Mies suuttui totaalisesti. Nyt suhde kriisissä
Olen joskus suuttuessani sanonut, että etsin itselleni kämpän niin ei tarvitse katsella tuollaista. Jokainenhan tietää, että suuttuessaan voi sanoa asioita, joita ei oikeastaan tarkoita, eikös vaan? Eilen meillä oli riitaa miehen käyttäytymisestä ja hän provosoi minua, jolloin sanoin, että olen jo katsellut asuntoja itselleni niin pääsen pois täältä, hän voi pitää talon. Nukuin olohuoneen sohvalla. Nyt herätessäni mies oli pois (yleensä vielä kotitöissä) ja pöydällä lappu, että hän tulee takaisin kun olen löytänyt sen asunnon ja poistunut täältä. Ei vastaa puheluihin tai WhatsAppeihin. Voi että, jokainen ymmärtää että suutuspäissään voi sanoa tyhmiä asioita.
Kommentit (364)
Mies on miettinyt itse eroa jo jonkin aikaa, ja nyt kun tarjosit siihen mahdollisuuden, hän tarttui siihen. Itse tein juuri samalla tavalla, halusin erota, mutten saanut sitä sanotuksi. Kerran ex sitten hermostui riitelyn päätteeksi ja erehtyi sanomaan että erotaan ja tartuin heti siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, mikset vaan etsi sitä uutta kämppää ja lähde? Olisi varmasti teille molemmille parempi. Vai onko asunto teidän yhteinen vai jomman kumman omistuksessa?
Yhteinen rivitaloasunto! Olemme olleet 3 vuotta naimisissa. En minä halua lähteä enkä sitä tietenkään tarkoittanut. Halusin vaan päästää höyryjä ulos. Voi ei.
Mutta ilmeisesti puolisollasi tuli mitta täyteen uhkailujasi, ja päätti, että tämä on nyt tässä.
Ihan yleisesti ottaen, milloin on oikea hetki ottaa eroajatukset puheeksi? Myönnän, että olen 14-vuotisen liiton aikana kahdesti riidan aikana ottanut puheeksi, ettei kanssani ole pakko olla ja ettei meidän ole pakko yrittää asua saman katon alla. Onko se erolla uhkailua, jos olen ihan tosissani, vakavissani, ehdottanut eroa vaihtoehdoksi? Olenko toiminut väärin?
Olemme riitojen jälkeen kyllä sitten löytäneet sovun ja muuttaneet asioita, mutta minua on kyllä jäänyt kalvamaan se, olenko nyt ollut se kamala erolla uhkailija. Olen kyllä oikeasti ollut ihan lähtökuopissa eikä sekään tunnu hyvältä ajatukselta, että lähtisi edes varoittamatta. Tyhmältä olisi tuntunut myös jotain leffaa yhdessä katsellessa yhtäkkiä ottaa puheeksi, että niin, oon muuten eroa miettinyt. Kyllä ne ajatukset luontevammin tuli ääneen sanottua, kun oli vanha tuttu konflikti taas käsillä just siinä hetkessä.
Erolla uhkailu on henkistä väkivaltaa.
Erouhkaus on joko merkki pahoista ongelmista, joista ei uskalleta puhua oikeilla nimillä tai manipulointiyritys (jolloin suhteessa on myös pahoja ongelmia). Eli oli niin tai näin, erolla uhkailu on lopun merkki. Omassa entisessä suhteessa oli henkistä väkivaltaa, ja usein sen ylitsevuotavan haukkumisen jälkeen saatoin sanoa jotakin sellaista, että jos olen kerran niin kauhea narsisti tai hullu, tee sitten siitä tarpeelliset johtopäätökset, ei tätä kannata jatkaa. Kuulemma se oli erolla uhkailua, ja hän loukkaantui siitä kahta kamalammin. Kun ei saa tunteitaan yhtään tuulettaa ilman, että aletaan uhkailla erolla. Kun lopulta vuosien jälkeen aloin tajuta suhteemme myrkyllistä dynamiikkaa ja halusin puhua rehellisesti parisuhteemme tilasta, mies sanoi lasten kuullen kyllästyneensä minun syytöksiini ja hakevansa eroa heti viikonlopun jälkeen. Otin sen lupauksena ja hain lopulta itse eroa, kun hän ei sitä tehnyt. Tämäkin olisi pitänyt ymmärtää vaan normaalina tunteiden kuohuntana. Joten älä uhkaile erolla, jos et halua erota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki taas moralisoimassa, mutta todellisuudessa jokaisen jokainen nainen tätä jollain tapaa tekee...
