Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä vaivaa isovanhempia?

Vierailija
07.10.2014 |

En ymmärrä, mikä mieheni vanhempia vaivaa. Auttakaa!

Meillä on kaksi pientä lasta. Yritämme luoda hyvät välit isovanhempien ja lastemme välille. Vietämme lomia omassa kesäasunnossamme miehen vanhempien lähellä, maksamme matkat ja hotelliyöpymiset aina, kun he vain haluavat tänne pääkaupunkiseudulle tulla, autamme heitä aina kun vain pystymme. Isovanhemmat ovat terveitä, pirteitä eläkeläisiä. He tekevät paljon puutarhatöitä, matkustavat joskus, ovat mukana yhdistystoiminnassa (esim. kirjanpitoa), vierailevat sukulaisten luona ja kutsuvat kylään, pyrkivät elämään terveellisesti jne. Mikään ei mielestäni viittaa alkavaan muistisairauteen tms.

Olen huomannut kuitenkin, että jokin tässä kuviossa ei toimi. Ensimmäinen havainto oli, että miehen sisko ei koskaan jätä lapsiaan yksin isovanhempien kanssa. Hän vahtii aina ikkunasta, jos mummo on ollut vaikkapa taaperon kanssa pihalla. Lapset eivät pääse yökylää mummolaan ilman vanhempiaan, ellen minä ja mieheni ole mukana. Toinen havainto oli se, että isovanhemmat eivät toimineet aina vastuullisesti esikoisemme vauva-aikana. Mummo esimerkiksi lupasi vahtia vauvaa niin, että minä saisin nukkua. Kun sitten heräsin, näin mummon tekevän pihatöitä. Vauvan hän oli jättänyt yksin yläkertaan sänkynsä päälle nukkumaan. Minä siis nukuin alakerrassa enkä olisi voinut kuulla ja mummo oli lähtenyt ulos (ei lyhyeksi ajaksi piipahtamaan, vaan siis ihan pihatöihin).

Esikoisen vauva-aikana saattoi sattua myös niin, että mummo saattoi kysymättä lupaa vain napata vauvan sylistäni, mikä tuntui oudolta. Tai joskus hän itse tarjoutui viemään vauvan vaunulenkille, mutta työnsi rattaitasitten 5 min ja jätti talon seinustalle, vaikka olin selittänyt, että vauva nukkuu vain liikkuvista vaunuissa ja jos ei jaksa kävellä tuntia, niin minä tietenkin se teen. Tällaisia hassuja juttuja.

Yritin jo näistä puhua miehelleni, mutta hän käänsi aina asiat niin, että hyvää äiti vain tarkoittaa, no onko se nyt niin tarkkaa, vanhemmat ovat jo vanhoja (65-vuotiaita, terveitä ihmisiä) jne. Joten annoin asian olla.

Nyt sittentapahtui jotain, mitä en enää käsitä. Olen moneen otteeseen kieltänyt isovanhempia antamasta lapsilleni pähkinöitä, kirsikkatomaatteja, karkkia ja viinirypäleitä. Syyksi olen sanonut allergiariskin ja tukehtumisvaaran. Kesällä sitten yhtäkkiä näin, miten vaari syötti kirsikkatomaateille allergiselle esikoiselle - kirsikkatomaatteja! Juoksin heti kieltämään, jolloin isovanhemmat yhdestä suusta totesivat, että he olivat joka päivä syöttäneet tomaatteja, joten ei lapsemme ole allerginen! Joo ei ehkä ollut oman pihan tomaateille, mutta ulkomaisille sitten ainakin. Miksi piti antaa niitä tomaatteja, kun se oli kielletty?! Muuten emme koskaan kyttää tekemisiä, ainoastaannämä neljä asiaa olisi pitänyt ottaa huomioon. Puhuin heille rauhassa ja pyysi jälleen kerran, että eivät antaisi kirsikkatomaatteja, pähkinöitä, viinirypäleitä ja karkkia. Kerroin, että lapsi oli saanut pahan allergisen reaktion tietyistä pähkinöistä, koska halusin osoittaa, etten todella vaadi liikoja.

