Mikä vaivaa isovanhempia?
En ymmärrä, mikä mieheni vanhempia vaivaa. Auttakaa!
Meillä on kaksi pientä lasta. Yritämme luoda hyvät välit isovanhempien ja lastemme välille. Vietämme lomia omassa kesäasunnossamme miehen vanhempien lähellä, maksamme matkat ja hotelliyöpymiset aina, kun he vain haluavat tänne pääkaupunkiseudulle tulla, autamme heitä aina kun vain pystymme. Isovanhemmat ovat terveitä, pirteitä eläkeläisiä. He tekevät paljon puutarhatöitä, matkustavat joskus, ovat mukana yhdistystoiminnassa (esim. kirjanpitoa), vierailevat sukulaisten luona ja kutsuvat kylään, pyrkivät elämään terveellisesti jne. Mikään ei mielestäni viittaa alkavaan muistisairauteen tms.
Olen huomannut kuitenkin, että jokin tässä kuviossa ei toimi. Ensimmäinen havainto oli, että miehen sisko ei koskaan jätä lapsiaan yksin isovanhempien kanssa. Hän vahtii aina ikkunasta, jos mummo on ollut vaikkapa taaperon kanssa pihalla. Lapset eivät pääse yökylää mummolaan ilman vanhempiaan, ellen minä ja mieheni ole mukana. Toinen havainto oli se, että isovanhemmat eivät toimineet aina vastuullisesti esikoisemme vauva-aikana. Mummo esimerkiksi lupasi vahtia vauvaa niin, että minä saisin nukkua. Kun sitten heräsin, näin mummon tekevän pihatöitä. Vauvan hän oli jättänyt yksin yläkertaan sänkynsä päälle nukkumaan. Minä siis nukuin alakerrassa enkä olisi voinut kuulla ja mummo oli lähtenyt ulos (ei lyhyeksi ajaksi piipahtamaan, vaan siis ihan pihatöihin).
Esikoisen vauva-aikana saattoi sattua myös niin, että mummo saattoi kysymättä lupaa vain napata vauvan sylistäni, mikä tuntui oudolta. Tai joskus hän itse tarjoutui viemään vauvan vaunulenkille, mutta työnsi rattaitasitten 5 min ja jätti talon seinustalle, vaikka olin selittänyt, että vauva nukkuu vain liikkuvista vaunuissa ja jos ei jaksa kävellä tuntia, niin minä tietenkin se teen. Tällaisia hassuja juttuja.
Yritin jo näistä puhua miehelleni, mutta hän käänsi aina asiat niin, että hyvää äiti vain tarkoittaa, no onko se nyt niin tarkkaa, vanhemmat ovat jo vanhoja (65-vuotiaita, terveitä ihmisiä) jne. Joten annoin asian olla.
Nyt sittentapahtui jotain, mitä en enää käsitä. Olen moneen otteeseen kieltänyt isovanhempia antamasta lapsilleni pähkinöitä, kirsikkatomaatteja, karkkia ja viinirypäleitä. Syyksi olen sanonut allergiariskin ja tukehtumisvaaran. Kesällä sitten yhtäkkiä näin, miten vaari syötti kirsikkatomaateille allergiselle esikoiselle - kirsikkatomaatteja! Juoksin heti kieltämään, jolloin isovanhemmat yhdestä suusta totesivat, että he olivat joka päivä syöttäneet tomaatteja, joten ei lapsemme ole allerginen! Joo ei ehkä ollut oman pihan tomaateille, mutta ulkomaisille sitten ainakin. Miksi piti antaa niitä tomaatteja, kun se oli kielletty?! Muuten emme koskaan kyttää tekemisiä, ainoastaannämä neljä asiaa olisi pitänyt ottaa huomioon. Puhuin heille rauhassa ja pyysi jälleen kerran, että eivät antaisi kirsikkatomaatteja, pähkinöitä, viinirypäleitä ja karkkia. Kerroin, että lapsi oli saanut pahan allergisen reaktion tietyistä pähkinöistä, koska halusin osoittaa, etten todella vaadi liikoja.
