Lukevatko teidän lapset? Entä te itse?
Nyt on pisa pinnalla ja lukutaito tai pikemminkin lukemattomuus puhuttaa. Lukevatko teidän lapset? Entä te itse?
Meillä kaikki oppineet ennen kouluikää lukemaan. Kaikki (10v., 8v., 5v) lukevat päivittäin, mutta enimmäkseen vasta illalla sängyssä. Ei samalla tavalla mitä itse nuorena, että päivisinkin usein saatoin asettua lukemaan. Nykyään itse ehdin harvoin lukea, tuntuu ettei oikein ole aikaa tai aina olisi muutakin puuhaa. Siitä on vähän huono omatunto. Haluaisin, että lapset tottuisivat näkemään myös aikuisia lukemassa ihan huvin vuoksi ja näyttämään esimerkkiä, että se on opiskelun lisäksi myös tapa viettää aikaa.
Vanhin meillä lukee Soturikissoja, Pottereita jne, keskimmäinen Risto Räppääjiä, Supermarsuja, Potteria yms. ja nuorin ihan kuvakirjoja. Lukutaito on toistaiseksi tosi hyvä, mutta nopeasti se varmasti ruostuu jos lukeminen jää.
Kommentit (43)
Kiitos Harry Potterin, lapsi innostui lukemisesta. Luin hänelle, ihan vauvasta saakka siihen asti että itse oppi lukemaan, joka päivä. Kirjat on edelleen tallessa. Muutama vuosi oli vähemmällä lukemisella mutta Potterit vei sitten mennessään. Lukee edelleen jonkun verran, joskus paljonkin. Itse en enää lue kirjoja, mutta päivät pitkät kaikkea netistä.
Meillä 4v. lukee joka päivä sellaisia aloittelijoille suunnattuja kirjoja. Yleensä n. kirjan per päivä ja nykyään ei tarvitse enää tavutettuja kirjoja. Iltaisin vanhemmat lukevat iltasadun. Kyseessä poika.
Kyllä luetaan koko perhe. Nuorimmalla lapsella tosin lukeminen tahtoo jäädä youtuben ja kavereiden kanssa viestittelyn jalkoihin (miten keskityt jos viestiääni piippaa vähän väliä). Siksi pidetään perheen yhteisiä lukutunteja, jolloin laitteet ovat poissa.
Lasten luokkakavereista huomaa kyllä, ketkä lukevat: kouluarvosanat ja keskittymiskyky kiittävät. Sanavaraston ero on myös selvä, lukevat lapset pystyvät ilmaisemaan itseään paremmin.