Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lukevatko teidän lapset? Entä te itse?

Vierailija
02.09.2021 |

Nyt on pisa pinnalla ja lukutaito tai pikemminkin lukemattomuus puhuttaa. Lukevatko teidän lapset? Entä te itse?

Meillä kaikki oppineet ennen kouluikää lukemaan. Kaikki (10v., 8v., 5v) lukevat päivittäin, mutta enimmäkseen vasta illalla sängyssä. Ei samalla tavalla mitä itse nuorena, että päivisinkin usein saatoin asettua lukemaan. Nykyään itse ehdin harvoin lukea, tuntuu ettei oikein ole aikaa tai aina olisi muutakin puuhaa. Siitä on vähän huono omatunto. Haluaisin, että lapset tottuisivat näkemään myös aikuisia lukemassa ihan huvin vuoksi ja näyttämään esimerkkiä, että se on opiskelun lisäksi myös tapa viettää aikaa.

Vanhin meillä lukee Soturikissoja, Pottereita jne, keskimmäinen Risto Räppääjiä, Supermarsuja, Potteria yms. ja nuorin ihan kuvakirjoja. Lukutaito on toistaiseksi tosi hyvä, mutta nopeasti se varmasti ruostuu jos lukeminen jää.

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä luetaan koko perhe. Nuorimmalla lapsella tosin lukeminen tahtoo jäädä youtuben ja kavereiden kanssa viestittelyn jalkoihin (miten keskityt jos viestiääni piippaa vähän väliä). Siksi pidetään perheen yhteisiä lukutunteja, jolloin laitteet ovat poissa.

Lasten luokkakavereista huomaa kyllä, ketkä lukevat: kouluarvosanat ja keskittymiskyky kiittävät. Sanavaraston ero on myös selvä, lukevat lapset pystyvät ilmaisemaan itseään paremmin.

Vierailija
42/61 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos Harry Potterin, lapsi innostui lukemisesta. Luin hänelle, ihan vauvasta saakka siihen asti että itse oppi lukemaan, joka päivä. Kirjat on edelleen tallessa. Muutama vuosi oli vähemmällä lukemisella mutta Potterit vei sitten mennessään. Lukee edelleen jonkun verran, joskus paljonkin. Itse en enää lue kirjoja, mutta päivät pitkät kaikkea netistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 4v. lukee joka päivä sellaisia aloittelijoille suunnattuja kirjoja. Yleensä n. kirjan per päivä ja nykyään ei tarvitse enää tavutettuja kirjoja. Iltaisin vanhemmat lukevat iltasadun. Kyseessä poika.

Vierailija
44/61 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukija190 kirjoitti:

Poika oppi lukemaan eskarissa, mutta ei ole innokas lukija. Nyt tokalla.

...

Mitenköhän pojan saisi innostumaan? Muutoin kuin että luovumme telkkarista, playstationista (saa pelata vain vkl) ja kännykästä (1/5h per päivä).

Luetteko iltasatua? Lapsille kannattaa lukea vielä pitkään senkin jälkeen, kun ovat oppineet itse lukemaan. Iltasatuina tulee luettua pala kerrallaan sellaisiakin kirjoja, joita eivät itse ehkä omatoimisesti valitsisi. Lukemaan voi innostaa niinkin, että luet ääneen ekan luvun, ja lapsi jatkaa siitä itse. Ja perheen kanssa voi pitää yhteisiä lukutunteja.

Lukemaan oppiminen ei vielä tarkoita, että lukutaito olisi valmis, vaan hyvän lukutaidon saavuttaminen vaatii tuhansien tuntien "harjoittelun". Sanavarasto kasvaa ja mekaaninen lukutaito paranee.

Lukemisen merkitys juuri sanavarastolle on todella iso. Työssäni olen huomannut, että lukemattomat isommatkaan lapset eivät meinaa ymmärtää, mitä heille puhuu. Tuijottavat silmät pyöreinä, kun kerron ohjeet, ja kysyvät heti sen jälkeen, mitä pitää tehdä.

