Miksi niin moni katuu ok-talon ostamista
Eikö ostosta olekaaan loppuun asti mietitty? Laina mitoitettu väärin? Vai mitä kummaa?
Kommentit (104)
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 13:24"]
Täytyy itse tehdä kaikki työt eikä voi soittaa isännöitsijälle.
[/quote]
Tai huoltoyhtiölle.
Ei siitä isosta pihasta nauti, jos ei se ole kunnossa ja kaunis. Jos ei tee mitään eikä istuta mitään, niin piha vaan rumentaa koko tienoota. Moni ei ole rakentamisen yhteydessä budjetoinut mitään pihan laittoon ja se vaatisi muutaman kymppitonnin, että tulee hyvä. Jos se piha on siinä vuosikausia kuin rakennustyömaa, niin kyllä se alkaa otata pattiin.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 14:08"]"Täytyy itse tehdä kaikki työt eikä voi soittaa isännöitsijälle. [/quote] Tuliko tuo yllärinä??
[/quote]
Ei se tule yllätyksenä, mutta se kuinka paljon hommaa ja kuinka raskasta se on, voi tulla yllätyksenä.
[/quote]
Onko lumitöiden teko ja nurmenleikkuu raskasta? Jos on niin sitten on varmaan joku fyysinen sairaus."
Omakotitalo asuja tuskin selviää pelkällä lumitöiden tekemisellä ja nurmenleikkuulla. Okt on jatkuvaa kunnossapitoa ja huoltotöitä. Piha pidettävä siistinä, huolehdittava lämmityksestä ja vedestä, nuohouksesta, polttopuista, tarkistettava katot ja puhdistettava vesirännit ja ilmastoinnit, ostettava koneita, maalattava julkisivua, huolehdittava ikkunoista ja ovista, katon lumikuormituksesta, putkiston kunnosta, mahdolliset vesivahingot ja kosteusvauriot, eristet yläpohjista, oma katuosuus jne. jne. lista on loputtoman pitkä, muussa tapauksessa se rakas okt, onkin pian hometalo.
[/quote]
Hmmm. Meillä on talo maalattu kerran kahdenkymmenen vuoden aikana. Rännit putsataan kerran vuodessa. Polttopuita voi tehdä pitkin kesää tai ne voi ostaa valmiina. Lumi tippuu itekseen katolta kun massaa on tarpeeksi. En nyt ymmärrä tuota pihan pitämistä siistinä. Pysyyhän se siistinä jos sitä ei sotke esim tupakintumpeilla. Mitä ilmastointihuoltoja okt:ssa asuvilla on. Suodattimen vaihto? Minuutin homma.
Ei omakotiasujana ihan vain kiinnostaa että joutuuko lähes kaikki auraamaan ne lumet itse siitä kotipihalle johtavasta pikkutiestä vai mistä on kysymys? Eikö kunta auraa jos tie kuuluu kunnalle?
Siinä on monia puolia. Ostimme 20 v vanhan niin tekemistä on aika paljon. Remontoimista ja uusimista. Tekniikkakin on osin jo vanhentunut. Kaikki maksaa tietty. Piha- ja lumityöt ei niin rasita (etenkin kun lumityöt diilattu pojille). Vastuu ja asioiden aelvittely ym kylläkin. Kunhan viimeinenkin lapsi saa koulunsa käytyä niin ihana lähteä keskustampaan. Meillä on mökki pihafiilistelyyn.
Sivullisena ja naisena joka ei tiedä rakentamisesta mitään täytyy sanoa että kyllä ainakin minulle on muodostunut sellainen kuva että homehelvettiin voi joutua paljon helpommin ostamalla omakotitalon ja vielä vanhan sellaisen kun taas ostaisi kerrostalo-osakkeen. Tämä käsitys perustuu niihin kaikkiin julkisuudessa olleisiin juttuihin hometaloista, lähes kaikki on ollut omakotitaloista. Kaiken huippu on se että nähtävästi näitä homepommeja ei voi aina edes ennakoida mitenkään kun lähes kaikki homeongelmat on ollut taloissa jotka on kuntotarkastettu.
