Lukevatko teidän lapset? Entä te itse?
Nyt on pisa pinnalla ja lukutaito tai pikemminkin lukemattomuus puhuttaa. Lukevatko teidän lapset? Entä te itse?
Meillä kaikki oppineet ennen kouluikää lukemaan. Kaikki (10v., 8v., 5v) lukevat päivittäin, mutta enimmäkseen vasta illalla sängyssä. Ei samalla tavalla mitä itse nuorena, että päivisinkin usein saatoin asettua lukemaan. Nykyään itse ehdin harvoin lukea, tuntuu ettei oikein ole aikaa tai aina olisi muutakin puuhaa. Siitä on vähän huono omatunto. Haluaisin, että lapset tottuisivat näkemään myös aikuisia lukemassa ihan huvin vuoksi ja näyttämään esimerkkiä, että se on opiskelun lisäksi myös tapa viettää aikaa.
Vanhin meillä lukee Soturikissoja, Pottereita jne, keskimmäinen Risto Räppääjiä, Supermarsuja, Potteria yms. ja nuorin ihan kuvakirjoja. Lukutaito on toistaiseksi tosi hyvä, mutta nopeasti se varmasti ruostuu jos lukeminen jää.
Yläkouluikäinen on löytänyt Karen M. McManus kirjailijan kirjat. Näitä meille hankittu jo useampi omaksi.
Myös Harry Potter kirjoja, missä kerrotaan elokuvan teosta ja niiden hahmoista enemmän on tykättyjä.