Mitä ihmettä: terveydenhoitaja oli sanonut 13-vuotiaalle, että
tämä alkaa olla ylipainoinen ja pitäisi katsoa syömisiään. Tyttö ei ole yhtää pyöreän näköinen, vaan todella solakka! Harrastaa paljon liikuntaa, joten lihaksia voi olla. Nytt tyttö ihan maassa ja kyselee, onko hän lihava:(
Miten voin auttaa tyttöä, ties vaikka saa anoreksian! Soitanko terkalle ja sanon pari valittua sanaa?
Kommentit (130)
Voi teitä mielensäpahoittajia. Järki käteen ja ei noita tarvi ottaa tosissaan jos mikään ei ole vialla - toki yllättävän moni kieltää myös tosiasiat; itsensä ja kultamussukkansa kohdalla.
Ei terkkarin arviolla ole mitään väliä, vaan miten somekuvat herättävät hypetystä. Sen mukaan se elämä muodostuu ja siksi kaikki pitävät linjoistaan huolta haluamatta näyttää possuilta.
Muistan että myös minulle terkkari sanoi yläasteella, että pitäisi alkaa harrastamaan liikuntaa ettei paino nouse enempää. Tuo tuli ainakin itselleni silloin melkoisena shokkina, olin juuri ja juuri päässyt alipainosta normaalipainon puolelle ja olin todella urheilullinen. Ihmeellisiä terkkareita, muistan vieläkin miten paha mieli tuosta tuli pitkäksi aikaa. Tuon ikäiselle kun sanoo noin, se on sama kuin haukkuisit läskiksi.
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 16:01"]
Voi teitä mielensäpahoittajia. Järki käteen ja ei noita tarvi ottaa tosissaan jos mikään ei ole vialla - toki yllättävän moni kieltää myös tosiasiat; itsensä ja kultamussukkansa kohdalla.
[/quote]
Aikuinen on eri asia kuin lapsi. Lapsi on terkkarin, siis vieraan ihmisen, kanssa kahdestaan samassa tilassa melko suojaton eikä välttämättä ymmärrä oikein sitä mitä terkkari on sanonut.
Meillä nuorelle tuli ongelma terkkarin sanoista. Kun tosihan on, että lapsi kerää pari kiloa ennen pituuspyrähdystä, että alkaa hormoonitoiminta. Nuori lopetti syömisen, koska terkan mukaan on lihava. Ja koska itsekin olen terveydenhuoltoalan ihminen, tiedän, että lapsi oli normaalipainoinen. Kyseisellä terkalla on kai itsellään joku ongelma painosta, kun koko ikäluokan haukkunut lihavaksi. Nyt on yläaste täynnä anorektikkotyttöjä.
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 15:46"]
Ei näytä terkkareiden puheenparsi muuttuneen kolmessa vuosikymmenessä. Joskus 80-luvulla neljäsluokkalaisilla oli terveystarkastus. Työkaverin poika oli kova urheilija, pelasi kiekko, yleisurheili jne. Vartalo oli lihaksikas, mutta ei lihava. Ihan käyrillä poika oli, mutta kuitenkin terkkari totesi, että tämän pitäisi vähän laihduttaa. Poika, joka oli hyvä suustaan, ei jäänyt sanattomaksi, vaan katseli terkkaria päästä jalkoihin ja tuumasi: "Kummankohan meistä pitäisikään laihduttaa?" Kuten arvata saattaa, niin terkkari oli huomattavan ylipainoinen!
[/quote]
tuo ei ole hyvää supliikkia vaan huonoa käytöstä. Terkkari arvioi ja kommentoi sitä painoa ammattinsa puolesta, se on ts. hänen tehtävänsä. Tarinan poika taas oli äärettömän epäkohtelias. Kai jokainen normaali järjen omaava ymmärtää, että vaikka terveydenhoitoalan ammattilaiset jotain asiakkaassa kommentoivatkin, ei se tarkoita, että samalla tavalla kommentoidaan kavereille, puhumattakaan aikuisille.
