Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yläkoululainen ostaa joka päivä energiajuomaa ja käy siksi ylikierroksilla. Keinot on vähissä.

Vierailija
03.09.2021 |

Koulun vieressä kauppa ja sinne livahtaa joka päivä vaikka sallittua se ei ole. Olen puhutellut ja takavarikoinut joskus pankkikortinkin. Takavarikointi ei tosin toiminut, kun poika alkoi pummimaan muilta ja oltiin vähän väliä selvittämässä että kenelle on velkaa ja tuli riitoja. Sanokaa vaan huonoksi äidiksi mutta mulla ei riitä tässä keinot. Vapaa-ajan tekemisistä pysyn vielä joten kuten perässä mutta koulussa tapahtuvaan en osaa puuttua.

Energiajuoma ei sovi pojalle. Meillä on adhd todettu ja tuntuu, että kun kofeiinisen sokeripommin kiskaisee niin lääkkeiden vaikutus katoaa. Pojan elimistö käy ylikierroksilla, energiajuoma alkaa pissattamaan ja tulee tarve mennä vessaan, alkaa levottomuus ja paikoillaan pyöriminen, mihinkään ei voi keskittyä, sanoo itse että kaikki äänet ärsyttää ja tulee vihainen olo. Ollaan puhuttu, että energiajuoma ei sovi hänelle, mutta sanoo että kun kaikki muutkin juo. Ei halua olla ulkopuolinen. Vanhempainillassa ajattelin ottaa tämän asian esiin. Tuntuu, että yksin tähän ei voi puuttua. Poika itsekin tietää, että tuo ei tee hyvää, mutta ei halua olla erilainen. Siksi meidän vanhempien pitäisi edes yrittää tehdä jotakin yhdessä asialle. Opettajilta satelee aina iltapäivätunneilta käytöshäiriömerkintöjä, vaikka aamut sujuu hyvin. Niin se heijastuu.

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keinot vähissä?

puhelimen rajoittaminen, asenna ruutuaika tms… jos ei auta, rajoita rahan antoa…

Mikä ihme onneton vanhempien sukupolvi on nykyään kasvanut?

Tämä. Mistä teini saa rahaa? Vanhemmilta.

Vierailija
22/50 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1/5 Energiajuoma ei estä ADHD lääkkeiden toimintaa.

Missä vaiheessa näin muka edes väitin? Sanoin että musta tuntuu että lääkkeet ei enää vaikuta, kun kiskoo kofeiinisen energiajuoman päälle. Se stimuloi pojan keskushermostoa ja saa pojan levottomaksi -lääkkeistä huolimatta. Näin ainakin meillä. Olen vierestä seurannut ja näin todennut.

Ne lääkkeet stimuloi myös keskushermostoa. Tämä on aika huono provo, kun näin keskeinen juttu on huonosti keksitty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Googlaa energy drinks and teeth ja näytä kuvat pojalle. Meillä loppui energiajuomien tissuttelu siihen. Ja energiajuomien tekemiin tuhoihin ei voi vaikuttaa hampaiden hyvällä hoidolla (ennenkuin joku kertoo että hampaat harjataan kahdesti päivässä)

Yli 90% nuorista juo energiajuomia miksi heillä on yhä hampaat suussa?

Koska he ovat vielä nuoria ja hampaiden kiilteen kestokykykin on yksilöllistä. Kiilteen katoamista et itse huomaa, ennenkuin se on liian myöhäistä. Jokainen saa toki kokeilla onneaan miten käy, omia valintojahan ne on nämäkin.

Vierailija
24/50 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko hänelle laittaa reppuun mukaan "energiajuoman"? Eli energiajuomapulloon jotain muuta sihisevää juomaa. Ei menettäisi kasvojaan, voisi coolisti litkiä juomaa, eikä energiajuoman haittoja tulisi.

Vierailija
25/50 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Googlaa energy drinks and teeth ja näytä kuvat pojalle. Meillä loppui energiajuomien tissuttelu siihen. Ja energiajuomien tekemiin tuhoihin ei voi vaikuttaa hampaiden hyvällä hoidolla (ennenkuin joku kertoo että hampaat harjataan kahdesti päivässä)

Koska he ovat vielä nuoria ja hampaiden kiilteen kestokykykin on yksilöllistä. Kiilteen katoamista et itse huomaa, ennenkuin se on liian myöhäistä. Jokainen saa toki kokeilla onneaan miten käy, omia valintojahan ne on nämäkin.

