Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Iltalehti paljastaa: tällaisia ovat Suomen työttömät - yksi käyrä näyttää hälytysmerkkiä työmarkkinoilta

Vierailija
03.09.2021 |

"Suomessa on tällä hetkellä vapaana poikkeuksellisen suuri määrä työpaikkoja. Ongelmana on se, että työnhakijoita on harvinaisen vähän, vaikka työttömiä on noin 300 000.

Kun koronapandemia alkaa hiljalleen väistyä, alta paljastuu työmarkkina pahenevine rakenneongelmineen.

Uudenmaan TE-toimiston yrityspalveluissa ongelma näkyy päivittäin.

Työnantajilta tulee palautetta, että työnhakijoita avoinna oleviin tehtäviin tulee vähän tai että hakeneilla työnhakijoilla on esimerkiksi työkykyyn liittyviä rajoitteita, TE-toimiston johtava asiantuntija Jaana Kanerva yritys- ja rekrytointipalveluista kertoo.

Kohtaanto-ongelma tulee esiin tilanteissa, joissa työnantajan ja työnhakijan toiveet ja odotukset eivät kohtaa, vaikka samaan aikaan olisi haussa runsaasti alan työpaikkoja ja toisaalta hakijoina kyseisen alan työnhakijoita.

Kohtaanto-ongelma voi näkyä esimerkiksi ravintola-alalla näin. Ravintola hakee aamupala- tai lounaskokkia perusammattitaidolla. Työnantajalla voi olla tarjolla laaja-alainen tehtävänkuva, mutta palkka ja työtunnit eivät vastaa hakijan toivetta.

Yleisesti ongelman taustalla on se, että työpaikat syntyvät kasvukeskuksiin, joissa asuntojen hinnat ovat korkeita. Tai palkkaus, työajat ja työmatkat eivät vastaa työnhakijan toiveita.

Suomessa oli heinäkuun lopussa 322 600 työtöntä työnhakijaa, kun mukaan lasketaan kokoaikaisesti lomautetut. Lukema oli noin 65 000 henkilöä pienempi kuin vuotta aikaisemmin heinäkuussa.

Samaan aikaan kun työvoimapula pahenee, Oikotie-hakupalvelun mukaan työnhakijoita on harvinaisen vähän, ja työvoimapula on leviämässä useammille aloille. Tilanne tuntuu järjettömältä, vaikka sille on jo opittu selittävä termikin: kohtaanto-ongelma.

Keitä ovat työttömät Suomessa? Miksi he eivät työllisty?"

Loput voit lukea tästä: https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008218897.html

Kommentit (245)

Vierailija
181/245 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mies haki töihin erääseen hyvin spesifiin ammattiin jolla ei ole paljon osaajia suomessa. Hän on käynyt koulunkin siihen ja omaa työkokemusta. Kaikki vaikutti hyvältä siihen asti kunnes rekry-tyyppi vielä erikseen sanoi, että työtä pitää tehdä täysin itsenäisesti, ettei kysele mitään. (Tarkoitti, että ei saa kysyä yhtään mitään, tehdä vaan töitä ilman kommunikaatiota)

OIKEESTI!! :D Siis vaikka olisi mikä huippuosaaja, niin AINA on uudessa työpaikassa kysyttävää. Vähintään työkalujen ym sijainti jne. Muutenkin kysely ja kommunikointi on äärimmäisen tärkeää. Esim. jostain asiasta kysyä työkaverin mielipidettä kannattaako asia x tehdä tavalla A vai B....

Jostain syystä mun mies jätti sitten leikin sikseen.

Ihme vässykkämies kyllä. Jos ohjeet on noin, niin se tarkoittaa että on vapaat kädet ja pioneerihenki ilmeisesti puuttuu. Työkalut löytää jos on näkökyky tallella, ellei niitä ole sitten joku pöllinyt.