Sori, mutta minä en. Kaikki naiset eivät ole "jokainen" nainen.
Naiset vaikuttavat melkoiselta klooniarmeijalta, mutta saatan olla väärässäkin.
Vierailija kirjoitti:
, joten helpompi ulkoistaa oma sekopäisyys muiden mielenterveysongelmiksi.
Ja kääntää viha sisäänpäin eli masentua, näin se menee. Ei toi touhunne nyt ihan ideaaliselta mun korvaan kuulosta mut on se sovittelukin sit kenties teillä jotain muuta kuin mykkäkoulua..?
Ei voi olla jokaisen riidan vakiofraasi uhata erolla.
Äitini on aina eroamassa isästäni kun on iso riita päällä. Tätä on jatkunut 35 vuotta. Isä ei noteeraa niitä puheita mitenkään. Äiti on valitettavasti oppinut omilta vanhemmiltaan tuon tyylin. Onhan se tosi epäreilua toista osapuolta kohtaan ja horjuttaa suhteen turvallisuudentunnetta. Isä ilmeisesti oppi vain suhtautumaan asiaan ja antamaan erojuttujen mennä toisesta korvasta ulos. Itse olen pitänyt huolen, että en jatka sitä käytösmallia. Miehellä on siis kaksi vaihtoehtoa, opetella suodattamaan noi jutut pois tai kyllästyä ja ottaa ero. Kumpikin vaihtoehto on ok ja jos mies ihan oikeasti päätti lähteä niin asiaa on turha ihmetellä. Paras vaihtoehto on se, että käsittelette asian ja mies antaa vielä yhden mahdollisuuden ja SINÄ lopetat erouhkailut, etkä enää ikinä tee sitä. Otat vastuun käytöksestäsi.
Vierailija kirjoitti:
Äitini on aina eroamassa isästäni kun on iso riita päällä. Tätä on jatkunut 35 vuotta. Isä ei noteeraa niitä puheita mitenkään. Äiti on valitettavasti oppinut omilta vanhemmiltaan tuon tyylin. Onhan se tosi epäreilua toista osapuolta kohtaan ja horjuttaa suhteen turvallisuudentunnetta. Isä ilmeisesti oppi vain suhtautumaan asiaan ja antamaan erojuttujen mennä toisesta korvasta ulos. Itse olen pitänyt huolen, että en jatka sitä käytösmallia. Miehellä on siis kaksi vaihtoehtoa, opetella suodattamaan noi jutut pois tai kyllästyä ja ottaa ero. Kumpikin vaihtoehto on ok ja jos mies ihan oikeasti päätti lähteä niin asiaa on turha ihmetellä. Paras vaihtoehto on se, että käsittelette asian ja mies antaa vielä yhden mahdollisuuden ja SINÄ lopetat erouhkailut, etkä enää ikinä tee sitä. Otat vastuun käytöksestäsi.
Mun narsisti isä samalla tavalla uhkailu erolla jo 30 vuotta, jos äiti ei tee tiettyjä asioita tai sanoo vastaan,olis ollut helppo lapsuus jos ne olis eronnut.
Vierailija kirjoitti:
Ihan yleisesti ottaen, milloin on oikea hetki ottaa eroajatukset puheeksi? Myönnän, että olen 14-vuotisen liiton aikana kahdesti riidan aikana ottanut puheeksi, ettei kanssani ole pakko olla ja ettei meidän ole pakko yrittää asua saman katon alla. Onko se erolla uhkailua, jos olen ihan tosissani, vakavissani, ehdottanut eroa vaihtoehdoksi? Olenko toiminut väärin?
Olemme riitojen jälkeen kyllä sitten löytäneet sovun ja muuttaneet asioita, mutta minua on kyllä jäänyt kalvamaan se, olenko nyt ollut se kamala erolla uhkailija. Olen kyllä oikeasti ollut ihan lähtökuopissa eikä sekään tunnu hyvältä ajatukselta, että lähtisi edes varoittamatta. Tyhmältä olisi tuntunut myös jotain leffaa yhdessä katsellessa yhtäkkiä ottaa puheeksi, että niin, oon muuten eroa miettinyt. Kyllä ne ajatukset luontevammin tuli ääneen sanottua, kun oli vanha tuttu konflikti taas käsillä just siinä hetkessä.