Kolme viikkoa tämän jälkeen isovanhemmat hoitivat isompaa lastamme, ja mummo oli käynyt varta vasten ostamassa tiettyjä pähkinöitä, joita hän syötti lapselle. Lapsi sai hengenvaarallisen allergiareaktion. Olin aivan raivona, joten mieheni hoiti puhumisen ja kielsi sen jälkeen palaamasta asiaan. En pysty puhumaan miehelle asiasta, koska hän puolustelee jatkuvasti vanhempiaan, tyyliin: vanhenevat ihmiset eivät aina muista... Tästä tulee vain aivan hirveä riita. Kukaan ei pahoitellut minulle tapahtunutta, kukaan ei enää palannut siihen ja esim. luvannut että noin ei enää käy, asia painettiin villaisella.
Olen ilmoittanut miehelleni, että isovanhemmat eivät enää koskaan ole yksin lasten kanssa. Mutta oikeasti, mitä tämä on?! Eivät he ole pahoja ihmisiä, eivät myöskään seniilejä. Kun juuri olin kieltänyt pähkinät, niin millainen ihminen menee ja vasta vasten ostaa niitä lapsenlapselle? Ei tarkista vanhemmilta vaan antaa vaan? Ei pahoittele tapahtunutta? Ei lupaa korjata käytöstä? Siis mitä ihmettä?
Kommentit (73)
Miksi ne viinirypäleet (ja kirsikkatomaatit) pitää kokonaan kieltää, eikö niitä voi puolittaa tai laittaa neljään osaan :o
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 11:52"]
Miksi ne viinirypäleet (ja kirsikkatomaatit) pitää kokonaan kieltää, eikö niitä voi puolittaa tai laittaa neljään osaan :o
[/quote]
no, ensinnäkin siksi, että lapsi saa allergisen reaktion kirsikkatomaateista. Siihen ei puolittaminen auta. Ja toiseksi siksi, että en ole luottanut isovanhempiiin ja siihen, että he niin tekisivät. Eivätkä tehneetkään. Tämä tiedoksi kun siis joku nyt haluaa viilata asian vierestä näin paljon ;) Ap
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 12:49"]
[/quote]
no, ensinnäkin siksi, että lapsi saa allergisen reaktion kirsikkatomaateista. Siihen ei puolittaminen auta. Ja toiseksi siksi, että en ole luottanut isovanhempiiin ja siihen, että he niin tekisivät. Eivätkä tehneetkään. Tämä tiedoksi kun siis joku nyt haluaa viilata asian vierestä näin paljon ;) Ap
[/quote]
Hm, taitaa kerrankin se ap olla lukutaidoton?! Lienet huomannut, että tuo kirsikkatomaatti oli suluissa. Olin niin varma, että tämän verran kaikki ymmärtävät :-DDD Väännetään siis rautalangasta: Tuolla aiemmin kirjoitit, ettet anna lapsesi syödä kirsikkatomaatteja TAI VIINIRYPÄLEITÄ, koska niissä on tukehtumisvaara. Tähän liittyen kysyin, että miksi niitä ei voi leikata pienemmiksi paloiksi. Laitoin mukaan myös tuon sanan "kirsikkatomaatti", mutta suluissa. Sulkumerkit laitoin siksi, että olit toki jo kirjoittanut, että niille lapsesi on allerginen. Vielä vähän selkeämmin (anteeksi, en viitsi tavuttaa):
Miksi kiellät lapseltasi kokonaan viinirypäleet; etkö voi pilkkoa niitä pienemmiksi palasiksi, jos syy kieltoon on tukehtumisvaara?
Olinko tarpeeksi selkeä?
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 12:49"]
[/quote]
[/quote]
Ei tainnut tuo kirjoittaja ihan tätä tarkoittaa, aika reilusti meni itseltäsi asian vierestä! Reps!
Jos isovanhemmat ovat psykopaatteja ja yrittävät oikeasti tappaa tai ainakin vahingoittaa sinua ja lastasi. Ei olisi ensimmäinen kerta, kun sukulainen yrittää tappaa... sinuna olisin varuillasi.