Ilmeisesti hän ei ole niin taitava kun sinä, että marssii mihin vaan sisään ja tietää jokaisen esineen paikan ja käytännöt kysymättä, ilman että niiden etsimiseen tai selvittämiseen menee ylimääräistä aikaa. Taidat olla tämä työnantaja? :D

Vierailija
182/245 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku Tokmannin johtajanainen oli Huomen Suomen haastattelussa pari päivää sitten. Hän mainitsi työvoimapulan syyksi mm. työntekijät, joilla ei ole mitään käsitystä kaupan alan töistä (jotakuinkin noin hän asian ilmaisi). Hän ei tosin avannut ongelmaa tarkemmin, joten jäin miettimään onko Suomessa todellakin paljon aikuisia ihmisiä, jotka eivät ymmärrä yhtään mitään siitä, mitä kassalla istuminen tai hyllyttäminen tarkoittaa, vai oliko vain kyse siitä, että he halusivat hakemuksia vain ihmisiltä, joilla on aiempaa kokemusta, jotta ei tarvitse itse opettaa.

Toisaalta hän sanoi, että ovat valmiita opettamaan ja ul ko mail ta pitäisi saada työvoimaa. Ilmeisesti muun maalaisilla on enemmän tietoa siitä, mitä kauppatyö on. Näin se täytyy olla. 

Kolmanneksi hän olisi kovasti halunnut sellaisia ihmisiä, jotka sitoutuvat töihin pitkäksi ajaksi. Tuossa vaiheessa viimeistään olisin halunnut kysyä häneltä, kuinka monta kokoaikaista paikkaa heillä on tarjolla. Jos suurin osa työstä on osa-aikaista, niin mielestäni on hieman turha valittaa siitä, että ihminen etsii koko ajan toista työtä, jolla oikeasti tulee toimeen. 

Tää pitkäaikaisuus on muutenkin ihan ihme juttu. Joo toimi 70-80-luvuilla, jolloin moni jäi ekaan työpaikkaansa. Mutta eivät kyllä hekään kaupan hyllyttäjiksi, vaan siihen ekaan valmistumisen yhteydessä saatuun paikkaan.

Sama se on edelleen. Nuoret tekevät noita töitä hetken, kunnes pääsevät elämässä eteenpäin. Jos joku haluaa hyllyttää vuosikausia, hän on jo tekemässä sitä, eikä vaihda paikkaa vain siksi, että saa erivärisen työpaidan. Eli kokeneita hyllyttäjiä ei ole tarjolla. Kolmekymppistä luuseria ei oteta, koska se on luuseri. Viisikymppistä ei ainakaan oteta, vaikka se ei ikinä lähtisi saamastaan työpaikasta vapaaehtoisesti. Ulkkiset ei kelpaa, koska ne eivät puhu suomea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/245 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin pitäää nyhtää jostain mittava alkupääoma ja sitten se onkin vain raha-seuraa-rahaaa ja pelkkää menestystarinaa.

Vierailija
184/245 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistutuksena että työharjoittelijat kustantavat sairaukset ja ihan kaikki itse omasta pussistaan. 

Muistan kun edellinen työnantaja raivosi kuljetusalalla sattuneesta kolhusta asiakkaan oveen ja loppujen lopuksi se meni työharjoittelijan henkilökohtaisesta vakuutuksesta. Että semmoista peliä täällä maailman rehellisimmässä valtiossa.

Vierailija
185/245 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutamia mietteitä, taustaksi että olen toiminut esimiehenä ja siis myös rekrytoinut ja johtanut monen sorttisia työntekijöitä:

- osalla nuorista työelämätaidot aivan hakusessa: ei osata käyttäytyä (siis ihan perusasioita että tullaan ajoissa, lomalle ei lähdetä ilmoittamatta, töissä ei huudeta ja kiroilla ja jos puhelimen käyttö on kielletty muuten kuin tauoilla, niin silloin sitä ei käytetä muuten kuin tauoilla).

- joillain vanhemmilla ihmisillä tietotekniset taidot ovat auttamattomasti jäljessä ja oppimiskyky niihin on todella huono - tällä siis tarkoitan melko simppeleitäkin asioita ja melko yksinkertaisten järjestelmien oppimiskykyä.

- monilla on liian korkeat odotukset palkan suhteen versus tehtävä (omilla työnantajilla palkat yleensä olleet ihan markkinatasoa. Voidaan toki keskustella siitä, onko markkinataso oikea, mutta jos pyydetään 1000€ enemmän kuin muut, niin kyllä siinä saa taitavasti perustella miten tuo 1000€ lisäsijoitus tuo lisäarvoa työnantajalle).