Kolme viikkoa tämän jälkeen isovanhemmat hoitivat isompaa lastamme, ja mummo oli käynyt varta vasten ostamassa tiettyjä pähkinöitä, joita hän syötti lapselle. Lapsi sai hengenvaarallisen allergiareaktion. Olin aivan raivona, joten mieheni hoiti puhumisen ja kielsi sen jälkeen palaamasta asiaan. En pysty puhumaan miehelle asiasta, koska hän puolustelee jatkuvasti vanhempiaan, tyyliin: vanhenevat ihmiset eivät aina muista... Tästä tulee vain aivan hirveä riita. Kukaan ei pahoitellut minulle tapahtunutta, kukaan ei enää palannut siihen ja esim. luvannut että noin ei enää käy, asia painettiin villaisella.

Olen ilmoittanut miehelleni, että isovanhemmat eivät enää koskaan ole yksin lasten kanssa. Mutta oikeasti, mitä tämä on?! Eivät he ole pahoja ihmisiä, eivät myöskään seniilejä. Kun juuri olin kieltänyt pähkinät, niin millainen ihminen menee ja vasta vasten ostaa niitä lapsenlapselle? Ei tarkista vanhemmilta vaan antaa vaan? Ei pahoittele tapahtunutta? Ei lupaa korjata käytöstä? Siis mitä ihmettä?

Kommentit (73)

Vierailija
61/73 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 10:09"]

[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 10:02"]

Minun mielestäni ap on selkeästi perustellut kantansa ja kirsikkatomaatit jättäisin minäkin pois varmuuden vuoksi. Lähtisitkö sinä itse vaikkapa pähkinäallergisena kokeilemaan, sopisiko joku pähkinälajike kuitenkin sinulle?

[/quote]

Juuri näin! Kirjoitin jo aiemmin, että lapsella on pähkinäallergia, joka todettiin ensimmäisen kohtauksen kautta. Mummon pähkinä aiheutin hänelle toisen, hengenvaarallisen kohtauksen. Jos tutkitte suosituksia, viinirypäleet ja kirsikkatomaatit on kielletty pikkulapsilta siksi, että kokonaisina nieltyinä ne eivät jousta kurkussa vaan tukkivat sen. Oli siis 4 asiaa, jotka kielsin. Kahdelle lapsi on hyvin allerginen. Näitä isovanhemmat tarjosivat kuukauden sisällä ja aiheuttivat hengenvaarallisen reaktion. Mitään muuta en kieltänyt. Jos tämä tekee minust hysteerisen ja ylihuolehtivaisen, niin se on ihan ok. Silti minusta heidän tulisi kuunnella. Ei kenellekään saa syöttää vaarallisia ruoka-aineita vain siksi, että haluaa osoittaa äidin olevan hysteerinen - vai saako? Ap

[/quote]

Voitko vielä kertoa että miten pahan allergisen reagtion lapsi sai pähkinöistä? Lakkasiko hengittämästä? Oliko Mediheli paikalla? Tuliko monen päivän sairaalahoitojakso?

Vierailija
62/73 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/73 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoisin nuo tomaatti ja pähkinäjutut miehen siskolle ja kuuntelisin mitä hän sanoo. Jos avautuu niin keskustelisin ja kyselisin. Jos ei halua puhua niin sitten varmaan kysyisin mieheltäni vielä miksi vanhemmat sanoivat antaneensa pähkinää. Jos mies ei vastaisi tai asia jäisi muuten epäselväksi kysyisin itse appivanhemmilta miksi antoivat pähkinää.

Mitä mieltä muuten mies on siitä voiko vanhemmat edelleen hoitaa lapsianne ?