Ensimmäinen vinkkini: otat asian puheeksi suoraan isovanhempien kanssa, vaikka miehesi kieltäisi. Tässä on nimittäin kyse yhtä lailla sinusta ja lapsistasi, joten miehesi ei voi estää sinua keskustelemasta asiasta isovanhempien kanssa. Nimittäin nämä asiat tapaavat pahentua, kun kaikki informaatio kulkee välikäsien kautta. Ja pysy jämäkkänä, vaikka asioita yritettäisiin vähätellä tai kääntää niin päin, että sinun "nipoilusi" olisi syypää tilanteeseen. Ei ole. On hullua edes käyttää tuollaista perustelua, jos lapsi on todella saanut vakavan allergisen reaktion ja vielä tieten tahtoen aiheutettuna! En voi kuin ihmetellä, mitä ajattelee ihminen, joka testailee allergioita tietoisesti jopa pienelle lapselle.
On ikävää, jos miehesi heittäytyy noin kädettömäksi tällaisessa tilanteessa. Todennäköisesti miehesi yrittää pitää mahd. toimivat välit ja välttää kaikenlaiset konfliktit, tai sitten hän ei osaa tai uskalla vetää selkeitä rajojaan itsensä ja vanhempiensa välille. Tämä taas on iso ongelma: vähättelemällä ongelmaa ja välttämällä konflikteja hän oikeastaan osoittaa vain sen, että hän ei välitä puolustaa sinua puolisonaan. Kiinnostaisi tietää, miten hän on hoitanut tilanteen vanhempiensa kanssa tuosta allergiatapauksesta.
Minun neuvoni: puhu miehellesi tästä ja kysy, ymmärtääkö hän tilanteen vakavuuden ja selvennä hänelle omat ajatuksesi... eikä ainoastaan (tietenkin vakavinta!) allergiaepisodia, vaan myös yleistä kunnioittamattomuutta sinua kohtaan lasten äitinä.
Toisekseen: puhu isovanhemmille suoraan, ilman välikäsiä. Ja pysy tiukkana, vaikka he vähättelisivät asiaa, syyttäisivät sinua tai kieltäytyisivät keskustelemasta koko asiasta.
Ja kolmannekseen: älä jätä lapsia heille hoidettavaksi edes pieneksi hetkeksi. Ja oikeastaan: jos tilanne ei muutu, niin suosittelen kyllä vierailemaan siellä harvakseltaan. Tuskin sinulta voidaan velvoittaa vierailua paikassa, jossa sinua poljetaan ja jossa saat rehellisesti pelätä lastesi hengen edestä. Vaikka he olisivat miehesi vanhempia. Kunnioituksen pitää olla molemminpuolista.
Miksi tässä tosiaan väännetään noista allergioista? Viis siitä onko muka-allergiaa vai ei, niin on vastuutonta lähteä niiden todenperäisyyttä testailemaan. Se ei sitäpaitsi kuulu isovanhemmille, vaan vanhemmille ja lapsen lääkärille. Tuollaista ei perustella millään maalaisjärjellä, vaan ainoastaan...
Niin, millä? Miksi testata mahdollisesti vakavan allergian todenperäisyys pienellä lapsella? Varsinkin, kun kyseessä on helposti vältettävä ja yksittäinen raaka-aine.
Tämän keissin pointti ei ollut allergia, eivät ruoka-aineet eikä tukehtumisvaara. Joku tuolla jaksaa niistä trollata. Pointtini aloittaessa oli se, että hämmästelin suuresti mieheni selitystä tälle tapahtumalle. Hänen mukaansa "vanhat ihmiset eivät aina vaan muista", mikä minusta oli täysin absurdia, hänen vanhempansa ovat ihan nuorekkaita ja kiinni tässä päivässä. Ihmettelin tätä, siis mikä saa ihmiset toimimaan noin älyttömällä tavalla, ja nyt alan vähitellen tunnistaa asioita ainakin osasta vastauksia. Kiitos teille!
vaistoan miehen perheestä, että heillä ei puhuta asioista, vaan ne todella lakaistaan maton alle. Ihan niin kuin kävi tässä pähkinäepisodissakin. Olen kuitenkin päättänyt puhua ensin siskon kanssa, aion kertoa huoleni lapseni allergiasta ja sitä kautta tunnustelen, mitä sanottavaa hänellä voisi olla. Ja sitten täytyy puhua _taas_ appivanhempien kanssa. Oikeastaan olen aika realisti, kun kyseessä ei ole alkava dementia tms., ja itse asiassa olen alkanut tuota epäkunniotusta tässä hahmottamaan, niin enpä usko, että he ottavat onkeensa. Varmasti he myötäilevät, jotta konfliktia ei pääsisi syntymään, ja sitten taas he toimivat ihan miten sattuu. Joten minun täytyy yksinkertaisesti valvoa lapsia jatkuvasti.