- monilla on todella surkeat hakemukset - en tarkoita mitään kikkailuja, vaan ihan siitä, että niistä ei oikeasti avaudu juurikaan, mitä ihminen on tehnyt ja mitä osaa.

- myös kokemus on usein todella hataraa - todella monet yrittää astua kolme porrasta kerralla. Kaikkea ei tarvitse osata, mutta oletus kuitenkin olisi, että perehdytyksellä (pitkähkölläkin) työntekijä olisi kykenevä tehtäväänsä.

- kaikilla on on nykypäivän työelämässä niin kiire, että usein se mahdollisimman valmis on ainut vaihtoehto mitä voidaan ottaa. Kun muutenkin on kiire, niin melkein ennemmin tekee 2 ihmisen työt, kuin opettaa niitä toisia jollekin, joka ei tajua hölkäsen pöläystä. Toki tämä on pitkällä tähtäimellä tyhmää ja auttaisi sitten jossain vaiheessa, kun on saatu opetettua asiat eteenpäin, mutta sille ei anneta aikaa. Isoin ongelma työelämässä on mielestäni kiire ja jatkuva tehostaminen. On hyvä sujuvoittaa prosesseja, mutta kun näin tehdessä tilalle tulee kolme uutta asiaa, niin miksi niin haluaisi tehdä? Koskaan ei pääse siihen, että työ olisi kevyempää, koska sitä tulee aina lisää, joten miksi ponnistella kehittääkseen työtä?

Niin, ja silti halautte väkisin rekrytä niitä nuoria jotka ei osaa käyttäytyä ja jotka käy arkenakin viihteellä ja sitten ollaan töissä silmät ristissä. Ehkäpä siksi, koska he eivät vaadi palkkaa tai osaa pitää kiinni oikeuksistaan?

Palkalla täytyy tulla toimeen ja se täytyy sovittaa työn vaativuuteen. Vaativa työ voi olla muutakin kun aivokirurgiaa tai  hiukkaskiihdyttimen parissa askartelua. Hain yhteen työhön, jossa lähtöpalkka oli 9e(!!!!). Työ vaativaa, kiireistä ja henkisesti kuormittavaa. En olisi vaatinut mitään 25e tunnilta, mutta ehdotukseni 15e/h tyrmättiin.

Niin kauan kuin olen esimiehenä vastannut yrityksen palkkauksesta ja rekrytoinnista niin en ole kertaakaanyhtään alle kolmekymppistä palkannut juuri sen takia ettei ainoat ongelmat nuorten kanssa ole kokemattomuus, taidottomuus ja uusavuttomus. Enkä aio jatkossa enkä tulevaisuudessakaan palkata tähän yritykseen yhtä vuodesta 1991 syntyneestä eteenpäin.

Niin no itsehän olen -91 syntynyt nainen ja tuntuu, että kaikki haastattelijat vaan mittailee mua sillä asenteella, että varmaan ihan pätevä mutta koskahan toi alkaa lisääntyä....

se edellinen

Vikaahan on lainsäädännössä eikä työnantajassa.

Miksi ihmeessä jonkin pienyrittäjän pitää maksaa siitä että työntekijä synnyttää?

Kelan pitäisi hoitaa juttu niin että työntekijät ovat tasaarvoisia.

Jollekin paperitehtaalle on ihan sama onko joku synnytysiässä mutta 1-4 hengen yritystä se rokottaa ihan rahan menolla.

Alapeukuttajille pitää kyllä nyt sanoa että olette reaalielämästä ulkona kuin lumiukot.

Kyllähän tuo naisten palkkauksen/synnytysiässä olevien vaikeus pienyrittäjille korreloi vahvasti tuo lainsäädännön moka mitä esim PAMI ei katso tarpeelliseksi korjata. Miksi muuten ei halua asiaaan korjausta vaatia?

Vierailija
186/245 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Töitä:

- Nollatuntisoppareita

- Myyntiä provikkapalkalla

- Yölehden jakoa 30 eur yö

jne.

Meillä on palkanmaksupula. Pula vakituisista työpaikoista.

Yli 12kk jatkuva kokoaikatyö on se, mitä Mollin sivulla eniten tarjotaan.

