Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omituinen kiista vuokranantajan kanssa

Vierailija
10.10.2014 |

Vuokrasopimuksessa on pykälä, että jos vuokralainen (eli minä) saa asumistukea, se tulee maksaa suoraan vuokranantajan tilille. Asia ok, olen sen hyväksynyt vuokrasopimusta tehtäessä. Aloin opiskella vuosi sitten ja saan tietysti opintotukea, johon sisältyy opintoraha ja asumislisä. Nyt vuokranantaja väittää, että asumislisä on yhtä kuin vuokrasopimuksessa tarkoitettu asumistuki, syyttelee minua sopimuksen rikkomisesta ja uhkasi miettivänsä irtisanomista.

Tiedän, ettei minulla tässä ole mitään hätää, koska en ole rikkonut sopimusta mitenkään, mutta ihmettelen kyllä miten pihalla muuten fiksulta vaikuttava ihminen voi olla.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 11:37"][quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 10:32"]

Opiskelijan asumistuki on kyllä asumislisä nimeltään, käytännössä kyllä sama asia eli Kelan maksamaa asumisen tukea vähävaraisille. Ymmärrettävää, että vuokranantaja haluaa pienentää riskiä tuolla menettelyllä, mutta sopimustekstissä olisi pitänyt olla huolellisempi.

[/quote]

Juuri näin. Mitä ap kuvittelee, mihin se asumislisä muka on sitten tarkoitettu, jollei juurikin vuokranmaksuun?

Mutta sinänsä vuokranantajan on aivan turha jurnutttaa, jos ap on täsmällisesti maksanut aina vuokransa.
[/quote]

Onhan se toki asumistukeen verrattavissa tarkoitukseltaan, mutta kyseessä asumisLISÄ joka on siis osa monesta osatekijästä koostuvaa opintotukea. Kyseessä on könttäsumma, josta ei voida erottaa yhtä osaa maksettavaksi eri tilille.

Vierailija
2/20 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 12:20"][quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 11:37"][quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 10:32"]

Opiskelijan asumistuki on kyllä asumislisä nimeltään, käytännössä kyllä sama asia eli Kelan maksamaa asumisen tukea vähävaraisille. Ymmärrettävää, että vuokranantaja haluaa pienentää riskiä tuolla menettelyllä, mutta sopimustekstissä olisi pitänyt olla huolellisempi.

[/quote]

Juuri näin. Mitä ap kuvittelee, mihin se asumislisä muka on sitten tarkoitettu, jollei juurikin vuokranmaksuun?

Mutta sinänsä vuokranantajan on aivan turha jurnutttaa, jos ap on täsmällisesti maksanut aina vuokransa.
[/quote]

Onhan se toki asumistukeen verrattavissa tarkoitukseltaan, mutta kyseessä asumisLISÄ joka on siis osa monesta osatekijästä koostuvaa opintotukea. Kyseessä on könttäsumma, josta ei voida erottaa yhtä osaa maksettavaksi eri tilille.
[/quote]

Ja opiskelijan asumislisä harvemmin edes kattaa vuokraa, joten ap joutuisi jokatapauksessa vielä maksamaan erikseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo, jos se tulee köntässä niin ompa kivaa pyytää vuokraisäntää palauttamaan se opintotuen osuus siitä :D

Vierailija
4/20 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla taas joku aloittelija vuokranantajana. Luulisi että vuokraisännälle olisi tärkeämpää löytää se luotettava vuokralainen kuin ruveta kaiken sujuttua hyvin vinkumaan jostain muotoseikasta. Rahahan tulee ilmeisesti ajoissa ja kokonaan jo nytkin. Seuraava vuokralainen saattaa sitten olla joku täysketku joka lähtiessään hajottaa koko kämpän silpuksi.

Vierailija
5/20 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kela taida opintotukea millekään vuokraisännälle maksaa. Asumistuessa on mainittu erikseen, että se voidaan maksaa, mutta opintotuessa asumislisä on osa opintotukea. Ei vuokranantaja voi vaatia opintotuen maksamista hänen tililleen.

Vierailija
6/20 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä olen vuokranantaja useammallekin vuokralaiselle. ei meidän vuokrasopimuksissa tollasta puupää klausuulia ole.

