Yläkoululainen ostaa joka päivä energiajuomaa ja käy siksi ylikierroksilla. Keinot on vähissä.
Koulun vieressä kauppa ja sinne livahtaa joka päivä vaikka sallittua se ei ole. Olen puhutellut ja takavarikoinut joskus pankkikortinkin. Takavarikointi ei tosin toiminut, kun poika alkoi pummimaan muilta ja oltiin vähän väliä selvittämässä että kenelle on velkaa ja tuli riitoja. Sanokaa vaan huonoksi äidiksi mutta mulla ei riitä tässä keinot. Vapaa-ajan tekemisistä pysyn vielä joten kuten perässä mutta koulussa tapahtuvaan en osaa puuttua.
Energiajuoma ei sovi pojalle. Meillä on adhd todettu ja tuntuu, että kun kofeiinisen sokeripommin kiskaisee niin lääkkeiden vaikutus katoaa. Pojan elimistö käy ylikierroksilla, energiajuoma alkaa pissattamaan ja tulee tarve mennä vessaan, alkaa levottomuus ja paikoillaan pyöriminen, mihinkään ei voi keskittyä, sanoo itse että kaikki äänet ärsyttää ja tulee vihainen olo. Ollaan puhuttu, että energiajuoma ei sovi hänelle, mutta sanoo että kun kaikki muutkin juo. Ei halua olla ulkopuolinen. Vanhempainillassa ajattelin ottaa tämän asian esiin. Tuntuu, että yksin tähän ei voi puuttua. Poika itsekin tietää, että tuo ei tee hyvää, mutta ei halua olla erilainen. Siksi meidän vanhempien pitäisi edes yrittää tehdä jotakin yhdessä asialle. Opettajilta satelee aina iltapäivätunneilta käytöshäiriömerkintöjä, vaikka aamut sujuu hyvin. Niin se heijastuu.
Kommentit (50)
Teette yhdessä sopimuksen, että kauppaan ei mennä. Kerrot, mitä rangaistuksia sopimuksen rikkomisesta seuraa. Ei uskalla edes yrittää.
Pitäisikö nuorelle kehitellä joku harrastus. Silloin tuskin itsensä myrkyttäminen houkuttaa kun haluaa kehittää itseään?
No haloo. Ei hän siitä porukan ulkopuolelle joudu, että ei litki ES:ää. Voi ihan hyvin kavereille sanoa, että ne ei sovi adhd-lääkkeiden kanssa, kuten eivät oikeastikaan sovi.
Jos kaverit on oikeita kavereita, he tietävät hänen adhd:nsa muutenkin jo ja sen, että keskittyminen on hankalaa, näkee varmaan tunnillakin hyvin.
Jos eivät ole oikeita kavereita, vaan alkavat kiusata, niin sittenpä sekin on todettu, että kannattaa mokomat panna vaihtoon.
Sinuna panisin rahoituksen nyt jäihin. Riidelkööt kaverien kanssa, jos pummaa. Vastuullisuus opitaan vain siten, että joutuu vastuuseen.
Vierailija kirjoitti:
Meillä sama ongelma. Kiroan sitä kauppaa, joka piti koulun viereen rakentaa.
Jään seuraamaan vinkkejä.
Kiroan sitä koulua joka piti kaupan viereen rakentaa.
Vierailija kirjoitti:
Teette yhdessä sopimuksen, että kauppaan ei mennä. Kerrot, mitä rangaistuksia sopimuksen rikkomisesta seuraa. Ei uskalla edes yrittää.
Tämä tuskin onnistuu, kun on itse ihan suoraan sanonut, että menee kauppaan ja ostaa energiajuomaa, koska kaveritkin sitä tekee. Jos alan kiristämään, alkaa varmasti uhmaamaan mua. Haluaisin säilyttää kuitenkin lapseeni keskusteluyhteyden.
Ei ole koulun asia selvittää. Itse olet pentusi tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä tuskin onnistuu, kun on itse ihan suoraan sanonut, että menee kauppaan ja ostaa energiajuomaa, koska kaveritkin sitä tekee. Jos alan kiristämään, alkaa varmasti uhmaamaan mua. Haluaisin säilyttää kuitenkin lapseeni keskusteluyhteyden.
