Suuttuisitko, jos juhlissa olisi tarjolla vain erikoisruokaa?
Isot sukujuhlat, jonne olet ajanut kaksi tuntia hikisessä autossa voiden pahoin.
Lapsille ostettu uudet koltut, kun vanhat olivat jo niin monissa sukujuhlissa nähdyt. Harmittaa, olisit halunnut ostaa uudet vasta seuraaviin kevätjuhliin.
Lahjaankin on mennyt rahaa, vaikket edes pidä lapsesta/hääparista. Olet kuitenkin lapsen vanhemman/toisen puolison sisarus, joten pakkohan sitä on jotain ostaa.
Pääset juhlaan, suit tukkaasi. Menet kahvipöytään.
Ja mitä v****a. Pöydässä ei ole lainkaan normaalia ruokaa! Hippipelle joka järjesti juhlan on päättänyt, että ruokatarjoilun pitää olla "tasa-arvoista", ja joka ikinen kuivakakku ja keksipaketti on laktoositon, gluteeniton ja mitä näitä nyt on. Ja maku sen mukainen. Lihaa ei tietenkään missään, jos vaikka joku kasvissyöjä pahastuu luonnollisesta ravinnosta?!
Suuttuisitko siskollesi, kun ei voi edes tarjoilla normaalia ruokaa typerissä juhlissaan?
Kommentit (72)
Huomattu on, että maidoton ja gluteeniton kakku maistuu kaikille, kun ei kerro sitä ääneen muuta kuin niille, jotka tiedon tarvitsevat.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 16:36"]
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 16:32"]
En suuttuisi, menen juhliin ihan muista syistä kuin syömisen takia. Hyvä ruoka on tietty plussaa, mutta jos en safkoista maksa, en valita.
[/quote]
Ai sinusta uudet juhlavaatteet, bensarahat, lahjat ei maksa mitään? ap
[/quote]
Meinaatko antaa ne juhlavaatteet ja bensat sille isännälle vai? Jää pois, jos et halua mennä sukujuhliin. Onpa yksi ärmätti vähemmän pilaamassa ilmapiiriä.
Minä teen aina tarjoilut, jotka sopivat kaikille, minusta se on kohteliasta niille ruokavammaisille.
Eikö noihin juhliin yleensä kysytä erikoisruokavalioita?
Ilmoititko ap, että tarvitset lihapitoisen, gluteenisen ja laktoosisen vaihtoehdon?
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 16:47"]
Mulla on ollut kerran aika lähellä, isoäitini hautajaisissa. Isoäiti oli näitä "seitsemää sorttia pöydässä" - tyyppejä. Mitäpä oli sitten hänen hautajaisissaan? Gluteeniton, soijakermavaahdolla päällystetty kakku. Välissä halvinta mahdollista mansikkahilloa. Ei muita sortteja.
Jos isoäiti ei olis ollut kuollut siihen mennessä, olisi taatusti heittänyt veivinsä häpeästä siinä kohti.
[/quote]
Järkyttävää välinpitämättömyyttä. En minäkään enää ala väkertämään kaiken maailman gluteenivaikeilijoille sun muille omia tarjoiluja, kun ei heidän näköjään tarvitse minustakaan välittää.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 16:44"]
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 16:41"]
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 16:36"]
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 16:32"]
En suuttuisi, menen juhliin ihan muista syistä kuin syömisen takia. Hyvä ruoka on tietty plussaa, mutta jos en safkoista maksa, en valita.
[/quote]
Ai sinusta uudet juhlavaatteet, bensarahat, lahjat ei maksa mitään? ap
[/quote]Nämä ovat ihan vapaaehtoisia hankintoja.
[/quote]
HAHAHHAHAHAHAHAHAA, ai vapaaehtoisia ihan?? Näinköhän av-mamma ajattelisi omissa häissään tai lapsen ristiäisissä, ei haittaa vaikkei kukaan tuonut mitään vaikka on maksettu tilasta ja ruoasta, vapaaehtoistahan tämä...
