Lastensuojeluilmoitus, näkyykö myöhemmin joissain rekistereissä?
Minua kiinnostaa seuraako lapsesta tehty lastensuojeluilmoitus lapsen tai muiden perheenjäsenten papereissa? Eli keille se näkyy ja kuinka kauan? Mietin avun hakemista sitä kautta perheelle, mutta en todellakaan halua asiasta haittaa sitten kun vaikea tilanne ja tarve on ohi.
Kommentit (33)
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 10:59"]
Meidän perheestä tehtiin aiheeton lastensuojeluilmoitus. Tekijä oli mielenterveysongelmainen sukulaiseni, jonka käsialan tunnistin kirjeestä (sain lukea kirjeen kun kävimme sosiaalitoimistossa selvittämässä asiaa).
Kirjeessä mainittiin mm. perheemme päihteidenkäyttö (olemme raittiita) ja häiriötä aiheuttava riehuminen öisin (perheemme nukkuu öisin). Kirjeen lähettäjänä oli "huolestunut naapuri". Myös tiedot lapsistamme olivat aivan väärät. Sosiaalitoimistosta kehotettiin tekemään rikosilmoitus, jos joudumme häiriköinnin kohteeksi toistamiseen.
Olen kaupungin palveluita käyttäessä (sairaala, hammaslääkäri) törmännyt jokseenkin säälivään suhtautumiseen lapsiani kohtaan. En tiedä olenko vain liian varautunut ja huolestunut, vai näkyykö tiedoissamme jokin merkintä. Olen tätä monesti miettinyt.
[/quote]
Voit pyytää lapsesi rekisteritiedot itsellesi luettavaksi. Siitä näet, onko tietoa ilmoituksesta rekisterissä. Voit myös pyytää asian poistamista, etenkin kun kyseessä oli aiheeton ilmoitus.
Kunta, kaupunki ja STM rikkovat haavoittuvassa asemassa olevien lasten ja nuorten ihmisoikeuksia ja yksityisyyden suojaa vähintäänkin perusteettomien lastensuojeluilmoitusten kyseessä ollessa.
Henkilötietolaki 9 § Tietojen laatua koskeva periaate: REKISTERINPITÄJÄN velvollisuuteen on kuuluisi arvioida, onko perusteettomien lastensuojeluilmoitusten pysyvä rekisteröinti tarpeellista. Miten on otettu huomioon ls-ilmoitusten rekisterin merkitys ja tarkoitus ns. ”passiivirekisterinä”. Rekisterin ylläpidolla on massiivinen haitta perusteettomien ls-ilmoitusten kyseessä ollessa rekisteröidyille itselleen. On huolestuttavaa, että yli 100 000 ls-ilmoitusta käydään vuosittain lastensuojelussa läpi ja 70 % niistä on viranomaisten itsensä tekemiä, eikä suurin osa johda jatkotoimenpiteisiin. Kyseinen rekisterinpitäjä vaarantaa haavoittuvassa asemassa olevien lasten ja nuorten yksityisyyden suojan tarpeettomasti. Ls-ilmoitusrekisterin henkilötietojen ”passiivirekisterin” käsittelystatus loukkaa eettisiä- sekä ihmisoikeusperiaatteita.
.
Tarpeellisuusvaatimus:
Toteutuuko ls-ilmoitusten rekisterin REKISTERINPITÄJÄLTÄ tarpeellisuusvaatimusten perustelut?
Miksi ls-ilmoitusrekisterin perusteettomat ls-ilmoitukset ja heidän henkilötiedot ovat henkilötietojen käsittelyn tarkoituksen kannalta tarpeellisia koko lapsen loppuelämän ajan?
Virheettömyysvaatimus:
Miten ls-ilmoitusten rekisterin perusteettomien ls-ilmoitusten kohdalla REKISTERINPITÄJÄ on huolehtinut, ettei virheellisiä, epätäydellisiä tai vanhentuneita henkilötietoja käsitellä?
Milloin rekisteritiedot vanhenevat ls-ilmoitusten perusteettomien ls-ilmoitusten osalta ja ylipäätään miten ne arkistoidaan pysyvästi?
.
.
Linkki: TIETOSUOJASELOSTE. Lastensuojeluilmoitusten rekisterin REKISTERISELOSTE ja asiakkaan informointi – THL,
https://www.thl.fi/documents/647345/866783/Tietosuoja_ls_ilm_rek.pdf/90…
.
