Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä vaivaa isovanhempia?

Vierailija
07.10.2014 |

En ymmärrä, mikä mieheni vanhempia vaivaa. Auttakaa!

Meillä on kaksi pientä lasta. Yritämme luoda hyvät välit isovanhempien ja lastemme välille. Vietämme lomia omassa kesäasunnossamme miehen vanhempien lähellä, maksamme matkat ja hotelliyöpymiset aina, kun he vain haluavat tänne pääkaupunkiseudulle tulla, autamme heitä aina kun vain pystymme. Isovanhemmat ovat terveitä, pirteitä eläkeläisiä. He tekevät paljon puutarhatöitä, matkustavat joskus, ovat mukana yhdistystoiminnassa (esim. kirjanpitoa), vierailevat sukulaisten luona ja kutsuvat kylään, pyrkivät elämään terveellisesti jne. Mikään ei mielestäni viittaa alkavaan muistisairauteen tms.

Olen huomannut kuitenkin, että jokin tässä kuviossa ei toimi. Ensimmäinen havainto oli, että miehen sisko ei koskaan jätä lapsiaan yksin isovanhempien kanssa. Hän vahtii aina ikkunasta, jos mummo on ollut vaikkapa taaperon kanssa pihalla. Lapset eivät pääse yökylää mummolaan ilman vanhempiaan, ellen minä ja mieheni ole mukana. Toinen havainto oli se, että isovanhemmat eivät toimineet aina vastuullisesti esikoisemme vauva-aikana. Mummo esimerkiksi lupasi vahtia vauvaa niin, että minä saisin nukkua. Kun sitten heräsin, näin mummon tekevän pihatöitä. Vauvan hän oli jättänyt yksin yläkertaan sänkynsä päälle nukkumaan. Minä siis nukuin alakerrassa enkä olisi voinut kuulla ja mummo oli lähtenyt ulos (ei lyhyeksi ajaksi piipahtamaan, vaan siis ihan pihatöihin).

Esikoisen vauva-aikana saattoi sattua myös niin, että mummo saattoi kysymättä lupaa vain napata vauvan sylistäni, mikä tuntui oudolta. Tai joskus hän itse tarjoutui viemään vauvan vaunulenkille, mutta työnsi rattaitasitten 5 min ja jätti talon seinustalle, vaikka olin selittänyt, että vauva nukkuu vain liikkuvista vaunuissa ja jos ei jaksa kävellä tuntia, niin minä tietenkin se teen. Tällaisia hassuja juttuja.

Yritin jo näistä puhua miehelleni, mutta hän käänsi aina asiat niin, että hyvää äiti vain tarkoittaa, no onko se nyt niin tarkkaa, vanhemmat ovat jo vanhoja (65-vuotiaita, terveitä ihmisiä) jne. Joten annoin asian olla.

Nyt sittentapahtui jotain, mitä en enää käsitä. Olen moneen otteeseen kieltänyt isovanhempia antamasta lapsilleni pähkinöitä, kirsikkatomaatteja, karkkia ja viinirypäleitä. Syyksi olen sanonut allergiariskin ja tukehtumisvaaran. Kesällä sitten yhtäkkiä näin, miten vaari syötti kirsikkatomaateille allergiselle esikoiselle - kirsikkatomaatteja! Juoksin heti kieltämään, jolloin isovanhemmat yhdestä suusta totesivat, että he olivat joka päivä syöttäneet tomaatteja, joten ei lapsemme ole allerginen! Joo ei ehkä ollut oman pihan tomaateille, mutta ulkomaisille sitten ainakin. Miksi piti antaa niitä tomaatteja, kun se oli kielletty?! Muuten emme koskaan kyttää tekemisiä, ainoastaannämä neljä asiaa olisi pitänyt ottaa huomioon. Puhuin heille rauhassa ja pyysi jälleen kerran, että eivät antaisi kirsikkatomaatteja, pähkinöitä, viinirypäleitä ja karkkia. Kerroin, että lapsi oli saanut pahan allergisen reaktion tietyistä pähkinöistä, koska halusin osoittaa, etten todella vaadi liikoja.