On kaksi melko eri asiaa ottaa eroajatukset puheeksi tai käyttää erolla uhkaamista riidassa painostuskeinona ilman todellista aikomustakaan erota.
Ei ole mikään selitys että "suutuspäissään puhuu mitä sylki suuhun tuo". Aikuinen pystyy kyllä järjelliseen toimintaan kiukuspäissäänkin jos ei ole ihan nutipää. Jos sinulla on tapana riidan yhteydessä mainita erilleen muutto (niin kuin tuosta tekstistä käsitti), niin kyllä tuo miehesi reaktio oli ihan vain ajan kysymys. Toki, joskus jokainen sanoo sellaista mitä ei tarkoita, ja riidatkin kuuluvat parisuhteeseen, mutta ei kyllä ole reilua aina riidan yhteydessä alkaa uhkailla erolla. Jos haluat muuttaa pois niin muuta, mutta älä kiristä toista saadaksesi tahtosi läpi. Et tuon tekstin perusteella vaikuta kovinkaan tasapainoiselta ihmiseltä.
Vierailija kirjoitti:
Noista kahdesta vaihtoehdosta joihin AP on miehensä pakottanut, suodattaminenkaan ei ole hyvä juttu. Siitä tulee inflaatio tietyille asioille, eli kun tarpeeksi monta kertaa huutaa sutta perättömästi, niin vastapuoli ei enää ota todesta sitäkään kertaa kun on tosi kyseessä. Eikä edes enää kuuntele ja yritä ymmärtää toista muutenkaan, jos tottuu siihen että tämä riidoissa huutaa läpiä päähänsä eikä tarkoita sillä mitään, kunhan äksyilee turhaan. Menee luottamus toisen sanoihin ja mitä sitten enää jää jäljelle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun narsisti isä samalla tavalla uhkailu erolla jo 30 vuotta, jos äiti ei tee tiettyjä asioita tai sanoo vastaan,olis ollut helppo lapsuus jos ne olis eronnut.
Äidilläni ei ole kyse narsismista vaan siitä, että äiti ei osaa purkaa tunteitaan järkevällä tavalla kun keittää tarpeeksi yli. Erojuttuihin ei koskaan ole liittynyt manipulointia vaan ihan, että hän ei nyt kestä tätä. Nyt tulee ero ja sitten kun on tunteet tasaantuneet niin pyytää anteeksi kun tajusi, että nyt meni yli. Parempi olisi jos opettelisi hakkaamaan nyrkkeilysäkkiä ja purkaisi ne asiat sillä tavalla.
Olisko susta kivaa, että mies uhkailisi erolla riidellessä? Sitähän tuo on!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisen mieli on ailahtelevainen.
mies53v
Ja sinä olet lapsellinen noin vanhaksi äijäksi.
Nuorekas. Pusu sulle..
Jos nainen vois olla päivän aviomiehenä, niin se olisi taatusti avartava ja opettava kokemus kuinka hormonitoiminta ohjaa naisen käytöstä.
mies53v
Voit pussata mun karvaista persettäni. Olen mies. ja lukenut muitakin kommenttejasi. Lopeta jo.
Et ole miestä nähnytkään.
- vierestä
Kyllä se on nyt sitten moro ja näkemiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mies53v
Nuorekas. Pusu sulle..
Jos nainen vois olla päivän aviomiehenä, niin se olisi taatusti avartava ja opettava kokemus kuinka hormonitoiminta ohjaa naisen käytöstä.
mies53v
Kaikilla ihmisillä on hormitoiminta. Myös teillä miehillä. Sitä paitsi jos et huomaa, niin naiset tuomitsevat täällä ap:n käytöksen.
Mietipä oletko SINÄ ihana ja kiva puoliso. Haluaisitko elää itsesi kaltaisen kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mies53v
Nuorekas. Pusu sulle..
mies53v
Kaikilla ihmisillä on hormitoiminta. Myös teillä miehillä. Sitä paitsi jos et huomaa, niin naiset tuomitsevat täällä ap:n käytöksen.
Mietipä oletko SINÄ ihana ja kiva puoliso. Haluaisitko elää itsesi kaltaisen kanssa?
Argh, siis hormonitoiminta
Kuten sanoin, "jollain tapaa tekee",...