Linkki: Lastensuojeluilmoitusten rekisteri – THL, 19.2.2016
https://www.thl.fi/fi/web/lastensuojelun-kasikirja/toimijat-tyon-tuki-h…
.
Linkki: Lastensuojelun asiakasrekisteri – THL, 19.2.2016
https://www.thl.fi/fi/web/lastensuojelun-kasikirja/toimijat-tyon-tuki-h…
.
.
§ Henkilötietolaki 22.4.1999/523
§ Laki VIRANOMAISTEN toiminnan julkisuudesta, 21.5.1999/621
§ Laki sosiaalihuollon ASIAKKAAN asemasta ja oikeuksista, 22.9.2000/812
Vierailija kirjoitti:
Sosiaali ja terveystietojen yhdistämistähän on hommailtu vuosikausia, mutta aina joku poliittinen taho on sen torpannut. Kyllä ne vielä yhdistyvät.
Sosiaalihuollon asiakastiedot alkavat mennä ihan parin vuoden sisällä Kansalliseen terveysarkistoon kuten nyt on jo jonkin aikaa mennyt terveystiedot.
Vierailija kirjoitti:
Meidän perheestä tehtiin aiheeton lastensuojeluilmoitus. Tekijä oli mielenterveysongelmainen sukulaiseni, jonka käsialan tunnistin kirjeestä (sain lukea kirjeen kun kävimme sosiaalitoimistossa selvittämässä asiaa).
Kirjeessä mainittiin mm. perheemme päihteidenkäyttö (olemme raittiita) ja häiriötä aiheuttava riehuminen öisin (perheemme nukkuu öisin). Kirjeen lähettäjänä oli "huolestunut naapuri". Myös tiedot lapsistamme olivat aivan väärät. Sosiaalitoimistosta kehotettiin tekemään rikosilmoitus, jos joudumme häiriköinnin kohteeksi toistamiseen.
Olen kaupungin palveluita käyttäessä (sairaala, hammaslääkäri) törmännyt jokseenkin säälivään suhtautumiseen lapsiani kohtaan. En tiedä olenko vain liian varautunut ja huolestunut, vai näkyykö tiedoissamme jokin merkintä. Olen tätä monesti miettinyt.
Ei todellakaan ole mitään merkintöjä!!! Todennäköisesti kuvittelet tai sitten katseisiin on jokin muu syy.
Älä tee sitä! Meistä teki 10v sitten naapuri (mt-ongelmia, kuuli ääniä, soitti mm. poliiseja vähän väliä kun kuulemma meidän talossa mm. pidettiin ihmisiä kaapissa?? :D) ja vähän väliä tää asia pulpahtelee pintaan milloin missäkin vaikka silloin papereihin kirjattiin että ilmoitus oli aiheeton.
Lapseni on nykyisin reipas yläasteelainen ja itse olen sittemmin kouluttautunut, hyvissä töissä ja minulla on ihana mies. Olisimme ryhtyneet sijaisvanhemmiksi niin arvaappa päästäänkö? Joo ei. Kiitos naapuri. Sossu teki minusta lausunnon jonka mukaan en sovellu sijoitusäidiksi koska meistä on kerran tehty se ilmo ja kerran hain toimeentulotukea (en saanut, jouduin maksamaan läheiseni hautaanpanon yksin ilman yhteiskunnan tukea, työttömänä yh:na). Tekisi mieli kirjoittaa omalla nimellä Hesariin että tämä homma ei oikein pelitä.
Lastensuojelun asiakkuus ei ala ilmoituksesta. Joten tuskinpa pelkästä ilmoituksesta mitään tietoja jää.
Vierailija kirjoitti:
Ei se sieltä näy kuin sosiaalityöntekijöille, ei näy koulussa, päiväkodissa, lääkärissä ym. ellei tietoa sinne erikseen kerrota. Ja siihen kertomiseen pitää olla jokin syy, ei saa sossu huvikseen kertoa! Hae ihmeessä apua lastensuojelusta, mikäli neuvolasta yms. sitä ei ole saatavilla!
T. Sossu
Saako sossusta siivous- ja kodinhoitoapua? Sitä ap on hakemassa. Kun itse olisin sitä todellakin tarvinnut tai edes lastenhoitoapua muutamaksi tunniksi, niin neuvolan mukaan perhetyöntekijä voi tulla juttelemaan kanssani, mutta hän ei tee kotitöitä eikä hoida lapsia. Kiitos vaan, en tarvinnut jutteluseuraa. Sossustako olisi saanut?