Kolme viikkoa tämän jälkeen isovanhemmat hoitivat isompaa lastamme, ja mummo oli käynyt varta vasten ostamassa tiettyjä pähkinöitä, joita hän syötti lapselle. Lapsi sai hengenvaarallisen allergiareaktion. Olin aivan raivona, joten mieheni hoiti puhumisen ja kielsi sen jälkeen palaamasta asiaan. En pysty puhumaan miehelle asiasta, koska hän puolustelee jatkuvasti vanhempiaan, tyyliin: vanhenevat ihmiset eivät aina muista... Tästä tulee vain aivan hirveä riita. Kukaan ei pahoitellut minulle tapahtunutta, kukaan ei enää palannut siihen ja esim. luvannut että noin ei enää käy, asia painettiin villaisella.

Olen ilmoittanut miehelleni, että isovanhemmat eivät enää koskaan ole yksin lasten kanssa. Mutta oikeasti, mitä tämä on?! Eivät he ole pahoja ihmisiä, eivät myöskään seniilejä. Kun juuri olin kieltänyt pähkinät, niin millainen ihminen menee ja vasta vasten ostaa niitä lapsenlapselle? Ei tarkista vanhemmilta vaan antaa vaan? Ei pahoittele tapahtunutta? Ei lupaa korjata käytöstä? Siis mitä ihmettä?

Kommentit (73)

Vierailija
41/73 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

73, ei kun se sai sen shokin pähkinöistä, mutta joo, on kirsikkatomaateille allerginen.

Vierailija
42/73 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, valtataistelulta kuulostaa. Miehesi ei ole kunnolla katkaissut napanuoraansa. Usein äideille lapset ovat ikäänkuin itsensä jatke ja heidän elämään voi loputtomasti puuttua, aikuisenakin. Anopit eivät siksi osaa tehdä eroa sille, että minun poikani lapsi ei olekkaan enää omassa määräysvallassa. Tuosta kertoo myös ap, nuo ristiäisleivokset. Ne ristiäiset ovat olleet hänen poikansa lapsen juhlat, eli vähän niinkuin omat juhlat. Myös kaikki avauksessa olevat asiat kertovat siitä. He kuuntelevat kyllä varmaan, mutta ovat omaa mieltään.

Nyt itse tekisin sinuna niin, että keskustelisin anopin kanssa, kuinka väärin he tekivät mm pähkinöiden suhteen. Kysyisin, että muistavatko he, ettei saa antaa? Jos eivät, niin sanoisin, etteivät he sitten voi lapsia hoitaa. Jos muistaa, niin kysyisin, miksi antoivat? Eivätkö kunnioita sinun ohjeita? Eivätkö välitä niistä? Haluavatko tahalleen rikkoa niitä? 

Ja kun miehelläsi ei napanuora ole katkennut, niin hän ei ole sopiva käymään tuota keskustelua. Tiedän omasta kokemuksesta, että napanuoraisen hellät keskusteluyritykset ei johda minkään asian muuttumiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/73 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No oletko itse testannut, 25? Mitä tapahtui?

en ole ap, mutta kiinnostaa

Vierailija
44/73 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini on samanlainen.
Vaikka itse kärsii allergioista ja vieraiden ihmisten allergiat huomioi pilkuntarkasti, niin minulle lapsilleni yrittää toistuvasti tarjota allergiareaktioita aiheuttavia ruokia.
Olenkin oppinut, että jos hän pyytää meitä luokseen syömään ja suostumme menemään niin kannattaa ottaa eväät matkaan kaikille allergisille.
Äitini tekee muutenkin niin paljon outoja temppuja että uskon hänen olevan vain ilkeä. Läheisiään on aina kohdellut huonosti.

Vierailija
45/73 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun anoppini on iloinen ja ystävällinen ihminen. Oikeasti rakastaa lapsiamme ja haluaa olla heille hyvä. Leipoo ohjeideni mukaan allergialeipomuksia lapsille (rakastaa leipomista) jne. Olemme paljon tekemisissä.