Eli tämä juttu on täysin liioiteltu ja energiajuomien vaikutus on todella pieni osa kokonaisuutta.

Vierailija
26/50 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli tämä juttu on täysin liioiteltu ja energiajuomien vaikutus on todella pieni osa kokonaisuutta.

Se ei lohduta siinä vaiheessa kun se osuu sen oman teinin kohdalle.

Vierailija
27/50 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ei lohduta siinä vaiheessa kun se osuu sen oman teinin kohdalle.

Joo sitten vasta tulee morkkis kun porkkanaa tukehtuminen sattuu omalle kohdalle.

Vierailija
28/50 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä vaiheessa näin muka edes väitin? Sanoin että musta tuntuu että lääkkeet ei enää vaikuta, kun kiskoo kofeiinisen energiajuoman päälle. Se stimuloi pojan keskushermostoa ja saa pojan levottomaksi -lääkkeistä huolimatta. Näin ainakin meillä. Olen vierestä seurannut ja näin todennut.

Ne lääkkeet stimuloi myös keskushermostoa. Tämä on aika huono provo, kun näin keskeinen juttu on huonosti keksitty.

Miten mä tämän sulle selvitän? Ymmärräthän, että pojan keskushermosto käy ylikierroksilla ilman adhd-lääkettä? Kun ottaa lääkkeen, poika pystyy rauhoittumaan, koska keskushermosto rauhoittuu. Mutta kun juo lääkkeen päälle energiajuoman, levottomuus puskee päälle. En ole lääkäri enkä asiantuntija enkä osaa asiaa paremmin selittää, mutta noin se on. Paremmin en osaa selittää ja sun ei tätä tarvitse uskoa. Itse uskon, kun vierestä olen tätä nyt seurannut.

Vierailija
29/50 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten mä tämän sulle selvitän? Ymmärräthän, että pojan keskushermosto käy ylikierroksilla ilman adhd-lääkettä? Kun ottaa lääkkeen, poika pystyy rauhoittumaan, koska keskushermosto rauhoittuu. Mutta kun juo lääkkeen päälle energiajuoman, levottomuus puskee päälle. En ole lääkäri enkä asiantuntija enkä osaa asiaa paremmin selittää, mutta noin se on. Paremmin en osaa selittää ja sun ei tätä tarvitse uskoa. Itse uskon, kun vierestä olen tätä nyt seurannut.

ADHD lääkkeet eivät ole keskushermostoa rauhoittavia vaan piristäviä, mutta lääkkeen annoksissa ne toimivat ADHD ihmiselle paradoksaalisesti.

Vierailija
30/50 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisko hänelle laittaa reppuun mukaan "energiajuoman"? Eli energiajuomapulloon jotain muuta sihisevää juomaa. Ei menettäisi kasvojaan, voisi coolisti litkiä juomaa, eikä energiajuoman haittoja tulisi.

Ainakin osassa energia juomissa on voimakas paha haju, että muuta juomaa sisältävää energiajuomapulloa avatessa muut voi huomata hajun puuttumisen

Vierailija
31/50 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ADHD lääkkeet eivät ole keskushermostoa rauhoittavia vaan piristäviä, mutta lääkkeen annoksissa ne toimivat ADHD ihmiselle paradoksaalisesti.

Joo joo, selitin asian huonosti, mutta en jaksa tästä asiasta vääntää. Voit uskoa mua tai olla uskomatta, tää ei ole nyt tämän keskustelun pointti.

Vierailija
32/50 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylikierroksiin auttaa kierrostenrajoitin.

Vierailija
33/50 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo joo, selitin asian huonosti, mutta en jaksa tästä asiasta vääntää. Voit uskoa mua tai olla uskomatta, tää ei ole nyt tämän keskustelun pointti.

Paljastit provosi tällä virheellä.

Vierailija
34/50 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keinot vähissä?

puhelimen rajoittaminen, asenna ruutuaika tms… jos ei auta, rajoita rahan antoa…

Mutta kun nää jutut ei toimi. Ihan alussa kerroin että olen takavarikoinut rahat ja siitä seurasi lisää ongelmia. Sen lisäksi että teini kiskoi yhä energiajuomaa, hän pummi niitä kavereilta ja tuli riitoja. Ei tuo lopu ennen kuin muutkin lopettaa. On liian herkässä iässä uskaltaakseen olla erilainen. Itsekin on sen myöntänyt ja ymmärrän täysin. Pitäisi vain keksiä, että miten tän sais loppumaan. Ei mulla ole keinoja koulussa tapahtuvia juttuja seurata.