Lisäksi tuttavapiirissä olen kuullut vain ja ainoastaan omakotitalo homehelveteistä.
Ja eikö se ole niin että jos kerrostalo-osakkeessa on home ongelmaa se kuuluu kyllä taloyhtiön vastuulle ellei voida osoittaa että asukas on itse aiheuttanut sitä esim. huolimattomalla rempalla.
Vaikka myyjällä on periaatteessa vastuu myymästään talosta jos siinä ilmenee homeongelma niin kyllä kai jokainen on lukenut näistä omakotitalohelveteistä jossa perheellä on mennyt terveys ja rahat ennenkuin asiaan saadaan selvyyttä tai ratkaisu jos sellaista edes saadaan.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 16:17"]
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 16:13"]
Ja edelleenkin sanon, että kerrostalossa sulla on tasan kaksi vaihtoehtoa: tehdä asioita sisällä tai erikseen lähteä ulos tekemään jotain.
[/quote]
Kommenttisi käyvät yhä kummallisemmiksi. Nyt olet siis sitä mieltä, että omakotiasuja voi tehdä asioita, jotka eivät tapahdu sisällä eivätkä ulkona? Missäs nämä kerrostaloasujan ulottumattomissa olevat asiat sitten tapahtuvat? Kenties kodin kynnyksellä niin, että jalkapohjat ovat kynnyksen suuntaiset?
Niin hauska kuin tuo ajatus onkin, luulen kuitenkin, että niin kerrostalo- kuin omakotiasujatkin tekevät pääasääntöisesti asioita joko sisällä tai ulkona.
Oliko muuta?
[/quote]
Jankuti jank, varmaan tajuat mutta et halua uskoa.
http://www.iltalehti.fi/asuminen/2014100918731988_an.shtml
Varmasti ovat yleisempiä omakotitaloissa johtuen rakennus- ja huoltovirheistä. Kerrostaloja kun harvemmin rakennetaan hartiapankilla ja remontitkin ovat ehkä käytännössä koordinoidumpia. Mutta jos huonosti käy, home kyllä kasvaa kerrostalossa siinä missä omakotitalossakin.
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 12:55"]
Ja edelleenkin sanon, että kerrostalossa sulla on tasan kaksi vaihtoehtoa: tehdä asioita sisällä tai erikseen lähteä ulos tekemään jotain.
[/quote]
Kommenttisi käyvät yhä kummallisemmiksi. Nyt olet siis sitä mieltä, että omakotiasuja voi tehdä asioita, jotka eivät tapahdu sisällä eivätkä ulkona? Missäs nämä kerrostaloasujan ulottumattomissa olevat asiat sitten tapahtuvat? Kenties kodin kynnyksellä niin, että jalkapohjat ovat kynnyksen suuntaiset?
Niin hauska kuin tuo ajatus onkin, luulen kuitenkin, että niin kerrostalo- kuin omakotiasujatkin tekevät pääasääntöisesti asioita joko sisällä tai ulkona.
Oliko muuta?
[/quote]
[/quote]
En tosiaankaan tajua. Ilmaise itseäsi selvemmin, kiitos.
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 12:57"]
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 12:55"]
[/quote]
Oliko muuta?
[/quote]
[/quote]
En tosiaankaan tajua. Ilmaise itseäsi selvemmin, kiitos.
[/quote]
Jaaha. No sen verran, että OK-talossa olet suoraan ovesta parilla askelella pihassa. Kerrostalossa ehkä matkustelut hissillä jne. Ja jätätkö satojen tai tuhansien eurojen arvoisi tavaroita kerrostalon pihaan kun käyt juomassa tai ottamassa huikopalaa? Jätätkö tikkataulun puun kylkeen taloyhtiössä? Potkiiko lapsesi pallon pyörävaraston seinään niin että jyminä kuuluu? Grillaatko taloyhtiössä tulella, jättäen hillokseen omilleen lopuksi?