MUTTA aina joskus tulee niitä käsittämättömiä mokia. Esim. huomaan että pullan pinta näyttää oudolta ja kysyn varmuuden vuoksi että onhan nämä kanamunattomia ? Joo tottakai tein ilman kanamunaa tulee anopilta vastaus. Sitten vielä kysyn onko nämä kuitenkin voideltu kanamunalla. Anoppi tuijottaa miettivänä pullaa ja tuumaa joo mutta sitähän on siinä niin vähän... Kuitenkin anoppi oli tehnyt aikaisemmin kanamunattomia pullia ja voidellut vedellä mutta mikä lie ajatuskatko tuli. Ja ehkä huomasi asian jo kun oli voidellut pullat mutta ajatteli ettei se nyt ole niin tarkkaa. Osalla lapsistamme kun on voimakas kanamuna-allergia niin sillä tosiaan on väliä.

Meidän esikoinen on allerginen pähkinöille (kuten muutkin lapsemme). Pähkinöitä ei oltu kokeiltu pariin vuoteen kun lapsi tuli anopilta ja anoppi sanoi antaneensa pähkinää lapselle kun oli halunnnut maistaa. Tuijotin suu auki ja sain sitten sanottua että oletpa rohkea kun minä en uskalla ikinä kokeilla allergiselle lapselle pähkinää ilman että kaikki kohtauslääkkeet on vieressä. No sitten anoppi tajusi sanomisensa ja alkoi sanoa ettei tiedä ottiko lapsi kuitenkaan pähkinää kun oli vaan nähnyt anopille antamani pähkinäpussin (annoin vanhaksi menneet pähkinät linnuille annettavaksi) ja aoppi oli luvannut että siitä saa syödä. Siis vanhaksi menneitä pähkinöitä. Lääkkeet eivät olleet mukana. Eikä anoppi edes seurannut ottiko lapsi ja jos otti niin minkä verran. Veti aika sanattomaksi. Todennäköisesti lapsi ei ollut sitten syönyt niitä. Tai ei saanut oireita. En tiedä.

Mies on puolellani ja tuon pähkinäepisodin jälkeen oli pitkään että lapset sai käydä mummolla vain yksi kerrallaan ja valmiiksi ruokittuina tai valmiit eväät mukana. Nyt jo onneksi lapset itse huolehtivat asioista ja anoppi voi olla vapaammin heidän kanssaan ilman meitä vanhempiakin.

Anoppini kohdalla ei ole mielestäni ilkeys. Hän vain on ihminen joka saa nopeita päähänpistoja aina joskus. Muutenkin rivakka liikkeissään eli ajatus ei pysy aina mukana toiminnassa. Mieheni mukaan näin on ollut aina myös silloin kun mieheni oli lapsi. Eli vahinkoja sattuu aina joskus... Onneksi ainakaan toistaiseksi ei ole tullut mitään isoa mistä ei olisi selvitty ylimääräisillä kortisonivoiteilla, astmalääkkeillä ja antihistamiinilla. Ja näitäkin on tarvittu vain muutaman kerran anopin takia. Kyllähän noita virheitä sattuu itsellenikin ei sen puoleen.

Ap:n tilanteessa vaikea ymmärtää tuota pähkinäjuttua. Tai todennäköisemmin ajattelivat näyttää senkin "turhaksi" kun he pystyivät antamaan tomaattejakin ongelmitta.

En jättäisi lapsia enää valvomatta appivanhemmille ainakaan hetkeen. Seuraisin tarkkaan tilannetta.

Vierailija
46/73 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkeästi appivanhemmat eivät usko allergiapuheitasi, koska ovat itse jo kertaalleen huomanneet sinun liioitelleen (tomaatit, joista lapsi ei saanutkaan mitään oireita). Ikävää tietenkin, kyllä vanhempien toiveita pitää noudattaa, ja tosiaan jos lapsesi joutui jo sairaalahoitoonkin anafylaktisen shokin takia...

