Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi niin moni katuu ok-talon ostamista

Vierailija
09.10.2014 |

Eikö ostosta olekaaan loppuun asti mietitty? Laina mitoitettu väärin? Vai mitä kummaa?

Kommentit (104)

Vierailija
21/104 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 13:37"]

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 13:31"]

Onko lumitöiden teko ja nurmenleikkuu raskasta? Jos on niin sitten on varmaan joku fyysinen sairaus.

[/quote]

Ai onko pullamössösukupolvelle, no kuule ON. Puhumattakaan henkisestä kuormasta (raskas ei tarkoita vaan fyysistä) kun joutuu itse huolehtimaan kaikesta.

[/quote]

Miksi pitää väkisellä itseään kiduttaa jos ei ole pakko? Onko tapana pestä pyykitkin käsin kun pyykkikone on vaan laiskoille? Tottakai se vesikin pitää lämmittää kattilassa ettei vaan joku epäilis laiskaksi. Miksi pitää tehdä elämä hankalammaksi kuin on tarvis?

Juuri sitähän varten on kehitetty kaikki laitteet ja vimpaimet ettei ihmisten tarvisi rasittaa itseään fyysisesti. Silti on aina näitä impivaaralaisia joiden mielestä ihmisten paremmuus mitataan jollain puusavotalla ja puskanraivaamisella.

Vierailija
22/104 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lumitöihin ei mee kauaa, kun ostaa lumilingon. Ruohon leikkaaminen ei ole kovin raskasta työnnettävälläkään leikkurilla. Kukkapenkkejä ei oo pakko laittaa. Syksyisin lehdet voi puhaltaa lehtipuhaltimella pihasta. Mikä tuos on niin raskasta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/104 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ymmärrän ettei kaikki tykkää esim pihahommista, mutta miksi ette pysyneet siellä kerrostalossa vaan ostitte sen talon ja nyt kaduttaa?
Ap.

Vierailija
24/104 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut eivät halua tehdä itse ja heille rajoitettu vapaus on OK. Minä haluan että taloni asioista ja rahankäytöstä kiinteistön asioissa vastaavat vain minä ja mieheni.

Vierailija
25/104 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole huomannut että kovinkaan moni katuisi okt ostosta. Aika harva siitä kovin nopeasti lähtee takaisin osakkeeseen.

Rakentaminen on kallimpaa mitä luullaan ja ala on täynä kusettajiea jotka rahastaa kertarakentajia. Joten joillekkin talon rakentajalle käy niin että talosta tulee liian kallis ja joillakin hajoaa stressissä liitto kumppanin kanssa.

Talon rakentaminen on omassa elämässäni ollut fiksuimpia päätöksiä.

Vierailija
26/104 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 13:50"]Jotkut eivät halua tehdä itse ja heille rajoitettu vapaus on OK. Minä haluan että taloni asioista ja rahankäytöstä kiinteistön asioissa vastaavat vain minä ja mieheni.
[/quote]
Ja miten tämä vastaa avaukseen?

Vierailija
27/104 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 13:27"]

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 13:24"]Täytyy itse tehdä kaikki työt eikä voi soittaa isännöitsijälle. [/quote] Tuliko tuo yllärinä??

[/quote]

Ei se tule yllätyksenä, mutta se kuinka paljon hommaa ja kuinka raskasta se on, voi tulla yllätyksenä.

[/quote]

Onko lumitöiden teko ja nurmenleikkuu raskasta? Jos on niin sitten on varmaan joku fyysinen sairaus.

[/quote]

Samaa mieltä, kovin vähän sitä hommaa kuitenkaan on.

Vierailija
28/104 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääkaupunkiseudulla on paljon sitä, että Kehä III:n sisältä ei ole ollut vara ostaa okt:a ja on menty sen okt unelman perässä vähän kauemmaksi, esim. Nurmijärvelle, Vihtiin, jne. Sitten onkin rankkaa se matkustaminen joka päivä töihin Helsingin keskustaan ja lapsilla on pitkät iltapäivät yksin jne. Lei arki on tosi hankalaa ja matkustaminenkin maksaa eli se, mitä asunnon hinnassa säästettiin, menee siihen kahdella autolla ajeluun.

Vierailija
29/104 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katuuko moni, ihan oikeasti?