Myönnä nyt että itsekin loukkaantuisit jos järjestäisit kalliit häät ja vieraat tulisivat paikalle tyhjin käsin mässäämään. Samalla tapaa minä loukkaannun kun ostan kalliit lahjat ja en saa ruokaa.
[/quote]Höpö höpö. Järkevä ihminen järjestää häät oman varallisuutensa mukaan, eikä odota, että vieraat jotenkin lahjoillaan "maksavat" ruuan. Maailmassa on muutenkin liikaa tavaraa. Ihmeellistä vertailua, johon olen törmännyt vain mammapalstoilla ja hääpalstoilla, joissa pyörivä porukka on suurilta osin samaa.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 16:50"]
Ilmoititko ap, että tarvitset lihapitoisen, gluteenisen ja laktoosisen vaihtoehdon?
[/quote]
En voinut kuvitella, että normaalia ruokaa tarvitsee erikseen pyytää. Vähän kuin joutuisi erikseen tilaamaan ravintolasta viiniä, missä on alkoa, tai tarjoilija kiikuttaa alkottoman viinin pöytään ja sanoo huuli pyöreänä että ethän sinä erikseen vaatinut alkoa! ap
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 16:54"]
[/quote]
En voinut kuvitella, että normaalia ruokaa tarvitsee erikseen pyytää. Vähän kuin joutuisi erikseen tilaamaan ravintolasta viiniä, missä on alkoa, tai tarjoilija kiikuttaa alkottoman viinin pöytään ja sanoo huuli pyöreänä että ethän sinä erikseen vaatinut alkoa! ap
[/quote]
Eli oletit, että maailma pyörii sinun napasi ympärillä ja nyt itket, kun niin ei käynytkään.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 16:48"]
Huomattu on, että maidoton ja gluteeniton kakku maistuu kaikille, kun ei kerro sitä ääneen muuta kuin niille, jotka tiedon tarvitsevat.
[/quote]Laktoositon, kyllä, mutta gluteenittomat vaihtoehdot ovat kyllä välillä melko erikoisia. Silti syön niitä, jos ei ole muuta tarjolla, enkä vedä raivareita :)
En kyllä ymmärrä miksi pitäisi suuttua gluteenittomasta ja maidottomasta. First world problems ap:lla
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 16:56"]
[/quote]
[/quote]
Eli oletit, että maailma pyörii sinun napasi ympärillä ja nyt itket, kun niin ei käynytkään.
[/quote]
Olisiko tuo viiniesimerkki sinulle ihan ok, kun ei kerran maailma pyöri ympärilläsi? Tai jos sinun allergiaasi ei otettaisi huomioon?
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 16:46"]
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 16:43"]
En suuttuisi, mutta olisin pettynyt, jos tarjolla ei olisi mitään, jota voisin syödä (allerginen soijalle, mantelille, pähkinöille, kaikille kypsentämättömille vihanneksille). Joisin kahvit ja lähtisin mäkkäriin syömään.
[/quote]
Olivat kyselleet allergiat etukäteen, varmasti sinullekin olisi ollut yllin kyllin soijattomia, kypsennettyjä kasvispalleronyyttikroketteja. Ja minä olisin sinun takiasi joutunut niitä syömään. ap
[/quote]Olen tosi pahoillani, että voin kuolla jos syön raakoja kasviksia. Siinäpä onkin iloiset juhlat, kun joku allergikko viedeen ambulanssilla sairaalaan, laktossivaivaiset piereskelevät vapaasti ja ripuloivat vessat täyteen jne...
Ap:n on varmasti parempi pysyä poissa kaikista juhlista. Tuollainen norsun vitulla oleva naama pilaa kyllä minkä tahansa juhlan, vaikka olisi minkälaista gourmet-ruokaa tarjolla!