Vierailija
7/20 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki vaan ei tiedä, ettäne on sama. Miksi ihmeessä se pitäisi maksaa suoraan vuokranantajalle, etkö aikuisena osaa itse maksaa vuokraasi?

Vierailija
8/20 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 10:07"]

Kaikki vaan ei tiedä, ettäne on sama. Miksi ihmeessä se pitäisi maksaa suoraan vuokranantajalle, etkö aikuisena osaa itse maksaa vuokraasi?

[/quote]

Minä nimenomaan osaan maksaa itse vuokrani. Ymmärrän myös, että asunnon omistaja haluaa asumistukitapauksissa varmuuden vuokranmaksusta (epäreilua tai ei, kaikilla ei välttämättä ole kovinkaan ruusuista kuvaa tukien saajista). Mutta kun opintuen asumislisä ei ole yhtä kuin asumistuki, sitä taas vuokranantaja ei tunnu ymmärtävän.

ap

Vierailija
9/20 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuo on ihan luonnollista. Olet nähtävästi yksityisellä henkilöllä vuokralla. Eihän yksityiset henkilöt tiedä noita asioita ellei ole ollut tekemisissä niiden kanssa aikaisemmin.

Toimita hänelle virallinen selvitys Kelalta mitä tuo asumislisä tarkoittaa. Sillähän tuo selviää. Asioilla on tapana selvitä kun ne hoitaa oikein.

Vierailija
10/20 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna irtisanoa ja riitauta irtisanominen. Tosin kannattaa katella ihan hygieniasyistä samalla toista asuntoa, eihän tommosta jaksa katella joka hetki alkaa uhkailemaan.

Vierailija
11/20 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä se tietää että ylipäätään saat asumislisää? Mulla on aina ollut sama pykälä, olen hetkittäin saanut asumistukea, mutta itse olen aina vuokran maksanut, kun ei vuokranantaja ole ikinä edes tiennyt mistä mun vuokrarahat tulee.

Vierailija
12/20 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 10:12"]

No tuo on ihan luonnollista. Olet nähtävästi yksityisellä henkilöllä vuokralla. Eihän yksityiset henkilöt tiedä noita asioita ellei ole ollut tekemisissä niiden kanssa aikaisemmin.

Toimita hänelle virallinen selvitys Kelalta mitä tuo asumislisä tarkoittaa. Sillähän tuo selviää. Asioilla on tapana selvitä kun ne hoitaa oikein.

[/quote]

Täytyykin toimittaa hänelle se selvitys. On tosiaan yksityinen, tosin omillaan asuvien opiskelijoiden vanhempi, joten luulisi että nämä asiat olisivat edes jossain määrin tuttuja...

ap

Vierailija
13/20 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 10:16"][quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 10:12"]

[/quote]

Täytyykin toimittaa hänelle se selvitys. On tosiaan yksityinen, tosin omillaan asuvien opiskelijoiden vanhempi, joten luulisi että nämä asiat olisivat edes jossain määrin tuttuja...

ap
[/quote]

Mistä hän tietää mistä rahasi tulevat?

Vierailija
14/20 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 10:14"]

Mistä se tietää että ylipäätään saat asumislisää? Mulla on aina ollut sama pykälä, olen hetkittäin saanut asumistukea, mutta itse olen aina vuokran maksanut, kun ei vuokranantaja ole ikinä edes tiennyt mistä mun vuokrarahat tulee.

[/quote]

Tietää, kun juteltiin tässä ohimennen kuulumisia ja kysyin, voisiko vuokranmaksupäivää siirtää parilla päivällä eteenpäin (siis kuukausittain, aikaisemmin maksoin aina kuun ensimmäisenä päivänä, nyt kysyin sopisiko 4. päivä), kerroin saavani opintotukea ja osa-aikatyön palkkapäivä on myös siirtynyt.

ap

Vierailija
15/20 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suostuuko kela edes maksamaan asumislisän eri tilille?

Vierailija
16/20 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
17/20 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 10:26"]

[/quote]

Ei suostu.

Vierailija
18/20 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 10:26"]

[/quote]

Ehkä sitten, jos pistää koko opintotuen menemään vuokranantajan tilille. Vuokranantajalle varmaan kelpaa.

Vierailija
19/20 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ylittääkö lisä ja tuki se vuokran määrän, eli menisikö rahaa liikaa vuokranantajalle?

Vierailija
20/20 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 10:32"]

[/quote]

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kolme