Mä olen tosi onnellinen että otettiin "riski", en ehkä päivittäin, mutta kerta viikkoon tulee kyllä mietittyä, että vitsit miten ihanaa on asua omakotitalossa. Eikä se omakotitalo itsessään, vaan tila ja ympäristö, piha ja miten kiva on lemmikeillä omalla pihalla.

Mä en stressaa kotitöistä, pihatöistä tai rempoista. Erittäin harva niistä on mitään "pakko tehdä just nyt, tai katastrofi iskee" -osastoa.

Jos en nyt syksyllä jaksa huoltaa pihaa priimakuntoon, niin mitäs sitten, kevällä enemmän hommaa, mutta mitään vakavaa vahinkoa ei tapahdu.

Vierailija
30/104 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 13:50"]En ole huomannut että kovinkaan moni katuisi okt ostosta.
[/quote]
Tällä palstalla asiaan liittyviä avauksia on usein

Vierailija
31/104 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 13:52"]

Pääkaupunkiseudulla on paljon sitä, että Kehä III:n sisältä ei ole ollut vara ostaa okt:a ja on menty sen okt unelman perässä vähän kauemmaksi, esim. Nurmijärvelle, Vihtiin, jne. Sitten onkin rankkaa se matkustaminen joka päivä töihin Helsingin keskustaan ja lapsilla on pitkät iltapäivät yksin jne. Lei arki on tosi hankalaa ja matkustaminenkin maksaa eli se, mitä asunnon hinnassa säästettiin, menee siihen kahdella autolla ajeluun.

[/quote] Tämä on totta. Itse säästimme ja ostimme sen okt:n Helsingistä.

Vierailija
32/104 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 13:54"]

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 13:50"]En ole huomannut että kovinkaan moni katuisi okt ostosta. [/quote] Tällä palstalla asiaan liittyviä avauksia on usein

[/quote] Liittyy varmaan siihen, että täällä on pikkulapsiperheiden äitejä / isejä kirjoittamassa ja tuo on taloudellisesti ja joskus muutenkin raskasta aikaa. Silloin sitä miettii millä helpottaisi arkea. Myöhemmin tilanne on taas toinen.

Vierailija
33/104 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ainakin meidän pientaloalueella (ns. parempi alue) moni on katunut ja laittanut talon myyntiin juurikin tuon työmäärän takia. Ja meilläkin ollut mielessä... Jaa miksi ei pysytty kerrostalossa? Enemmän tämä oma talo oli miehen unelma, miehen joka on 6 päivää viikosta töissä. Ei minulla sinänsä mitään pihatöitä vastaan ole, ei ne itsessään ole raskaita, mutta enemmänkin se jatkuva keskeneräisyys. Se, kun tulen kotiin väsyneenä pitkän päivän jälkeen, lapset huutaa ruokaa mutta ensin pitää tehdä puolen tunnin lumityöt että pääsee edes pihaan.

Minä vain mieluummin priorisoisin sen ajan vaikkapa yhteiseen ruoanlaittoon, lasten läksyjen auttamiseen tai vaikka vaan lepäilyyn. Enkä ole tästä lainkaan pahoillani.

Vierailija
34/104 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vanha okt, ja oon vieläpä yh, mulla on kolme lasta, kiireinen työ ja muutenkin elämä on hektistä. Mutta silti tykkään asua talossani! Meillä on lasten kanssa kivoja hetkiä viikonloppuisin, kun puuhastellaan pihassa, huolletaan pihaa ja taloa ja samalla meidän koirat saa ulkoilla vapaana aidatulla pihalla.

Tietty aina saa olla jotain korjaamassa ja remppaamassa, mutta otan vanhassa talossa asumisen myös harrastuksen kannalta: on ihanaa, kun saa tehdä omannäköistä, rempata sellaista kuin haluaa. Uudenkarhea, persoonattomat mdf-levyltä tuoksuvat kämpät eivät vaan kiinnosta. Meillä on rosoista, boheemia ja värikästä. Ja mikä parasta, voidaan soittaa saksofonia ja saunoa vaikka keskellä yötä :-)

Vierailija
35/104 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 13:59"]Kyllä ainakin meidän pientaloalueella (ns. parempi alue) moni on katunut ja laittanut talon myyntiin juurikin tuon työmäärän takia. Ja meilläkin ollut mielessä... Jaa miksi ei pysytty kerrostalossa? Enemmän tämä oma talo oli miehen unelma, miehen joka on 6 päivää viikosta töissä. Ei minulla sinänsä mitään pihatöitä vastaan ole, ei ne itsessään ole raskaita, mutta enemmänkin se jatkuva keskeneräisyys. Se, kun tulen kotiin väsyneenä pitkän päivän jälkeen, lapset huutaa ruokaa mutta ensin pitää tehdä puolen tunnin lumityöt että pääsee edes pihaan.

