Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lastensuojeluilmoitus, näkyykö myöhemmin joissain rekistereissä?

Vierailija
10.10.2014 |

Minua kiinnostaa seuraako lapsesta tehty lastensuojeluilmoitus lapsen tai muiden perheenjäsenten papereissa? Eli keille se näkyy ja kuinka kauan? Mietin avun hakemista sitä kautta perheelle, mutta en todellakaan halua asiasta haittaa sitten kun vaikea tilanne ja tarve on ohi.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

EN tiedä, mutta en nyt keksi, mitä haittaa siitä voisi olla, jos on jokin rekisteri??

Vierailija
2/33 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän haittaa siitä olisi? Minun lahjakkaasta tyttärestäni on tehty monta ilmoitusta koska ex hakeutui välillä katkolle ja se ei ole haitannut yhtään mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli miten esim. lääkärit tai lapsen sairauskertomukset, voiko tieto päätyä sinne, eli näkeekö lääkäri kun käymme hoidattamassa nuhakuumeen, että perheessä on ollut jotain häikkää? Voiko hän sanella sen potilaskertomukseen ja sitten tieto jää sinne? Lähinnä kun tarttisin apua kotiin että jaksan, niin en haluaisi, että lapsia aletaan katsoa siten, että heillä on ollut jokin hätänä, koska heillä ei ole jos apua saan.

Ap

Vierailija
4/33 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan mitä haittaa siitä voisi myöhemmin tulla? Meinasitko, että aikansa kuluksi tutkivat vanhoja rekistereitä ja rupeavat ihan huvikseen piinaamaan? Vertaa vaikka siihen, että koet olevasi masentunut, haet apua, saat sitä ja parannut, ei joku psykiatri vaan eräänä päivänä soita ja epäile mielenterveyttäsi :)

Vierailija
5/33 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä apua voisit saada, jos kerran lapsista ei ole huolta, ilmoitus kait silloin aiheeton...

Vierailija
6/33 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 10:37"]

Eli miten esim. lääkärit tai lapsen sairauskertomukset, voiko tieto päätyä sinne, eli näkeekö lääkäri kun käymme hoidattamassa nuhakuumeen, että perheessä on ollut jotain häikkää? Voiko hän sanella sen potilaskertomukseen ja sitten tieto jää sinne? Lähinnä kun tarttisin apua kotiin että jaksan, niin en haluaisi, että lapsia aletaan katsoa siten, että heillä on ollut jokin hätänä, koska heillä ei ole jos apua saan.

Ap

[/quote]Ei lääkärit tuollaisia tietoja saa, eikä edes sosiaaliviraston työntekijät. Paitsi tietysti ne omat lastensuojelutyöntekijät.

Vierailija
7/33 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No esim. itselläni on masennustausta ja olen loppuelämäkseni leimautunut masennuspotilaaksi sen takia, vaikka paranin. En saa vakuutusta sen takia. Jos lapselle laitetaan samanlainen ruksi johonkin, että katsotaan vaikka mahdollisia myöhempiä ongelmia hoidettaessa, että niin, tämä nyt on NÄITÄ tapauksia, niin en halua sitä todellakaan. 

Ap

Vierailija
8/33 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkyy. Mua vähän ärsytti kun meillä on 2kk lastensuojeluasiakkuus mun sairastelun takia (olin esim. 1kk sairaalassa) päiväkodissa lapsen ollessa 5v. Sieltä sitten laittoivat kouluun koulun alkaessa viestiä että ovat olleet lastensuojelun asiakkaina.
Olin vähän ihmeissäni että miksi, kun meillä oli myös väliaikainen tarve selkeästä syystä joka alkoi ja päättyi (ei liittynyt päihteitä tms. ongelmia), niin mitä se nyt enää koululle kuuluu? Ärsytti. Mutta ei siitä ole mitään muuta kuulunut.

