Miksi lapsen rasvantarve loppuu kun täyteen tulee 1v?
Äidinmaito on rasvaprosentiltaan lähes samaa kuin täysmaito, minkä ihmeen takia 1v jälkeen kaiken tulisi olla rasvatonta? Vääntäkää mulle rautalangasta? Silloin 1vuotiaanako aivot on jo kehittyneet ettei rasvaa enää tarvita? Neuvolassa kauhistelevat kun sanoin että meillä käytetään luomu täysmaitoa, kuohukermaa, voita, lapset syö turkkilaista jogurttia, neuvolantäti sanoi "rasvaton maito olisi kyllä hyvä niin ei tulisi turhia kaloreita" LASKETAANKO LAPSILTA KALORIT?
Kommentit (69)
Elimistö polttaa viimeisenä sokerit, siksi ihminen laihtuu, kun jättää sokerit ja korvaa sen luonnollisilla hyvillä rasvoilla (ihan sama onko ns. kovia vai pehmeitä). LDL arvolla ei ole mitään merkitystä. Tärkeimmät arvot on kokonaiskole ja triglyt. Koittakaa nyt ihmiset pikkasen ottaa selvää, älkääkä uskoko 30 vuotta sitten tehtyjä sääntöjä. Viljoja ei tarvita mihinkään. Kuitua saa vihanneksista ihan tarpeeksi.
Jos leipää haluaa syödä, niin googlatkaa mantelileipä ja tehkää sitä itse, siinä hyvä korvike ja ilman päällisiäkin syötynä pitää nälkää tosi pitkään. Rasva pitää nälän pois + polttaa rasvaa. Se on uskomatonta, mutta kokeilematta ette voi tuomita. Lähes kaikki on nähneet, mitä hiilihydraattinen ruokavalio tuo tullessaan. Aiheuttaa vaan nälkää ja ahmista. Helpommin tekee karkkia/sokerisia herkkuja mieli, kun saa sitä sokeria viljojen muodossa.
Tiesittehän, että sokeri aktivoi aivoissa saman paikan kuin kovat huumeet, jää siis koukkuun helposti.
Ja unohtakaa nyt jo ne kaloritkin, kun se kaloriteoria on VAIN JA AINOASTAAN TEORIAA.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 21:51"]Meillä juo rasvatonta maitoa niinkuin muukin perhe. Margariinia sekoitan puuroon ja laitan leivän päälle. Rypsiöljyä käytän ruuanlaitossa.
[/quote]
Niin meilläkin mutta vaan koska niin on totuttu. Ei olla mitään terveysintoilijoita tosiaankaan. Satun vaan tykkäämään itsekin rasvattomasta maidosta eniten. Meillä tyttö menee miinuskäyrillä (sillä syntyi ja sitä pitkin kasvanut) vaikka vetelee reiluja annoksia. Ja saa neuvolankin mukaan vedelläkin niitä rasvoja mielin määrin. Avainjuttuhan neuvolan opetuksien mukaan on se rasvojen LAATU, että syö niitä hyviä rasvoja.
Tietysti tästäkin on eriäviä mielipiteitä, henkilökohtaisesti ei vois vähempää kiinnostaa. Meillä syödään maun mukaan, yritetään olla terveellisiä mutta ei väkisin. Mies ja lapset hoikkia ja minulla tällä hetkellä vähän ylimääräistä, tuskin se maito siinä on ollut ratkaiseva tekijä. Ja lapset on myös imettyjä, äidinmaidosta mentiin rasvattomaan ja samaa käyrää kasvavat silti tasaisesti. Eivät ole laihtuneet yhtäkkiä tai muutenkaan valitelleet maidon rasvattomuutta. Ja minä taas oon vuorotellen laihtunut ja lihonnut ihan siitä huolimatta että aina olen juonut "vesimaitoa" ja käyttänyt rypsiöljyä. Ja terveitä (ja pääasiassa hoikkia) ollaan kaikki vaikka juodaan LEHMÄN maitoa ja syödään viljaa, rasvaa, sokeria, lihaa jne. Liika on liikaa ihan missä tahansa asiassa, myös yltiöterveyskiihkoilu ruuan suhteen on epäterveellistä. Mielummin keskityn tärkeämpiin asioihin, keksin kyllä paljon sellaisia.
juuri näin 47, kun lasta ei kasvateta pullalla ja karkilla, ei se sitä osaa vaatia eikä totu sitä syömään. Teen itse leivät juurikin mantelijauhoilla, monta kertaa vkossa teen siemennäkkäriä, kasviksia lapset syö päivässä varmaan lähemmäs puoltakiloa kun itsekin syön kilon
ap
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 23:27"][quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 21:51"]Meillä juo rasvatonta maitoa niinkuin muukin perhe. Margariinia sekoitan puuroon ja laitan leivän päälle. Rypsiöljyä käytän ruuanlaitossa.