Ja ilmeisesti tämä työkaveri kertoi juttua hyvänä läppänä? Eipä tarvitse ihmetellä, mistä poikansa huonot käytöstavat periytyvät..
ja ei, en ole terveydenhoitoalalla
Tosi vaikea sanoa kun kuten em. ei tiedä lapsesi mittoja, eikä muutenkaan kokonaistilannetta. Mutta omalla kohdalla painetta oli kyllä aivan riittävästi niin ystäväpiiristä kuin omasta äidistänikin johtuen. Ei mitään suorasanaista läskittelyä, vaan äidiltä tylsää "no ohhoh, otitpas sä paljon muusia" tai "ei kai nyt taas voi olla nälkä", "pitäisiköhän tämän meidän KOKO PERHEEN alkaa liikkumaan vähän enemmän" ja samalla katsoo minua. Kavereiden kanssa taas tilanne, että muut tosi solakoita, minä semmoinen aikuisten BMI:llä 20 ja yhdessä sitten terveystarkastusten jälkeen vertaillaan, että kellä on alin BMI ja ylpeänä ollaan jostain kuudestatoista. Samoin muistan kun istuttiin vierekkäin joskus rivissä kesällä ja kaikki tytöt repi leggingsejään ylös, että verrataanx kellä on kapein ja pisin sääri.
No tuskin tietenkään nyt kaikilla noin painokeskeistä, mutta koska itse oli se "pullukka" sen Erinomaisen Hyvin tiedostaen, niin terkan kommentti olisi laukaissut varmasti syömishäiriöni jo aiemmin. Mutta siitä toivuttu.
Muista myöskin, että "lapsenpyöreys" voi kyllä kestää aika pitkälle aikuisikäänkin. Olin itse juuri semmoinen, että kun vanhoja kuvia katselen, olisin ennustanut minulle aika ylipainoista tulevaisuutta. Mutta siitä sitten anoreksian ja bulimian kautta hoikkiin terveisiin mittoihin. Ja toisinpäinkin, useat näistä säärien vertailijoista ovat nykyään aika rotevia.
Mutta anyways, hän on lapsi ja nyt vanhemmilta tsemppiä, että höpsistä höö. Pidetään tasapainosta huolta niin liikunnan kuin muunkin suhteen ja syytä ei ole mihinkään huoleen, terkkaritkin ovat vain ihmisiä ja tämä sanoi nyt vähän kumman suorasanaisesti.
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 16:11"]
Meillä nuorelle tuli ongelma terkkarin sanoista. Kun tosihan on, että lapsi kerää pari kiloa ennen pituuspyrähdystä, että alkaa hormoonitoiminta. Nuori lopetti syömisen, koska terkan mukaan on lihava. Ja koska itsekin olen terveydenhuoltoalan ihminen, tiedän, että lapsi oli normaalipainoinen. Kyseisellä terkalla on kai itsellään joku ongelma painosta, kun koko ikäluokan haukkunut lihavaksi. Nyt on yläaste täynnä anorektikkotyttöjä.
[/quote]
Siis meilläkin on kyse tytöstä, jota oli koko lapsuusikä juoksutettu painokontrollissa, kun on liian laiha. Nyt oli saanut pari kiloa lisää ja olin juuri ehtinyt kehua, että hienoa, kun pyöristyit. Terkka söi koko tämä työn, mitä oli saatu tehtyä, että lapsi oppii syömään tarpeeksi
Tämä on kyllä niin klassinen ketju..mammat ne tuijottaa bmi:tä vaikka eihän se kerro yhtään mitään.
Mammat ei tajua että Lihas painaa enemmän kuin läski,mutta sehän on niin vaikea käsittää.
Onhan näitä juttuja ollut raskaana olevista lihaksikkaista,paljon liikkuvista odottajista joille terkka on ruvennut tuputtamaan laihduttamista,kun ei ole terkka viitsinyt katsoa kokonaiskuvaa vaan tuijottanut bmi:tä.
Ala-asteella terkkari pyysi minua laihduttamaan, vaikka käytin s-koon vaatteita. Ahdistuin, jonka jälkeen olin alipainoinen 23-vuotiaaksi asti. Nykyään omaan paremman itsetunnon, ja vaatekokonikin on ollut vuosia M. Mielestäni olen sopusuhtainen ja terve nyt.
Miten se mammakaan voi ladata lapsistaan kuvia faceen jos he näyttävät aivan ylisyönneiltä possuilta joita lihotetaan joulua varten. Kyllä aivan luonnolliset asiat ohjaavat nykyisin ihmisen ulkomuotoa eikä niistä tarvitse loppumattomasti höpistä tietämättä ihmisistä ja näkemättä heitä.