Ap tässä vastaa. Siksi, etten usko, että isovanhemmat olisivat leikanneet viinirypäleitä pienemmiksi. He syöttivät kokonaisia kirsikkatomaatteja ja kokonaisia pähkinöitä. Mikä heidät olisi saanut ne viinirypäleet erikseen leikkaamaan? Onko tämä ajattelu mielestäsi jotenkin yksinkertaista? Jos pienelle lapselle annetaan viinirypäle kokonaisena suuhun, se voi juuttua kurkkuun. Näin tuttavaperheen taapero menehtyi joitakin vuosia sitten. Miksi ottaa riski?
Omituista. En jättäisi yksin heidän kanssaan ainakaan alle kouluikäisiä lapsia. Kysy miehen siskolta?
Anoppisi on jotenkin mieleltään vinksahtanut ja haluaa tappaa lapsenlapsensa. Varsinkin sinun lapsistasi hän epäilee, etteivät ole poikasi. Oman tyttären lasten suhteen toisaalta ei sitä voi epäillä(etteivät oikeasti olisi äitinsä lapsia).
Itsekin lähes isovanhempi-ikäisenä etsin selityksiä.
" mummo saattoi kysymättä lupaa vain napata vauvan sylistäni, mikä tuntui oudolta." Tästä se alkoi. Anoppi osoitti sinulle, ettei sinulla ole mitään sanomista siihen, että hän tekee sinun vauvasi kanssa mitä tahtoo - ja sinä todistit, että hän on oikeassa jos et mitenkään tuollaiseen outouteen reagoinut.
"mutta työnsi rattaitasitten 5 min ja jätti talon seinustalle, vaikka olin selittänyt, että vauva nukkuu vain liikkuvista vaunuissa ja jos ei jaksa kävellä tuntia, niin minä tietenkin se teen. Tällaisia hassuja juttuja." Niin tämäkö on sinun mielestäsi hassua? Minusta on paljon hassumpaa kyyditä vaunuja tuntitolkulla. Ehkä kannattaa joskus kokeilla, jospa vauva nukkuisikin vaikka vaunut eivät liiku.
Vanhat ihmiset eivät ehkä todellakaan ymmärrä allergioita. Ei heidän nuoruudessa ja omien lasten aikaan sellaisia ollut. Ei ihme, jos he pitävät sinua omituisena hössöttäjänä, kun omin silmin näkevät, että ei mitään allergisia oireita ole tullut. Heille on täysin tuntematon käsiten allergian aiheuttama shokki, jopa ihottumat. Ei isovanhemmat välttämättä aio lapsia tappaa.Ehkä eivät halua tunnustaa tehneensä virhettä silloinkaan, kun lapsi sai pähkinöistä allergisen reaktion.
Aika tavallinen isovanhempien tapa on muutenkin hemmotella lapsia sallimalla heille jotain sellaista 'hyvää', jonka omat vanhemmat ovat kieltäneet. Onneksi se oli omien lasteni kohdalla vain maitoa (liian pienelle) ja suklaata, eikä heistä kukaan ole millekään allerginen.
Miehesi sisko on havainnut nämä "omituisuudet" vanhemmissaan jo ajat sitten. Oletko keskustellut hänen kanssaan, mitä kaikkea kamalaa isovanhemmat ovat hänen lastensa kanssa tehneet?
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 16:21"]
Ap tässä vastaa. Siksi, etten usko, että isovanhemmat olisivat leikanneet viinirypäleitä pienemmiksi. He syöttivät kokonaisia kirsikkatomaatteja ja kokonaisia pähkinöitä. Mikä heidät olisi saanut ne viinirypäleet erikseen leikkaamaan? Onko tämä ajattelu mielestäsi jotenkin yksinkertaista? Jos pienelle lapselle annetaan viinirypäle kokonaisena suuhun, se voi juuttua kurkkuun. Näin tuttavaperheen taapero menehtyi joitakin vuosia sitten. Miksi ottaa riski?
