelimia) väittelemässä, jossa asia ei ole tarkistettavissa vaan kaikki on omasta mielestään oikeassa.
[/quote]
Joo tuo on kyllä outoa ja raivostuttavaa. Hirveän usein ne kaikista itsevarmimmat vastaukset ovat kauimpana totuudesta... Joillakin vaan ei ole mitään itsekriittisyyttä.
Miksi kakkossivu ei näy kännykällä? Muuten, siihen ei vastausta Googlesta löydy.
Olen periaatteessa samaa mieltä, että täältä on kivempi kysellä asioita kuin että naputtaisi kaiken googleen. Joskus joku voi tarjota keskustelussa sellaista tarkentavaa tietoa, jota ei itse olisi hoksannut kysyä.
Mutta ärsyttää sellaiset "Kuka on Minna Turunen?" tyyppiset kyssärit, joissa oletetaan että kysyjälle tiivistetään valmiiksi kaikki olennainen tieto, kun ei itse jakseta hakea.
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 16:12"]
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 16:01"]
Sori nyt 16, mutta et sä nyt oikein onnistu provosoimaan mua.
[/quote]
Ei sua kukaan provosoi, sä povosoidut ihan omin apuines. Osallistuisit ennemmin keskusteluun kertomalla mielipitees tästä asiasta, etkä kulkisi täällä haukkumassa ja sotkemassa ketjuja.
Mutta asiaan, ehkä tässä palstassa on vähän sama fiilis, ku vaikka äidille soittamisessa..? Tuntuu kotoisammalta tms?
[/quote]
Whuuuut, haukkumassa ja sotkemassa ketjuja? Mitäköhän ketjuja mä nyt olen sotkenut ja keitä olen haukkunut :D En edes jaksa pyytää että osoittaisit minulle missä näin on tapahtunut, koska olen aika varma, että pyyntö olisi ihan turha. Oikeasti noin absurdin kommentoinnin jälkeen on kyllä hyvin vaikeaa uskoa, että kukaan ei yyyyyhtään yritä ketään provosoida :)
Sovitaan nyt vaikka että kaikki provosoitui niin että naamoja kuumottaa ja mennään eteenpäin. Miksi joku kirjoittaa aloituksen googlaamisen sijaan? Syitä voi olla mm.
- Juuri tuo mainitsemasi kotoisuus, eli tämä on sellaista rupattelua; kysyä voi mitä mieleen juolahtaa. Aivan niin kuin kasvokkaisissakin tilanteissa saatetaan heittää ilmoille kysymyksiä ja ajatuksia ilman, että muut keskustelijat alkavat kiljua "mikset ***** googlaa?" :D
- Edelliseen liittyen, kysymyksen tekeminen voi olla vain osa rupattelua, eli pelkkä tarkoitus ei ole saada vastausta asap vaan myös ihan vaan jutella ja olla sosiaalinen sitä kautta.
- Aloituksen tekemisen motiivina voi myös olla se, että haluaa syventää keskustelua koskemaan aihetta laajemmin.
- Asia, josta tekee aloituksen, saattaa myös ärsyttää ja aloituksen tekemisen kimmokkeena voi siis olla tiedon saamisen lisäksi ärtymyksen purkaminen ja mahdollisesti samanhenkisten löytäminen.
- Vanhojen googlauksien sijaan voidaan haluta luoda uutta keskustelua aiheesta ja saada mahdollisesti "päivitettyä tietoa".
- Edes google ei ole kaikenkattava aarreaitta, vaan joskus nettikeskusteluissa tulee esiin sellaisia näkökulmia, joita google ei löydä.
- Joillekin myös halu ärsyttää, vitsailla ja provoilla voi toimia aloitusten tekemisen polttoaineena.
Siinä muutamia ajatuksia. Tyydyttävätkö nämä? Löytyykö näistä mitään tuttua omalle kohdalle, eli esim. syitä sille miksi ap teki tämän aloituksen, vaikka aiheesta löytyisi googlaamalla keskusteluja vaikka millä mitoin?