Meillä luettu ihan pienestä pitäen lapsille. Iltasatuja luettiin pitkälle kouluikään. Kirjaa aina jatkettiin iltaisin. Suosittuja kirjoja on ollut Me Rosvolat, Risto Räppääjä, Heinähattu ja Vilttitossu, Onneli ja Anneli, Ella.

Meille kirjat ostettu omiksi ja niitä lapsi myöhemmin lukenut myös itsenäisesti. Juuri ostanut uusia kirjoja tori.fi kesälukemiseksi. Itselle ja lapselle. Itse luen myös iltaisin ja lomilla tulee luettua myös enemmän.

Vierailija
45/61 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika tykkää Neropatin päiväkirjoista sekä Maailman viimeiset tyypit sarjasta. Ovat hauskoja ja helposti luettavia. On lukivaikeutta ja lukeminen hidasta. Myös Harry Potter aiheiset ns.tietokirjat esim. elokuvasta ja niiden hahmoista kertova on ollut mieleinen. Voi lukea omaan tahtiin, niissä paljon kuvia. 

Kun löytää lasta / nuorta kiinnostavan kirjan niin siihen helpommin tarttuu. Vanhemman on hyvä kannustaa lukemiseen ja etsiä yhdessä mukavaa luettavaa. Nuorten lukutaito on heikentynyt. Myös yhdessä esim. illalla voi lukea vuoron perään. Vanhempi lukee yhden sivun, lapsi toisen.

Vierailija
46/61 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi juuri lukemista pidetään niin arvossaan? Omat lapseni eivät tykkää lukea, mutta laskupäätä löytyy ja samoin oppivat pelien myötä varhain englannin. Opettaja aina muistaa valittaa kun eivät tykkää lukea ylimääräistä. Mitä väliä sillä on lukeeko joku himona vai ei jos koulu ihan ok kuitenkin sujuu? Ei kai se voi ainoa sivistyksen ja fiksuuden mitta olla.

Lapselle lukeminen on yksi parhaista tavoista tukea hänen kokonaisvaltaista kehitystään, sillä se laajentaa sanavarastoa, kehittää kielellisiä taitoja, syventää empatiakykyä ja vahvistaa tunteiden käsittelyä. 

Säännölliset lukuhetket parantavat keskittymiskykyä ja rauhoittavat lasta.

Googlaa Emma Laakkonen Miksi lapselle kannattaa lukea? On oikein hyvä kirjoitus ja asiaa!

Työssäni kohtaan päivittäin paljon lapsia, kenelle ei kotona lueta lainkaan. Heidän on todella vaikea pysyä hetki paikallaan ja keskittyminen mihinkään tekemiseen on surkeaa.

Vierailija
47/61 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä luetaan päivittäin. Itse luen iltaisin aina sängyssä ennen nukahtamista. Koululaisille luetaan vielä yhdessä nuorten kirjaa, mitä aina jatketaan eteenpäin. Lukevat myös itse hieman lyhyempiä kirjoja. 

Vierailija
48/61 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä luen, lähes aina on yksi kirja kesken, eteneminen riippuu vähän innostuksesta ja ajasta. Lasten kanssa vähän vaikea lukea, kun tulevat kylkeen kiehnäämään.

Lapset eivät osaa vielä itse lukea, mutta heille luetaan päivittäin ja isompi 6 v. selailee paljon akuankkoja ja kuvakirjoja "lukee" kun muistaa tarinan ulkoa. Akuinnostus on kestänyt varmaan vuoden päivät, mutta muutkin kirjat menee, pääosin kuvakirjoja tai satuja kyllä vielä.

Kaksivuotias nauttii myös kirjoista ja raahaa niitä usein luettavaksi. Hän ei kovin pitkiä tarinoita vielä jaksa kuunnella, mutta sitten luetaan monta lyhyttä.