Vierailija
9/33 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi et hae apua neuvolasta? eikös siellä ole jokin kotipalvelu tai perhetyö? siitä ei ainakaan tule ls-ilmoitusta. ei ilmoitusta kannata pelätä, tässä tapauksessa varsinkaan. kertoo että olet hyvä äiti ja haluat apua itsellesi ja perheellesi :) kaikki väsyy joskus!

Vierailija
10/33 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 10:40"]

Mitä apua voisit saada, jos kerran lapsista ei ole huolta, ilmoitus kait silloin aiheeton...

[/quote]

Tätä ehdotti eräs taho, josta haen apua, mutta olen valittanut, että kotona on kaaos kun en jaksa keskittyä kotiasioihin. Mulla on mies kotona lasten kanssa, siksi minusta kriisi ei varsinaisesti ulotu lapsiin. Mutta ehkä se taho ajatteli, että me voitais jotain tukea tarvita, kun ei mun mieskään mikään talouskone ole... Eli kodinhoito aikas rempallaan mun kriisini takia. 

Enkä mä oikeastaan tänne apua kaipaakaan, enkä varsinkaan, jos siitä jää merkintöjä. En vain yksinkertaisesti halua niitä, jos niistä voi ola haittaa. Ajattelin nyt ensin vähän selvitellä asiaa. Toinen tapa olis sosiaalityön kautta. En tajua oikein itsekään, miksi se tyyppi puhui mulle lasusta. (Ei aio kuulemma kuitenkaan itse ilmoittaa, mun pitäisi tehdä se yhdessä hänen kanssaan, kuulemma, jos kiinnostaa.)

Ap

Vierailija
11/33 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se näkyy ikuisesti. Ei siitä välttämättä haittaa ole, mutta se seuraa kyllä ikuisesti. Minä olin lastensuojelun asiakas 2004 ja edelleen, kun käyn neuvolassa joudun käsittelemään asiaa sillontällön. Eli ei sitä kyllä salata.

Vierailija
12/33 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 10:40"]

Näkyy. Mua vähän ärsytti kun meillä on 2kk lastensuojeluasiakkuus mun sairastelun takia (olin esim. 1kk sairaalassa) päiväkodissa lapsen ollessa 5v. Sieltä sitten laittoivat kouluun koulun alkaessa viestiä että ovat olleet lastensuojelun asiakkaina. Olin vähän ihmeissäni että miksi, kun meillä oli myös väliaikainen tarve selkeästä syystä joka alkoi ja päättyi (ei liittynyt päihteitä tms. ongelmia), niin mitä se nyt enää koululle kuuluu? Ärsytti. Mutta ei siitä ole mitään muuta kuulunut.

[/quote]

No just tällaisia mietin, kiitos tästä. Ap

Vierailija
13/33 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki apua yksityisesti; palkkaa siivooja.

Vierailija
14/33 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 10:41"]

miksi et hae apua neuvolasta? eikös siellä ole jokin kotipalvelu tai perhetyö? siitä ei ainakaan tule ls-ilmoitusta. ei ilmoitusta kannata pelätä, tässä tapauksessa varsinkaan. kertoo että olet hyvä äiti ja haluat apua itsellesi ja perheellesi :) kaikki väsyy joskus!

[/quote]

Me ollaan joskus haettukin itse sitä kautta apua ja saatiin, ei siinä mitään. Nyt on ihan uusi ongelma joka kuulostaa samantapaiselta kuin 9:llä, eli tilapäinen ja hoidossa jo oleva ja uskon selviäväni/paranevani jollain aikavälillä aivan täysin. Nyt juuri on vain vaikeaa tietyistä syistä. 

En olisi neuvolassa valittanut koska mä koen, että me pärjätään. Se oli tämän mua hoitavan tahon ajatus, että jopa ihan lastensuojelu. Sen vois kai saada nopeammin ja ois ehkä tehokkaampi tai jotain, mutta joo, mua ei kauheasti kiinnosta saada siitä mitään merkintöjä, tuntuisi kohtuuttomalta, kun halutaan vain apua ja tukea ja lastensuojeluilmoituksessa kun nyt vain on sellainen stigma itsessään, että ei hyvä asia koskaan. Vaikka se olisikin.