Vierailija kirjoitti:
Älä tee sitä! Meistä teki 10v sitten naapuri (mt-ongelmia, kuuli ääniä, soitti mm. poliiseja vähän väliä kun kuulemma meidän talossa mm. pidettiin ihmisiä kaapissa?? :D) ja vähän väliä tää asia pulpahtelee pintaan milloin missäkin vaikka silloin papereihin kirjattiin että ilmoitus oli aiheeton.
Lapseni on nykyisin reipas yläasteelainen ja itse olen sittemmin kouluttautunut, hyvissä töissä ja minulla on ihana mies. Olisimme ryhtyneet sijaisvanhemmiksi niin arvaappa päästäänkö? Joo ei. Kiitos naapuri. Sossu teki minusta lausunnon jonka mukaan en sovellu sijoitusäidiksi koska meistä on kerran tehty se ilmo ja kerran hain toimeentulotukea (en saanut, jouduin maksamaan läheiseni hautaanpanon yksin ilman yhteiskunnan tukea, työttömänä yh:na). Tekisi mieli kirjoittaa omalla nimellä Hesariin että tämä homma ei oikein pelitä.
Ensinnäkin se on ilmoitus eikä ilmo. Toisekseen ei vaikuta tuollaiset sijaisvanhempana olemiseen. Lausunnon sopivuudesta tekevät pride kurssin vetäjät kurssin jälkeen.
Meidän perheemme ainakin sai kaupungilta seteleitä, joilla voi ostaa lastenhoito- tai siivousapua, ja sanottiin että ei niitä aina tarvitse edes käyttää mihinkään pakolliseen, voidaan vaikka miehen kanssa kahdestaan käydä jossakin. Ei tarvitse olla lastensuojelun asiakkaana, minä sain neuvolan kautta.
Musta on tehty kaksi ilmoitusta sairastelun vuoksi. Molemmilla kerroilla todettiin että sairaus on sairaus eikä siihen voida vaikuttaa lastensuojelullisin toimenpitein. Toisella kertaa asia poiki positiivisena asiana nopean kodinhoidollisen avun jos mun kunto romahtaa. Mitä haittaa ilmoituksesta on jos se perustuu vanhamman sairauteen? Ei sitä asiakkuutta edes aloiteta jos asiat silti ok. Eri asia kai olisi jos pahoinpitelisit lapsiasi toistuvasti. Silloinhan ilmo on aiheellinen ja saat apua. Lapsesi saa apua.
Edes sossun työntekijä ei näe että olette olleet lastensuojelun asiakkaina. Eli kukaan terveyskeskuksen hoitaja ei voi tietää asiakkuudestanne eikä siten nyrpistele nenäänsä. Mistä ihmeestä te oikein keksitte näitä juttuja?
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 10:40"]
Mitä apua voisit saada, jos kerran lapsista ei ole huolta, ilmoitus kait silloin aiheeton...
Tätä ehdotti eräs taho, josta haen apua, mutta olen valittanut, että kotona on kaaos kun en jaksa keskittyä kotiasioihin. Mulla on mies kotona lasten kanssa, siksi minusta kriisi ei varsinaisesti ulotu lapsiin. Mutta ehkä se taho ajatteli, että me voitais jotain tukea tarvita, kun ei mun mieskään mikään talouskone ole... Eli kodinhoito aikas rempallaan mun kriisini takia.
Enkä mä oikeastaan tänne apua kaipaakaan, enkä varsinkaan, jos siitä jää merkintöjä. En vain yksinkertaisesti halua niitä, jos niistä voi ola haittaa. Ajattelin nyt ensin vähän selvitellä asiaa. Toinen tapa olis sosiaalityön kautta. En tajua oikein itsekään, miksi se tyyppi puhui mulle lasusta. (Ei aio kuulemma kuitenkaan itse ilmoittaa, mun pitäisi tehdä se yhdessä hänen kanssaan, kuulemma, jos kiinnostaa.)
Ap
Älkää hyvät ihmiset IKINÄ hakeko "apua" lastensuojelusta!! Siitä alkaa
Ne kunnon karmeat ongelmat perheelle! Kyttäystä,kyykytystä,uhkailua,hyppyytystä,pelkoa,mielivaltaa ja just Vallankäyttöä juurikin.. Aivan sairas koko koneisto(
Sosiaali ja terveystietojen yhdistämistähän on hommailtu vuosikausia, mutta aina joku poliittinen taho on sen torpannut. Kyllä ne vielä yhdistyvät.