Mutta aika moni iäkäs ihminen suhtautuu allergioihin vähän niin, että ne ovat luulosairautta. Ja jos sinä olet vähän "varmuuden vuoksi" neuvonut välttämään jotain, niin se on ikään kuin ruokkinut appivanhempien ajatusmaailmaa.

Minusta miehesi on varmaan jo asian käsitellyt appivanhempien kanssa, eikä sinulta minusta välttämättä mitään anteeksiantoa tarvitakaan, lapsesihan siinä tapauksesta lähinnä kärsi. Mutta varmaan on viisasta jatkossa olla itse paikalla, kun appivanhemmat ovat lastenne kanssa. Niin minäkin tekisin.

Vierailija
47/73 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allergioista sellainen pointti, että vanhemmalle väelle on vaikea ymmärtää allergioita ja niiden oireilua (yleistys!). Oma äitini kiven kovaan väittää aina, ettei hän ole paprikalle allerginen, hänelle vain tulee siitä maha kipeäksi... joopa joo, kun kerran siskoni allergiat oireilivat ihottumana, niin hänen mielestään ilmeisesti kaikki allergiat oireilevat siten.

Vierailija
48/73 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei :) nyt kun joku mainitsi tuosta oman lapsen sekoittumisesta lapsenlapseen... Mummo on vahingossa välillä lipsauttanut lapsellemme, että odotapas kun äiti auttaa... Ja kutsunut esikoista mieheni nimellä. 

Mutta joo, minä siis kävin keskustelun kirsikkatomaattien antamisen jälkeen. Kerroin rauhallisesti, että niitä eikä pähkinöitä jne. ei vaan voi antaa. Kerroin mitä voi seurata ja kielsin ehdottomasti niiden antamisen. Tämän jälkeen lapsi sai pähkinää, jonka mummo oli varta vasten ostanut. Ja hän kyllä on kiinnostunut ravinnosta ja tietää, mitä pähkinät ovat...

ap

Vierailija
49/73 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sanon vielä, että lapsi saa allergisen reaktion ulkomaisista kirsikkatomaateista, ainakin. Minusta on selkeintä sanoa, että älkää antako kirsikkatomaatteja, eikä alkaa selitellä, että kotimaisista, ruukussa kasvatetuista ei ehkä tule allergiaa. Eihän tuollaista kukaan järkevä ihminen lähde kokeilemaan! Lisäksi kirsikkatomaatit olivat kiellossa tukehtumisvaaran takia. Mikä tässä on niinvaikeaa? Miksi pitää tehdä noin, omalle lapsenlapselle? Hänestä tässä on kyse, ei siitä, onko allerginen vain yhdelle tomaattilajikkeelle! 

Vierailija
50/73 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä erikoinen tukehmtumisvaara on kirsikkatomaateissa?! En tajua. Jos tuolla logiikalla alkaisi kieltämään lapselta syömisiä, niin johan niitä pitäisi kieltä tuhoton määrä! Mistä tahansa syömisestähän saa puraistua just väärän kokoisen palan. Oikeasti en ymmärrä.

Vierailija
51/73 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 09:46"]

Ja sanon vielä, että lapsi saa allergisen reaktion ulkomaisista kirsikkatomaateista, ainakin. Minusta on selkeintä sanoa, että älkää antako kirsikkatomaatteja, eikä alkaa selitellä, että kotimaisista, ruukussa kasvatetuista ei ehkä tule allergiaa. Eihän tuollaista kukaan järkevä ihminen lähde kokeilemaan! Lisäksi kirsikkatomaatit olivat kiellossa tukehtumisvaaran takia. Mikä tässä on niinvaikeaa? Miksi pitää tehdä noin, omalle lapsenlapselle? Hänestä tässä on kyse, ei siitä, onko allerginen vain yhdelle tomaattilajikkeelle! 

[/quote]

Toisten ihmisten kunnioittaminen näyttäisi miehesi vanhemmille olevan vaikeaa, tuskin mikään muu. Itse en luottaisi tuollaisten isovanhempien huomaan edes kesärenkaitani talvisäilöön.

Vierailija
52/73 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ap:ta niin hyvin.