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 13:31"][quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 13:31"]
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 13:27"]
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 13:24"]Täytyy itse tehdä kaikki työt eikä voi soittaa isännöitsijälle. [/quote] Tuliko tuo yllärinä??
[/quote]
Ei se tule yllätyksenä, mutta se kuinka paljon hommaa ja kuinka raskasta se on, voi tulla yllätyksenä.
[/quote]
Onko lumitöiden teko ja nurmenleikkuu raskasta? Jos on niin sitten on varmaan joku fyysinen sairaus.
[/quote]
Mulla ei ainakaan ole aikaa millekkään lumenluonnille
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 14:16"]Ei siitä isosta pihasta nauti, jos ei se ole kunnossa ja kaunis. Jos ei tee mitään eikä istuta mitään, niin piha vaan rumentaa koko tienoota. Moni ei ole rakentamisen yhteydessä budjetoinut mitään pihan laittoon ja se vaatisi muutaman kymppitonnin, että tulee hyvä. Jos se piha on siinä vuosikausia kuin rakennustyömaa, niin kyllä se alkaa otata pattiin.
[/quote]
Kyllä tasainen nurmikenttä on kaunis. Itse inhoan kukkia enkä ikinä laittaisi kukkapenkkejä. Omena- ja luumupuita voisin laittaa.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 14:18"][quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 13:31"][quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 13:31"]
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 13:27"]
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 13:24"]Täytyy itse tehdä kaikki työt eikä voi soittaa isännöitsijälle. [/quote] Tuliko tuo yllärinä??
[/quote]
[/quote]
Onko lumitöiden teko ja nurmenleikkuu raskasta? Jos on niin sitten on varmaan joku fyysinen sairaus.
[/quote]
Mulla ei ainakaan ole aikaa millekkään lumenluonnille
[/quote]
Osta lumilinko niin ei mee kauan.
Tämä palsta ei ole kovinkaan pätevä tilastollinen mittari :) Meillä ei ole tuttavapiirissä yhtään tällaista katujaa. Sen sijaan on monta, jotka ihastelevat, mutta sitten päivittelevät, että olisi varmaan hommaa - ja puuskuttavat jonkun pikku keittiöremonttinsa vuoksi.
Meillä on omakotitalo, jota on pikkuhiljaa rempattu ja nyt on aika priima. Alkuaikoina moni taivasteli, ettei yhtään kestäisi, että kaikki ei ole heti valmista, kiiltävää, mielen mukaista ja tiptop (en kyllä kuitenkaan heidän senhetkinen oma kotinsakaan ollut, joten..). Se olisi vaatinut suuren lainan. Emme ottaneet, lainataakka ei ole ikinä siis vaivannut.
Omakotiasuminen ei sovi heille, joilla kaiken pitää olla helppotöistä ja huoltovapaata (heh). Ostaa pitää sitä, mihin on varaa. Vanhaa omakotitaloa ei kannata ostaa, jos ei ole mitään hajua sen laadusta, ei kykyä kestää keskeneräisyyttä eikä ollenkaan osaa nauttia kuukausista tai vuosista jolloin sitä omaa unelmakotia remontoidaan.
Meille tämä on ihana. Iso tontti, jolla saa kuoputtaa, liikkua, rakentaa, istuttuttaa ja suunnitella - ja kutsua vaikka koko suvun. Talossa oma rauha ja sitä voi muokata just mielensä mukaan ilman, että jokaiseen pikku hommaan pitää olla jonkun lupa. Kantavia rakenteita ei kannata purkaa, mutta muuten minä vain nautin, että aina SAA tehdä jotain.
Yleensä on aika vaikea olla tyytyväinen, jos ei tunne itseään ja tekee itselleen epäsopivia valintoja tai ei uskalla olla uskollinen vaistolleen. Vaan saahan sitä katua ja tehdä sitten parempia valintoja.