[/quote]
Ok, kiitos tästä. Mä olin jotenkin ymmärtänyt, ettet sä anna ollenkaan lapsesi syödä niitä viinirypäleitä, siis ikinä. Siksi ihmettelin. Tämä selvensi :)
No ensimmäisenä pakko todeta että olet ehkä vähän liian tiukkapipoinen lapsen suhteen ja isovanhemmat kapinoivat tätä vastaan, mm. nukuttamalla lapsen viidessä minuutissa vaunuihin vaikka olet käskenyt kävelyttää koko päiväunien ajan. Ihan vaan vinkkinä sanoisin että ei kannata opettaa lapselle kovin hankalia tapoja.
Samaa kapinointia ja sinun sekä lapsen opettamista he jatkavat syöttämällä ruoka-aineita jotka olet kieltänyt.
Mutta se mikä on ikävintä, on se että tuohan tarkoittaa sitä että isovanhemmat eivät kunnioita sinua ja kävelevät ylitsesi, joka on todella myrkkyä sitten kun lapsi vanhenee ja alkaa ymmärtää asioita.
Toinen paha juttu on se että miehesi hyssyttelee asioita ja vähättelee vanhepiensa tekoja eikä ole puolellasi, silloin mies on poika eikä mies.
Vähän samanlaisten syiden vuoksi en enää lainkaan tapaa vanhempiani.
Ot johdanto: Kyllä minun ikäisiänikin allergioita on. Mutta kuten yksi 1965 syntynyt kaverini sanoi, häntä pidettiin nirsona ja hulluna. Miehen suvussa on paljon ja anoppi huokailee, että kun siihen aikaan ei ymmärretty. Vanhin lapsi (syntynyt 50-luvulla) on kuollut vauvana, ja anoppi epäilee, että sen on saattanut joku ruoka tehdä "kun ei siihen aikaan tiedetty eikä tutkittu".
Miehen sisko ei jätä yksin, koska ei luota ja nuo asiat on jo tuttuja hänelle. Juuri tuo on kyseessä, että halutaan hemmotella asioilla, mitä kotona kielletään. Se on valitettavasti hyvin tyypillistä.
Joo, tuo pyyntö koski vain kaikkia isovanhempia, välillä on kiire ja hirveästi huolehtimista, ja silloin on helpompaa niputtaa asiat kuin alkaa vaatia, että joitakin ruoka-aineita saa syödä JOS... :D ap
Ap tässä. Annoin muutaman esimerkin teille, paljon muutakin on tapahtunut. Tuo esikoisen nukuttaminen vaunuihin silloin liittyi sen hetkiseen tilanteeseen, joka sitten pian muuttui. Mutta se ei ole pointti. Minä kerroin isovanhemmille hyvin rauhassa, mitä pähkinästä lapselleni seuraa. 3 viikkoa sen jälkeen he antoivat pähkinää. Ei se ole hemmottelemista vaan terveydellä leikkimistä! Miten tämä voi olla mahdollista?
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 10:40"][quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 10:11"]
Tomaateille lapsi ei ole allerginen vaikka niin väität, eli eivät usko muitakaan allergia juttuja ja pitävät sua attention whorena .
[/quote]
Oma lapseni on kaupan myrkkytomaateille tosi allerginen mutta voi syödä jonkin verran luomutomaatteja!!
Ap, olet hyvä ja huolehtiva äiti älä lipsu siitä!
Terv. anoppi
[/quote]
Sama juttu täällä! "Tomaattiallergia" on todella usein oikeasti kasvimyrkkyallergiaa. Tomaatteja ruiskutetaan paljon ja vahvoilla aineilla. Meillä sekä isä että lapset ovat allergisia (minä en), omat parveketomaatit ja luomut käyvät kaikille. Markettitomaateista tulee kirvelyä ja kutinaa kitalakeen, pahin reaktio oli sellainen missä iho jopa kuoriutui ja suu oli valtavan kipeä monta päivää (syöminen vaikeaa ja jatkuva kirvely). Tomaatti itsessään ei ole ongelma (on testattu) vaan nimenomaan ne myrkyt!