Ongelmana on se, että pyrit pojan puolesta hoitamaan kaiken. Takavarikoi rahat ja anna ongelmien tulla, mutta ÄLÄ RATKO niitä. Anna pojan itse selvitä niistä. Ei toiset loputtomiin lainaa tms.

Vierailija
35/50 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä sää tiedät että käy päivittäin hakee ES?

STALKKERI

Vierailija
36/50 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikas saattaa myös olla yövirkku niinkuin minä.

Puolet energiasta menee siihen että yrittää väkisin taistella aamuvirkkujen pakottamassa mailmassa.

Mulla toimi paljon paremmin iltatoteutus amitsussa.

Aamuherätykset on ihan täyttä tuskanpaskaa.

Vierailija
37/50 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keinot vähissä?

Mutta kun nää jutut ei toimi. Ihan alussa kerroin että olen takavarikoinut rahat ja siitä seurasi lisää ongelmia. Sen lisäksi että teini kiskoi yhä energiajuomaa, hän pummi niitä kavereilta ja tuli riitoja. Ei tuo lopu ennen kuin muutkin lopettaa. On liian herkässä iässä uskaltaakseen olla erilainen. Itsekin on sen myöntänyt ja ymmärrän täysin. Pitäisi vain keksiä, että miten tän sais loppumaan. Ei mulla ole keinoja koulussa tapahtuvia juttuja seurata.

Kuule, kun teini ei pääse puhelintaan käyttää kuin kotiin soittoon, niin kyllä toimii…

Vierailija
38/50 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Sinun poikasi saa häiriömerkintöjä kitattuaan energiajuomaa, ja tämän takia se pitäisi kieltää kaikilta.

2. Matin vanhemmilla ei ole varaa uuteen pyörään, kielletään siis pyörät koko luokalta.

3. Minttua häiritsee viestittelyt klo 22 jälkeen. Teinit siis nukkumaan porukalla klo 22 ihan riippumatta siitä, mihin aikaan täytyy herätä.

4. Esa hajotti kännykkänsä ja nyt on paha mieli, kun muilla on hienot kännykät. Laitetaan kaikki jättämään kännykät kotiin.

5. Iisa on kasvissyöjä ja voi pahoin, jos joku syö lihaa. Ei siis enää lihaa teineille!

Vai miten tässä maailmassa toimittiinkaan?

Minun maailmassani ihmiset ovat erilaisia ja heille sopii eri asiat. Joku on aamuvirkku, toinen on halunnut huippukalliin kännykän ja kolmas käyttää rahat matkoihin. Ei ihmisiä eikä edes teinejä voi ahtaa samaan muottiin. Jos Mirkku on diabeetikko eikä voi mättää karkkia, niin ei se tarkoita, etteikö Lauri voisi niitä karkkeja syödä. Aivan älytöntä helikopterivanhemmuutta isojen teinien kanssa.

Nyt vähän ryhtiä ja selkärankaa teinin kasvattamiseen!

1. Selität teinillesi, että hän ei voi juoda energiajuomia, koska se vaikuttaa hänen käytökseensä ja sitä kautta merkintöihin.

2. Jos hän silti juo, vaikka tietää, että ei saisi, hän ei saa enää rahaa.

3. Jos hän pummii kavereiltaan, lähtee kännykkä

4. Jos homma jatkuu silti, vaihtuu koulu ja kaveriporukka

Ongelma on teinin, ei hänen kaveripiirinsä. Ei se energiajuoman litkiminen ole viisaiden hommaa, mutta jos vatipäiden vanhempia ei kiinnosta, ei se kuulu sinullekaan. Teillä on teidän perheen säännöt ja niitä noudatetaan tai tulee seuraamuksia.

Vierailija
39/50 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla yläaste ikäinen poika joka ei tykkää limukasta, kun kaverit ostaa limukkaa ostaa poikani mehua. Kertaakaan ei ole kaverit kiusanneet asiasta eikä poikaa ole tämän vuoksi kaveripiiristään ulkoistettu. Poika ei myöskään koe että tämä jotenkin söisi hänen itsetuntoaan . Onko minulla oikeus vaatia kavereilta että lopettavat limukan oston koska poikani ei limukkaa juo. 

Vierailija
40/50 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kauppa koulun aluetta? Luultavasti ei. Mistä lähtien yläkoululaiset ovat saaneet poistua koulun alueelta välitunneilla? Voisit vielä tätä tiedustella koululta, lapsihan on koulun vastuulla koulupäivän ajan.