No pitäiskö näitä kouluttaa lisää? Ei kun kysytään lääkäriliitolta lupaa...

Koulupsykologeja ja terveyskeskuslääkäreitä haetaan paljon.

Vierailija
187/245 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallinen tilasto pitkäaikaistyöttömistä?? Koko listassa ei näköjään ole ketään tavista joka ei vaan saa töitä vaan kaikilla on joku "vika" ainakin tilaston tekijän mielestä. Itse olen havainnut että suuri osa on niitä jotka ei vaan tule valittua ikinä vaikka lähettäisi satoja hakemuksia kun työhön pääsee vain työpaikanvaihtajat + riittävän nuoret. Tai sitten on liikaa koulutusta tai jotain muuta haitallista kuten halu saada palkkaa eikä toimia oikeastaan "yrittäjänä". 

Vierailija
188/245 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutun poika teki palkatonta harjoittelua (opintoihin kuuluva) ja pyydettiin vielä la-su palkattomana ylitöinä johonkin messuille.

Meni ja harjoittelun jälkeen lämmintä kättä kiitokseksi.

Vierailija
189/245 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi syy on ettei palkata tarpeeksi väkeä ruohonjuuritason töihin vaan päinvastoin vähennetään. Aina yritetään vaikka kunnan hommissa koulujen keittiöillä ja kouluilla yleensä hoitaa työt mahdollisimman vähällä väellä. Juurihan kerrottiin opettajistakin joiden työajasta menee älyttömästi aikaa kaikkeen ylimääräiseen silppuun. Nekin on joskus koulun muu henkilökunta tehnyt.

Vierailija
190/245 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku Tokmannin johtajanainen oli Huomen Suomen haastattelussa pari päivää sitten. Hän mainitsi työvoimapulan syyksi mm. työntekijät, joilla ei ole mitään käsitystä kaupan alan töistä (jotakuinkin noin hän asian ilmaisi). Hän ei tosin avannut ongelmaa tarkemmin, joten jäin miettimään onko Suomessa todellakin paljon aikuisia ihmisiä, jotka eivät ymmärrä yhtään mitään siitä, mitä kassalla istuminen tai hyllyttäminen tarkoittaa, vai oliko vain kyse siitä, että he halusivat hakemuksia vain ihmisiltä, joilla on aiempaa kokemusta, jotta ei tarvitse itse opettaa.

Toisaalta hän sanoi, että ovat valmiita opettamaan ja ul ko mail ta pitäisi saada työvoimaa. Ilmeisesti muun maalaisilla on enemmän tietoa siitä, mitä kauppatyö on. Näin se täytyy olla. 

Kolmanneksi hän olisi kovasti halunnut sellaisia ihmisiä, jotka sitoutuvat töihin pitkäksi ajaksi. Tuossa vaiheessa viimeistään olisin halunnut kysyä häneltä, kuinka monta kokoaikaista paikkaa heillä on tarjolla. Jos suurin osa työstä on osa-aikaista, niin mielestäni on hieman turha valittaa siitä, että ihminen etsii koko ajan toista työtä, jolla oikeasti tulee toimeen. 

Tää pitkäaikaisuus on muutenkin ihan ihme juttu. Joo toimi 70-80-luvuilla, jolloin moni jäi ekaan työpaikkaansa. Mutta eivät kyllä hekään kaupan hyllyttäjiksi, vaan siihen ekaan valmistumisen yhteydessä saatuun paikkaan.

Sama se on edelleen. Nuoret tekevät noita töitä hetken, kunnes pääsevät elämässä eteenpäin. Jos joku haluaa hyllyttää vuosikausia, hän on jo tekemässä sitä, eikä vaihda paikkaa vain siksi, että saa erivärisen työpaidan. Eli kokeneita hyllyttäjiä ei ole tarjolla. Kolmekymppistä luuseria ei oteta, koska se on luuseri. Viisikymppistä ei ainakaan oteta, vaikka se ei ikinä lähtisi saamastaan työpaikasta vapaaehtoisesti. Ulkkiset ei kelpaa, koska ne eivät puhu suomea.