[/quote]
Niin meilläkin mutta vaan koska niin on totuttu. Ei olla mitään terveysintoilijoita tosiaankaan. Satun vaan tykkäämään itsekin rasvattomasta maidosta eniten. Meillä tyttö menee miinuskäyrillä (sillä syntyi ja sitä pitkin kasvanut) vaikka vetelee reiluja annoksia. Ja saa neuvolankin mukaan vedelläkin niitä rasvoja mielin määrin. Avainjuttuhan neuvolan opetuksien mukaan on se rasvojen LAATU, että syö niitä hyviä rasvoja.
Tietysti tästäkin on eriäviä mielipiteitä, henkilökohtaisesti ei vois vähempää kiinnostaa. Meillä syödään maun mukaan, yritetään olla terveellisiä mutta ei väkisin. Mies ja lapset hoikkia ja minulla tällä hetkellä vähän ylimääräistä, tuskin se maito siinä on ollut ratkaiseva tekijä. Ja lapset on myös imettyjä, äidinmaidosta mentiin rasvattomaan ja samaa käyrää kasvavat silti tasaisesti. Eivät ole laihtuneet yhtäkkiä tai muutenkaan valitelleet maidon rasvattomuutta. Ja minä taas oon vuorotellen laihtunut ja lihonnut ihan siitä huolimatta että aina olen juonut "vesimaitoa" ja käyttänyt rypsiöljyä. Ja terveitä (ja pääasiassa hoikkia) ollaan kaikki vaikka juodaan LEHMÄN maitoa ja syödään viljaa, rasvaa, sokeria, lihaa jne. Liika on liikaa ihan missä tahansa asiassa, myös yltiöterveyskiihkoilu ruuan suhteen on epäterveellistä. Mielummin keskityn tärkeämpiin asioihin, keksin kyllä paljon sellaisia.
[/quote]
Ja jatkan vielä että meille ja tutuilleni on kylläkin neuvolassa suositeltu aina että juottakaa vuotiaalle sitä maitoa mitä itsekin juotte, ei tarvitse sen takia vaihtaa rasvattomaan jos ei muuten jo käytä.
Hohhoijaa. Ei ihme, että Suomen lapsissa on entistä enemmän ylipainoisia ja ruoka-aineongelmaisia, kiitos näiden viljatuotteiden vihaajien ja rasvalla lotraajien. Minä kun jo luulin, että tämä karppaus-höpöhöpö on jo poissa muodista, mutta täällä riittää vielä näitä vanhanaikaisia.
52, ja eikä ihme kun lasten diabetes lisääntyy jatkuvasti ja joka toinen on varmaan ylipainoinen jo lapsena, oletko sitä mieltä että kasviksilla ja terveellisellä ruualla lihoo? Johan se on ollut tapetilla kauan että lapset syövät liikaa sokeria ja viljaa ja siitä ne sairaudet johtuu, te niitä vanhanaikaisia olette jotka ette osaa kyseenalaistaa vaan painatte menemään niinkuin lääketeollisuus ja THL haluaa.
ap
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 23:49"]52, ja eikä ihme kun lasten diabetes lisääntyy jatkuvasti ja joka toinen on varmaan ylipainoinen jo lapsena, oletko sitä mieltä että kasviksilla ja terveellisellä ruualla lihoo? Johan se on ollut tapetilla kauan että lapset syövät liikaa sokeria ja viljaa ja siitä ne sairaudet johtuu, te niitä vanhanaikaisia olette jotka ette osaa kyseenalaistaa vaan painatte menemään niinkuin lääketeollisuus ja THL haluaa.
ap
[/quote]
Siis tuleeko lasten diabetes sokerin ja viljan syömisestä? Mielenkiintoista, jos näin on. Lapsellani on diabetes ja olen aina ajatellut, että ihan muut ovat olleet syynä sen tulemiseen.
Itse syömme kohtuudella kaikkea. Sekaisin rasvaista ja rasvatonta ruokaa. Viljoja, kasviksia jne. Ja vaihtelen usein eri merkkisten ruokien välillä, ettei samaa raaka-ainetta syödä jatkuvasti ja kuormita elimistöä niiden mahdollisilla haitta- aineilla.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 22:23"]
Tarvitaan nimenomaan niitä hyviä rasvoja.
[/quote]
Tottakai, ja niitä hyviä rasvoja ovat kookos- ja oliiviöljyt sekä elänirasvat.
Lapsesi tulee olemaan sinulle katkera kun viet häneltä mahdollisuuden syödä sitä normaalia ruokaa, mitä koulussa, työpaikkaruokaloissa ja kahvipöydissä on. Viljojen sietokyky on merkittävä asia! Pelottaa tuollaiset hörhöt, jotka eivät ymmärrä lapsen kehityksestä ja terveydestä mitään, vaan toteuttavat vain omia fanaattisia uskojaan ja odottavat jotain "suoliston valmistumista".