Pienen kanssa olemme lukeneet sylkkäin. Myös kuvien katsominen samalla ja keskustelu niistä. On läheisyyttä ja sanavarasto sekä keskittyminen kehittyy. Meillä on hyvin toiminut iltasadun lukeminen niin, että lapsi on jo sängyssä. Itse istun lattialla vieressä ja lapsi kuuntelee. Näin myös sänkyyn jääminen on ollut helpompaa. Eli rauhoittaa illan ajoissa, iltapal ja hampaiden pesu kiireettömästi ja sitten sängyssä kuuntelee satua. Isommalle lapselle / pienelle koululaiselle sama juttu, mutta kirja yleensä jo pidempi, mitä jatketaan seuraavana iltana. Jos lapset samassa huonessa niin ensin jokin lyhyt satu ja sitten hetki pidempää kirjaa. Toimii meillä ja sekä lapset että vanhemmat nauttii tästä yhteisestä lukuhetkestä.

Vierailija
49/61 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne lapsena luki, mutta en ole tullut kysyneeksi vieläkö ne lukee kun ovat asuneet jo vuosia muualla.

Vierailija
50/61 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luen säännöllisesti romaaneja ja elämänkertoja. Aina on kirja menossa. Viimeksi aloitin Suna Vuoren kirjan Esa-Pekka Salosesta. Lapsi lukee vähän ja englannin kielellä. On jo aikuinen. 

Vierailija
51/61 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän molempien vanhempien omat vanhemmatkin ovat ollert lukuihmisiä, me luemme paljon ja myös aikuiset lapsemme lukevat. Kyllä lukeminen periytyy.

Vierailija
52/61 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

6vuotias lukee päivittäin (oppi 5vuotiaana). 3vuotias ei vielä lue, mutta hänelle luetaan lähes joka päivä. Itse luen kun ehdin, mies lukee minuakin enemmän.

Luin lapsena/nuorena todella paljon.

Vierailija
53/61 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole lapsia.

Itse luin lapsena ja nuorena paljon. Myöhemmässä iässäkin jonkun verran. Nyt vanhana en lue enää kirjoja lainkaan. Lehtiä luen hiukan ja netistä uutisia.

Vierailija
54/61 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapset ovat lukeneet aina kirjoja. Me olemme kannustaneet lukemaan sillä että olemme maksaneet pienen summan rahaa/luettu kirja. Ala-asteella he lukivat kirjoja suomeksi ja ruotsiksi. Yläasteelta lähtien myös englanniksi. Nykyään he lukevat mieluiten englanniksi ja suomeksi kaikkein vähiten. Meillä on kotikieli suomi ja koulukieli ruotsi. 

Vierailija
55/61 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni ovat jo nuoria aikuisia. Tyttö lukee paljon, käymme yhdessä kirjastossa :) Poika lukee vain sitä, mitä opinnoissa tulee luettavaksi. Nuorempana poika luki aina Akkareita, taskukirjoja oli hyllyllinen. Hänellä on siitä tullut lapsena hyvä sanavarasto. Luin myös lapsille paljon ja loruttelin. Tyttö kävi sanataidekerhossa eskari-ikäisenä.

Minä luin lapsena niin paljon kuin kerkesin, mutta jotenkin innostus hiipui pikku hiljaa ja lasten myötä en enää edes yrittänyt. Luin lapsille vaan, mutta kyllä esim Narnia oli itsellekin kiinnostava.

Nyt olen saanut 57v innostuksen takaisin ja luen taas. Kirjoitan myös itse, etenkin runoja.

Vierailija
56/61 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän molempien vanhempien omat vanhemmatkin ovat ollert lukuihmisiä, me luemme paljon ja myös aikuiset lapsemme lukevat. Kyllä lukeminen periytyy.

Kyllä vanhemmalla on suuri rooli lapsen lukuinnostuksen luomisessa. Etsitään ja luetaan yhdessä. Jo ihan pienestä asti. Myös isompi koululainen nauttii, kun vanhempi lukee vaikka osaisi itse jo lukea. Iltasatu on mainio tapa ottaa yhteinen lukuhetki. 