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 16:57"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Olisiko tuo viiniesimerkki sinulle ihan ok, kun ei kerran maailma pyöri ympärilläsi? Tai jos sinun allergiaasi ei otettaisi huomioon?
[/quote]
Minä ilmoitan etukäteen allergioistani, en odota, että ne otetaan huomioon automaattisesti. Viiniä jos tilaan, niin tiedän tasan mitä merkkiä tilaan, enkä huuli pyörenä huuda "Punkkua!". Jos en sano, mitä haluan, en odota myöskään saavani ehdottomasti mitä haluan.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 16:48"]
[/quote]Laktoositon, kyllä, mutta gluteenittomat vaihtoehdot ovat kyllä välillä melko erikoisia. Silti syön niitä, jos ei ole muuta tarjolla, enkä vedä raivareita :)
[/quote]
Täytekakku tulee itse asiassa parempi ilman vehnäjauhoja. Riisi ja perunajauhot sopii leivonnaisiin hyvin eikä maussa eroa huomaa, ne ovat niin mietoja, ongelma on enemmänkin siinä, onnistuuko rakenne. Nykyään ruokaloissa kaikki ruoka tehdään vähintään vähälaktoosisena, eli ap varmaankaan ei löydä ravintoloista mitään syömistä.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 16:57"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]Onko sinulla siis joku terveydellinen syy, jonka takia et voi syödä laktoositonta, gluteinitonta tai jotain muuta jota oli tarjolla? Jos näin on, niin voit tietenkin vetää raivarit ihan vapaasti. Jos ruoka ei vaan maistunut mielestäsi hyvältä: kasva aikuiseksi. Olet lapsellinen valittaja. "Mut ku mä en tykkää!!!" -vinkuna jää yleensä pois, kun lapset siirtyvät alakouluun.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 16:58"]
En suuttuisi, mutta olisin pettynyt, jos tarjolla ei olisi mitään, jota voisin syödä (allerginen soijalle, mantelille, pähkinöille, kaikille kypsentämättömille vihanneksille). Joisin kahvit ja lähtisin mäkkäriin syömään.
[/quote]
Olivat kyselleet allergiat etukäteen, varmasti sinullekin olisi ollut yllin kyllin soijattomia, kypsennettyjä kasvispalleronyyttikroketteja. Ja minä olisin sinun takiasi joutunut niitä syömään. ap
[/quote]Olen tosi pahoillani, että voin kuolla jos syön raakoja kasviksia. Siinäpä onkin iloiset juhlat, kun joku allergikko viedeen ambulanssilla sairaalaan, laktossivaivaiset piereskelevät vapaasti ja ripuloivat vessat täyteen jne...
[/quote]
Joopa joo, "olen tosi pahoillani kun voin kuolla", ihan kuin minä olisin sanonut että tahallasi olet ruoka-allergikko. Sen sijaan ärsyttäisi - ja noissa juhlissa ärsytti - kun minun normaalia ruokavaliotani ei otettu huomioon.
Minähän juuri täällä liputan sen puolesta että kaikki, myös me normaalit, saisivat itselleen sopivaa ruokaa?? Tosi kivat juhlat kun lapset itkee nälkäänsä ja minä oksennan vessassa kun on niin pahaa ruokaa.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 16:58"]
[/quote]
[/quote]
Miten se muuttaa sen raa'an kasviksen, jos vieressä on pihvi? Jos olet allerginen, ilmoitat olevasi tietyille asioille allerginen.
Mulla on ollut kerran aika lähellä, isoäitini hautajaisissa. Isoäiti oli näitä "seitsemää sorttia pöydässä" - tyyppejä. Mitäpä oli sitten hänen hautajaisissaan? Gluteeniton, soijakermavaahdolla päällystetty kakku. Välissä halvinta mahdollista mansikkahilloa. Ei muita sortteja.
Jos isoäiti ei olis ollut kuollut siihen mennessä, olisi taatusti heittänyt veivinsä häpeästä siinä kohti.