Niin, viisikymppistä ei huolita kauppaan sillä ajatuksella, että hän saattaa saada paremman työn ja lähtee pois (tai kuten sanot, ei lähde, koska kukaan muu ei häntä enää iän takia palkkaa), mutta toisaalta hyväksytään se, että opiskelijat ovat kassalla vain hetken kunnes löytävät oman alan työn. Eihän tuossa ole loppujen lopuksi mitään eroa sen kaupan kannalta. Kumpikin työntekijä pitää kassatyötä välivaiheena elämässään. Ainoa ero taitaa olla se, että vanhemmat työntekijät osaavat vaatia oikeuksiaan paremmin kuin nuoret. Siksi eivät kelpaa. 

Vierailija
191/245 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kohta eläkkeelle (2036) kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli työt eivät suomalaisia kiinnosta.

Kyllä minulle tulee työkkäristä useita kertoja vuodessa ilmoitus mahdollisesti sopivasta työpaikasta, jota pitää hakea. Kaikkiin olen hakenut, ja yksikään työnantaja ei ole pyytänyt haastatteluun tai edes lähettänyt sähköpostia. Kuukauden välein pitää antaa työkkäriin tilannepäivitys, miten hakemus edistynyt. Vanhin näistä on roikkunut avoimena viime vuoden lokakuusta, ja kerran kuussa käyn vastaamassa samalla tavalla, ei vielä tietoa onko minua valittu tehtävään. Vuokratyöpaikkojakin tietysti haen samaan aikaan, ja jonkin verran laittanut suoria hakemuksia yrityksiin, näistä yksi yritys vastasi, ettei minua valittu tehtävään, yksi kiitti hakemuksesta. Onko tosiaan niin ettei yli viisikymppinen kelpaa enää tavallisen duunarin hommiin? 

Jos et saa kuukauteen vastausta, niin miksi et vain kuittaa työkkäriin, että työnantaja ei ollut kiinnostunut palkkaamaan sinua? Jää juuri sellainen kuva, että mitään todellista yritystä ei ole, jos roikotat selvästi saamatta jääneitä hakuja muka aktiivisina järjestelmässä.

Itse kyllä menisin vaikka paikalliseen markettiin, kysyisin missä on vuoroesimies ja juttelisin naamatusten mahdollisista töistä. Erottuu ihan eri lailla motivoituneena kuin vain paperit/spostin lähettäjät. Näin olen töitä saanutkin.

Vierailija
192/245 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka hullu jaksaa enää töitä tehdä. Relaa!

Totta. Työelämä on mennyt aivan hulluksi. Puolet työvoimasta burnoutissa.

En tiedä saisiko tätä kertoa, mutta Pääurakoitsija on Tampereen kansiareenalla toiminnallaan ajanut suuren osan aloittaneista urakoitsijoista ulos. Nyt sitten hommaa paikataan yhä kasvavassa määrin ulkomaisella työvoimalla. En voi olla millään tavalla ylpeä kyseisestä lafkasta.

Vierailija
193/245 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mies haki töihin erääseen hyvin spesifiin ammattiin jolla ei ole paljon osaajia suomessa. Hän on käynyt koulunkin siihen ja omaa työkokemusta. Kaikki vaikutti hyvältä siihen asti kunnes rekry-tyyppi vielä erikseen sanoi, että työtä pitää tehdä täysin itsenäisesti, ettei kysele mitään. (Tarkoitti, että ei saa kysyä yhtään mitään, tehdä vaan töitä ilman kommunikaatiota)

OIKEESTI!! :D Siis vaikka olisi mikä huippuosaaja, niin AINA on uudessa työpaikassa kysyttävää. Vähintään työkalujen ym sijainti jne. Muutenkin kysely ja kommunikointi on äärimmäisen tärkeää. Esim. jostain asiasta kysyä työkaverin mielipidettä kannattaako asia x tehdä tavalla A vai B....

Jostain syystä kuulostaa siltä, että mies on väärinymmärtänyt keskustelun. Uskottavammalta kuulostaisi, että rekryäjä on tarkoittanut, että yleensä ottaen työssä pitää sitten (jatkossa) pärjätä itsenäisesti, näin voi olla siinä vaiheessa kun esim. ollaan ainut sitä asiaa tekevä työntekijä vuorossa/keikalla. Ja ilman eri sanomista on selvää, että töihin perehtyminen vie X ajan, jolloin tarvitaan opastusta, oli se sitten päiviä tai kuukausia hommasta riippuen.