Puhun mielelläni tällaisia ennakkoluuloja vastaan ja olen saanutkin oman elämäni kokemusten vuoksi tehdä tiettäväksi monille, että masentunut terapiassakävijä ei ole hullu, mutta tämän kanssa tuntuu, etten jaksa ottaa niskoilleni sitä, että teen samaa lastensuojelutyön ikävän leiman poistamiseksi... 

Ap

Vierailija
15/33 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 10:54"]

[/quote]

Mies on työtön ja mä sairas, ei nyt ihan onnistu. Ap

Vierailija
16/33 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 10:37"]Eli miten esim. lääkärit tai lapsen sairauskertomukset, voiko tieto päätyä sinne, eli näkeekö lääkäri kun käymme hoidattamassa nuhakuumeen, että perheessä on ollut jotain häikkää? Voiko hän sanella sen potilaskertomukseen ja sitten tieto jää sinne? Lähinnä kun tarttisin apua kotiin että jaksan, niin en haluaisi, että lapsia aletaan katsoa siten, että heillä on ollut jokin hätänä, koska heillä ei ole jos apua saan.

Ap
[/quote]

Lääkärit eivät ajattele asiaa pahalla!

Vierailija
17/33 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se sieltä näy kuin sosiaalityöntekijöille, ei näy koulussa, päiväkodissa, lääkärissä ym. ellei tietoa sinne erikseen kerrota. Ja siihen kertomiseen pitää olla jokin syy, ei saa sossu huvikseen kertoa! Hae ihmeessä apua lastensuojelusta, mikäli neuvolasta yms. sitä ei ole saatavilla!

T. Sossu

Vierailija
18/33 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheestä tehtiin aiheeton lastensuojeluilmoitus. Tekijä oli mielenterveysongelmainen sukulaiseni, jonka käsialan tunnistin kirjeestä (sain lukea kirjeen kun kävimme sosiaalitoimistossa selvittämässä asiaa). 

Kirjeessä mainittiin mm. perheemme päihteidenkäyttö (olemme raittiita) ja häiriötä aiheuttava riehuminen öisin (perheemme nukkuu öisin).  Kirjeen lähettäjänä oli "huolestunut naapuri".  Myös tiedot lapsistamme olivat aivan väärät. Sosiaalitoimistosta kehotettiin tekemään rikosilmoitus, jos joudumme häiriköinnin kohteeksi toistamiseen. 

Olen kaupungin palveluita käyttäessä (sairaala, hammaslääkäri) törmännyt jokseenkin säälivään suhtautumiseen lapsiani kohtaan. En tiedä olenko vain liian varautunut ja huolestunut, vai näkyykö tiedoissamme jokin merkintä. Olen tätä monesti miettinyt. 

Vierailija
19/33 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnan perhetyö ei enää vaadi lastensuojeluasiakkuutta.

Itselläni käy perhetyöntekijä kerran viikossa olemassa vauvan kanssa että itse saan tehdä kotitöitä ja ruokaa, hoitaa itseäni tms tärkeää sen pari tuntia. Siitä on iloa vauvalle ja minulle tosi iso apu. Voin vaikka nukkua sen ajan jos tarve vaatii, mutta ei kyllä vaadi. Kyseessä on ennaltaehkäisevä työ, ei tarvitse olla kuppi jo nurin ennenkuin apua saapuu.

Sinne voisi soittaa ja kysyä apua. Kodinhoitajaa ei kyllä tipu...

Vierailija
20/33 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 10:56"]

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 10:54"]

[/quote]

no huostaanotto (nykykäytännön) taustaltahan tuo kuulostaa.

Mies on työtön ja mä sairas, ei nyt ihan onnistu. Ap

[/quote]

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän seitsemän