Tulee mieleen monet kerrat omien vanhempien kanssa kun minua ei ole kuunneltu, vaikka olen antanut isovanhemmillet selkeät ohjeet lapsen jäädessä heille hoitoon.

Yksi tällainen asia oli karies-bakteerin tartuttamisen välttäminen lapseen. Selitin juurta jaksain saman mitä neuvolassa oli kerrottu eli ei saa puhaltaa tai nuolla lapsen lusikkaa eikä esim. antaa omasta haukkaamastaan leivästä lapselle ettei bakteeri tartu.

Jo tuossa tilanteessa kun selitin asiaa, tuli tunne, että vaikka kuuntelevat, niin sitten kuitenkaan eivät kuunnelleet. No myöhemmin on tullut monia monia tilanteita eteen, että toimivat täysin holtittomasti tässä eli isovanhempi puhaltaa ruokaa ja joskus syö lapsen lusikalla kun kokeilee onko ruoka sopivan lämpöistä tai onko mausteet sopivat, välillä on antanut lapsen maistaa omasta purasemastaan hedelmästä/vihanneksesta/leivästä/pullasta ja kaikki tämän ihan minun nähteni.

Alkuun kun huomasin, että jaa taas nuollaan lapsen lusikkaa, jaksoin sanoa ystävällisesti, että muistatteko se karies-bakteeri tarttuu noin. Vastaus isovanhemmalta aina tyyliin "oho pääsi unohtumaan". Turhauttavaa on ollut huomata, että vaikka kuinka asioista on yrittänyt rakentavasti keskustella ja perustella niin silti jääräpäisesti vaan tekevät omalla tyylillään. Tästäkin asiasta on jäänyt vaikutelma, että eivät usko mitä sanon eli pitävät karies-bakteeriasiaa vain jonain höpöhöpöjuttuna ja minulle ovat käytöksellään ja puheillaankin ilmaisseet tästä asiasta, että olen liian tarkka, vainoharhainen ja vähän pöljäkin kun uskon karieksen tulevan bakteerista.

Lisäksi on monia muitakin asioita, eikä pelkästään lapseen liittyviä, missä olen tullut ja tulen lytätyksi tapoineni tai mielipiteineni vanhempien taholta. Näitä lyttäämisiä kun on aina tapahtunut ja tapahtuu edelleen on vaikea olla katkeroitumatta. Huomaan, että vierailuilla isovanhempien luona on helpompi olla, kun puhun mahdollisimman vähän niin he eivät saa taas yhtä syytä taivastella minua ihmisenä ja naureskella minulle. Raskasta on.

Vierailija
53/73 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 07:28"]

Ap tässä. Annoin muutaman esimerkin teille, paljon muutakin on tapahtunut. Tuo esikoisen nukuttaminen vaunuihin silloin liittyi sen hetkiseen tilanteeseen, joka sitten pian muuttui. Mutta se ei ole pointti. Minä kerroin isovanhemmille hyvin rauhassa, mitä pähkinästä lapselleni seuraa. 3 viikkoa sen jälkeen he antoivat pähkinää. Ei se ole hemmottelemista vaan terveydellä leikkimistä! Miten tämä voi olla mahdollista? 

[/quote]

Nämä asiat liittyvät toisiinsa. Olet vähän ylihysteerinen lapsen suhteen ja se saa maalaisjärjellä varustetut vanhemmat ihmiset todistamaan että olet väärässä.

Onko lapsella todettu pähkinäallergia, vai onko se oma diagnoosisi? Pähkinäallergiahan on todella vakava juttu ja siinä on henki kyseessä. Jotenkin ymmärsin ensimmäisestä viestistä että lapsi ei ollu kuolla tapauksen johdosta. Anteeksi, mutta olen nyt vähän skeptinen tämän allergian olemassaolon suhteen.

Mutta kyllä isovanhempien pitäisi kunnitoittaa sinun sanomaasi lapsen suhteen vaikka olisivat siitä eri mieltä ja mihesi pitäisi olla ninun tukenasi. Toki teillä pitää miehen kanssa olla yhteneväkäsitys kasvatusasioista.