Jos mies on sitä mieltä että isovanhemmat ei muista eivät kyllä kykenisi enää lapsia hoitamaan ilman valvontaa. Jos halusivat "näyttää" ettei lapsella olekkaan mitään allergioita niin kuuntelisin selitykset. Jos pyytäisivät vilpittömästi anteeksi ja ymmärtäisivät mitä tapahtui voisin ymmärtää heitä paremmin. Ja antaa heidän hoitaa halutessaan lapsia ilman valvontaa kunhan lapset ovat isompia.

Jos miehellesikin sopii että jatkossa appivanhemmat eivät hoida lapsianne ilman valvontaa on tämä varmaan järkevää. Kyllä kait mieskin tajusi ettei tuo ole turvallista lasten hoitoa ?

Tsemppiä ap

Vierailija
64/73 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
65/73 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Allergioista" tuli mieleen. Sukulaistyttö söi maapähkinöitä ja vetäisi henkeen sellaisen ohuen kuorenpalan pähkinästä. Yski ja kako sitä sitten hetken, eikä siinä sen kummempaa. Myöhemmin sain kuulla että tytöllä on erittäin paha "pähkinäallergia" ja oli kuolla siihen silloin kun minäkin olin tapausta todistamassa.

Mutta on tämä toinenkin puoli tuttua. Lapsella oli ennen kouluikää erittäin paha vilja-allergia ja sai jo keksien koskettamisesta ihottumaa käsiinsä ja jos söi sellaisen, niin se tiesi viikon veriripulia. Isomummu oli vakaasti sitä mieltä että kyllä sitä silti voi yhden keksin syödä vaikka olisi muka alleergia ja yritti salaa antaa lapselle keksejä ja näkkileipää.

Vierailija
66/73 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäpä ap jos et varsinaisesti puhu suoraan miehesi siskolle vaan kysy joskus puolihuolimattomasti tykkääkö hänen lapset yökyläillä yksin mummolassa. Näin saat enemmän tietoa kuin suoraan kysymällä:))

Ystäväni sairaalle lapselle mummi syötti samoin kaikkea mitä ei olisi pitänyt, ihan kuin uhitellen! Tiedon puutetta siis ja ylimalkaisuutta -kun ennenkin tehty niin.

Vierailija
67/73 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 65-vuotias isoäiti. Sinun lapsesi ovat sinun ja miehesi lapsia, eivät mummin ja ukin. Heidän tulee kunnioittaa teidän näkemyksiänne lasten hoidossa. Miehesi tulisi puuttua vanhempiensa toimintaan ja jos hän ei ota asiasta vastuuta, niin sinun on otettava se. Tuon ikäiset isovanhemmat ovat kyllä yleensä hyvissä voimissaan sekä henkisesti että fyysisesti, varsinkin kun tekevät paljon puutarhahommia. Lastesi mummo on joko tyhmä tai ilkeä. Selvitä tilanne suoraan ja reilusti, jos ei miehesi siihen pysty. Viime kädessä olet kuitenkin vastuussa omista lapsistasi ja heidän turvallisuudestaan.

Vierailija
68/73 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi te väännätte näistä neljästä ruoka-aineesta? Minä kunnioittaisin vanhemman ohjetta ja varsinkin kun nuo eivät ole mitään tosi hankalia huomioida. Lasten äidin tahdon yli kävellään ja pahasti.

Vierailija
69/73 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 10:11"]

Tomaateille lapsi ei ole allerginen vaikka niin väität, eli eivät usko muitakaan allergia juttuja ja pitävät sua attention whorena .

[/quote]

Oma lapseni on kaupan myrkkytomaateille tosi allerginen mutta voi syödä jonkin verran luomutomaatteja!!

Ap, olet hyvä ja huolehtiva äiti älä lipsu siitä!