"Omakotitalo asuja tuskin selviää pelkällä lumitöiden tekemisellä ja nurmenleikkuulla. Okt on jatkuvaa kunnossapitoa ja huoltotöitä. Piha pidettävä siistinä, huolehdittava lämmityksestä ja vedestä, nuohouksesta, polttopuista, tarkistettava katot ja puhdistettava vesirännit ja ilmastoinnit, ostettava koneita, maalattava julkisivua, huolehdittava ikkunoista ja ovista, katon lumikuormituksesta, putkiston kunnosta, mahdolliset vesivahingot ja kosteusvauriot, eristet yläpohjista, oma katuosuus jne. jne. lista on loputtoman pitkä, muussa tapauksessa se rakas okt, onkin pian hometalo."
Kuulostaapa raatamiselta :-). Kyllä se lämmitys omakotitalossakin vaan laitetaan päälle ja sitten se lämmittää, jos ei nyt pelkällä puulla lämmitä. Vesikin tulee hanasta kun on vesilaitoksen liittymä hommattu tontille. Ei kattoakaan tartte ihan joka viikko rampata tarkistamassa ja nuohoojakin käy vaan kerran vuodessa. Ihan normaalia elämää voi elää myös okt:ssa. Itse ainakin otan ne vähäiset pihatyöt hyötyliikunnan kannalta. Onhan se motivoivampaa hoitaa omaa pihaa kuin jumpata maksullisella salilla, vai mitä?
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 13:54"]
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 13:50"]En ole huomannut että kovinkaan moni katuisi okt ostosta. [/quote] Tällä palstalla asiaan liittyviä avauksia on usein
[/quote]
Jonku yhden ja saman jankutusta.
Mahtaako olla sama tyyppi joka tekee jatkuvasti uusia aloituksia siitä miten vuokralla on halvempaa asua kuin omassa.
Nekin jutut haiskahtaa samalta kijoittajalta joissa kadutaan toisen lapsen hankkimista.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 13:55"]
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 13:52"]
Pääkaupunkiseudulla on paljon sitä, että Kehä III:n sisältä ei ole ollut vara ostaa okt:a ja on menty sen okt unelman perässä vähän kauemmaksi, esim. Nurmijärvelle, Vihtiin, jne. Sitten onkin rankkaa se matkustaminen joka päivä töihin Helsingin keskustaan ja lapsilla on pitkät iltapäivät yksin jne. Lei arki on tosi hankalaa ja matkustaminenkin maksaa eli se, mitä asunnon hinnassa säästettiin, menee siihen kahdella autolla ajeluun.
[/quote] Tämä on totta. Itse säästimme ja ostimme sen okt:n Helsingistä.
[/quote]
Minä taas hankin OKT:n (ja työpaikan) Turusta. Sika paljon halvempi, tuli paljon helpompi työmatka. Pakko kulkea kuitenkin omalla autolla työn vuoksi. Palkka on ihan vähän huonompi, mutta kompensoituu asumiskuluissa moninkertaisesti.
Alkuaikoina moni taivasteli, ettei yhtään kestäisi, että kaikki ei ole heti valmista, kiiltävää, mielen mukaista ja tiptop (ei kyllä kuitenkaan heidän senhetkinen oma kotinsakaan ollut, joten..)
Pieni korjaus edelliseen
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 13:50"]
En ole huomannut että kovinkaan moni katuisi okt ostosta. Aika harva siitä kovin nopeasti lähtee takaisin osakkeeseen.
[/quote]
Johtuisiko siitä, että omakotitalo menettää heti arvoaan, eikä rakennusprojektista saa omiaan pois vuosiin.
Lumen luontia ja nurmikonleikkuuta on vain osan vuotta ja pitkät ajat ettei kumpaakaan. Pihan koko ja suunnittelu vaikuttaa työmäärään myös. Nurmikonleikkuun voi nykyään hoitaa myös robotilla.