Vierailija
54/73 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni ap on selkeästi perustellut kantansa ja kirsikkatomaatit jättäisin minäkin pois varmuuden vuoksi. Lähtisitkö sinä itse vaikkapa pähkinäallergisena kokeilemaan, sopisiko joku pähkinälajike kuitenkin sinulle?

Vierailija
55/73 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkossivu

Vierailija
56/73 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 09:04"]

Aika mielenkiintoista, että 65-vuotiasta sanotaan "vanhaksi", 17! Itse olen 45. Ikä 65 siintää itselläni hienona vaiheena, kun saan jäädä eläkkeelle ja toivoisin silloin olevani nuorekas, virkeä ja kunnossa ja mielelläni osallistuisin silloin tarvittaessa lasteni perheiden elämään.

Toisaalta eräs 65-vuotias tuntemani mummo on mielestään liian vanha aivan kaikkeen, " ei enää jaksa" oikein mitään. On viime aikoina jäädyttänyt monia vuosikymmeniä kestäneitä tapojaan ja harrastuksiaan. Fyysisiä sairauksia ei ole, vähän ihmetyttää.

[/quote]

Appivanhempani ovat olleet "vanhuksia" jo nelikymppisistä asti (omien puheidensa mukaan).

Vierailija
57/73 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 10:02"]

Minun mielestäni ap on selkeästi perustellut kantansa ja kirsikkatomaatit jättäisin minäkin pois varmuuden vuoksi. Lähtisitkö sinä itse vaikkapa pähkinäallergisena kokeilemaan, sopisiko joku pähkinälajike kuitenkin sinulle?

[/quote]

Minä itse lähtisin, mikäli allergiani ei olisi niin paha, että se tosiaan veisi tyyliin teholle. Siis itse, en laittaisi lastani kokeilemaan. Tahtoisin todistaa itselleni, etten ole näitä muka-allergikkoja. Enempää en tästä sitten lähde jankkaamaan.

Vierailija
58/73 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Juuri näin! Kirjoitin jo aiemmin, että lapsella on pähkinäallergia, joka todettiin ensimmäisen kohtauksen kautta. Mummon pähkinä aiheutin hänelle toisen, hengenvaarallisen kohtauksen. Jos tutkitte suosituksia, viinirypäleet ja kirsikkatomaatit on kielletty pikkulapsilta siksi, että kokonaisina nieltyinä ne eivät jousta kurkussa vaan tukkivat sen. Oli siis 4 asiaa, jotka kielsin. Kahdelle lapsi on hyvin allerginen. Näitä isovanhemmat tarjosivat kuukauden sisällä ja aiheuttivat hengenvaarallisen reaktion. Mitään muuta en kieltänyt. Jos tämä tekee minust hysteerisen ja ylihuolehtivaisen, niin se on ihan ok. Silti minusta heidän tulisi kuunnella. Ei kenellekään saa syöttää vaarallisia ruoka-aineita vain siksi, että haluaa osoittaa äidin olevan hysteerinen - vai saako? Ap

Vierailija
59/73 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 10:09"]

[/quote]

Minä itse lähtisin, mikäli allergiani ei olisi niin paha, että se tosiaan veisi tyyliin teholle. Siis itse, en laittaisi lastani kokeilemaan. Tahtoisin todistaa itselleni, etten ole näitä muka-allergikkoja. Enempää en tästä sitten lähde jankkaamaan.

[/quote]

Niin minäkin. Juuri tuollainen "varmuuden vuoksi välttelen vähän sitä ja tätä" tekee elämästä aika hankalaa!

Vierailija
60/73 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Joo joo. Mielstäni isovanhemat tekee joka tapauksessa väärin, kun eivät noudata äidin toiveita, mutta toisaalta ymmärrän myös isovanhempien rajojen hakemista, jos äipällä tuntuu olevan pipo pikkusen liian kireällä.

Parasta on että lapsia ei jätetä isovanhemmille ilman valvontaa, jos eivät osaa noudattaa sääntöjä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kolme