Terv. anoppi

Vierailija
70/73 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 08:29"]

Ap jatkaa... Olen myös sitä mieltä, että jatkuva valvonta on ainoa tapa toimia tun pähkinäepisodin jälkeen. Kädet pystyyn, uskooko joku oikeasti, että nuo ihmiset ovat liian vanhoja muistamaan tuollaisia asioita!? Ja jos ovat, niin he ovat sitten liian vanhoja hoitamaan lapsia. Itse uskon tiedostamattomaan valtataisteluun. Mummo esim. leipoi ja laittoi esikoisemme ristiäispöytään pullaa, kakkuja ja pipareita kysymättä minulta mitään! Mies oli sitä mieltä, että äiti nyt näki vaivaa ja mitä sitten jos onkin vähän enemmän herkkuja pöydässä, minä taas näin punaista ja sanoin, että Kyllä voi kysyä ja pitääkin! Yhdessä oltaisiin voitu suunnitella, jos hän kerran halusi osallistua. Enhän minäkään hänen juhlapöytäänsä käy lisäilemässä omia pulliani.

uskon, että miehen sisko tietää paljon enemmän asiasta kuin minä ja mies. Tiedän, että hän on joskus raivonnut ja pakannut lapset autoon mummolassa, ja lähtenyt kesken kaiken pois. Miksi, sitä en tiedä eikä se minulle kuulu. Nyt tämä vasta tuli mieleen.

[/quote]

Samanlaisena alkoi meilläkin,valtataistelua. Ex-anoppi on hyvin narsistinen. Meidän tarinassa ei ollut onnellista loppua. 

Vierailija
71/73 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 10:33"]

Olen 65-vuotias isoäiti. Sinun lapsesi ovat sinun ja miehesi lapsia, eivät mummin ja ukin. Heidän tulee kunnioittaa teidän näkemyksiänne lasten hoidossa. Miehesi tulisi puuttua vanhempiensa toimintaan ja jos hän ei ota asiasta vastuuta, niin sinun on otettava se. Tuon ikäiset isovanhemmat ovat kyllä yleensä hyvissä voimissaan sekä henkisesti että fyysisesti, varsinkin kun tekevät paljon puutarhahommia. Lastesi mummo on joko tyhmä tai ilkeä. Selvitä tilanne suoraan ja reilusti, jos ei miehesi siihen pysty. Viime kädessä olet kuitenkin vastuussa omista lapsistasi ja heidän turvallisuudestaan.

[/quote]

suurkiitos! Alan saada varmuutta siihen, etten voi jättää asiaa tähän. Kyseessä on lapsen terveys. Luulin selvittäneensä asian jo aiemmin, mutta niin ei ollutkaan ja se yllätti ihan totaalisesti. Aion toimia ilman miestäni ja puhua asiasta ihan suoraan. Pitää vain miettiä, miten viesti menee perille. 

Vierailija
72/73 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä viestejä tuossa ylempänä!

Olen kysynyt mieheltä, ymmärtääkö hän, että isovanhemmille ei voi enää jättää lapsia. Ihan sama ovatko he liian vanhoja, tyhmiä, ilkeitä tai uppiniskaisia. Mies myönsi, että näin se on. Enempää asiasta ei hänen kanssaan voi keskustella. Yritän siskon kanssa puhumista. 

Tylsää tässä on se, että kukaan ei pahoitellut tapahtunutta minulle. Ymmärtäisin, jos isovanhemmat ihan oikeasti olisivat luvanneet olla tarkkoja ensi kerralla ja vaikka ihan suoraan pyytäneet anteeksi, mutta kun ei mitään. Myös se, että mummo oli varta vasten ostanut pähkinöitä kertoo siitä, että kyseessä ei ollut hetken impulsiivinen mielijohde. Jossain vaiheessa hän olisi voinut pysähtyä miettimään ja vaikka olisi voinut soittaa ja kysyä. Ap

Vierailija
73/73 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dementia tai Alzheimer.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kaksi