Minä vain mieluummin priorisoisin sen ajan vaikkapa yhteiseen ruoanlaittoon, lasten läksyjen auttamiseen tai vaikka vaan lepäilyyn. Enkä ole tästä lainkaan pahoillani.
[/quote]
Miksei lapset tee lumitöitä?

Vierailija
36/104 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 13:54"]

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 13:50"]En ole huomannut että kovinkaan moni katuisi okt ostosta.

[/quote]

Tällä palstalla asiaan liittyviä avauksia on usein

[/quote]

Tällä palstalla on erittäin kieroutuneita aloituksia koko ajan. Ja lisäksi veikkaan, että otos ei ole kovinkaan kattava. Yksi OK-talojen vihaaja voi tehdä useita aloituksia päivässä.

Vierailija
37/104 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on aina jännä miten ihmiset valittaa, että omakotitalo on joku työleiri suunnilleen. Ei nyt nurmikon ajaminen ja lumien luominen ole työlästä, saati jotkut pikkufiksailut joskus. Tarkoitan tässä nyt uutta taloa, vanhan jos ostaa niin varmasti saa rempata paikkoja mutta sama pätee kerrostaloasuntoihin yms. Asunto-osakeyhtiössä saa maksaa vastikkeessa vaikka sun mitä, kuten sen että huoltoyhtiö käy tekemässä hommia. Omakotitalossa maksetaan se mitä käytetään, ei vastikkeita. Eli voi myös aina palkata jonkun tekemään jotain jos ei itse jaksa. Kuinka moni sitten oikeasti katuu omakotitaloa, aika moni nauttii siitä kun on omaa rauhaa ja pihaa enemmän eikä naapuri aivan seinässä kiinni, mutta toki jos jotkut ottavat ylisuuria lainoja niin varmasti kaduttaa jos ei pystykään maksamaan.  

Vierailija
38/104 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työ työmääräperustelu on aika hassu, koska suurimman osan hommista voi ulkoistaa jos ei kiinnosta. Alueella jossa asumme, on tarjolla ok-talkkari, joka käy tekemässä lumityöt ja nurmikonleikkuut jos niitä ei itse jaksa tehdä.

Ainoat pakolliset hommat ovat IV-koneen suodattimien vaihto. Laitevalmistaja suotittelee 6kk väliein, mutta kyllä ne siellä vuodenkin pärjäävät. Nuohouksesta huolehtii paikallinen firma.

Eli se omakotitaloasuminen on juuri niin työlästä kuin sen itse haluaa olevan.

Vierailija
39/104 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Täytyy itse tehdä kaikki työt eikä voi soittaa isännöitsijälle. [/quote] Tuliko tuo yllärinä??

[/quote]

Ei se tule yllätyksenä, mutta se kuinka paljon hommaa ja kuinka raskasta se on, voi tulla yllätyksenä.

[/quote]

Onko lumitöiden teko ja nurmenleikkuu raskasta? Jos on niin sitten on varmaan joku fyysinen sairaus."

Omakotitalo asuja tuskin selviää pelkällä lumitöiden tekemisellä ja nurmenleikkuulla. Okt on jatkuvaa kunnossapitoa ja huoltotöitä. Piha pidettävä siistinä, huolehdittava lämmityksestä ja vedestä, nuohouksesta, polttopuista, tarkistettava katot ja puhdistettava vesirännit ja ilmastoinnit, ostettava koneita, maalattava julkisivua, huolehdittava ikkunoista ja ovista,  katon lumikuormituksesta, putkiston kunnosta, mahdolliset vesivahingot ja kosteusvauriot, eristet yläpohjista, oma katuosuus  jne. jne. lista on loputtoman pitkä, muussa tapauksessa se rakas okt, onkin pian hometalo.

Vierailija
40/104 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Y