Terkkari on saattanut sanoa vaikka että paino on noussut käyrällä (siis suhteessa pituuteen koska pituuskasvu on hidastunut) ja että kannattaa katsoa ettei nouse liikaa. 13v saattaa ymmärtää tämän niin että hän on läski. Terkkarin tulisikin olla hienovarainen näissä sanomisissaan teineille. Täälläkin kysellään nyt mittoja, joita ei myöskään kannattaisi liikaa tuijotella, ihmiset kun on rakenteeltaan erilaisia. Meillä tytöt on aina olleet pitkiä ja hoikkia, käyrien mukaan vähän alipainoisia. Fiksu th oli viimeksi nuorimmaisen kohdalla tarkistanut sisarusten mitat ja todennut että te olette näköjään kaikki saman mittaisia, yhtä hoikkia.
Nämä on oikeasti vaikeita asioita. Olen itse ollut kouluterkkarina ja ylipainoisten nuorten osuus on kasvanut paljon. On tosi vaikeaa yrittää olla hienovarainen, kun samalla pitäisi valistaa nuorta terveellistä elämäntavoista.
Puhuin kerran varovaiseen sävyyn 13-vuotiaalle tytölle lautasmallista ja liikunnasta. Tämän tytön äiti soitti minulle tulikivenkatkuisen puhelun siitä, miten kiusaan hänen normaalikokoista tyttöään läskiksi haukkumalla ja kannatan anoreksiaihannetta. Tyttö oli alle 165 cm ja rahtusen yli 80 kg.
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 15:51"]
Kun olin 17v. ja 160cm ja 52kg niin terkka totesi että olen liian lihava ja että pitää varoa etten enää liho.
Siihen asti olin ollut tyytyväinen itseeni mutta sen jälkeen en ollut ja laihdutin itseni äkkiä 48kg.
[/quote]
Herraisä! Mun melkein-14-vee on 160/49 ja lähes päivittäin ihmettelen, miten voikin olla tytöllä noin täydellinen vartalo. Todella tökerö terkka teillä!
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 16:19"]Ala-asteella terkkari pyysi minua laihduttamaan, vaikka käytin s-koon vaatteita. Ahdistuin, jonka jälkeen olin alipainoinen 23-vuotiaaksi asti. Nykyään omaan paremman itsetunnon, ja vaatekokonikin on ollut vuosia M. Mielestäni olen sopusuhtainen ja terve nyt.
[/quote]
Jos ala-asteikäinen käyttää aikuisten kokoa S, kyse on aika isosta lapsesta. Paitsi jos on todella poikkeuksellisen pitkä.
Paljon pahempi olisi jos terkkari katsoisi tytön takapuolta ja sanoisi että tee tuolle jotain, tuo ei kiihota jätkiä yhtään eikä tuohon löydä hyvin istuvia housuja, vaan joutuu pukeutumaan siten ettei takapuoli korostu.
Siinä voisi ajatella ettei terkkari aivan ajatella vain puhtaasti terveydellisiä asioita.
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 14:53"]
tämä alkaa olla ylipainoinen ja pitäisi katsoa syömisiään. Tyttö ei ole yhtää pyöreän näköinen, vaan todella solakka! Harrastaa paljon liikuntaa, joten lihaksia voi olla. Nytt tyttö ihan maassa ja kyselee, onko hän lihava:(
Miten voin auttaa tyttöä, ties vaikka saa anoreksian! Soitanko terkalle ja sanon pari valittua sanaa?
[/quote]
Muistelen aikoja jolloin itse opiskelin terveydenhoitajaksi ja olin koululla harjoittelussa. Yks vähän pyöreän puoleinen poika oli tarkastuksessa ja hoitaja kyseli, että syötkö sipsejä, ai et muulloin kuin jouluna ja juhannuksena, no entäs karkkia, ai saatte vaan lauantainpussi viikonloppuna, no sehän on hyvä, kun jos syö liikaa, niin voi alkaa lihoa.
Seuraavana päivänä äiti soitti tuohtuneena, kun poika sanoi terkkarin sanoneen poikaa läskiksi ja syövän liikaa karkkia ja sipsejä, kun heillä syödään vain lauantaipussi ja sipsejä ei juuri koskaan.