En työnnä lusikkaani tähän riitaan, mutta alkoi kiinnostaa mitä ap tekee työkseen. Varmaan heillä syödään herkullista ruokaa, mutta mantelileivän leipominen, kotitekoista näkkäriä monta kertaa viikossa, kaikki ruoka alusta asti, useita lapsia ... Lisäksi perusteellinen ja varmaan jatkuvasti aktiivinen paneutuminen eri ruoka-aineisiin ja niiden vaikutuksiin ... Käytkö töissä, ap?
Th:n täytyy suositella rasvatonta maitoa koska Se on suositus, oli Henk.koht. terkka mitä mieltä vaan.
Minä imetin lapset 2 vuotiaiksi saakka eikä siirrytty sen jälkeen mihinkään maitoon. Ei ihminen tarvitse imeväisiän jälkeen maioa ravinnokseen!
No eihän siellä neuvolassa tarvi kertoa miten oikeasti teet? Hymäillä ja nyökytellä. Ei suomalaiset maitoa juomalla liho. Sokeri ja roskaruoka (transrasvat) sekä vehnäjauho ne on mitkä lihottaa... Olen koko elämäni käyttänyt täysmaitoa, voita ja kermaa. En nyt mitenkään yltiöpäisesti joka ruokaan, mutta silloin kun kermaa tarvitaan on se kuohukermaa eikä mitään kermaketta. Työterveyslääkäri oli haltioissaan kun näki mun veriarvot, tuumaili että tämmösillä tuloksilla ei koskaan tule ongelmia kolesterolin kanssa. Totesin että saan siis edelleen käyttää voita ja kermaa niinkuin tähänkin asti ja hän nolona vaan että niin. Rasvaton ruoka ei pidä kylläisenä, nälkä tulee nopeammin ja sitten vedetään jotain höttöä välipalaksi ja napostellaan kun taas on nälkä.
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 00:10"][quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 23:49"]52, ja eikä ihme kun lasten diabetes lisääntyy jatkuvasti ja joka toinen on varmaan ylipainoinen jo lapsena, oletko sitä mieltä että kasviksilla ja terveellisellä ruualla lihoo? Johan se on ollut tapetilla kauan että lapset syövät liikaa sokeria ja viljaa ja siitä ne sairaudet johtuu, te niitä vanhanaikaisia olette jotka ette osaa kyseenalaistaa vaan painatte menemään niinkuin lääketeollisuus ja THL haluaa.
ap
[/quote]
Siis tuleeko lasten diabetes sokerin ja viljan syömisestä? Mielenkiintoista, jos näin on. Lapsellani on diabetes ja olen aina ajatellut, että ihan muut ovat olleet syynä sen tulemiseen.
Itse syömme kohtuudella kaikkea. Sekaisin rasvaista ja rasvatonta ruokaa. Viljoja, kasviksia jne. Ja vaihtelen usein eri merkkisten ruokien välillä, ettei samaa raaka-ainetta syödä jatkuvasti ja kuormita elimistöä niiden mahdollisilla haitta- aineilla.
[/quote]
Kakkostyypin diabetes joka tulee siitä että on liian läski. Läski tulee sokerista ja vehnästä.
Time-lehden Butter-artikkeli kertoi myös sen että kiellettäessä rasva ihmiset korvasivat sen hiilihydraateilla ja nyt myönnetään että mentiin ojasta allikkoon. Hiilihydraatit suurina määrinä sekoittavat insuliinituotannon ja lihottavat eivätkä vie nälkää vaan pitää syödä lisää.. lukekaa se.
Meillä syödään kasvispainotteisesti, mutta käytän kyllä viljojakin mutta säästellen. Myös herkkuja lapset joskus saavat. En näe syytä tehdä fanatistisia ratkaisuja koska kukaan ei ikuista elämää saa.
Rakastan voita. Siskoni petrasi reippaasti kolesteroliarvojaan kun keskittyi kasviksiin, voihin, pehmeisiin öljyihin, muutenkin niukempaan ruokamäärään.
Anoppini on esimerkki siitä että leipäruokavaliolla kolesterolia ei saa ikinä laskemaan.
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 06:31"]
En työnnä lusikkaani tähän riitaan, mutta alkoi kiinnostaa mitä ap tekee työkseen. Varmaan heillä syödään herkullista ruokaa, mutta mantelileivän leipominen, kotitekoista näkkäriä monta kertaa viikossa, kaikki ruoka alusta asti, useita lapsia ... Lisäksi perusteellinen ja varmaan jatkuvasti aktiivinen paneutuminen eri ruoka-aineisiin ja niiden vaikutuksiin ... Käytkö töissä, ap?
[/quote]
Ei oikean ruoan valmistus vie hirveesti aikaa. Ja oletkos koskaan tehnyt mantelileipää tai näkkäriä?
odotan mielelläni siihen, että suolisto on valmis, jospa se sitten kestäisi koulun pakolliset viljan paskat, jos ei, olen onnellinen, sit saadaan todistus ja saa olla syömättä, kaikkea muuta sille syötänkin paitsi viljaa ja sokeria
ap