Teini-ikään kuuluu se, että uhmataan ja koetellaan rajoja.
Sinun ei tule pelätä sitä uhmaamista, eikä sitäkään että poikasi on vihainen sinulle jonkin aikaa. Jos annat aina periksi, että poika pitäisi sinusta, hän kävelee ylitsesi ja tekee ihan mitä huvittaa.
Nyt jämäkkyyttä siihen hommaan.
Keinot vähissä?
puhelimen rajoittaminen, asenna ruutuaika tms… jos ei auta, rajoita rahan antoa…
Mikä ihme onneton vanhempien sukupolvi on nykyään kasvanut?
Isä otti töistä vapaata ja oli viikon koulussa seuraamassa opetusta. Isä totesi, että tekee saman uudelleen, jos lapsi ei opi käyttäytymään.
1/5 Energiajuoma ei estä ADHD lääkkeiden toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Et taida tietää mistä puhut. Googlaa asia, saatat yllättyä.
Kerrot sille että kaikki lukiolaiset ajattelee kuinka noloja penikoita nuo energiajuoman lipittäjät ovat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et taida tietää mistä puhut. Googlaa asia, saatat yllättyä.
Googlasin ja olen yhä samaa mieltä.
Kertooko sun teini sulle kusihätänsäkin?
Jos luokan muut vanhemmat eivät lähde kelkkaan, voisi perhe-/nuorisoneuvolasta saada vinkkejä. aiheuttaako peruslimpparipullon juominen saman? Pelko ryhmästä jäämisestä on ymmärrettävä, muttei ehkä kuitenkaan todellinen. Voisitte ideoida yhdessä, miten välttyä ryhmästä jäämiseltä kauppareissulla. Minkä muun kuin energiajuoman ostaminen olisi yhtä cool? Voisiko kerran "unohtaa rahat kotiin" tai tosiaan ostaa muuta? Kavereille tuo tuskin mikään juttu.
Googlaa energy drinks and teeth ja näytä kuvat pojalle. Meillä loppui energiajuomien tissuttelu siihen. Ja energiajuomien tekemiin tuhoihin ei voi vaikuttaa hampaiden hyvällä hoidolla (ennenkuin joku kertoo että hampaat harjataan kahdesti päivässä)
Vierailija kirjoitti:
Keinot vähissä?
puhelimen rajoittaminen, asenna ruutuaika tms… jos ei auta, rajoita rahan antoa…
Mikä ihme onneton vanhempien sukupolvi on nykyään kasvanut?
Mutta kun nää jutut ei toimi. Ihan alussa kerroin että olen takavarikoinut rahat ja siitä seurasi lisää ongelmia. Sen lisäksi että teini kiskoi yhä energiajuomaa, hän pummi niitä kavereilta ja tuli riitoja. Ei tuo lopu ennen kuin muutkin lopettaa. On liian herkässä iässä uskaltaakseen olla erilainen. Itsekin on sen myöntänyt ja ymmärrän täysin. Pitäisi vain keksiä, että miten tän sais loppumaan. Ei mulla ole keinoja koulussa tapahtuvia juttuja seurata.
Vierailija kirjoitti:
Googlaa energy drinks and teeth ja näytä kuvat pojalle. Meillä loppui energiajuomien tissuttelu siihen. Ja energiajuomien tekemiin tuhoihin ei voi vaikuttaa hampaiden hyvällä hoidolla (ennenkuin joku kertoo että hampaat harjataan kahdesti päivässä)
Yli 90% nuorista juo energiajuomia miksi heillä on yhä hampaat suussa?
Vierailija kirjoitti:
Missä vaiheessa näin muka edes väitin? Sanoin että musta tuntuu että lääkkeet ei enää vaikuta, kun kiskoo kofeiinisen energiajuoman päälle. Se stimuloi pojan keskushermostoa ja saa pojan levottomaksi -lääkkeistä huolimatta. Näin ainakin meillä. Olen vierestä seurannut ja näin todennut.
Meillä sama ongelma. Kiroan sitä kauppaa, joka piti koulun viereen rakentaa.
Jään seuraamaan vinkkejä.