Vierailija
194/245 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jostain syystä kuulostaa siltä, että mies on väärinymmärtänyt keskustelun. Uskottavammalta kuulostaisi, että rekryäjä on tarkoittanut, että yleensä ottaen työssä pitää sitten (jatkossa) pärjätä itsenäisesti, näin voi olla siinä vaiheessa kun esim. ollaan ainut sitä asiaa tekevä työntekijä vuorossa/keikalla. Ja ilman eri sanomista on selvää, että töihin perehtyminen vie X ajan, jolloin tarvitaan opastusta, oli se sitten päiviä tai kuukausia hommasta riippuen.

Niin.. en tiedä. Rekry-tyyppi ei siis ollut työnantaja. Ja kun mies oli kysynyt, että niin siis itsenäisesti pitää pärjätä perehdytyksen jälkeen, niin ei kun heti. Rekryäjä oli kuulemma ollut tosi vaikean oloinen ja mutissut että vähän oudolta kyllä kuulostaa, että hän kyselee vielä, että mitähän tällä meinataan.

Vierailija
195/245 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minulle tulee työkkäristä useita kertoja vuodessa ilmoitus mahdollisesti sopivasta työpaikasta, jota pitää hakea. Kaikkiin olen hakenut, ja yksikään työnantaja ei ole pyytänyt haastatteluun tai edes lähettänyt sähköpostia. Kuukauden välein pitää antaa työkkäriin tilannepäivitys, miten hakemus edistynyt. Vanhin näistä on roikkunut avoimena viime vuoden lokakuusta, ja kerran kuussa käyn vastaamassa samalla tavalla, ei vielä tietoa onko minua valittu tehtävään. Vuokratyöpaikkojakin tietysti haen samaan aikaan, ja jonkin verran laittanut suoria hakemuksia yrityksiin, näistä yksi yritys vastasi, ettei minua valittu tehtävään, yksi kiitti hakemuksesta. Onko tosiaan niin ettei yli viisikymppinen kelpaa enää tavallisen duunarin hommiin? 

Olen ollut 4v työkkärin kirjoilla ja ei ole kertaakaan tullut ilmoitusta työpaikasta mihin pitäisi hakea.

Vierailija
196/245 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäkin ketju havainnollistaa hyvin, että ongelma on liian hyvät tuet. Jokaiselle työttömälle tarjotaan työpaikkaa ja jos ei kelpaa lopetetaan kaikkien tukien maksu. Näin helposti se käy.

Vierailija
197/245 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämäkin ketju havainnollistaa hyvin, että ongelma on liian hyvät tuet. Jokaiselle työttömälle tarjotaan työpaikkaa ja jos ei kelpaa lopetetaan kaikkien tukien maksu. Näin helposti se käy.

Kyllä! Juhlin ja syön kaviaaria näillä mun 500e tuilla! En haluaisi mistään hinnasta takaisin lähemmäs 3000e kuukausitulojani! <3

Vierailija
198/245 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et saa kuukauteen vastausta, niin miksi et vain kuittaa työkkäriin, että työnantaja ei ollut kiinnostunut palkkaamaan sinua? Jää juuri sellainen kuva, että mitään todellista yritystä ei ole, jos roikotat selvästi saamatta jääneitä hakuja muka aktiivisina järjestelmässä.

Itse kyllä menisin vaikka paikalliseen markettiin, kysyisin missä on vuoroesimies ja juttelisin naamatusten mahdollisista töistä. Erottuu ihan eri lailla motivoituneena kuin vain paperit/spostin lähettäjät. Näin olen töitä saanutkin.

Tyttären kaveri teki lukioajan hommia mäkkärinkassana hommia. Kirjoitusten jälkeen kävi muutamassa paikallisessa yrityksessä kysymässä töitä. Kaikki paikkaa tarjosi suoralta kädeltä töitä. Valitsi paremmin palkatun.

Vierailija
199/245 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiskoja pummeja jota ei työnteko kiinnosta. Sellaisia ne kaikki työttömät ovat.

Vierailija
200/245 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei muuta kuin alat tarjoamaan. Voit aloittaa vaikka heti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yksi