Myös kotona, kun kirjoja on esillä niin lapsi helpommin tarttuu kirjaan. Yksi kirja aina synttäri- ja joululahjaksi. Lasta pitää opettaa myös kohtelemaan kirjoja hyvin, ettei niitä revitä ja heitellä.

Vierailija
57/61 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukea vaan koraani.

-Mahmud

Vierailija
58/61 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukija190 kirjoitti:

Poika oppi lukemaan eskarissa, mutta ei ole innokas lukija. Nyt tokalla.

Itse tykkään lukea, melkein aina joku kirja menossa. Nykyään myös kuuntelen äänikirjoja,useimmiten lenkillä, työmatkalla tai imuroidessa.

Myös mies ahkera lukija.

Mitenköhän pojan saisi innostumaan? Muutoin kuin että luovumme telkkarista, playstationista (saa pelata vain vkl) ja kännykästä (1/5h per päivä).

Itse en välitä äänikirjoja kuunnella. En oikein osaa keskittyä niihin. Pitää olla ihan fyysinen kirja kädessä. 

Päiväkoti-ikäiselle luetaan yhdessä iltasatu ja  sen jälkeen jää yksin sänkyyn kuuntelemaan äänisatua. Meiltä löytyy vielä cd soitin, minkä kautta kuunnellaan.

Vierailija
59/61 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

6vuotias lukee päivittäin (oppi 5vuotiaana). 3vuotias ei vielä lue, mutta hänelle luetaan lähes joka päivä. Itse luen kun ehdin, mies lukee minuakin enemmän.

Luin lapsena/nuorena todella paljon.

Lapsi jolle luetaan, oppii keskittymään ja rauhoittumaan tarinan äärelle. Ääneen lukemalla voi vaikuttaa lapsen sanavaraston karttumiseen ja lukutaidon oppimiseen. 

Hyvä lukutaito vaikuttaa positiivisesti myös muissa kouluaineissa menestymiseen ja tukee lapsen empatiakyvyn kehittymistä.

Yhdessä lukeminen ja tarinointi ovat myös mukavaa koko perheen yhteistä tekemistä. Lukuhetkiä kannattaa jatkaa silloinkin, kun lapsi osaa jo itse lukea. Kotona kannattaa pitää kirjoja esillä lasten saatavilla niin niihin myös tarttuu helpommin. Edullisesti saa käytettynä kirjoja. Toki myös kirjastosta, mutta se antaa aikarajan milloin kirja täytyy ehtiä lukemaan ennen palautusta.

Nyt kun kesälomat alkaa niin on aikaa lukea lasten kanssa ja koululaista kannattaa kannustaa lukemiseen.  Mukavia kirjoja ja kirjasarjoja on paljon, myös helppolukuisia jos lukeminen haastavaa. Mutta näinhän se on, että lukutaito paranee vain lukemalla! 

Meillä kävi niin, että löytyi kiinnostava kirja ja haluttiin lukea samasta sarjasta useampi kirja. Näitä voidaan lukea myös vaikka yhdessä iltaisin jatkotarinana.  Kyllä koululainenkin nauttii, kun aikuinen lukee. Mikä tämän mukavampaa yhdessäoloa!

Vierailija
60/61 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa, mitä kirjoja teillä luetaan. Jos löytyisi uusia kiinnostavia kirjoja, mitä lapsen kanssa voi lukea yhdessä tai lapsi voi lukea yksin lomalla.

Meillä suosittuja olleet mm. Soturikissat, Räppääjät, Heinähattu ja Vilttitossu, Ella, Me Rosvolat, Onneli ja Anneli, Neropatin päiväkirjat, Maailman viimeiset tyypit, Harry Potter, Kepler 62, Reuhurinteen ala-aste, 3 etsivää.
Näitä siis luettu 5-6v sekä alakoululaisen kanssa. Myös Mauri Kunnas on ollut mieleinen, nyt luettu Hullunkurista kuvasanakirjaa, josta kivasti oppii samalla englantia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kahdeksan